Tömkörning *bilder*

Ankan

Trådstartare
Får väl börja med att tala om att jag är hemskt dålig på att tömköra (av den enkla anledningen att jag knappt gjort det innan). :)

Tänkte att ni kanske har lust att ge lite kommentarer...framförallt på selen som jag tycker inte sitter bra (förutom att bröstan är kort?) men jag vet inte hur det ska vara så jag behöver verkligen hjälp där :crazy: Vi brydde oss inte det minsta om formen idag utan försöker lära oss hur det fungerar egentligen. Hästen är inte alls mycket tömkörd innan men lite mer körd än tömkörd. Tanken är att jag ska kunna ha honom till en del körning sen när vi (läs jag) börjar fatta hur det fungerar :p

På väg ut
Fråga mig inte vad jag gör :crazy: ...hästen ser fokuserad ut iallafall
Ser rätt ok ut i mina ögon
Hästen ser ju inte helt nöjd ut där
Här syns det väl att bröstan är kort
På ridbanan
Söt
Framifrån
Matte VAD sysslar du med???
Trevlig bild tycker jag
och så belöningen för väl utfört arbete

Oj va många bilder det blev :o tar gärna emot kritik men va snälla mot mig :p

/Ankan *kan inte alls tömköra*
 
Sv: Tömkörning *bilder*

duktigt att använda hjälm, bra exempel för vissa andra :angel: !!!
jag tyckte det såg riktigt bar ut där på en del av bilderna!
 
Sv: Tömkörning *bilder*

voltigehoppare skrev:
duktigt att använda hjälm, bra exempel för vissa andra :angel: !!!
jag tyckte det såg riktigt bar ut där på en del av bilderna!

Såg till att vara extra noga att ta på den eftersom jag fotade :angel: (men i ärlighetens namn har jag det oftast ändå när vi jobbar från marken)

Tack :)
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Lite träning från din sida och efter det så lär du ju dig. När du har kommit på hur man gör så går det någ lättare. Vissa bilder såg ju lite roliga ut. Bröstat ser faktist lite litet ut. Lycka till med tömkörningen framöver.
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Becca85 skrev:
Lite träning från din sida och efter det så lär du ju dig. När du har kommit på hur man gör så går det någ lättare. Vissa bilder såg ju lite roliga ut. Bröstat ser faktist lite litet ut. Lycka till med tömkörningen framöver.

Jo träning behöver jag onekligen *vet* och hästen behöver muskler :)

Tack
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Jättefina bilder vännen!

Han är ju bara så söt! Ser ut som han tycker det är roligt :)
Tycker både illar och du är duktiga, och ännu bättre lär ni ju bli med ännu mer träning! :) (vågar inte ens tänka på hur jag skulle se ut bakom min pålla sen, har ju knappt aldrig tömkört).
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Tack vännen, han gillar selen väldigt mycket mer än sadeln om ajg ska vara ärlig (så det är väl bara att lära sig köra va :p ).

Jag har ju bara tömkört Illar ett par ggr och innan det har jag väl eg. bara tömkört en gång (räknar inte dom två tre gångerna jag hängde efter Jocker i skogen *S*) när jag fick låna Tokmajas hästar och prova (stackars hästar undrade nog vad jag gjorde :eek: ). Men han är ju rätt så stabil såd et gör itne så mycket att det blir lite fel ibland det reder ut sig.
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Visst är du på god väg. Det ser inte så tokigt ut. Mina tips:

Ha ALLTID kontakt med tömmarna, så att de inte hänger och glappar som på bilderna. Då kommer du att få större kontroll och hästen har möjlighet att få ett stöd på bettet så att den kan gå i rätt form.

En pisk är också bra. Jag använder långpisk så att jag kan nå hästen. Då behöver jag inte gå så nära och håller säkerhetsavstånd. Piska inte så det smäller, utan svep med den som drivning mot hästen.

Lycka till och välkommen till körningen! Det är så roligt!
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Gatsby skrev:
Visst är du på god väg. Det ser inte så tokigt ut.

Tack exakt sånt behöver man höra när man kämpar och undrar vad man eg håller på med *S* är ju som att vara nybörjare igen :eek:

Gatsby skrev:
Ha ALLTID kontakt med tömmarna, så att de inte hänger och glappar som på bilderna. Då kommer du att få större kontroll och hästen har möjlighet att få ett stöd på bettet så att den kan gå i rätt form.

Jag har valt att låta tömmarna glappa med flit eftersom jag själv är så ostabil ännu så jag är inte mjuk nog. Han har en förmåga att krulla ihop halsen när man tar i honom (och han inbillar sig att han är duktig då med knasen) och det jobbar jag hårt med att få bort. Annars är målet att köra med kontakt i tömmen...dock inte stöd då jag anser att hästen ska inte behöv mitt stöd för att jobba i rätt form (jobbar även efter det i ridningen). :)

Gatsby skrev:
En pisk är också bra. Jag använder långpisk så att jag kan nå hästen. Då behöver jag inte gå så nära och håller säkerhetsavstånd. Piska inte så det smäller, utan svep med den som drivning mot hästen.

Av två anledningar valde jag idag att inte ha pisken med idag (gör olika). Den första och största är att jag kände att det räcker att ha tömmarna att hålla ordning på :o och sen så jobbar han sämre när jag har pisken med...blir störd av den (även när den inte används). Jag har annars en pisk som jag trivs väldigt bra med som jag gärna har med när jag jobbar, en halvlång som är trevlig att jobba med. :)

Gatsby skrev:
Lycka till och välkommen till körningen! Det är så roligt!

Tack, det är verkligen roligt med SVÅÅÅRT att få det att fungera bra.

Tack för dina råd (även om jag inte kunda låta bli att diskuttera :o ) det uppskattas verkligen :bow:

/Ankan
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Vilken lustig häst, på första bilderna såg den ut och va typ shettisstorlek men sen vart den större. haha! Kanske jag som är trött...Ni såg i alla fall ut att ha det mysigt ute i skogen!

Däremot är selen alldeles för liten. Eller så är det möjligtvis bara bröstan men då selen är tillverkad som den är drar den då fram däckeln så den sitter på manken och trycker där vilket inte är nå vidare. Kan du få tag på nån annan sele? Du skulle köra också va? Då tycker jag nog du ska skaffa nån som passar lite bättre. Är inte så haj på dom där selarna men kan man plocka bort bröstpartiet helt? det är ju ett alternativ.

Jag tycker du gör det bra att fara runt lite i skogen och styra runt och "känna på". Fortsätt så tills du har bra koll. prova lite krångliga vägar, tänk dig en bana att gå tex. En pisk kan vara till mycket hjälp då! Det är också bra om hästen vänjer sig vid att du har pisk. Försök hålla sån jämn kontakt med munnen som möjligt, långa tömmar är ju rätt mjuk men blir det att du måste dra lite här och var är det bättre med en stadigare kontakt.

Lycka till!!
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Nora skrev:
Vilken lustig häst, på första bilderna såg den ut och va typ shettisstorlek men sen vart den större. haha! Kanske jag som är trött...Ni såg i alla fall ut att ha det mysigt ute i skogen!

*S* han ÄR liten (men inte är han i shettisstorlek). Vi har det mysigt i skogen, han trivs verkligen i selen. :love:

Nora skrev:
Däremot är selen alldeles för liten. Eller så är det möjligtvis bara bröstan men då selen är tillverkad som den är drar den då fram däckeln så den sitter på manken och trycker där vilket inte är nå vidare. Kan du få tag på nån annan sele? Du skulle köra också va? Då tycker jag nog du ska skaffa nån som passar lite bättre. Är inte så haj på dom där selarna men kan man plocka bort bröstpartiet helt? det är ju ett alternativ.

Bröstan går att plocka bort, däckeln brukar jag ha längre bak men la den längre fram för att prova om det blev bättre då *som sagt kan inte alls selar* vilket jag snabbt fattade att det inte va helt lyckat.

Går det att köpa bara en ny brösta?

Eftersom jag har hästen på foder har jag just nu ingen lust att lägga ner flera tusen på en ny sele så om den här går att fixa så den fungerar på ett bra sätt gör jag hellre det (vet att ja behöver baksele och draglinor).

Nora skrev:
Jag tycker du gör det bra att fara runt lite i skogen och styra runt och "känna på". Fortsätt så tills du har bra koll. prova lite krångliga vägar, tänk dig en bana att gå tex. En pisk kan vara till mycket hjälp då! Det är också bra om hästen vänjer sig vid att du har pisk. Försök hålla sån jämn kontakt med munnen som möjligt, långa tömmar är ju rätt mjuk men blir det att du måste dra lite här och var är det bättre med en stadigare kontakt.

Vi är mycket i skogen och där jobbar han bäst, ridbanan är ju tråkig. I skogen går vi över stockar och runt träd osv...allt för att träna smidighet och lydnad (för att inte tala om att träna matte). Har inte upplevt att jag är i behov av pisken i skogen (snarare på banan då), hur underlättar den då menar du?

Håller helt med det du skriver om tömmarna men som jag skrev i inlägget innan har jag dom hellre så tills jag kan vara lite mjukare så jag inte drar i honom. Som mål har jag att tömköra/köra honom med mjuk kontakt med munnen och genom eftergifter snarare än att jag tar i honom.

Nora skrev:

Tack :D
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Fina bilder, de jag orkade vänta på (har modem:-(
Jag tyckte också att han på första bilden såg ut att vara i shettisstorlek!
I motsats till vad någon skrev här ovanför skulle jag nog inte ta med pisken i skogen, om inte hästen brukar krångla, eftersom det blir så bökigt om den fastnar i trädgrenar hela tiden. Däremot efter väg (som säkerhet) och i padocken (för tränings skull) skulle den få vara med.
När det gäller kontakt genom tömmarna är det väldigt viktigt när du kör i skogen, hästen måste hela tiden veta exakt var du tänkt dig gå, tänk om du har något efter, och hästen plötsligt står på fel sida om ett träd, och du inte kan backa (t.ex med kälke eller släde efter).
På lös töm är risken stor att det blir stora, hastiga tömtag, som kommer lite för sent för att hästen ska hinna reagera.
Tycker annars att det ser bra ut!
Bröstan är ju för kort, men jag förstår att du inte vill lägga all världens pengar på en sele när hästen är till låns! Hade jag en fjording skulle jag definitivt skaffa en loksele i första hand, det finns ju nya till skapligt pris, och även många begagnade.
Lycka till med körningen!
Lotta
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Fia-Lina skrev:
Fina bilder, de jag orkade vänta på (har modem:-(
Jag tyckte också att han på första bilden såg ut att vara i shettisstorlek!
I motsats till vad någon skrev här ovanför skulle jag nog inte ta med pisken i skogen, om inte hästen brukar krångla, eftersom det blir så bökigt om den fastnar i trädgrenar hela tiden. Däremot efter väg (som säkerhet) och i padocken (för tränings skull) skulle den få vara med.

Måste vara vinkeln som gör att han ser så liten ut, han är visseligen inte hög men sååå liten är han inte :)
Han brukar inte krångla vid tömkörning/körning utan är istället väldigt glad och fokuserad. På väg har jag inte tömkört honom ännu men skulle jag göra det skulle jag helt klart ha med spöet för att ha och förstärka med vid behov, jag har kört honom på väg nån gång och då har jag haft spöet med. På banan ser jag ingen anledning att ha det med för som jag sa jobbar han mycke sämre och blir mer omotiverad när jag har spöet med (han är inte rädd för det) och ridbanan anser han vara tråkig nog som det är redan.

Fia-Lina skrev:
När det gäller kontakt genom tömmarna är det väldigt viktigt när du kör i skogen, hästen måste hela tiden veta exakt var du tänkt dig gå, tänk om du har något efter, och hästen plötsligt står på fel sida om ett träd, och du inte kan backa (t.ex med kälke eller släde efter).
På lös töm är risken stor att det blir stora, hastiga tömtag, som kommer lite för sent för att hästen ska hinna reagera.
Tycker annars att det ser bra ut!

Jag måste ju erkänna att jag HAR fått använda lite för stora tömtag vissa gånger men har bedömnt att jag iallafall vill ha tommarna hängande tills jag klarar att tömköra med en mjukare hand. Det för att häsen mycket lätt och gärna böjer in nosen vid bara lite lite för mycket kontakt (och förutom att formen är dålig blir han klart mindre lyhörd när han gör så), jag har lagt ner mycket arbete på att få honom att sträcka ut sig och vill inte riskera allt det arbetet när det trots allt går bra att såhär (tills vidare...se längre upp vad målet är :) ). Stanna, backa osv gör han utan problem för rösten och jag har inte tänkt mig att ge mig ut i skogen med nåt annat än mig bakom innan jag klarar av det här bättre. Har ingen som helst lust att trassla in mig, häst och vagn i nåt vi inte klarar av att ta oss ur.

Men som sagt är målet att köra honom med mjuk kontakt i tömmen :)

Fia-Lina skrev:
Bröstan är ju för kort, men jag förstår att du inte vill lägga all världens pengar på en sele när hästen är till låns! Hade jag en fjording skulle jag definitivt skaffa en loksele i första hand, det finns ju nya till skapligt pris, och även många begagnade.
Lycka till med körningen!
Lotta

Jag har faktiskt funderat på en loksele men är lite tveksam till hur dom fungerar och hur dom ska sitta för att fungera bäst...och för den delen vad man ska titta på när man köper en loksele för att inte köpa fel. Vad finns det för lokselar som är billiga som ändå är fullt funktionsdugliga?

Vad är för- resp. nackdelarna med loksele (mot bröstsele)? Skillnad i anspänning osv?

/Ankan *uppskattar alla kommentarer :bow: *
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Pisken kan vara bra att ha om hästen inte går som du vill. Bara att peta till som en skänkel om du ska sicksacka mellan träden. Sen är det även bra träning för dig att ha med pisken varje gång du kör, du måste ju inte använda den för det. Det är ju en säkerhetsgrej (förutom med häster som är livrädd för den, men det får man ju träna då). Du kan köpa en lös brösta, som hör till en bröstsele. En loksele ska du ha om du tänkt dra lite tyngre vagnar eller släde. En bröstsele är bättre "dressyrmässigt" då häster får bättre rörlighet. Men däremot är väl inte bröstselen så idealisk att dra tungt med. Så det beror på vad du ska köra för nåt! Du kan inte få lite sponsring eller att ägaren betalar selen så den följer med hästen om den personen och är intresserad av att köra sen om du inte ska ha kvar hästen länge...Eller finns det nån du känner som du kan låna sele av? Det är ju ändå viktigt att ha rätt och hållbar utrustning vid körning!
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Nora skrev:
Pisken kan vara bra att ha om hästen inte går som du vill. Bara att peta till som en skänkel om du ska sicksacka mellan träden. Sen är det även bra träning för dig att ha med pisken varje gång du kör, du måste ju inte använda den för det. Det är ju en säkerhetsgrej (förutom med häster som är livrädd för den, men det får man ju träna då). !

Han är inte rädd för spöet däremot avigt inställd till det. Han snarare går emot mer när man har spöet med än när man inte har det, jag når honom på ett helt annat sätt utan spöet. Men som jag sa så ute på vagar och liknande har jag spöet med :)

Nora skrev:
Du kan köpa en lös brösta, som hör till en bröstsele. En loksele ska du ha om du tänkt dra lite tyngre vagnar eller släde. En bröstsele är bättre "dressyrmässigt" då häster får bättre rörlighet. Men däremot är väl inte bröstselen så idealisk att dra tungt med. Så det beror på vad du ska köra för nåt! !

Min tanke är att framförallt köra för motionens skull, alltså inget avanserat eller tävlingsinriktat. Förutom det skulle det vara roligt att prova på lite skogskörning OM jag anser att vi har den kommunikationan i körningen jag fått för mig att det krävs för det. I det fallet behöver jag ju en loksele *vet* men det är ju bara en fundering och ev framtidsplan. Men på samma gång vill jag ju inte köpa en ny sele nu för att märka att jag behöver ännu en ny senare (är ju inte direkt gjort av pengar)...som du/ni märker är jag väldigt kluven när det gäller det och att jag eg inte kan något om selar gör ju det hela mycket svårare.

Nora skrev:
Du kan inte få lite sponsring eller att ägaren betalar selen så den följer med hästen om den personen och är intresserad av att köra sen om du inte ska ha kvar hästen länge...Eller finns det nån du känner som du kan låna sele av? !

Nej hon har inte möjlighet att göra det, sen så är det meningen att jag ska köpa honom längre fram om allt går enligt planerna så hon vill väl inte lägga ner pengar på en häst hon "förhoppningsvis" inte får tillbaka. Skulle hon sen av någon anledning få tillbaka honom så är hon inte körintresserad så då hade hon köpt saker hon själv inte har användning av.

Nej tyvärr, känner bara en körintresserad och hon har bara selar till sina egna :)

Nora skrev:
Det är ju ändå viktigt att ha rätt och hållbar utrustning vid körning!

Jo visst är det så *håller helt med* felanpassad utrustning skadar ju mer än det gör nytta :)


Skulle gärna se bilder på hästar med lokselar och med förklaring på hur dom ska sitta osv :)

/Ankan
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Har tittat runt lite efter bara brösta (H**ks, Lillh...,B*rjes osv) men hittar bara travbröstor. Vad är skillnaden? Det enda jag såg var att delen på min brösta där jag fäster ihop bröstan med däckeln inte finns (men det ska väl sitta ihop annars kan det väl inte fungera?). Vart kan jag hitta bara bröstor?
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Bröstan och däckeln ska inte sitta ihop, för då låser du ändå rörligheten i bogen. har du inga andra ambitioner med körningen än att motionera och nöjesköra (och även i skogen kanske?) så tror jag lokselen passar bäst, för då har du ju möjligheten att kunna köra i skogen om du skulle vilja. Du får tänka på hur du vill ha det!

Jag tänkte inte att du skulle låna selen för en längre tid utan några gånger för att se hur den sitter, om det är en sån du vill ha tex. Bor denna vän hyffsat i närheten av dig?

Om han inte lyssnar på pisken kan det vara bra att träna honom med det i sånna fall! Har han mycket päls nu? Ibland kan det göra att han inte känner den lika bra, för du ska ju kunna få han att gå undan med pisken, inte emot den. (Har själv en tidvis piskdöv häst...)
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Nora skrev:
Bröstan och däckeln ska inte sitta ihop, för då låser du ändå rörligheten i bogen. har du inga andra ambitioner med körningen än att motionera och nöjesköra (och även i skogen kanske?) så tror jag lokselen passar bäst, för då har du ju möjligheten att kunna köra i skogen om du skulle vilja. Du får tänka på hur du vill ha det!

Så draglinoran ska sitta i bröstan och det är eg dom hästen drar vagnen med och skacklaran sitter i däckeln och dom anv. när hästen vänder? Har jag fattat rätt då? Bakselen tar ju när det "trycker bakifrån"?

Travbröstorna jag såg hade inte heller nån gjord *kom ihåg nu* hur påverkar det?

Jo jag har nog tänkt så med (loksele) men har fått för mig att passformen är ännu viktigare på dom och jag vill inte sitta och köra med en felanpassad sele. Vart kan jag hitta funktionsdugliga lokselar till ett bra pris?

Nora skrev:
Jag tänkte inte att du skulle låna selen för en längre tid utan några gånger för att se hur den sitter, om det är en sån du vill ha tex. Bor denna vän hyffsat i närheten av dig?

Jodå hon bor nära men hästarna är inte i hans storlek utan en liten liten shettisdam och ett halvblodsto (tror dessutom inte hon kör henne utan bara har tömkörningsgjord).

Nora skrev:
Om han inte lyssnar på pisken kan det vara bra att träna honom med det i sånna fall! Har han mycket päls nu? Ibland kan det göra att han inte känner den lika bra, för du ska ju kunna få han att gå undan med pisken, inte emot den. (Har själv en tidvis piskdöv häst...

Ja han har massor av päls...ser ut som en isbjörn (och fäller nåt hemskt) men han känner ju mycket nätta eröringar från mig (fingrar) så visst borde han känna pisken med *tycker*

Jag har med pisken ibland när jag rider och upplever att han svarar bättre på den nu än innan faktiskt :) Han är överhuvudtaget mycket mer benägen att lyssna bra om man ger honom mer frihet (även när ha ska jobba så jobbar han bäst med så lite "tvång" som möjligt). Som jag sa dom få gånger jag kört har jag haft pisken men jag vill nog gärna kunna iallafall tömköra utan den (inte minst för att ha mindre att hålla ordning på :o ) Som jag skrev i första svaret om pisken är största anledningen att jag inte hade med den att jag tyckte det räckte med tömmarna att hålla ordning på. Jag lägger hellre ner jobbet med pisken på situationer när jag gör saker jag har mer koll på vad jag gör...tömkörningen är för mig fortfarande stundtals rätt trassligt :o

Tack för att du engagerar dig, diskuterar och svarar på alla mina "underliga" frågor :bow: :bow:
 
Sv: Tömkörning *bilder*

det låter som du har förstått rätt tycker jag! Gjorden, däckeln menar du? ska vara separerad från bröstan vilket ger mer rörlighet. I bröstan fäster du draglinor bak till svängeln. Jag är inte alls något proffs på selar utan vet bara hur dom jag själv använt fungerar. Alltså en sån som du har och en bröstsele. Så vart det finns bra lokselar får nog någon annan svara på!

Om du inte är så van vid pisken är det jättebra övning att ha med den när du kör. Du kan börja med bara en hoppisk eller nåt lätt för att "ha nåt i handen". Det är bara träning som gäller för att lära sig hålla och använda pisken! Jag tyckte den var hemskt själv när jag började men nu kan jag inte vara utan den...hehe...har du en bra avvägd pisk? Ibland kan de billigaste vara rätt hemska att hålla i då det är fel avvägda och bara blir tunga. Dina fingertryck och pisken är lite svårt att jämföra då jag inte vet hur hårt du trycker eller lägger på pisken.
 
Sv: Tömkörning *bilder*

Pisk är jag van att ha (vid ridning, longering osv) men tömmarna är värre att hålla ordning på :o Kanske skulle det vara en idé att ha en kort kort pisk för att vänja sig att ha nåt extra i handen...ska fundera på det :) Jag trivs väldigt bra med min pisk, om jag skulle ändra nåt är det att pisken skulle vara något längre.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 890
Senast: Magnum
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp