Tömkörning - frågor

Ragge_

Trådstartare
Hej,
Jag har precis börjat tömköra min nordsvensk, varken han eller jag har någon större erfarenhet av detta och ska därför gå en kurs som börjar nästa vecka. Hur som helst, det har gått bra de två gångerna jag tömkört hittils.
Första gången tömkörde jag honom i paddocken, främst på volt och försökte oss även på endel åttavolter. När vi vänder varv eller sakta av till skritt drar han sig gärna inåt emot mig, jag brukar då ta lite i ytter och försöka smacka på honom, vilket inte alltid funkar och jag blir bara förvirrad av alla tömmar :D
Kommer man bakom honom blir han osäker och vill inte vara med längre ..
Idag va jag ute med honom i skogen en runda, första biten på vägen ledde jag honom men tog sedan tag i tömmarna och gick först vid bogen, sedan längre och längre bak. Han försökte bara vända två gånger på hela rundan, vi övade lite halt, travade en bit, skänkelvikningar och red lite på volt på en äng i slutet, där han mot min förvåning sammarbetade och hade en bra framåtbjudning. Han brukar alltid vilja dra hemåt när vi rider på åkrar annars ;)

Har ni några tips och råd? Hur långa tömmar har ni? Nackdelar med korta tömmar? Vet ni några bra filmklipp som man kan lära sig ngt av? Hur får man hästen att våga gå framåt även man inte är precis jämte honom? Är det bra att ha någon som går jämte och sedan ökar avståndet stegvis (problemet där är att min familj är hästrädd, haha)? Vill gärna få lite mer koll, speciellt på mig själv och tömmarna, innan vi ska ner och träna för en VM-kusk :crazy:
Va använder ni för kommandon?

Lägger ev. upp en bild senare på hans sele som vi fick samtidigt som vi köpte en rockard för lite sedan, den har tidigare använts på ett halvblod. I mina ögon ligger den helt okej på honom, däremot finns det bara två ringar högt upp och idag när vi va och kollade på körträningarna ville hon gärna ha dem längre ner. Funderar på om jag isåfall borde ta longeringsgjorden på honom istället .. den funkar väll lika bra vid tömkörnings som en riktig körsele? :)
 
Sv: Tömkörning - frågor

Du kan få låna en tömkörningsgjord nästa helg så är det lätt att flytta tömmen upp och ner efter behov.

Att din häst faller innåt är nog för att du har för lite stöd på yttertömmen. Man kör alltid på yttertömmen och visa vägen och vilken ställning hästen skall ha. Innertömmen blir "bara" där. När du svänger skall du tänka dig att du håller i ett cykelstyre.
 
Sv: Tömkörning - frågor

Har någon här erfarenhet av (ung-)hästar som plötsligt kommit på att de faktiskt inte behöver gå framåt bara för att någon står bakom och smackar? :grin:

Min är precis under inkörning, så jag räknar med bakslag av den här sorten och har hjälp i form av någon som går före som draghjälp - men tar gärna emot idéer om hur vi går vidare och tar oss ur det här på bästa sätt.
 
Sv: Tömkörning - frågor

Om den är van att bli ledd och gå frammåt då när du smackar så kan du ju börja att tömköra när du går vid sidan av tex i en volt omkring dig. Sen kan du ju vänja den vid att du går bakom. Använd pisk och smacka inte ihjäl dig får då bli den bara smackdöv istället.

Att använda ledare brukar bara försena processen att hästen själv skall lära sig gå frammåt. De är ju vana från det att de är föl att följa först sin mamma och sen sin ägare som är ute och leder den.

Smacka för att hästen skall gå fram. Om ingen reaktion efter ett par smack så lägg på pisken så att den reagera och rör på sig. Beröm genast! Och eftergift. Gör om tills den fattar att den ska börja gå på första smacket :) Låt den alltid veta när den gör rätt och misslyckas den så bryr dig inte om det utan försök att vara tydligare och gör om!
 
Sv: Tömkörning - frågor

Hej Agatoon och tack för utförligt svar! :)

Jag får väl prova lite med att gå brevid - han bryr sig tyvärr inte så mycket om att jag vispar med pisken. (Det är väl all träning med fladdriga påsar som har en baksida... )

Mitt huvudbry är att han faktiskt fungerade alldeles utmärkt på lätt smackning utan att någon gick framför tills för helt nyligen. Det var som "bensinstopp". :D
Skulle gissa att han försöker testa lite vem som är mest enveten.
 
Sv: Tömkörning - frågor

Ja jag tror som dig att han ska se vad som händer om han inte gör något alls. Var bestämd och visa att du bestämmer och lär hästen lyda pisken. Alltså att kunna använda den som en skänkel och framåtdrivande hjälp tillsammans med rösten. Det är viktigt för körhästar att alltid tänka frammåt så de inte börja backar och gå åt sidan för det är då olyckorna händer.
 
Sv: Tömkörning - frågor

Gjorde ett nytt försök igår, och startade direkt från stalldörren så att det skulle vara lite extra lockande att gå framåt - och se det hjälpte! :laugh:
Nalle "glömde av" att han inte kunde gå utan att någon gick före, ;) och startade så käckt och fick förstås massor av beröm.

Sedan skall jag väl säga att vår färd längs uppfarten blev minst sagt vinglig och ryckig. :D Nalle testade hela tiden om han inte kunde äta gräs i vägkanten istället, och jag gjorde mitt bästa för att hålla honom på mitten. Jag vispade inte heller runt som en hysterisk ekorre idag, utan smackade bara lugnt en gång i taget, och lät honom fundera ut vad jag ville innan jag smackade igen. Då och då vände han sig om och tittade på mig som om han ville försäkra sig om att jag faktiskt var helt allvarlig. (Vilket var hemskt svårt i det läget! :D )

Vi körde runt lite i grannens paddock och övade på att inte lukta på hästlortar, men på det hela taget så var Nalle jätteduktig - stod helt still utanför medan jag selade av också - och jag var nöjd hela kvällen.

Har hittat tråden för 08:or, så jag beger mig väl dit och rapporterar kommande fram-och baksteg. :)
 
Sv: Tömkörning - frågor

Va roligt att det gick så bra!

Hilmer och jag har också gjort framsteg sen sist, jag behövde bara bli lite tydligare och envisare :) Han stannade och ville gå hem precis i början igår men det löste vi ganska snabbt, sen försöker han fortfarande komma in till mig när han går på volt i skritt och där blir jag fortfarande väldigt förvirrad, så fort jag tappar fokus lite grann så glömmer jag bort yttertömmen och då slinker han in så det får vi jobba vidare på ..

Agtatoon; Skickade du mail om tider? Jag har nämligen inte fått något ..
 
Sv: Tömkörning - frågor

Hur gammal är hästen kanse i trotsåldern?
 
Sv: Tömkörning - frågor

Jodu! :laugh:
Han är snart två (30/5) så man kan nog säga att han är i trotsåldern nu. Fast inte så farligt. Han är ganska go att ha att göra med. :)

Tyvärr blåste det så mycket här i helgen att jag inte tyckte det var vettigt att ta mig ut med honom. Man behöver ju inte skapa extra problem...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 031
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 206
Senast: manda
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 547
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp