Tömkörning/inkörning

amkm

Trådstartare
Ni som håller på med körning,hur mkt och hur länge håller ni på att tömköra innan ni börjar med släpor? Eller vad gör ni när ni tar "nästa" steg? Hur bedömmer ni att hästen är "mogen" att gå vidare i sin utbildning?
Jag har tömkört vårat sto sporadiskt under vintern och våren,och lite,lite nu under sommaren.Sen har hon fått vara ifred under drygt 1½ månad och igår tömkörde jag för första gången med en riktig sele på.Det enda som hon tvekar lite på är första "starten",hon tar ett par steg åt sidan men går sen lugnt framåt om jag rätar upp henne.Efter det funkar halter och igångsättningar jättebra,svänga och gå framåt på alla möjliga ställen är inga problem,och att även jogga efter henne med nyckelskrammel och annat i fickorna är inte heller det ngr som helst problem.Vi har även en gång under våren gått brevid henne med ett par naturslanor,lite konfunderad var hon då,men inte upprörd alls.De tog i lite vid sidorna i svängarna,men hon kollade lite och fortsatte framåt om jag bad om det.När jag höll på med slanorna hade jag hjälp av en tjej i stallet,men i övrigt håller jag på helt själv,hon verkar mera "störd" över att vi är fler,än när jag jobbar henne själv..Hon är väldigt lyhörd,lyssnar mkt på rösten,vi har olika ljudkommandon för skritt,trav,galopp,halt och avsaktning som hon lyssnar jättebra på.Hon är väldigt trygg med sin uppgift och uppskattar det mkt. :D
Men,när ska jag höja kraven lite? När är det dags att försöka sig på med släpa? Och då självklart med hjälp utav andra,det gör jag inte själv. :confused:
 
När en häst lyssnar på alla kommandon och kan stå still när jag går ifrån den så börjar jag träna med saker vid sidan. Börjar med draglinor, en i taget och låter de ligga an mot hästen och rassla i baken, sedan bägge samtidigt, sen gör jag likadant med ett par träslanor (eller lösa skaklar om det finns tillgång till det) och när hästen kan gå med skaklar vid sidan utan att bry sig så tar jag redskapet (rockard, släpa eller vad man nu har) och går med det bredvid hästen på bägge sidor, när hästen vant sig vid det så får den gå mellan skaklarna men ej fastsatt. När den gått 5-6 gånger mellan skaklarna så brukar ajg pröva att sätta fast dem, förutsatt att hästen ej visat någon negativ inställning.

Men innan jag sätter fast redskapet så brukar jag tömköra end ag och bara gå igenom alla kommandon och kolla så att hästen verkligen lyssnar på mig!

/Hippo
 
*hmmm*
De "draglinor" jag har,sitter ju fast direkt på bröstan,hur kan jag låta de hänga och slänga vid sidorna? Och gör det mera effekt än att bakselen hänger lös och kasar fram och tillbaka? (jag har en giggsele tror jag,inköpt från irland)
Hon står still när jag håller på och fixar och trixar,det är endast vid första igångsättningen som hon är ngt fundersam om vi ska framåt eller åt nått annat håll,men om jag rätar upp henne så är det inga som helst problem..Hon är mkt,mkt lydig,hon lyssnar på kommandona jättebra och det som sitter absolut bäst,är prtooo,för att sakta av eller göra halt.
 
Jag har draglinorna fastsatta i selen och sen har jag andra änden i handen, går bra att förlänga med extra rep eller liknande så att man kan låta dem hänga i backen utan att behöva släppa dem.
Brukar inte använda baksele vid inkörning utan tar det lite senare, men använder du baksele så är ju hästen van vid saker vid sidan så då borde det gå fortare!

Glömde tillägga att det är DU som känner din häst bäst och känner du att ni litar på varandra så är det bara till att ta ett steg till!

/Hippo
 
Hej!

Den beskrivning du har på din häst stämmer in lite på min häst!

Jag har en shettis som jag har kört in. Hon är 2,5 år och har dragit både släpa och vagn, så hon är så gott som helt inkörd. Släpa började jag med när hon lyssnade på mig, vant sig vid selen (som du och din hästs situation verkar vara). Jag började tidigt med röstkomandon och tömkörning så när hon var drygt 1,5 år började jag med "släpa" eller rättare sakt skaklar som sitter ihop nertill men en bräda (likt ett "fyrkantigt" U).
Jag tycker det låter som om din häst är redo för nästa steg men det bedömmer du bäst själv (eller med hjälp av någon kunnig som kan vara med och som känner hästen).

Jag har hört att man inte ska "nöta" på allt för länge med samma moment i inkörningen men vad jag vet så skadar det väl inte om man är försiktig? Det hästen kan tröttna på är om man håller på länge (timmar). Man ska ju i början bara hålla på i ca 20-30 min tills hästen är mer inkörd. Bättre ofta men lite! När jag har vagn efter kör jag sällan mer än en tio minuter-kvart. Tömkör eller pormenerar mer istället. Jag har en mindre bra vagn också så tills jag hittar på något annat tömkör jag mer!

M. v. h. Lisa
 

Liknande trådar

Träning Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon...
2
Svar
35
· Visningar
5 943
Senast: vallhund
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 634
Senast: Singoalla
·
Körning Har ett 3 årigt sto som vi har tömkört och dragit olika släpar med sedan 1,5 års ålder. Hon har hela tiden varit cool och tagit allt...
Svar
3
· Visningar
1 342
Senast: Karamell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp