R

Real_Life

Vill ha lite snabba tips :crazy:
Hur får man fram tölten på en 4-gångare som är ganska svårtöltad och föredrar trav eller galopp?
Snabb fråga va :p
 
det e svårt att säga då alla hästar e olika ...har själv än pålle som inte kunde tölta när han kom till mig ...
är han töltad innan :confused:
 
Några 'snabba tips' finns inte, möjligtvis finns 'fula knep' och dem vill vi ju helst undvika att använda. Om det går bra med 'mindre snabba tips' så får du nog skriva utförligare om vad det är för häst, ålder, utbildningsgrad, kondition etc, så kan någon kanske ge dig några goda råd på vägen. Bäst av allt är ändå att rida för instruktör, som kan se ekipaget IRL och ge direkt hjälp och feedback.
 
Ridskolehäst, 19 år, bra kondis
Utbildningsgrad ingen aning
 
Gör uppmjukande och lösgörande övningar. Det finns ingen snabb lösning, det kan ta lång tid för en stel häst som inte töltat på länge.
 
Det bruker ta tid, men det går!!! Om du har ridit honom som en tre gångare over tid har han ingen tølt muskler å snakke om. Det du burde gjøre er å ri han i tølt form i skritt. (Du vet når du skal fatte tølt fra skritt og rett før han går i tølt) Så holder du han der. Ikke stress og ikke la han gå så lenge at han blir trøtt, obekjev og tråkig. Det er viktig at du ikke lar han gå over i trav, men holder han der på grensen der du vet han klarer det. Så øker du tempoet med tiden. Vær oppmerksom på at det ofte kan kjennes som 'to steg fram, tre tilbake' men det tar tid, for en hest som har tøltet lite, å finne fram takten. Ta det sakte og ha tålmodighet!! Ikke overdriv i begynnelsen. Når han har varit duktig (e.g. tøltet i 6 steg ta ned i skritt, hopp av og led hem. BERØM!!!!) Det er viktig at du holder han løsgjort i sidene og han reagerer på halvhalter. Tølten sitter i rompa!! Vær også klar over dine egne signaler, så han vet at det er en skillnad mellom trav og tølt. Lykke til!! Ble vel lite flummigt det her, håper du skjønner! :o
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 579
Senast: JohannaB
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 657
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp