Tömkörning- hur ha tömmarna?????

B

blondi3958

Hur fasen skall man ha tömmarna?

Jag trär dom genom ringarna på gjorden och knäpper sen fast dom i bettet.
Men vissa drar igenom bettet och knäpper fast dom i ringarna på gjorden.
Hur skall man göra?
Vad är det för skildan på dom olika sätten?
 
Har man en van häst kan man köra som om man hade vagn, men det kan vara svårt att påverka hästen. Dessutom blir man väldigt svag i den positionen om hästen får för sig att dra. Själv har jag yttertömmen så, men innertömmen antingen fri eller från gjorden till bettringen till handen, som en inspänning mer. Det beror på vilket jobb vi ska göra.
 
Men om hästen blir för stark då korvar ju halsen ihop sig om man är tvungen att ta i för att få stopp på hästen.
Då verkar det ju snällare att ha tömmarna som om man kör.

+ att det anda allternativet är ju som att rida enbart med en graman :crazy:
 
Ehum, en häst som drar med "kör-infästning" har du inte en suck att hålla. Har du en töm "fri" böjer du lätt halsen och får stopp. Tro mig, min är expert på att känna när han har övertaget.
 
Det beror på. När man spänner tömmarna i gjorden så är det oftast ett sätt att spänna in hästen på.
Jag tömkör alltid med yttertömmen i översta ringen och innertömmen helt lös. På så sätt få jag kontroll över hästens hela sida och bog.

Hur man sätter tömmarna beror på vad man ska göra. Efter som att jag flyttar bogen mycket på min häst så har jag inner lös oftast. Sen ändrar jag om jag vill göra något annat.
 
Då skall jag börja/försöka tömöra så nästa gång :D
Vem vet han kanske kan få i fin form då :)
Eller vem vet han kanske kan göra tile passage och piaff också :D
 
Jag tömkör genom att fästa tömmarna i bettet och dra genom gjorden. Tycker det funkar bäst då han gärna drar ihop sig som bara den annars. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 915
Senast: JohannaB
·
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 995
Senast: manda
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
562
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 533
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp