Tömkörningstråd!

Fast hästen spårar inte för att den böjer på halsen. Den kan böja på halsen och ändå inte spåra. Eller för den delen vara felställd och spåra. Det låter fortfarande som om den inte bjuder ut till yttertömmen.
Sen varför den inte gör det är jättesvårt att säga utan att ha sett ekipaget.
Det är här du missförstår, jag vill ju ha böjningen genom kroppen. Att bara böja hals är ju jättelätt och gör ingen nytta biomekaniskt i hästen. När jag skriver att jag inte får igenom böjningen menar jag ju såklart böjning från nos till svans, det är ju den som gör att hästen kan spåra. Istället för att korta sin innersida väljer hästen att korsa bakben och behålla yttersidan (höger) kortare. Ingen blir hjälpt av att jag drar i min gramanfästa innertöm och böjer halsen, så det gör jag inte. Jag hittar inget läge där jag kan be hästen gå fram med inner bak, han tolkar det som "gå undan" därav inte böjning i den omfattning jag skulle önska. Jag får nog hålla ut och traggla på tills tränaren kommer ner igen, när nu det blir...
 
Det är här du missförstår, jag vill ju ha böjningen genom kroppen. Att bara böja hals är ju jättelätt och gör ingen nytta biomekaniskt i hästen. När jag skriver att jag inte får igenom böjningen menar jag ju såklart böjning från nos till svans, det är ju den som gör att hästen kan spåra. Istället för att korta sin innersida väljer hästen att korsa bakben och behålla yttersidan (höger) kortare. Ingen blir hjälpt av att jag drar i min gramanfästa innertöm och böjer halsen, så det gör jag inte. Jag hittar inget läge där jag kan be hästen gå fram med inner bak, han tolkar det som "gå undan" därav inte böjning i den omfattning jag skulle önska. Jag får nog hålla ut och traggla på tills tränaren kommer ner igen, när nu det blir...
Oki då är jag med där.
Bara så att vi får till samma innebörd i språket (har förstått med åren att det som betyder en sak för en betyder något annan för mig). Menar du att hästen går ställd utåt i vänstervarvet på volten?
 
Det är här du missförstår, jag vill ju ha böjningen genom kroppen. Att bara böja hals är ju jättelätt och gör ingen nytta biomekaniskt i hästen. När jag skriver att jag inte får igenom böjningen menar jag ju såklart böjning från nos till svans, det är ju den som gör att hästen kan spåra. Istället för att korta sin innersida väljer hästen att korsa bakben och behålla yttersidan (höger) kortare. Ingen blir hjälpt av att jag drar i min gramanfästa innertöm och böjer halsen, så det gör jag inte. Jag hittar inget läge där jag kan be hästen gå fram med inner bak, han tolkar det som "gå undan" därav inte böjning i den omfattning jag skulle önska. Jag får nog hålla ut och traggla på tills tränaren kommer ner igen, när nu det blir...
Hur går han på rakt spår? Om du vänder upp på medellinjen, från A till C, går han då rakt fram och driver lika mycket med båda bak?
En övning - om jag kan förklara i skrift... - är att trava (skritta i början, tills du hittar vägen och hästen förstår vad du vill) är att göra "volten" som en kvadrat i stället för rund. I varje hörn gör du en volt runt dig, cirka 10 m. Därefter rätar du ut igen och kör rakt till nästa hörn, där du gör en volt igen och så fortsätter du så. Om du känner att du behöver kan du be hästen gå kvar på den lilla volten två varv, men inte fler tänker jag i och med att han inte är liksidig. Meningen är att du i och med växlingen av rakt och böjt spår ska få hästen att gymnastisera sig i kroppen utan att tappa kontakten med ytter töm. Viktigt att hästen går med egen balans, så du inte har "ett femte ben" i händerna. Börja gärna i hans bättre varv och värm upp er där, innan du byter för en kort stund i det svårare varvet. Om han inte alls böjer i volten kan du använda den öppna delen av hörnvolten för att göra just en öppna. Du kanske behöver gå ganska nära honom för att han ska förstå att han ska flytta sig, samtidigt som han fortsätter att driva på framåt.
Puh, jättesvårt att förklara utan att visa! Och inte alls säkert att jag förstått ert problem rätt, så det kanske inte alls hjälper. Men värt att testa ändå kanske?
 
Oki då är jag med där.
Bara så att vi får till samma innebörd i språket (har förstått med åren att det som betyder en sak för en betyder något annan för mig). Menar du att hästen går ställd utåt i vänstervarvet på volten?
Han är nog ganska rak i hals/nacke, mest bara att inner bak korsar. Har inte 100 koll faktiskt, är mer brydd i hur bålen rör sig än halsen men försöker vara noga att hellre ha honom lite mer på yttertömmen än låta hästen bli förböjd. Jag ser ju att inner bog gärna inte "sugs in" i kroppen som den annars gärna gör när de böjer sig korrekt.

Upptäckte på uppsutten träning i förrgår att han kränger inåt med vänster bog i galoppfattning, tränaren sa att det är samma sak vi dras med i skritt och trav också bara att det blir mer påtagligt i mer kraftfull gångart. Fick med mig verktyg att lösa det med och tyckte det blev bättre idag (uppsuttet). Tänkte tömköra imorgon igen så kan jag kolla ännu närmare på vad som händer och inte i hästen.
 
Hur går han på rakt spår? Om du vänder upp på medellinjen, från A till C, går han då rakt fram och driver lika mycket med båda bak?
En övning - om jag kan förklara i skrift... - är att trava (skritta i början, tills du hittar vägen och hästen förstår vad du vill) är att göra "volten" som en kvadrat i stället för rund. I varje hörn gör du en volt runt dig, cirka 10 m. Därefter rätar du ut igen och kör rakt till nästa hörn, där du gör en volt igen och så fortsätter du så. Om du känner att du behöver kan du be hästen gå kvar på den lilla volten två varv, men inte fler tänker jag i och med att han inte är liksidig. Meningen är att du i och med växlingen av rakt och böjt spår ska få hästen att gymnastisera sig i kroppen utan att tappa kontakten med ytter töm. Viktigt att hästen går med egen balans, så du inte har "ett femte ben" i händerna. Börja gärna i hans bättre varv och värm upp er där, innan du byter för en kort stund i det svårare varvet. Om han inte alls böjer i volten kan du använda den öppna delen av hörnvolten för att göra just en öppna. Du kanske behöver gå ganska nära honom för att han ska förstå att han ska flytta sig, samtidigt som han fortsätter att driva på framåt.
Puh, jättesvårt att förklara utan att visa! Och inte alls säkert att jag förstått ert problem rätt, så det kanske inte alls hjälper. Men värt att testa ändå kanske?
Jag förstår hur du menar och det är säkert rätt, jag har jobbat lite så men inte lika "målmedvetet" och i en övning som du beskriver. Kanske får bättre resultat om vi biter i och lägger några varv på en sån övning än att göra enstaka volt lite här och där i tappert försök att hitta böjning 😅
 
Han är nog ganska rak i hals/nacke, mest bara att inner bak korsar. Har inte 100 koll faktiskt, är mer brydd i hur bålen rör sig än halsen men försöker vara noga att hellre ha honom lite mer på yttertömmen än låta hästen bli förböjd. Jag ser ju att inner bog gärna inte "sugs in" i kroppen som den annars gärna gör när de böjer sig korrekt.

Upptäckte på uppsutten träning i förrgår att han kränger inåt med vänster bog i galoppfattning, tränaren sa att det är samma sak vi dras med i skritt och trav också bara att det blir mer påtagligt i mer kraftfull gångart. Fick med mig verktyg att lösa det med och tyckte det blev bättre idag (uppsuttet). Tänkte tömköra imorgon igen så kan jag kolla ännu närmare på vad som händer och inte i hästen.
Vad man kan göra är att släppa tanken på bakbenen och i stället koncentrera sig på bogen. Steg ett är att han verkligen följer yttertömmen och inte bara vrider huvudet utåt. Du måste driva fram stöd, det vill säga det klassiska ”rida fram till tygel”. När du känner att han verkligen följer ytter så vänder du in bogen. Ta i innertömmen men utan att bli hängande eller att du tappar kontakt med inner (ska alltså inte glappa). Tömmarna ska vara sträckta och inte hänga. När du lockat med innertömmen så lockar du med yttertömmen igen. När han är på ytter så vänder du igen in framdelen med innertömmen. Även om man inte ska bli hängande i inner så kan det ibland behövas att man blir kvar lite för att få igenom rörelsen. Man börjar i skritt och det är inte ovanligt att man i början får göra halt, flytta in innerbogen, och skritt igen. Du rättar alltså innerbogen efter hästens bakdel och inte tvärtom.
En annan sak är att för att kunna göra detta korrekt så måste du ha brett mellan händerna. Detta för att inner töm ska vid bettet ha en 90 graders vinkel (allt annat är inte ställande utan förhållande). Yttertömmen ska ligga snett bakåt över ryggen. Ska man kunna ha det så så måste händerna vara brett isär, oftast så mycket som rakt ut från kroppen (alltså så mycket brett isär du bara kan ha händerna). De första gångerna så kommer du fort bli trött i armarna och behöva pausa ofta, men då vet du att du gör rätt. Man får inte heller glömma framåtbjudning och takt.
 
Har hyrt två hästar denna veckan när det är uppehåll på ridskolan. Märkte verkligen när jag tömkörde idag att jag har gjort ganska stora framsteg. Kändes jättelätt att tömköra denna hästen efter jag har haft en ganska svår häst i tömkörningsgruppen det sista. Vår lärare tycker jag har kommit långt i tömkörningen men jag har nog inte riktigt märkt det själv för jag har haft en svårare häst. Men tycker det var enkelt att tömköra idag så några framsteg har jag ju uppenbarligen gjort
 
Min egen häst har ju inte varit ridbar sen augusti och inte heller fått jobba ordentligt i töm. Så jag har plockat upp lite projekt på vägen.

För tillfället tömkör jag 6 av stallets hästar regelbundet. En liten ponny som skall förberedas för att sättas i vagn (den biten lejs ut), en ponny med ryggbesvär, en nyinflyttad ponny där ägarna tidigare haft hjälp med tömkörning och nu vill ha hjälp med fortsatt sådant, två unghästar (en som skall sättas igång efter föl och en som skall sättas igång efter skada) och så zombiehästen.

Det är roligt att jobba med så olika hästar med så skiftande förutsättningar, personligheter och tidigare erfarenheter. Det enda som är lite tråkigt är att det egentligen bara är zombiehästen som jag kan göra lite mer avancerade saker med, de andra handlar mycket om att lära in hjälper, styra, avslappning och hitta kommunikationen med. Det kommer bli bättre. De kommer också lära sig och få göra 'roligare' saker men det är bättre att skynda långsamt än att riskera att förstöra något så här i början.

Men jag längtar ändå tills det blir mer individuellt och mer olika saker med de olika hästarna och inte typ samma jobb med allihop.
 
Jag tänker att jag fortsätter på den här tråden!

Behöver tips på häst som genar på volten i tömkörningen. Försöker att få upp henne på yttertömmen, men om jag ber något jobbigt (mer trav, eller galoppfattning) så kastar hon sig inåt i volten mot mig, passar gärna på att sparka också. 🙄 Och far sen iväg i korsgalopp, alternativ slängtrav. Hon behöver ramen i yttertömmen för att hålla korrekt galopp, men hon vill inte gärna ta den.

Några bra tips eller övningar?
När jag rider brukar hon sällan slå över till korsgalopp, så länge jag sitter still. Hon fattar också galopp under ryttare utan att kasta sig iväg, men trycker sig gärna åt vänster.
 
Jag tänker att jag fortsätter på den här tråden!

Behöver tips på häst som genar på volten i tömkörningen. Försöker att få upp henne på yttertömmen, men om jag ber något jobbigt (mer trav, eller galoppfattning) så kastar hon sig inåt i volten mot mig, passar gärna på att sparka också. 🙄 Och far sen iväg i korsgalopp, alternativ slängtrav. Hon behöver ramen i yttertömmen för att hålla korrekt galopp, men hon vill inte gärna ta den.

Några bra tips eller övningar?
När jag rider brukar hon sällan slå över till korsgalopp, så länge jag sitter still. Hon fattar också galopp under ryttare utan att kasta sig iväg, men trycker sig gärna åt vänster.

Det låter som en protest av nåt slag. Smärta? Förstår hon vad du vill att hon ska göra? Har hon kunnat det du ber om innan eller är det ett nytt moment du tränar in?

Nu känner jag inte din häst alls. Men hade min medryttarhäst gjort så hade jag direkt meddelat ägaren att nåt är fel med hästen och att hon får kolla upp det.
 
Jag tänker att jag fortsätter på den här tråden!

Behöver tips på häst som genar på volten i tömkörningen. Försöker att få upp henne på yttertömmen, men om jag ber något jobbigt (mer trav, eller galoppfattning) så kastar hon sig inåt i volten mot mig, passar gärna på att sparka också. 🙄 Och far sen iväg i korsgalopp, alternativ slängtrav. Hon behöver ramen i yttertömmen för att hålla korrekt galopp, men hon vill inte gärna ta den.

Några bra tips eller övningar?
När jag rider brukar hon sällan slå över till korsgalopp, så länge jag sitter still. Hon fattar också galopp under ryttare utan att kasta sig iväg, men trycker sig gärna åt vänster.

Det kan vara smärta. Men det kan också handla om ork (klarar hon att utföra det du ber om i det format du ber om det i), missförstånd, mm.

Om hästen inte visar tecken på obehag i andra situationer (typ ridning) så hade jag börjat med att testa andra tömsättningar. Det kan vara så att du helt enkelt (i nuläget) med den tömsättning du har inte kan ge henne tillräckligt med 'stöd'/rätt stöd för att genomföra det du ber henne om.
 
Jag tänker att jag fortsätter på den här tråden!

Behöver tips på häst som genar på volten i tömkörningen. Försöker att få upp henne på yttertömmen, men om jag ber något jobbigt (mer trav, eller galoppfattning) så kastar hon sig inåt i volten mot mig, passar gärna på att sparka också. 🙄 Och far sen iväg i korsgalopp, alternativ slängtrav. Hon behöver ramen i yttertömmen för att hålla korrekt galopp, men hon vill inte gärna ta den.

Några bra tips eller övningar?
När jag rider brukar hon sällan slå över till korsgalopp, så länge jag sitter still. Hon fattar också galopp under ryttare utan att kasta sig iväg, men trycker sig gärna åt vänster.
Nybörjartips från mig, men när jag tappar styrningen i volterna så brukar jag ”börja om” på rakt spår och kortare töm och sedan successivt gå in på volt igen. För mig händer det oftast när jag ska in på stor volt och därmed också länger ut tömmarna, ibland tappar jag kontakten i det momentet (när jag länger tömmen och placerar mig i mer ”longeringsposition”), och då springer hästen helt plötsligt på minivolt helt utan styrsel😅
Jag måste verkligen länga ut töm och ändra position långsamt och noga så att jag har kvar kontakten. Men tycker det är väldigt mycket svårare att få till på stor volt jämfört med när jag går bakom..
 
Kul att den här tråden dök upp igen, jag har precis börjat tömköra regelbundet igen efter ett uppehåll!

Tömkörde lite kring sensommaren men sen kom jag av mig, nu försöker jag planera in iaf en gång i veckan igen.

Det går bättre och bättre för oss. Har nyligen bytt ut mina lädertömmar mot textiltöm (sådana med rep framtill), och det passar oss bättre. Jag har tyckt att hästen lagt sig i handen och haft svårt att korrigera det, någon med mer erfarenhet skulle säkert kunna men det blev så trist att hon blev tung i handen i/efter tömkörningen när jag äntligen börjat få iaf halvbra ordning på det problemet i ridningen. När jag testade textiltömmarna blev hon mycket lättare!

Som bonus blev det också MYCKET lättare med styrning och finlir. Tror det är för att jag får lättare att vara kvick. Liten kommunikation i tömmen och direkt eftergift. Har blivit för mycket fördröjning med lädertömmen pga dess egen tyngd. Kan också ha påverkat att jag tycker lädertömmar är rätt tunga att ha i händerna, även med smala och tunna tömmar och bra tömfattning så får jag lite kramp i händerna.

Man kan väl säga att lädertömmen blev lite inbjudande för våra svagheter och som dessutom förstärker varandra. Min ”seghet” och hennes tunga tendenser.
 
En fråga - vad har ni för kommandon eller dylikt för att hjälpa hästen förstå vilken gångart den ska till i avsaktningarna?

Jag försöker jobba med galopp - skritt men har lite problem med att hon antingen gör halt direkt eller att hon gör en minihalt men snabbt börjar trava istället för att skritta. Hon blir dessutom lite taggad så förekommer sen mig med ny galoppfattning vid minsta framåtdrivande tecken från mig. Måste nog lära in olika kommandon..

Det är iofs rätt fantastiskt att hon gör galopp - halt rätt bra för det skulle jag nog aldrig lyckas med i ridningen, men vi behöver verkligen öva på galopp - skritt. Har problem med detta även i ridningen men då blir det snarare en usel avsaktning inkl travsteg och sen seeeeg skritt samtidigt som hon går och väntar på ny galoppfattning.
 
En fråga - vad har ni för kommandon eller dylikt för att hjälpa hästen förstå vilken gångart den ska till i avsaktningarna?

Jag försöker jobba med galopp - skritt men har lite problem med att hon antingen gör halt direkt eller att hon gör en minihalt men snabbt börjar trava istället för att skritta. Hon blir dessutom lite taggad så förekommer sen mig med ny galoppfattning vid minsta framåtdrivande tecken från mig. Måste nog lära in olika kommandon..

Det är iofs rätt fantastiskt att hon gör galopp - halt rätt bra för det skulle jag nog aldrig lyckas med i ridningen, men vi behöver verkligen öva på galopp - skritt. Har problem med detta även i ridningen men då blir det snarare en usel avsaktning inkl travsteg och sen seeeeg skritt samtidigt som hon går och väntar på ny galoppfattning.
Jag säger ptro på olika sätt. Ett kort = ner en gångart. En kort + en lång = ner två gångarter. Har nog aldrig testat galopp till halt så det har jag inget kommando för :D
 
Det kan vara smärta. Men det kan också handla om ork (klarar hon att utföra det du ber om i det format du ber om det i), missförstånd, mm.

Om hästen inte visar tecken på obehag i andra situationer (typ ridning) så hade jag börjat med att testa andra tömsättningar. Det kan vara så att du helt enkelt (i nuläget) med den tömsättning du har inte kan ge henne tillräckligt med 'stöd'/rätt stöd för att genomföra det du ber henne om.

Hon tycker ju uppenbarligen att det är jobbigt, men jag tror hon förstår vad jag menar. Nu har jag helt rak tömsättning från bettet till övre ringen på yttertömmen, hon vill gärna krulla in halsen och är väldigt känslig. Tror det är lite det som är problemet, jag kan inte ha så mycket kontakt som jag skulle behöva, utan har lite ”glappig” kontakt för att hålla nosen framme och då har hon utrymme att snedda. Sen blir hon arg för att det är jobbigt att galoppera på liten volt, som hon själv har skapat.

Jag ska se om jag kan jobba lite med att få henne att öka volten genom att gå ut mot yttertömmen. De gånger jag lyckas behålla henne där gör hon fina fattningar och håller galoppen.
 
Jag säger ptro på olika sätt. Ett kort = ner en gångart. En kort + en lång = ner två gångarter. Har nog aldrig testat galopp till halt så det har jag inget kommando för :D
Jag tror den stora utmaningen är att jag ska komma ihåg vilket kommando jag ska ge när. Olika varianter av samma ljud skulle jag säkert blanda ihop😅
 
Hon tycker ju uppenbarligen att det är jobbigt, men jag tror hon förstår vad jag menar. Nu har jag helt rak tömsättning från bettet till övre ringen på yttertömmen, hon vill gärna krulla in halsen och är väldigt känslig. Tror det är lite det som är problemet, jag kan inte ha så mycket kontakt som jag skulle behöva, utan har lite ”glappig” kontakt för att hålla nosen framme och då har hon utrymme att snedda. Sen blir hon arg för att det är jobbigt att galoppera på liten volt, som hon själv har skapat.

Jag ska se om jag kan jobba lite med att få henne att öka volten genom att gå ut mot yttertömmen. De gånger jag lyckas behålla henne där gör hon fina fattningar och håller galoppen.
Hur håller du pisken? Testa att vinkla den rakt mot bogen för att ge en fysisk påminnelse om placering liksom. Och korta tömmen så att du är närmre hästen. Då får du gå på en egen liten volt så hästens volt inte blir för liten.
 
Nybörjartips från mig, men när jag tappar styrningen i volterna så brukar jag ”börja om” på rakt spår och kortare töm och sedan successivt gå in på volt igen. För mig händer det oftast när jag ska in på stor volt och därmed också länger ut tömmarna, ibland tappar jag kontakten i det momentet (när jag länger tömmen och placerar mig i mer ”longeringsposition”), och då springer hästen helt plötsligt på minivolt helt utan styrsel😅
Jag måste verkligen länga ut töm och ändra position långsamt och noga så att jag har kvar kontakten. Men tycker det är väldigt mycket svårare att få till på stor volt jämfört med när jag går bakom..
Jag tror du har rätt. Jag är ju inte någon superduktig ryttare, men är ännu sämre på tömkörning.
Ska se om jag kan boka in nån tömkörningsträning framöver.

Och då kommer jag in på ditt nästa inlägg, jag har också textiltömmar med rep i änden, och alla tränare blir förfärade och tvingar mig att använda deras lädertömmar ”för det är bättre”, men jag får ont i mina små händer som redan är utsatta för mycket slitage med mitt yrke.
 

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp