Tömkörningsdilemma

Tänkte på nåt du nämnde tidigare i tråden medan jag tömkörde idag.

Jag är också ganska fumlig av mig och tappar ibland ena tömmen. Jag vet att detta händer så jag har alltid tömmen ihopkopplad. På det sättet så har jag ju alltid tag i båda tömmar och riskerar aldrig att tappa en och hålla i en. Det är också betydligt lättare att fiska upp den tappade sidan eftersom den inte kommer så långt.

Säkerhetsmässigt tror jag det spelar mindre roll. Tömmen är ihopsatta med ett jättepyttelitet spänne som kommer gå sönder vis typ minsta påfrestning. Mycket tidigare än vanliga tyglar, tex.

Det hade ju absolut hjälpt när man är lite fumlig (och har små händer, suck), men jag har väl fastnat i tanken att det är för farligt. Men som du säger så borde ju det spännet inte hålla för särskilt mycket.
 
Det hade ju absolut hjälpt när man är lite fumlig (och har små händer, suck), men jag har väl fastnat i tanken att det är för farligt. Men som du säger så borde ju det spännet inte hålla för särskilt mycket.

Jag köper vantar i storlek 10-12 år...

Det som har hjälpt mig är riktigt riktigt tunna och smala töm (15mm bred och 3mm tjock i original, men kommer oljade och har därför töjt sig en del). Så att det inte blir för mycket i handen.
 
Det hade ju absolut hjälpt när man är lite fumlig (och har små händer, suck), men jag har väl fastnat i tanken att det är för farligt. Men som du säger så borde ju det spännet inte hålla för särskilt mycket.

Jag som både är fumlig och har rätt stökiga/bralliga hästar kan skriva under på att det är mycket enklare med ihopkopplade tömmar. Du kan ju evt använda en tunn tråd før att knyta ihop dom, som ryker ännu snabbare än spännet?
 
Fara för mitt liv och lem är det nog inte. Hon slår inte utan hon sticker.

Om hon sticker skulle jag absolut inte tömköra utanför inhägnad.
Vi fick ta bort en häst för ett par veckor sedan som stack med linor hängande efter sig och drog igenom staketen till alla hagarna och testade att hoppa en fast installationden den inte klarade.
Den bröt benet och det var avlivning på plats som gällde. Ingen vacker syn och inte en upplevelse man vill ha, även om man inte själv är hästägaren.
 
Jag som både är fumlig och har rätt stökiga/bralliga hästar kan skriva under på att det är mycket enklare med ihopkopplade tömmar. Du kan ju evt använda en tunn tråd før att knyta ihop dom, som ryker ännu snabbare än spännet?


Bra tips! Tack, ska absolut prova detta, tror det skulle göra mycket för mitt självförtroende att veta att det är lättare att få fatt om tömmarna. :)


Om hon sticker skulle jag absolut inte tömköra utanför inhägnad.
Vi fick ta bort en häst för ett par veckor sedan som stack med linor hängande efter sig och drog igenom staketen till alla hagarna och testade att hoppa en fast installationden den inte klarade.
Den bröt benet och det var avlivning på plats som gällde. Ingen vacker syn och inte en upplevelse man vill ha, även om man inte själv är hästägaren.

Nej, utanför inhägnad skulle jag absolut inte våga prova. Men kanske bäst att hålla mig till ridhuset och inte lita på paddocken heller. Tror inte att hon är en sån som skulle dra igenom ett staket eller försöka hoppa ut, men man vet ju aldrig.
 
Om man vill ha ett par nätta, kortare tömmar för den typen av tömkörning så kan jag tipsa om att köpa ett par billiga gramaner i läder. Det blir betydligt billigare än lädertömmar (som man kanske inte vill klippa av med tanke på vad de kostar…) och de är dessutom smala och smidiga att hålla i.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 165
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 409
Senast: MiniLi
·
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 486
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp