Tömkörning och även lite körning ;)

_moa_

Trådstartare
Nu kommer jag åter igen med mina korkade frågor. Är helt ny inom körningen och tömkörning för instruktör. Har tömkört shettistjejen till och från i 4 år nu så vi känner ju varandra väl vad det gäller det, men har aldrig fått någon hjälp med henne utan bara prövat mig fram och det har ju funkat hitills (vi lever ju iaf :o )

Shettisen har ett j*vla temprament och kan vara så envis så det är inte sant. En sur gammal kärring brukar jag kalla henne (hunden blir som sin ägare säger mamma då och ler, i detta fallet hästen :o). Jag är väldigt försiktig med hästar annars, men just denna hästen kan jag vara hur sur som helst på. Har stått hur länge som helst och bara bråkat om vilken väg vi ska ta osv. Men till saken... Om hästen skulle få för sig att stegra och svänga runt när den är fast spänd i vagnen, hur farligt är det? Går skaklarna av? Kan hon få in dom i sidan?

Hon har varit jätte duktig och allt har funkat med tömkörningen den senaste tiden, men man kan aldrig vara 110 % säker på den hästen. Sen känner jag att någon gång ska det väl vara dags att spänna för. I dagsläget känns det som att vi har en ganska bra grund för det, vi kan göra halt, rygga (efter många oom och men funkade det också), svänga och gå i alla gångarter (sen om det går lite för fort ibland är ju en annan sak :D ). Vad mer brukar ni träna innan ni spänner för? Hon ska vara inkörd innan, men med den fd ägaren vet man aldrig så man vill ju vara säker. Vi har också dragit omkring på en pall (som man lastar varor på) och hon reagerade inte på ljudet och verkade tycka att det var den mest självklara saken att dra omkring på den.

Med min isis vallack har vi lite mer problem. Vi kan inte svänga, halten funkar hyfsat när han inte drar (tömköra är ju så kul säger han :bump: ). Har tränat honom i mycket öppna och ställa och böja och så vidare. Hur gör ni när ni svänger? När jag svänger ni blir det bara att han sjuter ut bogen och går på rakt spår petar jag då med spöt springer han bara undan.

Hoppas på att ni kan svara lite på frågorna iaf! Behöver ju egentligen massa hjälp, men är lite svårt när man inte har någon instruktör inom körningen :(
 
Sv: Tömkörning och även lite körning ;)

Jag känner igen shettisbeteendet! Dom är helt enkelt för smarta för oss...haha :D Den jag köra ställer sig i vagnen och tvärvänder kan han också göra men det har aldrig varit någon fara att han skulle fastna i vagnen eller så. Bara vagnen sitter som den ska. Det som är viktigt med dom små envisa är att man visar vem som bestämmer och talar om ordentligt när dom gör nåt dom inte får. Ryt till och låt pisken vina i luften då hon bara bråkar med dig. Du måste se till att vinna alla duster så hon förstår att hon inte behöver lägga sig i om vad som är rätt ("Den vägen ser mycket trevligare ut" eller "jag står så bra här..."). Om du är orolig när ni ska köra så ta med dig en medhjälpare som i värsta falla kan gå bredvid hästen.

När det gäller isisen måste du honom att ta stöd på yttertömmen i det varv han bryter ut i. Det kan vara svårt i början ju. Men detta innebär ju då att han inte ska ha speciellt mycket stöd i inner, och då måste han ju söka sig till yttersidan. Du kan använda dig av en vägg eller ett staket att styra upp emot så kan han inte skjuta ut allt för mycket. Prova också att ställa han utåt på volt så får han in bogen. Och träna han med pisken så du kan använda den vid korrigering utan att han väjer helt. För accepterar han den bättre är det ju en bra hjälp att ha om han flyter ut mycket, bara för att visa hur han ska göra tex.
 
Sv: Tömkörning och även lite körning ;)

Hej hej!

Jag vill inte skrämma iväg dig nu :)

Vissa hästar kanske inte ska köras..det är dubbelt så farligt som att rida dem, även om det är shettisar.
Är du inte 100 så tycker inte jag att du ska köra. Var rädd om dig och hästen. :)


(får säkert äta upp detta när du o din envisa häst är väl inkörda och visar bild här. )
Mvh Jenny
 
Sv: Tömkörning och även lite körning ;)

Smarta... Jo det vet vi allt. Blir galen ibland! Jag ger mig aldrig när det gäller den hästen så hon kommer nog aldrig kunna ta över. Förhoppningsvis iaf ;).

Men isisen är tömkörd ganska mycket "dressyr" öppna osv. Om jag har stöd på ytter ber jag väl bara att han ska ställa? Hihi... Fattar inte riktigt :o
 
Sv: Tömkörning och även lite körning ;)

snigelfarmor skrev:
Hej hej!

Jag vill inte skrämma iväg dig nu :)

Vissa hästar kanske inte ska köras..det är dubbelt så farligt som att rida dem, även om det är shettisar.
Är du inte 100 så tycker inte jag att du ska köra. Var rädd om dig och hästen. :)


(får säkert äta upp detta när du o din envisa häst är väl inkörda och visar bild här. )
Mvh Jenny

:( Men jag ska köra. Är envis som fan och tror faktiskt att det kommer och funka i nuläget. Dock kanske man inte ska köra under brunst och så men annars så :D

Jo äta upp det ska du få göra. ;) .. Ne men jag hoppas verkligen att det kommer och fungera. Får väl tömköra med vagn och så ute mycket innan jag sätter mig i. Och prova på ställen där jag vet att hon brukar stanna och gå hem...
 
Sv: Tömkörning och även lite körning ;)

Att hästen tar stöd på ytter innebär att du kan påverka hela yttersidan. Så tar du i höger töm tex så ska hästen inte böja halsen åt höger utan den ska vända åt höger (enkelt förklarat :smirk: ). Du ska också kunna köra på en jämn volt utan att hästen faller ut med bogen eller viker innåt. Det man kan träna på för att uppnå detta är att bara ge stödet på ytter och släppa eller plocka-släppa på inner så hästen inte får chansen att stödja sig där. För alla hästar är ju ojämna, har en sida dom tar bettet på bättre. Kör mycket i det svåra varvet, fast i början av passet kan du köra i det lätta för att få in känslan! Eftersom du inte har någon skänkel när du kör måste du vara nogrann med att hästen lyssnar på tömmens inverkan. Jag hoppas du förstår nån mening jag skrivit nu iaf! :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 938
Senast: lilstar
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 030
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp