Tömkörning/longering...?

D

Dizan

Va ut & tömkörde min lilla fialotta igår för första gången - gick hyfsat, men hon vill gärna ställa sig på bakbenen...:-( - blir nog springrem så hon känner....

Tänkte longera henne för första gången imorgon för hon behöver bli av med sin energi! Tänkte ta två longerlinor & tömköra på det sättet.... Dumt & göra det själv? Vill få igång henne nu....

Hej!

Jag tycker att det oftast är bäst att låta dem testa grejjerna lite, använda så lite "tvång" som möjligt.. :)

Smart att longerar först och sen tömköra med 2 ledare, då kan de dra fram henne om hon stannar och hålla i om hon drar... Gäller att inte gå för fort fram, och inte ha för höga krav i början...

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
2 509
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
2 393
Senast: Ida94
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 679
Senast: Robina
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 726
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar