Tömkörningstråd!

Enligt honom så var allt fel, utrustning, tömsättning, hur hästen rörde sig, hur hon körde. Inte en positiv kommentar på en timme och extremt otydlig i sina instruktioner/förklaringar. Och som av en händelse hade han den utrustning han tyckte hon behövde i bilen så hon kunde få köpa på en gång... Tack, men nej tack.

Spin off på tömkörning och instruktörer - finns det någon formell utbildning för detta? Utöver det som ingår (väldigt lite vad jag förstår, men kan ha ändrats?) I ridledarutbildningen.

Fy vad tråkigt att höra. Vilken oprofessionell attityd och inställning.

Ingen aning om det finns någon utbildning för tömkörningslärare. Min lärare har hållit på med körning större delen av sitt liv, både enhet, tvåspann och fyrspann och tävlat i det på hög nivå. Hon har ridit också i flera olika grenar och tävlat med. Hon tömkör alla hästar i början som de köper till ridskolan och är bra på att lära ut. Både hon och min ridlärare är superduktiga hästmänniskor och min tömkörningslärare har även NH-lektioner och vi har haft kurs i det. Jag är väldigt glad över att jag började på detta ställe när de öppnade för det är väldigt populärt och nu är det nästan hopplöst att få en plats på ridskolan.
 
@farin "min" tränare är utbildad ridlärare (och hippolog kanske?) och en sån som tömkört mycket. Jätteduktig på hästen men inte speciellt bra på att instruera, om man ska vara ärlig. Det blir mest att jag tittar på. Jag rider för henne också och ser tömkörningen som ett bra komplement för hästen, så det blir ändå värdefullt.

Som ridinstruktör är hon fantastisk kanske jag ska tillägga :)

Tillägg; har tidigare tömkört för en tränare i centrerad ridning och hon var lika fantastiskt instruktör oavsett om det var uppsuttet eller på töm :love:
 
Jag har hamnat i ett lite frustrerat läge. Jag lyckats inte böja min häst åt vänster på töm. Uppsuttet funkar det ok även om hästen absolut upplevs som höherböjd av naturen där med. Men på töm blir alla försök till böjning/öppna i bästa fall motställd skänkelvikning, i värsta fall förvänd sluta. 🙃 Fattar inte hur jag ska lyckas räta ut hästen på töm.
 
Jag har hamnat i ett lite frustrerat läge. Jag lyckats inte böja min häst åt vänster på töm. Uppsuttet funkar det ok även om hästen absolut upplevs som höherböjd av naturen där med. Men på töm blir alla försök till böjning/öppna i bästa fall motställd skänkelvikning, i värsta fall förvänd sluta. 🙃 Fattar inte hur jag ska lyckas räta ut hästen på töm.
Vilken tömfästning har du?
 
Det är precis så jag har den 😬

Då hade jag testat att antingen leda tömmen genom en av sidoringarna (för att få en tydligare sidförande tygel) eller en 'tilläggsring' (har ingen aning om vad de egentligen heter, men är en lös ring på en 10cm rem som man fäster i en sidoring för att få ytterligare sida i tömmen. Då hamnar ringen 10cm utanför hästen liksom)
 
Då hade jag testat att antingen leda tömmen genom en av sidoringarna (för att få en tydligare sidförande tygel) eller en 'tilläggsring' (har ingen aning om vad de egentligen heter, men är en lös ring på en 10cm rem som man fäster i en sidoring för att få ytterligare sida i tömmen. Då hamnar ringen 10cm utanför hästen liksom)
Hjälper det fastän det är bakänden jag har svårt att böja och inte halsen...?
 
Då har jag missförstått ditt inlägg.

Hur gör du sidförande?
Oj det kan jag inte redogöra för i text 😬 försöker få upp dem på yttertömmen och få dem att "suga in" innerbogen i kroppen utan att "gå av" och skjuta ut ytterbogen. Jag får inte min häst ens att spåra på volt i vänster varv, den är konstant högerböjd.
 
Oj det kan jag inte redogöra för i text 😬 försöker få upp dem på yttertömmen och få dem att "suga in" innerbogen i kroppen utan att "gå av" och skjuta ut ytterbogen. Jag får inte min häst ens att spåra på volt i vänster varv, den är konstant högerböjd.

Då hade jag nog jobbat med att lära in sidlänges på annat sätt.

Jag tränar de hästar jag tömkör att flytta bakdelen från pisken, tex. Går jag bakom hästen och lägger ut pisken åt höger så skall hästen flytta rumpan åt vänster. Tömmen använder jag sedan för att styra bog, hals och nacke.

Sen kan jag oftast gå över till att göra sidlänges utan hjälp av pisken, och bara jobba med min egen position i kombination med tömtag, men jag tycker att det finns ett egenvärde i att kunna hjälpa dem med vilken kropsdel jag vill att de flyttar.
 
Jag har hamnat i ett lite frustrerat läge. Jag lyckats inte böja min häst åt vänster på töm. Uppsuttet funkar det ok även om hästen absolut upplevs som höherböjd av naturen där med. Men på töm blir alla försök till böjning/öppna i bästa fall motställd skänkelvikning, i värsta fall förvänd sluta. 🙃 Fattar inte hur jag ska lyckas räta ut hästen på töm.
Det här kommer vara ett jättetråkigt svar men antagligen så är din häst inte rak och driver inte lika mycket med båda bak. Spårar antagligen inte riktigt som den ska. Först måste den bli mer liksidig och du ska kunna jobba den i båda varv på volt utan att den faller inåt/utåt. Du ska inte heller behöva bli hängande i någon töm för att kunna hålla kvar hästen på volten utan den ska bjuda jämt på båda tömmarna. Med största sannolikhet finns samma problem när du rider men det är lättare att ”maskera” problemen genom att tex inte sitta mitt över hästen. När man tömkör så blir allt ”naket” och alla otillräckligheter blir tydliga.
Med detta sagt (skrivet) så är det jättesvårt att säga mer exakt varför det inte funkar för mycket beror på hur hästen bjuder, hur du använder tömmar, din position, hästens utbildning mm mm.
 
Det här kommer vara ett jättetråkigt svar men antagligen så är din häst inte rak och driver inte lika mycket med båda bak. Spårar antagligen inte riktigt som den ska. Först måste den bli mer liksidig och du ska kunna jobba den i båda varv på volt utan att den faller inåt/utåt. Du ska inte heller behöva bli hängande i någon töm för att kunna hålla kvar hästen på volten utan den ska bjuda jämt på båda tömmarna. Med största sannolikhet finns samma problem när du rider men det är lättare att ”maskera” problemen genom att tex inte sitta mitt över hästen. När man tömkör så blir allt ”naket” och alla otillräckligheter blir tydliga.
Med detta sagt (skrivet) så är det jättesvårt att säga mer exakt varför det inte funkar för mycket beror på hur hästen bjuder, hur du använder tömmar, din position, hästens utbildning mm mm.
Jo vi jobbar med det uppsuttet också, det är exakt samma problem jag har i ridningen. Det är frustrerande bara då jag inte vet om han blivit sämre senaste månaden eller om jag bara blivit mer medveten. "Hänger" gör jag inget alls eftersom hästen går där jag styr, det är mest bara knixen för att jobba med problemet på töm jag saknar, det känns nästan som att jag förvärrar det när jag inte får till det något bra.
 
Jo vi jobbar med det uppsuttet också, det är exakt samma problem jag har i ridningen. Det är frustrerande bara då jag inte vet om han blivit sämre senaste månaden eller om jag bara blivit mer medveten. "Hänger" gör jag inget alls eftersom hästen går där jag styr, det är mest bara knixen för att jobba med problemet på töm jag saknar, det känns nästan som att jag förvärrar det när jag inte får till det något bra.
Du skrev att du inte får hästen att spåra i vänster varv på volten utan den går konstant högerböjd? Stämmer detta eller har jag missförstått?
 
Jo vi jobbar med det uppsuttet också, det är exakt samma problem jag har i ridningen. Det är frustrerande bara då jag inte vet om han blivit sämre senaste månaden eller om jag bara blivit mer medveten. "Hänger" gör jag inget alls eftersom hästen går där jag styr, det är mest bara knixen för att jobba med problemet på töm jag saknar, det känns nästan som att jag förvärrar det när jag inte får till det något bra.
Jag vill bara peppa dig att fortsätta försöka. Jag känner igen mig i att det ibland nästan känns som om man gör det värre och det är hemskt men kämpa på och testa dig fram, plötsligt hittar du något som fungerar.

Jag gillar att göra öppna åt fel håll, med nosen mot väggen, när hästen är oliksidig. Det tar bort en del i ekvationen eftersom den då inte kan knata iväg inåt.
 
Enligt honom så var allt fel, utrustning, tömsättning, hur hästen rörde sig, hur hon körde. Inte en positiv kommentar på en timme och extremt otydlig i sina instruktioner/förklaringar. Och som av en händelse hade han den utrustning han tyckte hon behövde i bilen så hon kunde få köpa på en gång... Tack, men nej tack.

Spin off på tömkörning och instruktörer - finns det någon formell utbildning för detta? Utöver det som ingår (väldigt lite vad jag förstår, men kan ha ändrats?) I ridledarutbildningen.

Trist med taskig pedagogik.
När jag körde för honom tyckte jag han var bra, men jag å andra sidan visste precis vad jag och min häst behövde hjälp med, och vi löste det hela. Det var kul att se. Ponnyhästen, som då var i en period då hon var extremt fokuserad på allt annat runt omkring och mycket spänd, smälte som smör när han körde. Jag fick lite nya tips och kunde ta mig och hästen vidare.
Men då har jag tömkört för en del andra utbildade kuskar (tränare i körning) innan och varje person har ju sin grej som de fokuserar på, precis som alla tränare :)
 
Du skrev att du inte får hästen att spåra i vänster varv på volten utan den går konstant högerböjd? Stämmer detta eller har jag missförstått?
Jag får den inte att spåra i vänster varv på volt på töm, eftersom jag inte får igenom böjningen åt det hållet. Jag saknar verktygen för att fixa det på töm. Jag är ju i det närmaste nybörjare/självlärd i tömkörningen, lite skickligare uppsuttet så att säga. Har ingen att träna för kontinuerligt i tömkörningen, bollar lite med min chef ibland i väntan på att tränaren som tömkörde med mig under Kristi himmelsfärdshelgen kommer ner igen.
 
Jag får den inte att spåra i vänster varv på volt på töm, eftersom jag inte får igenom böjningen åt det hållet. Jag saknar verktygen för att fixa det på töm. Jag är ju i det närmaste nybörjare/självlärd i tömkörningen, lite skickligare uppsuttet så att säga. Har ingen att träna för kontinuerligt i tömkörningen, bollar lite med min chef ibland i väntan på att tränaren som tömkörde med mig under Kristi himmelsfärdshelgen kommer ner igen.
Fast hästen spårar inte för att den böjer på halsen. Den kan böja på halsen och ändå inte spåra. Eller för den delen vara felställd och spåra. Det låter fortfarande som om den inte bjuder ut till yttertömmen.
Sen varför den inte gör det är jättesvårt att säga utan att ha sett ekipaget.
 

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp