angelaL

Trådstartare
red för en islandshäst ridlärare i torsdas, och vi skulle träna tölt ridning. Mitt problem är att hästen jag rider "glömmer" bort mig när han blir litte stressad, och när vi skulle tölta ville ridläraren att jag skulle tölta FORT hela tiden för att tölten skulle bli bättre, det ända jag tyckte hände var att hästen drog ivägg och ville inte lyssna på mina halv halter, om jag inte slet honom i munnen (som jag då självklart inte ville göra) som jag tyvärr vart tvungen att göra.. *sucka*

Jag undrar då om en passig tölt blir bättre om man rider fort el inte..
När inte jag lyckades göra som hon ville (med hårdare hjälper än jag önskar använda) så satte hon upp på hästen och red ivägg fort fort med slit i munnen på den stackart pojken..

*sucka*

Personligen skulle jag nog villja vänta litte med att tölta till hästen var mjuk och avslappnad.
 
personligen så skulle jag kasta den tränaren i papperskorgen :mad:, men är hon bra förövrigt så får du väl säga till att du inte vill träna i ökat tempo och dra din häst i munnen i så fall.

passiga hästar har ofta mera skjutkraft än bärkraft och har ofta svårare att samla sig i ett kort tempo,så ett ökat tempo kan se bättre ut och vara lättare för hästen eftersom den inte behöver bära sig då.
jobba med smidighet,styrka, gärna dressyr övningar iskritt o trav, och tempoväxlingar i tölt och försök att hålla ett långsamt till medeltempo där hästen känns bra och sträva efter att den ska kunna samla sig mer.
även om ökat tempo både kan se snyggt ut och vara lättare för hästen så är det ju inte effektivt i träningssyfte om man inte vill öva upp ännu mera skjutkraft. kanske kan du låta hästen öka lite i böjan av tölten för att hitta takten, men försök sen att samla tempot så mycket som möjligt ( utan dragkamp helst) och behålla en bra takt. målet är ju att hästen ska bli smidigare och bärigare och klara av att bära sig i både kort och ökat tempo.
men personligen brukar jag inte öva ökningar förren hästen klarar att bära sig i korta tempon( i alla gångarter)
känns det som om han i inte alls kan bära sig i tölt och bara vill dra så kanske du ska vänta lite med tölten ( kolla för säkerhets skull upp så att han inte har ont nånstans) och jobba lite med kommunikation och att han ska lyssna på små hjälper, och bygga upp styrkan i de andra gångarterna först.
lycka till ;)
 
Håller med föregående talare/skrivare, speciellt angående papperskorgen :smirk:.
En del hävdar att passaktighet beror på avsaknad av energi och andra pga av att hästen är spänd och stel, sen kan det ju vara både och naturligtvis!
Så gymnastik i alla former som beskrivs ovan.
Om hästen är spänd och går mot bettet och kör upp huvudet kan ett första steg vara att rida mot trav, och sedan göra halvhalt (gärna med mer vikthjälper än tygel)innan hästen faller mot trav. Alltså rid hästen i mer lång och låg form med lite kontakt med bettet. När hästen fixar takten och man pararellt jobbat med samlande bärande övningar i skritt kan det vara dags med mer bärighet i tölt. Funkade på min Pålla, som har fått lulla på i tölt i låg form och med långa tyglar (i närmare ett år), och som först nu börjar kunna bära sej bättre i tölt utan den späning och stelhet som hon hade tidigare. Visst är det viktigt med energi för att få en bärig tölt, men att bara öka tempot från passaktig tölt till ännu högre fart tror jag inte på :angel:. Lycka till!
 
toppen tack för råden...

hästen lyssnar värkligen jätte bra på jätte små hjälper, så länge han är lungn,, så det är det jag håller på att träna på nu. och så håller jag på att träna så att han blir mjukare oxå,, det är en ganska stel pojke,,

med tränaren är det lite dubbelt oxå,, hästägaren vill att jag ska träna för henne,,
 
det är inte bara som endel hävdar att passaktig het beror på avsaknad av energi och andra hävdar annat - det är ju väldigt olika från häst till häst vad problemet med passtakt sitter i. Annars håller jag med allt som skrivits.

/Malin
 
Jo, det var precis det jag menade :smirk: men att man tyvärr ofta får höra just detta med avsaknad av energi, vilket ju ofta är långt i från hela sanningen. Eller att man ska rida hästen i samlad tölt, och det stämmer ju , men vägen dit kan ju vara lång...
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 015
Senast: Sesca
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 295
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp