Tömkörningstråd!

1, håller aldrig båda händerna i änden på tömmen, på samma sätt som jag aldrig rider med händerna längst ut på tygeln. Alltså inga problem att bredda händerna eller använda dem individuellt.

2, hästen byter galopp på byt (i alla fall från marken :cautious: )

3, driver med röst och pisk i första hand.
För att tex rida på en stor volt behöver du inte ha händerna längst ut på tyglarna.
Jag vill inte när jag rider att hästen går framåt för pisk och röst som grundläge, det är bara en förstärkning. Jag vill att hästen går fram för skänklarna. Samma när jag tömkör. Helst vill jag slippa ha med pisk alls då det bara är ytterligare en sak att ha i händerna.
Sånt här är ju svårt att skriva utan att det ska låta som kritik. Det är det inte. Var och en får tömköra precis som de själva vill. Jag förklarar bara varför jag inte gör så och varför jag tycker en viss metod/sätt är begränsande :)
 
@Islandshästryttare vi hade tränaren ute under kristihimmelfärdshelgen. Det var länge sedan jag tränade för henne sist och det var nyttigt som alltid. Fokus för vår del vid detta tillfället var inte så mycket på hästen utan på mig och min position. Det är välbehövligt med någon som petar lite i detaljerna ibland. :)
 
Har någon här tömkört för Anders Eriksson? Jag ska göra det 2/7 och är lite nyfiken på vad jag kan förvänta mig, hur han brukar lägga upp det och så :)
Han är jätteduktig. Men han och jag har haft våra diskussioner bla om att han tycker att byten på töm hör hemma på ridskolan i Wien. Han är ju väldigt duktig på att få hästarna att gå flashigt. Detta då på bekostnad av balans och takt (enligt mig). Det blir lite så att alla blir ”Jisses vad han kan få min häst att röra sig snyggt”. Men han kanske bara var trött på att en jänta ifrågasatte sättet han fattade galopp på :D
Men jag tror absolut att du kommer lära dig mycket.
 
Okej nu har jag lagt ut filmerna på Instagram. Hur får jag dem hit? Rutan här hittar jag. Trycker på den och kommer till Instagram men sen hittar jag inte var jag därifrån ska göra för att länka dem hit.
 
Jag gör en massa fel här men det finns anledning till det. Förklarar strax. Egentligen ingen bra ”ögonblicksvideosnutt”.
 
Har någon här tömkört för Anders Eriksson? Jag ska göra det 2/7 och är lite nyfiken på vad jag kan förvänta mig, hur han brukar lägga upp det och så :)

Yes, jag har. Fick bra hjälp med att få min virrpanna att slappna av eftersom det var det jag ville ha hjälp med. Ponnyhästen fullkomligt ÄLSKADE honom och smälte som smör. Det är verkligen inte alla tränare som får det goda betyget från madame (ett sto med mycket "jag kan sjäv").
 

Videosnutt nummer två. Samma tillfälle och filmerna är filmade minutrarna efter varandra.
som sagt en massa fel och egentligen inga bra exempel på bra tömkörning.
 
Jag la ut de två filmerna av två anledningar. Första är att de är de enda som finns filmat (än så länge i alla fall) och den andra är att det är mycket roligare att diskutera dålig tömkörning än bra :D
Så spara inte på kritiken. Se om ni ser samma fel som jag ser (jisses vilken konstig mening det blev O_o):D
 
Jag har på veterinärens ordination tömkört de tre senaste veckorna. Jag är rätt orutinerad och hästen också, vad jag vet, så det har varit rätt... Spännande. Han var självklart supersnäll på kliniken (mycket rutinerad person tömkörde) och passet efter, sen tröttnade han väl på min otydlighet och började fara runt. Hade turen att en tränare som var duktig på tömkörning skulle komma till stallet följande vecka så jag bokade in en lektion. Vi hann bara vänster varv då det tog rätt lång tid procentuellt av lektionen för honom att köpa läget. Nu gör han jättefina öppnor ganska lätt i vänster varv och det börjar ta sig i höger varv, men har "känner inte igen sig" lika bra där, antagligen för att jag är betydligt långsammare och trubbigare i min kommunikation än tränaren som visade honom hur kroppen skulle jobba i vänster varv är. Känner mig fortfarande för orutinerad för att få honom i sånt arbete kliniken önskade men genom de verktyg jag fick på lektionen fick jag ju helt klart betydligt bättre jobb i honom än innan. Om han håller kommer jag helt klart fortsätta tömköra och ta träningar i det när tillfälle ges. Typ tio dagar kvar till återbesök så får vi se om jag tömkört tillräckligt bra och kanske får nya uppgifter 😎
 
Kul med film @Tora har lite för lite tid för att hinna kommentera just nu men återkommer lite senare idag eller i veckan! Tack för att du vågar dela med dig av sådan du själv känner inte är superbra, alltid intressant att studera och lärorikt! Vet ju hur hårda folk kan vara på internet och vilka hemska kommentarer man kan få, det hoppas jag verkligen vi kan undvika i den här tråden och istället vara konstruktiva och försöka hjälpa varandra. Detta med robotgräsklippare är inte alltid lätt, den hästen jag brukar rida mest är övertyga om att såna äter hästar. När vi leder från eller till sommarhagen så finns det ett ställe där de har robotgräsklippare i en trädgård och jösses vad detta monster är farligt. Så jag kan förstår detta med att få hästen att slappna av är vissa svårigheter.

Ska se om jag kan få med mig kameran nästa lördag och be någon filma lite åt mig. Kul att tömköra för Anders Eriksson @Ninnurur du får berätta hur det var sen! Har aldrig tömkört för någon annan tränare än den vi har på ridskolan. Tack också ni övriga för att ni delar med er av hur det går!

@Cherarriduracell kul att ta lektion, alltid nyttigt när man inte så rutinerad. När man kommit en bit som jag har gjort nu så är det superkul att fortsätta ta lektioner ändå för det finns massa kul och bra saker att lära sig med tömkörningen. Jag är så himla glad att vi har tömkörningsgrupp nu, kul att ha fler i stallet att diskutera tömkörning med. Länge kände jag mig lite ensam elev på ridskolan om detta men nu är vi ett litet gäng och det är så kul att utvecklas tillsammans!
 
Har någon här tömkört för Anders Eriksson? Jag ska göra det 2/7 och är lite nyfiken på vad jag kan förvänta mig, hur han brukar lägga upp det och så :)

Jag har inte tömkört för honom, men faktiskt kört för honom. Jag tyckte att han var bra, även om nivån kanske var för avancerad för var jag själv var vid tillfället.
 
Jag fick ett litet nytt "problem" att öva på häromdagen. Plötsligt så sticker ponnyhästen ut innerbogen utan dess like så det var riktigt svårt att få henne och gå på rakt spår och på volten att inte minska, minska och minska.

Någon som har ett bra tips?
 
Jag fick ett litet nytt "problem" att öva på häromdagen. Plötsligt så sticker ponnyhästen ut innerbogen utan dess like så det var riktigt svårt att få henne och gå på rakt spår och på volten att inte minska, minska och minska.

Någon som har ett bra tips?
Hon drar sig alltså mot mitten?
 
Hon drar sig alltså mot mitten?

Ja det blir ju konsekvensen av att hon skjuter ut innerbogen. Det var markant i höger varv (hennes svaga), men inte i vänster. Tyckte det var svårt att korrigera.
Jag hade ledade innertöm och tömmarna genom de lägre ringarna.
Tänkte inte just då på att ändra tömsättning för att se skillnad.
 
Ja det blir ju konsekvensen av att hon skjuter ut innerbogen. Det var markant i höger varv (hennes svaga), men inte i vänster. Tyckte det var svårt att korrigera.
Jag hade ledade innertöm och tömmarna genom de lägre ringarna.
Tänkte inte just då på att ändra tömsättning för att se skillnad.
Hon tar inte yttertömmen. Du tappar henne på yttertömmen. Det är därför hon faller inåt. Så vad du måste göra är att få henne att följa yttertömmen. Faller hon utåt i andra varvet?

Vad du kan göra att sätta yttertömmen med gramanfattning. Då ramar du in hästen mer och du får en tydligare ytterhanden. Nackdelen är att du riskerar att hästen drar in näsan men det går att korrigera sedan. Bli inte hängande i ytterhanden men du ska inte heller glappa med den. Innertömmen sätter du så att du kan göra ledande tömtag. Dvs från gjorden genom bettringen ut till handen. Nu måste du sära på händerna så att du verkligen tar ett ledande tag och inte ett bromsande. Så sära på händerna så mycket du kan. Kan vara jättejobbigt i början men du får snabbt upp styrkan i armarna.
Nu går du ut på fyrkanten. I början kommer det se ut som om ni är fulla som vägen slingrar sig men det gör inget. Det viktiga är att hon följer yttertömmen. När du känner att hon följer den så vänder du in framdelen genom att ta ett steg mot hästens rumpa och ta ett ledande innertag. Kom ihåg inte bromsande utan ledande.Din innerarm ska då nästan vara helt rakt ut. Yttertömmen ska vara lite ”pumpande” och lockande när du försöker få henne att följa den. Tappa inte framåtbjudningen. Det är lätt att det blir lite segt i början. När du sen svänger hästen glöm inte heller att följa med med yttertömmen. Lite som ett cykelstyre i axlarna. Innerhanden tar och ytterhanden följer med efter. Men inte glappa för då tappar du henne på yttertömmen igen.
Kort sagt. Ta i ytter tills hon följer den. Sväng sedan in framdelen så hon svänger och fortsätt få henne att följa ytter. Man kan jobba med den blivande yttersidan i andra varvet (då är den inner) men det är mer komplext och inte så ”renodlat”. Så kontakt, kontakt, kontakt. Tömmarna ska inte hänga utan du ska ha mjuk kontakt med hästen.
 
Tömkörde i paddocken första gången någonsin idag. Har dragit mig för det pga reaktiv häst som lätt blir distraherad men han var jättefin. Har fortfarande lite problem med att komma till (min målbild av) bra jobb i höger varv men inser att det handlar om yttertömmen. Tycker ändå det är kul hur fort det går framåt och det är så fint att se honom nöjd över att ha fått vara med och jobba (i princip helvilat sedan årsskiftet...).

Tycker att han lätt blir som sirap, tror det är när han inte riktigt förstår och då blir ju hela känslan som en cykel man cyklar för långsamt på, dvs ännu otydligare än innan. Har inte hittat någon bra lösning på det än förutom en kort övergång till trav. Då hittar han bjudning och jag får lättare att arbeta honom igen.
 

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp