Tömköra ensam - hjälp!

H

HappyBitch

Jag har en ettåring som jag ska börja tömköra. Tyvärr har jag ingen som kan hjälpa mig så jag måste försöka klara mig själv på ett eller annat sätt, men hur? Har haft sele på henne & det har gått bra, men det blir nog lite svårare att få henne att gå som jag vill.... Tips & idéer? :confused:
 
gör en liten inhängnad där ni kan vara, börja med att longera med tömmar för att sedan flytta dig allt längre bakom. undvik att skrämmas så mkt som möjligt
 
Jag följde efter ponnyn i skogen och så småningom trillade poletten ner och nu går de finfint att svänga, stanna och backa.

Valde stigar med självklara mål och styrde väl lite när det svängde och så, hade ingen direkt plan :crazy:

Har en guldponny som ställer upp på mattes tokiga idéer :love:

Första gången jag satt på henne hoppade jag bara upp när hon stod uppbunden utanför stallet. Första gången jag red så lade jag på sadeln, klev upp (inget vi övat på) och skrittade ut en sväng.

Har väl haft tur, tror jag. Gulleponny! :love: :bow:
 
Det kan vara bra att hålla till i hagen, som hästen känner, dom första gångerna.
Sen kan det var smart att lära hästen led- positionerna: framför hästen, vid huvudet, i skänkelläget och bakom.
Då blir förvirringen mindre när du senare ska gå bakom.
Ifall det blir svårt att gå från stallet dom första gångerna så kan det också vara smart att sätta upp tömmarna och leda hästen bortåt, stanna och sedan köra hästen hemåt.

Det viktigaste tycker jag är att hästen förstår vad man kräver av den och att den kan stanna, stå stilla och vara lugn.

Lycka till!
 
Jag började genom att gå i led position. Varje gång jag svängde så drog jag lite i motsvaraden töm. Sakta placerade jag mig själv längre och längre bak. Jag jobbade lika från båda sidor. Tillslut hade jag kommit bak till den position man har när man tömkör. Det har fungerat jättebra med de hästar jag provat detta på (4st). Tre unghästar och en ohanterad 7 åring.

När du börjar så var övertydlig på de kommandon du använder vid igånsättning och halt.
Jag använder kommandot fraaaaamåååt för igångsättning och hoooo för halt.
Jobba lungt och sakta och bli inte upprörd om hästen inte begriper direkt. Polletten trillar ner ganska snart om du jobbar i korta pass och avbryter när hästen går som du vill.
 
Tycker du är skit duktig som fixar det där själv.Jag har prövat och tömkört mitt halvblod 11år .Har ingen koll alls,som tur är har jag hjälp av en kunnig tjej.Det är i bland ganska farligt som det ser ut,man måste verkligen vara snabb och tänka ett steg före hästen.Tyvärr började vi tömköra henne ganska sent.Hästen kan men inte jag,därför har jag bett om hjälp.
Tummen upp för dig.Lycka till. : ;)
 
Tack för alla tips! Va ut första gången själv igår & höll till i en liten inhägnad. Det gick faktiskt bättre än vad jag hade trott även om hon knixade lite ibland & snurrade ett halvt varv & såg ut som ett fån, men hon är ju bara en bebis än :-)

En fråga till om det är några travmänniskor här - hur länge på ett ungefär tömkör ni innan ni sätter för vagn första gången? Vet att det beror på att hästen ska kunna stanna, frammåt, vänster, höger & inte knixa så mycket, men något riktmärke kanske?

TACK IGEN! :banana:
 
Det är ju lite olika hästar hur dom svarar på träningen och beter sig. Har börjat tömköra i grimman från 6 - 9 månaders (men när vi börjat så tidigt som 6 mån, så är det korta bitar) ålder, och sedan spänt för kärra från 1 år - 1 1/2. Tömkör 5 - 10 ggr med medhjälpare. Sedan ett antal ggr till på egen hand, innan hästen spänns för. Det är liksom en känsla för hur det går! Lycka till Superbusan
 
Vad kul att det gick bra! Eftersom jag oxå är själv gäller det att göra det så enkelt för sig som möjligt. Jag börjar redan när jag leder dem i grimman att lära dem röstkommandon, ptroo när vi stannar (för att öppna stalldörr osv) och smacka när vi börjar gå. De lär sig supersnabbt, även äldre hästar gör jag det med bara för att de blir så trevliga när de "lyder". Själva tömkörningen brukar gå jättebra om man går bortåt och tömkör hemåt, och sedan succesivt ökar tömkörningen. Jag är travmänniska och brukar tömköra länge och väl för att känna att hästen är trygg och förstår vad jag vill , stanna svänga gå igen osv. När den gör det på ett bra sätt sätter jag i vagn och då brukar de inte bry sig så mycket om vagnen, kör kärna med medhjälpare första gångerna sedan brukar jag ta små korta turer själv och öka undan för undan.
Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 053
Senast: Badger
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 917
Senast: JohannaB
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 576
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 770
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp