Töltande kallblodstravare?

mimosan

Trådstartare
Jag har sett att det finns trådar om detta, men de är så gamla så jag tar upp ämnet igen.

Jag har en kallblodstravare som både töltar och passar, lite när andan faller på. Jag har inte tränat de gångarterna eftersom jag velat få till en ren trav. I början valde hon alltid tölt, men nu travar hon. Men blir hon uppspelt/ivrig är det lätt att hon töltar tölt/travar. Ibland när vi rider ute faller hon in i pass när hon tycker att traven inte går tillräckligt fort. Men hon kan även galoppera.

Nu till mina funderingar:
- Finns det någon annan som har ett töltande kallblod?
- Vad tror ni, går det att få till en fin tölt? Eller ska jag satsa på att få ordning på de 3 ”vanliga” gångarterna?
- Tror ni att en islandstränare kan hjälpa till?

Jag önskar att vi håller en positiv och trevlig ton.
 
Det är inte så vanligt med tölt hos kbl-travarna - vanligare hos varmbloden.
Det går antagligen att få till en OK tölt på vilken som helst häst som har tölt, men jag tror egentligen att det är klokt att jobba ordentligt i grundgångarterna först.
Min erfarenhet av töltande travare säger att det är som regel när hästen spänner och sänker ryggen som den väljer tölt, och det är bäst att få hästen att jobba igenom sig avslappnat innan man börjar jobba tölten.
Även på islandshästar är det ju självklart viktigt att hästen jobbar med höjd rygg och samling bakifrån för att få en bra tölt så du ska antagligen börja samma väg.
Visst kan det vara kul med en extra gångart men om det är via spänning så ser jag inga fördelar för hästen i att tölta.

Vad gäller tränare: jo, en islandshästvan/gångartsvan tränare kan säkert hjälpa till med kbl-travare också, men jag tror inte att alla islandshästtränare är intresserade av att jobba med andra raser.

Har ridit töltande vbl-travare och rider en del islandshäst också.
 
Jag har sett att det finns trådar om detta, men de är så gamla så jag tar upp ämnet igen.

Jag har en kallblodstravare som både töltar och passar, lite när andan faller på. Jag har inte tränat de gångarterna eftersom jag velat få till en ren trav. I början valde hon alltid tölt, men nu travar hon. Men blir hon uppspelt/ivrig är det lätt att hon töltar tölt/travar. Ibland när vi rider ute faller hon in i pass när hon tycker att traven inte går tillräckligt fort. Men hon kan även galoppera.

Nu till mina funderingar:
- Finns det någon annan som har ett töltande kallblod?
- Vad tror ni, går det att få till en fin tölt? Eller ska jag satsa på att få ordning på de 3 ”vanliga” gångarterna?
- Tror ni att en islandstränare kan hjälpa till?
1 Jag har inte sett någon töltande kallblodstravare.
2. Det beror på vad du vill själv och hästens fallenhet. Hästen kan bli bättre på andra gångarter genom att utveckla en specifik men det finns ingen garanti, det kan bli knepigare med traven också, tölten kan ge spänningar såsom @kryddelydd skriver. Din häst tycks föredra tölten så den lär uppskatta det ;), men utan att ha sett hästen är det svårt att egentligen säga något om möjligheterna.
3. Jag är övertygad om att de flesta islandshästtränare gärna hjälper.
 
Jag har haft en kallblodstravare som töltade när han hade bråttom hem. Det var bara då tölten kom fram och eftersom jag ville att han skulle skritta lugnt på vägen hem, så uppmuntrade jag aldrig tölten. Så här i efterhand kanske jag borde ha gjort det, men så blev det i alla fall inte. Nu lever han tyvärr inte längre, han var mycket speciell på många sätt. :love:
 
Intressant! Hade varit häftigt att se!

Jag trodde bara att varmbloden kunde det. Red ett som kunde tölta men bara i låga hastigheter. Men när jag red islandshäst på en turridning så beskrev ledaren tölten för mig och hur jag skulle göra för att hästen skulle tölta och det var ju precis så jag gjort för att få travaren att tölta. Förutom att islänningen tältade lite snabbare. Men känslan var densamma.
 
Jag har en Trakehner som gör något åt tölthållet så det är nog inte så rasspecifikt som man kan tro. Dock gör han det när han är väldigt taggad och vill springa men vet att han inte får så det är inget jag uppmuntrar. Vi har tillräckligt med problem att hitta avslappning och korrekt överlinje i de vanliga gångarterna.

Jag skulle nog börja med att bestämma hur viktigt det var för mig med en "korrekt" häst Vill du rida dressyr är det nog inte smart att träna tölt. Men om du bara rider i skogen och inte bryr dig massor om det skulle vara så att hästen börjar föredra tölt, så hade jag nog tyckt att det var spännande att utforska.
 
Jag har en Trakehner som gör något åt tölthållet så det är nog inte så rasspecifikt som man kan tro. Dock gör han det när han är väldigt taggad och vill springa men vet att han inte får så det är inget jag uppmuntrar. Vi har tillräckligt med problem att hitta avslappning och korrekt överlinje i de vanliga gångarterna.

Jag skulle nog börja med att bestämma hur viktigt det var för mig med en "korrekt" häst Vill du rida dressyr är det nog inte smart att träna tölt. Men om du bara rider i skogen och inte bryr dig massor om det skulle vara så att hästen börjar föredra tölt, så hade jag nog tyckt att det var spännande att utforska.
Njae, det beror helt på hästen och hur taktsäker den är. Min islandshäst kunde skilja på gångarterna utan problem och om jag ville var det inga problem att rida ett dressyrpass helt utan tölt/fyrtakt. För andra kanske det är förödande med en fjärde och 5:e gångart. Det tog ett tag att lära henne sluta i trav dock, i början blev det en del töltinslag, likaså i skänkelvikning i trav men med styrka och träning så var det mest en tillgång med en extra gångart. Det stämmer säkert att man kan behöver undvika tölten helt på vissa hästar.

Jag red för dressyrtränare och hon bedömde min häst som mycket lovande i dressyr (för att vara islandshäst) och hade god erfarenhet av att träna islandshästar.
 
Jag har sett att det finns trådar om detta, men de är så gamla så jag tar upp ämnet igen.

Jag har en kallblodstravare som både töltar och passar, lite när andan faller på. Jag har inte tränat de gångarterna eftersom jag velat få till en ren trav. I början valde hon alltid tölt, men nu travar hon. Men blir hon uppspelt/ivrig är det lätt att hon töltar tölt/travar. Ibland när vi rider ute faller hon in i pass när hon tycker att traven inte går tillräckligt fort. Men hon kan även galoppera.

Nu till mina funderingar:
- Finns det någon annan som har ett töltande kallblod?
- Vad tror ni, går det att få till en fin tölt? Eller ska jag satsa på att få ordning på de 3 ”vanliga” gångarterna?
- Tror ni att en islandstränare kan hjälpa till?

Jag önskar att vi håller en positiv och trevlig ton.
Mitt engelska fullblod töltade ganska fort-och mjukt.
 
det är nog inte så rasspecifikt som man kan tro. .

Nej, tölt är inte särskilt ras-specifikt för islandshästar.
Det finns ett gäng "töltande raser" exempelvis paso peruano.
Och så har vi varmblodstravarna där runt 95% av dem som finns i Sverige har samma gen-mutation som islandshästarna.
 
Nej, tölt är inte särskilt ras-specifikt för islandshästar.
Det finns ett gäng "töltande raser" exempelvis paso peruano.
Och så har vi varmblodstravarna där runt 95% av dem som finns i Sverige har samma gen-mutation som islandshästarna.
Namnet tölt är mer unikt, tror bara det används om islandshäst och i Sverige (och säkerligen några andra länder vet inte vilka men gissar på norden och kanske Tyskland) för töltaktiga gångarter. Uti i världen finns det olika betäckningar inom olika raser så ser gångarten/idealet för gångarten olika ut och har lite olika namn som foxtrot, runing walk och rack. Det gemensamma temat är att gångarterna är fyrtaktiga någonstans mellan passgång och trav.
 
Vad roligt att det är fler som har kallblodstravare med extra gångarter! Red en förut som hade både tölt och pass i sig. Har ni bilder på tölten? Vore jättekul att se även om den inte är så mycket tränad. Ska finnas en Video på youtube där en kallblodstravare töltar. Sök på Faks Tabac så borde den nog komma upp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 420
Senast: Sirap
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 991
Senast: banani
·
Ridning Går det att få till? Om ja, hurdå? Islänningen kommer inte få lära sig samlad trav, han ska trava normalt och om långsamt så tölt. Men...
2
Svar
27
· Visningar
2 790
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 691
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp