Tömkörningstråd!

Mitt lilla tömkörningsprojekt (5 åring med rejäl kissing spines, på ett ställe saknades mellanrum mellan kotorna och på ett annat ställe hade kotorna lagt sig omlott) röntgades om förra veckan. Då hade det gått 6 månader sedan han röntgades och KS upptäcktes.

Han är idag 0,1mm från att räknas som frisk. Det täta stället är borta, och kotorna som låg omlott har rätat ut sig och fått ett mellanrum på 2,9mm. Helt fantastiskt vad rätt jobb kan göra för en häst.

Vad härligt!:heart
 
Mitt lilla tömkörningsprojekt (5 åring med rejäl kissing spines, på ett ställe saknades mellanrum mellan kotorna och på ett annat ställe hade kotorna lagt sig omlott) röntgades om förra veckan. Då hade det gått 6 månader sedan han röntgades och KS upptäcktes.

Han är idag 0,1mm från att räknas som frisk. Det täta stället är borta, och kotorna som låg omlott har rätat ut sig och fått ett mellanrum på 2,9mm. Helt fantastiskt vad rätt jobb kan göra för en häst.
Häftigt! Jag visste inte att man faktiskt kunde ändra kotor osv med rätt jobb, trodde mer att man liksom stärkte runtomkring..
 
Tänkte försöka få liv i denna tråden igen. Idag börjar vår tömkörningsgrupp igen så jag ska iväg sen. Jag har tömkört en hel del under sommaren när jag hyrt häst där jag rider. Tycker jag verkligen har utvecklats, har lättare att få honom att jobba med ryggen och bakbenen och få en resning på hela frampartiet och huvudet. Tog en privatlektion förra veckan också och ska börja tömköra med enhandsfattning och ha den andra som styrhand. Svårt att förklara och lite trixigt var det men kul att fortsätta att utvecklas! :)
 
Kul tråd! Jag tömkör en del, just nu mest en 4-åring och en mental 4-åring :D Kan även stå bredvid och peppa stallkompisar när de tömkör, är nästan lika kul att se att de får till det som att köra själv.

Har snabbläst tråden och förstått det som att flera gör på olika sätt. Några verkar mest köra med ledande innertöm och växla raka och böjda spår, medan några verkar köra med rak tömsättning och kör mer "banor" med koner, bommar mm. Kul och intressant att läsa och lära av varandra!

Beroende på häst kör jag med ledande inner eller tömmen direkt från bett eller via en ring på gjorden. Tycker faktiskt att flera "bäbis-hästar" gått bättre med tömmen rakt från bett till ring och sedan hand, i stället för från bett till hand som är det jag lärt mig att man "ska" ha. Antar att tömmen blir för tung direkt till hand, och att ringen avlastar den tyngden lite. Kan ha rak ytter eller "graman-sättning", även det beroende på häst. Kan på vissa hästar ha både ledande inner och "graman" ytter för att kunna jobba bättre med bland annat sidvärtsrörelser. Då är det såklart viktigt att de har bjudningen och svarar bra för framåtdrivande hjälper.

@Ninnurur Hur var dagen med Anders E? Hoppas du fick bra tips med dig hem!
@Islandshästryttare Hur var din terminsstart? Jätteintressant att läsa om de övningar ni gör! Jobbar ni oftast med rak tömsättning eller har ett innervarv åt gången?
 
Det var länge sedan jag skrev här sist men ville bara inflika att även min häst friskförklarats. Hovlederna är hela och den ömma ryggen håller att rida på. Rider idag 3-5 dagar i veckan, tömkör resten. Längtar efter att hitta något träningstillfälle för tömkörningen för att slipa lite till, jag har mest hemmapulat. Men första galoppen uppsuttet nu var HÄFTIG, hästen har aldrig galopperat så bärigt på de fem år jag ägt honom. 😍
 
Kul tråd! Jag tömkör en del, just nu mest en 4-åring och en mental 4-åring :D Kan även stå bredvid och peppa stallkompisar när de tömkör, är nästan lika kul att se att de får till det som att köra själv.

Har snabbläst tråden och förstått det som att flera gör på olika sätt. Några verkar mest köra med ledande innertöm och växla raka och böjda spår, medan några verkar köra med rak tömsättning och kör mer "banor" med koner, bommar mm. Kul och intressant att läsa och lära av varandra!

Beroende på häst kör jag med ledande inner eller tömmen direkt från bett eller via en ring på gjorden. Tycker faktiskt att flera "bäbis-hästar" gått bättre med tömmen rakt från bett till ring och sedan hand, i stället för från bett till hand som är det jag lärt mig att man "ska" ha. Antar att tömmen blir för tung direkt till hand, och att ringen avlastar den tyngden lite. Kan ha rak ytter eller "graman-sättning", även det beroende på häst. Kan på vissa hästar ha både ledande inner och "graman" ytter för att kunna jobba bättre med bland annat sidvärtsrörelser. Då är det såklart viktigt att de har bjudningen och svarar bra för framåtdrivande hjälper.

@Ninnurur Hur var dagen med Anders E? Hoppas du fick bra tips med dig hem!
@Islandshästryttare Hur var din terminsstart? Jätteintressant att läsa om de övningar ni gör! Jobbar ni oftast med rak tömsättning eller har ett innervarv åt gången?
Jag tyckte tyvärr att Anders var lite gubbig. Han kallade både mig och hästägaren för tjocka, fast med andra ord, och allt han fick hästen att göra var sparka bakut med linan bakom rumpan. Kommer inte kasta ut pengar på honom igen.
 
Låter som en oproffsig attityd av honom @Ninnurur vad tråkigt att höra.

@farin vi kör med rak tömsättning. Min terminsstart var lite vacklande jag har precis fått över från att tömköra med två händer till att ha en körhand och den andra handen ställer, gör förhållningsar o.s.v på båda tömmarna. Galet svårt just nu men jag ska försöka hyra några gånger och träna själv. Körhanden ska ändå vara mjuk och ha en elastisk kontakt med hästen hela tiden den får aldrig bli stum. Sen hade vi många hinder också bl.a. dubbelslalom, en pall som hästarna skulle gå över och så skulle man göra halt så att hästen stod på pallen, vi hade en vattengrav på längden som hästarna skulle gå på bl.a. Kräver verkligen att man har en liksidighet och inte glappar på någon sida på tömmarna. Så väldigt bra övningar men väldigt svårt! Väldigt avslöjande också om man tappar hästen på ena sidan så smet den åt sidan direkt.

Ser framemot emot terminen iallafall så kul att kunna lära sig fast man inte har egen häst! Dessutom har vi en superduktig lärare som har hållit på med detta i väldigt många år!
 
Jag tyckte tyvärr att Anders var lite gubbig. Han kallade både mig och hästägaren för tjocka, fast med andra ord, och allt han fick hästen att göra var sparka bakut med linan bakom rumpan. Kommer inte kasta ut pengar på honom igen.
Så himla oprofessionellt 😕 Jag ska med en stallkompis som ska träna för honom senare i höst. Får se om han passerat bäst-före datum.då också eller skärpt till sig.
 
Mitt lilla tömkörningsprojekt (5 åring med rejäl kissing spines, på ett ställe saknades mellanrum mellan kotorna och på ett annat ställe hade kotorna lagt sig omlott) röntgades om förra veckan. Då hade det gått 6 månader sedan han röntgades och KS upptäcktes.

Han är idag 0,1mm från att räknas som frisk. Det täta stället är borta, och kotorna som låg omlott har rätat ut sig och fått ett mellanrum på 2,9mm. Helt fantastiskt vad rätt jobb kan göra för en häst.
Detta måste du berätta mer om! Jag älskar att höra hur rätt träning gör skillnad på riktigt!

En häst i stallet har problematisk KS och jag tror verkligen att det måste gå att lösa med rätt träning men ägarna är mer skeptiska.
 
Detta måste du berätta mer om! Jag älskar att höra hur rätt träning gör skillnad på riktigt!

En häst i stallet har problematisk KS och jag tror verkligen att det måste gå att lösa med rätt träning men ägarna är mer skeptiska.

Han jobbades i början enbart från marken. 2 pass över upphöjda bommar (skritt), 2 pass ut och klättra (skritt), 1 pass ut utan backar, och 2 pass tömkörning /vecka.

Till detta så smärtlindrades han i ryggen för att kunna jobba mer korrekt, kortison mm i början och mot slutet massage + nålar. Dessutom pleggades han vid varje pass för att kunna vara hanterbar utan att vara farlig (en unghäst som är van vid att ha ont är inte en kul kombo).

I 3 månader var det bara jobb från marken, där tömkörningen alltså var ända gången han gick i mer än skritt. Hade ett schema att följa med igångstättningsplan.

Sen fick de börja sitta på honom under en del av uteritten utan backar. Sen 2 av uteritteritterna. Sen 3. Sen byttes först 1 av uterittspassen till pass på bana (för duktig tränare så att han jobbade korrekt) och sedan 2 och nu jobbas han 2-3 pass under sadel på bana och 1 ut. 2 tömkörningspass i veckan fortfarande och 1-2 promenader i backe.

Jag var hjälpt av att han egentligen är ganska bra byggd och när han kom på att han kunde höja ryggen/använda ryggen korrekt utan att det gjorde ont så var han inte särskilt svår att jobba med.

Så det låg mycket tid bakom, och täta veterinärkontroller för att hålla ryggen avslappnad/smärtlindrad i början. Dessutom uträknad foderstat osv så att han faktiskt kunde sätta muskler.
 
Har tömkört den mentala 4-åringen idag 😊
Var en vecka sedan sist och det är så härligt att se hur de processar under mellantiden! Idag var hon mer med på rösthjälperna från början. Speciellt bromsen har varit lite långsam tidigare 😄 Idag kunde hon också galoppera i båda varven utan att stressa upp sig vilket är en bedrift av denna tjej!

Fortsätter att hålla det väldigt basic, med rak tömsättning, växlar rakt spår och volt (bland annat för att "få tag på/checka av" yttertömmen) och lyhördhet för hjälperna, utan stress. Det är ju inte alltid så enkelt med det som är basic 😄
 
Men vad trist att en sån "guru" inte verkar tilltala folk. Får man fråga vad det var ni inte gillade?
Enligt honom så var allt fel, utrustning, tömsättning, hur hästen rörde sig, hur hon körde. Inte en positiv kommentar på en timme och extremt otydlig i sina instruktioner/förklaringar. Och som av en händelse hade han den utrustning han tyckte hon behövde i bilen så hon kunde få köpa på en gång... Tack, men nej tack.

Spin off på tömkörning och instruktörer - finns det någon formell utbildning för detta? Utöver det som ingår (väldigt lite vad jag förstår, men kan ha ändrats?) I ridledarutbildningen.
 
Enligt honom så var allt fel, utrustning, tömsättning, hur hästen rörde sig, hur hon körde. Inte en positiv kommentar på en timme och extremt otydlig i sina instruktioner/förklaringar. Och som av en händelse hade han den utrustning han tyckte hon behövde i bilen så hon kunde få köpa på en gång... Tack, men nej tack.

Spin off på tömkörning och instruktörer - finns det någon formell utbildning för detta? Utöver det som ingår (väldigt lite vad jag förstår, men kan ha ändrats?) I ridledarutbildningen.

Har aldrig varit på kurs/träning men kommer ihåg att han stod på en mässa en gång och hade massa åsikter och försökte sälja saker. Fick inte så positivt intryck då heller...
 

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp