Tölten försvann!!

skjona

Trådstartare
Jag har så smått börjat rida mitt sto igen efter det senaste fölet.Första gångerna var hon oskodd och kändes jättefin i tölten men efter jag hade skott henne känns hon inte alls bra längre och hon vill mycket hellre trava .Vad har hänt??
 
Det blir ju generellt sett "tyngre" för hästen att gå med skor än utan, och kanske orkar hon då inte riktigt tölta, om hon inte hunnit bygga upp sina muskler än.

Sedan kan det ju vara så att hovslagaren verkat/skott på ett sådant sätt att det faller sig naturligare för hästen att trava. Prata med din hovslagare om detta!!!
 
En skoning inverkar ju alltid på hästens gång, på ett eller annat sätt. En oskodd häst förhindras ju inte i steget, och kanske leder detta till en bättre rörlighet i lederna? En del hovslagare travskor ju hästar så att då får långa tår och låga trakter vilket brukar försvåra överrullning av framhoven vilket kan leda till trav eller passaaktig tölt. Tyngden kan ju också påverka möjligheten till frambenslyft. har också hört att oskodda hästar kan ju också ibland tölta bättre för att de är lite ömma i hovarna (fråga mej inte varför). Upplevde själv att pållan fick jättefin tölt när hon var oskodd bak, men det berodde nog på att det gav samma effekt som tyngre skor fram (mindre passtakt)dvs de måste lyfta frambenen högre och det innebär en längre tid innan frambenet sätts ned i backen. Det kan finnas många orsaker. Skorna ställer kanske större krav på att hästen bär sej mer på bakdelen i tölten för att få upp framdelen. Vad vet jag! Allt detta som jag har skrivit är bara spekulationer, så det finns säkert ngn annan som vet mer exakta vetenskapliga svar! :idea:
 
det kan vara skönt att glida omkring på en trippetitripp- T2-töltande- moppe utan skor som för allt i världen bara vill tölta hela tiden :eek:, men om hästen inte är stark och musklad och inte är sådan töltmaskin i vanliga fall, är den nog helt enkel öm i fossingarna utan skor :smirk:.
Det är inget fel att rida utan skor, så länge man håller koll på att inte trakterna slits för mkt, men känns hästen mkt töltigare än den brukar vara så brukar det inte vara en possitiv plötslig super styrka som har drabbat hästen under vilan, utan helt enkelt att det är obekvämt att trava barfota.

det kan ju också vara så att hon är dåligt skodd nu. men är trakterna varken för höga el låga, tån inte för lång, och skona är 8 mm, så beror det nog på att hon gärna valde tölten innan för att hon var ömfotad.
be nån kolla så att skoningen är bra, och är den det så är det bara att försiktigt börja styrketräna pållan ;)
undvik tölten lite om hon känns som om hon inte orkar med, och träna upp styrkan och bärigheten i de andra gångarterna för att inte riskera hängrygg, förslitningar o andra otrevligheter.
hur var tölten innan fölningen? reds hon skodd innan, hur kändes hon då?
 
Tack så mycket för alla era kloka svar!!:D jo,jag har själv funderat i de banorna att hon är väldigt otränad och omusklad. Hon blev sparkad av mitt halvblod på knäet i höstas och efter den konvalescensen var det ingen ide att sätta igång henne igen innan fölningen.Vanligen rids hon alltid skodd på alla fyra,men jag kunde inte hålla mej i väntan på hovslagaren utan tjuvstartade lite. :smirk:...Det konstiga är bara att hon är mycket töltglad i vanliga fall ,har alltid valt tölten före traven t.o.m.i hagen.Innan hon skoddes pratade jag just med min hovslagare om att jag ville ha henne verkad på ett sätt som är fördelaktigt för hennes sätt att röra sej på,och att jag ville ha kanske extra lätta skor fram.Är det fel tänkt?
 
det beror på hur hovslagaren skor för att underlätta gångarterna. har han kanske missupfattat lätt mot snyggt,och skott med lite lägre trakter och längre tå för att göra steget längre och tjusigare så är det ju inte så bra. men en lagom hög trakt och ganska kort rundad tå så att hästen har lät att rulla över, brukar göra det lätt och vara skonsammast för de flesta hästar. lättare skor är sällan skadligt, bara om det är av nåt skumt material, men tyngre skor kan vara. hur tunga är skorna bak resp fram? vill du ha lättare fram kanske hovslagarn istället satte på tyngre bak? lättare än 8 mmm brukar ju vara lite svårt att få tag i ( 6 mm finns ju men det är inte alltid hovslagare har det hemma) så han körde kanske 8mm fram och 10 mm bak?
tyngre bak kan underlätta ett kort tag på en travaktig häst, och tyngre fram på en passaktig. men man ska ta det försiktigt med tunga skor ( boots är isåfall bättre eftersom hästen inte har dem dygnet runt) och skonsammast för hästen brukar vara lika skor runtom och långsamt träna fram styrkan bakifrån istället ;) finns det nån annan hovslagare el skokunnig som kan kolla skorna så är det ett plus. hur rör hon sig i hagen? är rörelse mönstret, steget eller gångarts valet annorlunda än innan skoningen så kanske man bör ana ugglor i mossen, och kolla så att hon inte är sömstucken eller för trångt skodd eller liknande.
det normala om man har en lite ömfotad häst som går i en hage med hårt underlag, typ stenig el grus, är att hästen rör sig ngt friare och rumsligare. men går hästen på gräs så ska det inte vara nån markant skillnad.
är det något annat än tölten som förändrats efter skoningen? har något mer än skoningen förändrats? kanske ny sadel el liknande?
 
alldeles utmärkt från oktober till april :), men över sommrarna kör vi turridning över neptunis stenfält så då blir det lite knepigare :crazy:
de flesta, iaf av de egenuppfödda, är inte särskillt ömfotade, men trakterna slits för mycket om man rider i flera månader på grus å steniga underlag, å låga trakter är inte häslosamt för nån krake, hovöm eller ej, så då får det hellre bli med dojjorna på ;)
 
Nä,jag tror inte det är hovslagarens fel.Han har verkat henne med runda korta tår och inte så mycket på trakterna,men du har nog rätt i att han tog åttor fram och tior bak just efter som han inte hade några sexor hemma.Han skulle ta hem det till nästa gång.Måste kolla hur hon rör sej i hagen,har inte tänkt riktigt på det.Mestadels rör hon sej minsta möjliga medans hon tuggar sej framåt ,förutom när jag kommer med äpplen då går det undan värre. :rofl: :rofl:
Ömfotad är hon inte alls,tvärtom,men eftersom jag ofta rider på hårt underlag och hon inte är alls rädd om fötterna slits de så hemskt barfota.
 
pröva att byta ut 10:erna mot 8mm i bak och se om det blir bättre.
hur känns hon när hon inte vill tölta? stannar hon, drar hon, faller hon mot pass el trav, blir hon tung i munnen el något annat?
 
Ja.hon går mera mot trav än ren tölt.Dessutom känns hon seg och slö hela hästen.Börjar faktriskt undra över om det är nåt fel på henne......Har nyss varit ute och hon som förut varit glad och framåt känns nu så otroligt trött och seg.Jag har haft igång henne fyra veckor kanske efter senaste fölet och vi rider var eller minst varannan dag.
 
be en vet. kolla henne för säkerhets skull ,men de flesta av mina pållar e rätt sega så här års också. du kanske skulle byta 10 orna mot 8 mm.
( hälsa ida förresten :D, hörde att du va hennes mamma :eek:)
 
Hästar som är i ett träningskede där de inte riktigt byggt upp sin töltmuskulatur, unghästar eller fölston tex, kan reagera på väldigt små förändringar.

Är hon travaktig så är det tyngre skor bak som gäller och något längre tå som fördröjer överrullningen bak. Fram gäller tvärtom.

Mitt ungsto reagerade på pälsfällning och pälssättning med att bli travaktig. Likadant då hon brunstade. Då får man lugnt jobba vidare och inte kräva för mycket och ta det lugnt och i sakta tempo. Tålamod och åter tålamod.

Fölstona tappar magmuskler precis som vi kvinnor när vi får barn och det tar ett tag att jobba upp dem också. Var glad åt varje framsteg och rid med glädje och avslappnat. Då får du hästen glad och avslappnad och mer lättjobbad. Gör ridturen behaglig och inte till en kamp. Genvägar är ändå alltid senväger.

Kräv bärighet utan stöd i tygeln för att få hästen mer på bakdelen. Ju mer du stödjer fram, desto mer framtung blir den och desto mer går den åt traven i det här fallet. Jag rider med lös tgel och halvhalter så fort det behövs för att bibehålla takt och balans.

Hästen får gå i en avslappnad form och långsamt jobba sig fram till rätt form, utan kamp. Takt, balans, tålamod, glädje och avslappning är det jag tänker. Börjar man samla för mycket och för tidigt så leder det bara till bakslag och mindre samarbetsvilja från hästen.

I övrigt håller jag med My.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Tack så mycket för ditt svar.Sitter nästan här och rodnar när jag tänker på vad jag krävt av henne. :o Att hon ska vara precis som vanligt efter fölningen och ammningen och pälsfällning och allt vad det är.Du har ju precis rätt!!Faktum är att när jag tänker på saken var hon nog lika seg i höstas när hon satte päls..... :crazy:Det är bara det att det känns så härligt att få rida henne igen - äntligen!Och då vill man ha allt på en gång...Men jag försöker ta det lugnt,bara trevliga små skogsturer ihop med hästkompisar och mestadels kräver jag inte perfekt samling. Nästa gång ska jag ta lättare skor i alla fall.Eftersom hon gått så länge barfota har hon kanske också svårt att hitta balansen med olika tunga och för tunga skor bak och fram.
 
Du behöver inte rodna! Tror du inte jag har gjort samma erfarenhet!? Det är så jag lärt mig! Och man lär så länge man rider! Man lär sig att bli mer och mer lyhörd på hästens behov för att trivas.

Jag har en regel jag alltid följer: Jag känner efter dagsformen först och sedan rider jag därefter och BER min häst om att förbättra det som känns bäst att jobba med den dagen. Se inte så långt framåt utan känn och rid i nuet. Glädjs åt dagens framsteg. Det blir en lättare stämning, mer glädjefull och den ger snabbare resultat!

Lätta skor fram och tyngre bak är inte fel på en travaktig häst. Då får hon hjälp med steget och det kan faktiskt minska muskelspänningarna. Hon kommer in mer naturligt i tölten, du slapnar av mer och hästen slappnar av mer.

Och så lugnt och avslappnat, rida med glädje så kommer det. Blir det spänt, stanna och gör halt, andas långa djupa andetag och känn hur du slappnar av och hästen följer efter. Stå still så länge att du känner att ni kan börja om igen och att hästen blir positiv. Kela gärna under tiden. Ett par minuters stopp bryter kampen. För det skall inte vara en kamp. I regel beror den bara på att hästen inte förstår och så stressar den upp sig. Tycker du gör rätt som rider ut med kompisar. Det ger mer avslappning och hästar är taktkänsliga vilket gör att de faktiskt gärna försöker gå i samma takt som kompisen! Så har dina kompisar bra töltare kan det göra att hon söker sig till tölten! Lycka till!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Så sant så sant i många fall. Som du skriver så ska man ta hänsyn till hästens dagsform! Fast om jag frågar min häst så går hon helst och vaggar fram i grisepass! För det är mkt jobbigara att gå i bärig tölt. För vår del handlar det mer om att peppa upp så det blir lite fart och energi! Men visst en häst som är rätt riden från start och som man har lyssnat på kanske lydigt lyder alla hjälper! Vill bara understryka att det är vikigt att även hästen lyssnar på oss, och att vi ibland måste visa vägen! :banana:
 
Ja visst är det skillnad på olika hästar men i regel lyssnar de mer på oss än vi på dem. Det finns olika personligheter på hästar precis som på människor och det finns inte två som man kan rida likadant. Lyssnar du på din häst kommer du kanske fram till att hon är väldigt lat av naturen och kräver ett annat ridsätt.

Med att lyssna menar jag att känna av sin häst och veta var man har den. Det är trots allt vanligare att antingen hästen inte förstår, den har ont eller blir blockerad än att den är tjurig i sig, men som du så riktigt påpekar, felridna hästar kan för att rädda sig själva stänga av och slutna lyssna.

Låt oss ha en dialog med våra hästar där vi är klara, tydliga, vänliga och rättvisa ledare till dem och inte begär mer än de klarar av. Även din häst verkar ju behöva tid för att förändras och bära sig själv. Man kan ju inte ta trappan i ett kliv. Det är det jag menar.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Kul det där att du säger att hästar är taktkänsliga för andras gångarter.Precis det har jag märkt ,fast jag trodde att jag inbillade mej!!När min islänning blir riden ihop med mitt halvblod travar hon mycket mer än hon töltar.När däremot min flicka rider ihop med mej på sin lilla islandskorsning,då töltar den lilla korsningen!! :) :)
 
Min häst töltar mycket bättre när han får gå bakom en annan pålle som jämt grisepassar..
 
Jo, som du säger det finns ju också olika människor och ryttare. En del som alltid söker felet hos hästen och en del som alltid först söker felet hos sej själva. Tjuriga och istadiga hästar kommer sej nog i de fletsa fall av tjuriga eller icke lyhörda ryttare :angel:. Sega hästar av sega ryttare (en pik till mej själv). Sådan matte sådan häst. Jo visst har du rätt att det är viktigt att vara lyhörd, håller med fullt. Det finns ju en del ryttare som byter ut sin häst och köper en ny så fort som gångarterna inte fungerar, och sedan efter en tid är det dags för nästa byte...utan eftertanke att det kanske är jag som ryttare som felar någonstans. För mej själv är ibland problemet att jag alltid tror att felet ligger hos mej, och att jag därför inte kräver ens det som hästen faktiskt klarar av och det är ju iofs en oförmåga att lyssna till hästen :idea:. Jo, du har nog rätt !
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: sorbifolia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
999
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp