Tömköra/longera "egensinnig" häst

Tillis

Trådstartare
Tömköra/longera \"egensinnig\" häst

Jag har ett stort problem när jag vill tömköra eller longera min häst.
-Det går bra i skritt i några varv, men så fort han tröttnar (ofta innan vi ens hunnit börja trava) börjar han trilskas. Han stannar, vänder ut rumpan så han står med huvudet mot mig och går jag på honom börjar han backa - ifrån mig! Jag vet inte hur jag ska komma ifrån detta :confused:.
Ibland har jag haft en medhjälpare som haft hand om pisken. Hon har då kunnat gå ett par meter från mig och liksom komma bakom hästen (då har det funkat jättebra), men när jag gör det själv vet han så himla väl att jag inte kommer åt honom.
Om jag lyckas komma runt honom så kan det gå bra ett par varv, men sen börjar det om igen. Alternativt brallar han och drar iväg för att sedan stanna, vända rumpan från mig och så är vi igång igen... :crazy:
Det är likadant vare sig jag longerar med en lina eller om jag tömkör så jag även har "yttertygel". Tyvärr vågar jag inte gå direkt bakom honom eftersom han kan explodera i sina brallserier.
Ridningsmässigt fungerar han jättebra, men jag kan tillägga att han i början av sin utbildning betedde sig ungefär liknande under ryttare (backade eller exploderade).
Jag kan inte låta honom backa tills han tröttnar - har försökt men det funkar inte.
Någon som har några revolutionerande tips?

Mvh
Tillis
 
Re: Tömköra/longera \"egensinnig\" häst

Ska försöka förklara hur jag går tillväga med sådana problem=lite svårt via datorn ibland.
När hästen stannar och vänder ut rumpan flytta dig då så att du kommer där du ska stå för att fortsätta longera. Snärta till med piskan (i luften eller mot hästen=valfritt beroende på häst). Se till att hästen bjuder framåt gärna i trav. Oftast är det ju i långsammare gångarter de kan få för sig att göra så här. Skulle ni befinna er på en ridbana och komma nära ett staket så den "nya" volten blir lite liten. Synd för hästen, he,he det blir ju jobbigast för den....Öka givetvis voltstorleken så fort det går.
Var noga med att inte hamna framför hästen när du longerar utan var hela tiden i den position du kan driva den framåt.
Hoppas du förstod vad jag menade. :d
 
Re: Tömköra/longera \"egensinnig\" häst

Låt honom aldrig bli less. Gör krumelurer, byt varv, gångart, vänd och tjoa! Var inte så gravallvarlig, utan gör det till en rolig busstund istället för nåt tråkigt. Longering ska inte vara motion alls, utan bara kommunikationsträning, så där kan du verkligen busa loss. Tömkörning är lite mer allvar, men våga vara lite busig.

Annars är det precis som i ridning - sätt en ram som hästen ska följa. Går den in i tömmen - då tar det. Går den in i pisken - då tar det. Var dock noga med att alltid hålla dig själv i rätt position, så du inte omedvetet ber din häst om det du anser vara fel. T.ex. är det vanligt att folk går bakom sina hästar, och när hästen börjar "trilskas" så backar människan undan. Det säger åt hästen "Jag flyttar mig undan dig, du gör rätt!", vilket förstås leder till att hästen fortsätter trilskas så att människan slutar med det den håller på med.

Om man istället bara fortsätter med det man själv sysslar med och helt enkelt struntar i hästen så brukar det ofta räcka - hästen känner att "Okej, hon har bestämt sig och går inte att flytta på" och skulle hästen komma för nära - då tar det. Kommer hästen för nära i hög fart, då tar det hårt.

Så kortfattat - gör det KUL och gör det du ska utan att bry dig om hästen.
 
Re: Tömköra/longera \"egensinnig\" häst

Du har fått bra råd, tycker jag! Ett litet tillägg bara: Försök ligga steget före hästen. Driv framåt m h a pisken innan hästen hunnit stanna! Se till att du har en lång pisk (ca 2,5 m), så att du når fram utan att komma för nära själv. Koncentrera dig på att ligga steget före hästen och att reagera snabbt och bestämt! Beröm hästen när den reagerar som du önskar.
 
Re: Tömköra/longera \"egensinnig\" häst

Har du möjlighet så traska ut i naturen.. :)
Kanske får hästen lite positivare inställning till tömkörningen om den inte bara sker på banan.
 
Re: Tömköra/longera \"egensinnig\" häst

kommer du inte åt med pisken och han vet om det...??
vad har du för tömmar...jag har dubbelsydda lädertömmar och dom känns om man skulle vilja det
nu tömkör ju jag för inkörning och jag tolererar inget trams(när jag vet att dom fattar)tömmar lyder man...vilket det är roligt eller inte....bli inte arg eller osäker, utan var beslutsam och målinriktad.
 
Sv: Tömköra/longera "egensinnig" häst

Har haft liknande problem, för mig fungerade det att "parera" upp med tömmen. Låter kanske lite väl abrupt, men gav ungefär samma effekt som lina när man lastar (känner att jag är dålig på att utrycka mig nu ;)) Funkade iaf för oss utan att göra piruetter inlindad i tömmar.
 
Sv: Tömköra/longera "egensinnig" häst

Varför letar man reda på 5 år gamla trådar att besvara? :confused:
 
Sv: Tömköra/longera "egensinnig" häst

Varför letar man reda på 5 år gamla trådar att besvara? :confused:

haha, bra fråga. den var högst upp när jag kom in på "forumet" av ngn anledning. Problemet lär förhoppningsvis vara löst nu.

Får väl bjuda på den bortgörningen:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 859
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 921
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp