Tömkörningstråd!

MiniLi

Trådstartare
Det har väl funnits trådar om tömkörning förr, hoppas det är fler än jag som vill grotta ner sig i detta nu igen! Alla frågor, diskussioner och uppdateringar om tömkörning!

Min unghäst är under igångsättning och just nu tömkör jag enbart. Vi är inte särskilt bra men nu får vi chans att öva ofta 🤣
Hästen är nybliven fyraåring och har vilat länge pga skada. Hon är inte så mycket riden, kanske totalt max 3 månader uppdelat på 3 perioder förra vintern och våren.

Jag tycker det är lite svårt med styrningen. Eller jag kan oftast styra och hon är lyhörd, men ibland framförallt på voltens öppna del blir det så att ytterbogen bara far iväg utåt. Jag får inte riktigt till det med att ha ett lagom stöd på ytter för att rama in samtidigt som jag behöver styra inåt. Någon som har tips?
Funderar på om jag kan justera tömfästningen för att underlätta? Har just nu bara vanlig ”rak” tömfästning, kanske behöver kunna ta ledande tygeltag inåt?
 
Så här gör vi.😊
Samt en dag i veckan på banan om underlaget är bra.
Härligt! Jag vågar inte tömköra ute, är rädd att hon ska bli galen och att jag ska tappa henne 🙈
Har inte ens vågat mig ut till utebanan än, håller mig i ridhuset😆

(Hon har varit helt tokig pga överskottsenergi och jag litar inte riktigt på henne än😉)
 
Jag sätter innertömmen från min hand, genom bettringen och till gjorden, såhär:
1579878007258.png

Jag tycker det är lättare då :)
 
Jag sätter innertömmen från min hand, genom bettringen och till gjorden, såhär:Visa bifogad fil 44471
Jag tycker det är lättare då :)
Ska nog testa!
Har inte velat ha något annat än rak töm för en gång i somras när jag testade att ändra lite så blev det för starkt och hon krullade ihop sig, men det var en annan tömfästning så det här kanske funkar jättebra!

Kör du så även på raka spår?
 
Jag ändrar tömsättning lite efter vad jag är ute efter och vad jag gör för tillfället.

Dvs, min häst som gärna leker giraff får gå med tömmen fästa längre ner i början av passet, när hon slappnat av och hittat ramen (och om jag vill jobba med samlande) så flyttar jag upp tömmen för att inte göra det svårare för henne att komma upp, och avslutar med tömmen längre ner när vi strechar ut. Jobbar vi på volt i trav och galopp använder jag kryckans fästning i höger varv, men gjord - bettring - gjord - hand fästning i vänster. Annars viker hon sig och går som en strutsig banan.

När jag jobbar på raka spår har jag samma fästning på båda sidor om hästen inte behöver uppenbar hjälp med skålning av innersidan och vi jobbar med typ öppna.

Jag tycker gott att man kan testa olika sätt att fästa tömmen, men att man får vara aktsam och ta det försiktigt för vissa hästar kan reagera på saker som inte är som vanligt. Vissa tömfästningar kan också bli väldigt starka och då kan man också få reaktioner eller en häst som inte jobbar i optimal form.
 
Kul med en tömkörningstråd! Jag har inte egen häst men går i tömkörningsgrupp på min ridskola och hyr häst och tömkör ibland också. Tycker det är ett kul sätt att utvecklas och se helheten hos hästen. Så jag kommer att hänga lite i den här tråden. :)
 
@MiniLi jag använder mig mycket av den sättningen som @kryckan beskrivit, och @Elo s resonemang är vettigt.

Beroende på häst kan man även med den öppna innertömmen som kryckan nämner, göra ytterligare en variant, där tömmen istället för direkt till handen, går tillbaka mot gjorden och löper genom en ring som sitter i en rem i gjorden. En sån rem fixar man tex genom att ta en längre aachenrem som man trätt en ring från tex en gammal grimma i. Då får man en lite mer ledande töm där man kan ställa igenom innersidan utan att det blir lika stumt och rakt som om du hade ”gramankopplat” tömmen tillbaks genom en ring på själva gjorden. Om du förstår beskrivningen jag försöker mig på 😅

Du kan köra på rakt spår med fästningarna - men samma varv - tex jättebra att ha på långsidorna där du vill ställa igenom hästen och tex jobba i öppna eller sluta.
 
Jättekul med en tömkörningstråd.
Jag försöker tömköra mina ponnyhästar en gång i veckan, på vintern ibland mer beroende på underlaget. Jag kör mycket på banan eller på vallarna och jobbar mycket med ledande töm. Men vi är också ute och kör rakt fram. Man måste ju variera sig lite granna.
Den äldre bruna ponnyhästen (M) gillar att bli tömkörd och vi har löst många knutar via tömkörningen, både mentala (mkt spänd häst som tar in ALLA intryck) och andra rent fysiska.
Den yngre skimmeln (V) har jag kört lite granna, mest rakt fram eftersom vi har fått jobba lite med framåtbjudningen.
Men jag tycker det är ett roligt sätt att jobba hästen på eftersom man får en helt annan bild av hur den rör på sig och reagerar.

M tömkörs.jpg
Vanessa aug 2019.jpg
 
Jag älskat att tömköra! Ett riktigt bra tömkörningspass är nästan roligare än att rida eftersom att jag får både känna känslan OCH se på hästen samtidigt 😍
Jag jobbar väldigt mycket med rakriktning när jag tömkör och gör miljoner övergångar och tempoväxlingar. Öppna är också en favorit på töm, det är toppen för att få hästen att ta stöd på yttertömmen. Tycker även att det är lättare att lära in öppna på töm än under ryttare.
Jag har oftast tömmen fäst i gjorden - genom bettringen - till handen. Ibland har jag innertömmen direkt från bettet till handen. Speciellt på unga hästar eller hästar som jag inte vet hur de reagerar när man tömkör. Då blir det mer likt longering.
För ett par år sedan tog jag tummen ur och köpte mig ett par riktiga lädertömmar. Har i alla år haft vävribb och tyckt det funkat bra. Men oj vilken skillnad det blev med lädertömmar. Tömmarna gör numer halva jobbet åt mig 😁
Jag brukar oftast värma upp och av innan jobbet på banan runt sandvägen som går runt gården. Då får hästarna bra framåtbjudning och kommer igång genom kroppen på ett bra sätt.
Vet inte hur jag lägger in flera bilder i samma inlägg så det fick bli ett kollage från de senaste åren.
 

Bifogade filer

  • A3201D09-B81D-4DC7-A630-9F8C5D00D763.jpeg
    A3201D09-B81D-4DC7-A630-9F8C5D00D763.jpeg
    391,8 KB · Visningar: 163
Så här gör vi.😊
Samt en dag i veckan på banan om underlaget är bra.
Så gör jag också och har gjort sen ponny var 2år. Perfekt när hon skulle lära sig gå förbi en massa läskiga saker, över och under. Helt klart den tryggaste hästen i stallet idag (19år visserligen), men också den som lyssnar mest på rösten 😅
 
@MiniLi jag använder mig mycket av den sättningen som @kryckan beskrivit, och @Elo s resonemang är vettigt.

Beroende på häst kan man även med den öppna innertömmen som kryckan nämner, göra ytterligare en variant, där tömmen istället för direkt till handen, går tillbaka mot gjorden och löper genom en ring som sitter i en rem i gjorden. En sån rem fixar man tex genom att ta en längre aachenrem som man trätt en ring från tex en gammal grimma i. Då får man en lite mer ledande töm där man kan ställa igenom innersidan utan att det blir lika stumt och rakt som om du hade ”gramankopplat” tömmen tillbaks genom en ring på själva gjorden. Om du förstår beskrivningen jag försöker mig på 😅

Du kan köra på rakt spår med fästningarna - men samma varv - tex jättebra att ha på långsidorna där du vill ställa igenom hästen och tex jobba i öppna eller sluta.
Ja jag förstår hur du menar 😊
Har sett sådan ”lös” ring från bilder när proffsen tömkör.
 
Testade ledande innertöm idag. Det blev lite för kraftigt, hon svängde inåt hela tiden istället och jag fick henne inte att gå framåt på fyrkantspåret eller på stora voltspår😆🙈
Ändrade yttertömmen till en mildare ”gramanfästning” och då blev det mer balanserat. Körde sen samma tömfästning både på volt och rakt spår, funkade bra!

Tror den extra ringen som @mackan föreslog vore en bra mellanväg. Ska se om jag kan tillverka en och testa snart 😊
 
Testade ledande innertöm idag. Det blev lite för kraftigt, hon svängde inåt hela tiden istället och jag fick henne inte att gå framåt på fyrkantspåret eller på stora voltspår😆🙈
Ändrade yttertömmen till en mildare ”gramanfästning” och då blev det mer balanserat. Körde sen samma tömfästning både på volt och rakt spår, funkade bra!

Tror den extra ringen som @mackan föreslog vore en bra mellanväg. Ska se om jag kan tillverka en och testa snart 😊
Jag tycker löpande töm genom bettringen blir väldigt starkt och som du säger, lätt att man bara drar ihop hästen. Kanske bättre med tillbakagående ring till en rem, det har jag inte testat.

Jag föredrar att fästa tömmarna lägre ner på sidan om magen. Har dem då lika långt ner på båda sidor så jag kan byta varv fritt. Där märker jag stor skillnad på min häst mot att ha den övre tömningen, men får inte samma ihopdragning som med löpande töm.

Jag experimenterar lite, känns nånting inte bra testar jag att byta tömfattning. :)
 
Jag tycker löpande töm genom bettringen blir väldigt starkt och som du säger, lätt att man bara drar ihop hästen. Kanske bättre med tillbakagående ring till en rem, det har jag inte testat.

Jag föredrar att fästa tömmarna lägre ner på sidan om magen. Har dem då lika långt ner på båda sidor så jag kan byta varv fritt. Där märker jag stor skillnad på min häst mot att ha den övre tömningen, men får inte samma ihopdragning som med löpande töm.

Jag experimenterar lite, känns nånting inte bra testar jag att byta tömfattning. :)
Min häst är så ung och outbildad så hon behöver ledande tygeltag vid sväng, även vid ridning. Men det här blev ju som att tömmen bara genom sin tyngd sa ”sväng” hela tiden 😆

Ja man får testa sig fram!
 
Jag vill så gärna lära mig tömköra! Min medryttarhäst är van vid det men jag har bara gjort det en gång. En nästan 30 år gammal shettis på en teorilektion på ridskolan för några år sen. Kort stund. Var rätt förvirrande med de långa tömmarna.

Jag vågar inte prova själv och jag är alltid ensam med medryttarhästen. Hon är en lugn och klok häst som sällan hetsar upp sig för saker och ting och jag har tillgång till ridhus.

Finns det någonstans i Skåne (eller inom rimligt avstånd) man kan åka på kurs och lära sig tömköra med lånad häst? Jag kan inte transportera medryttarhästen någonstans. Eller är det någon som vet någon tränare i Skåne som kan tänka sig att åka ut till ens stall och hålla en träning? NV Skåne.
 
Jag vill så gärna lära mig tömköra! Min medryttarhäst är van vid det men jag har bara gjort det en gång. En nästan 30 år gammal shettis på en teorilektion på ridskolan för några år sen. Kort stund. Var rätt förvirrande med de långa tömmarna.

Jag vågar inte prova själv och jag är alltid ensam med medryttarhästen. Hon är en lugn och klok häst som sällan hetsar upp sig för saker och ting och jag har tillgång till ridhus.

Finns det någonstans i Skåne (eller inom rimligt avstånd) man kan åka på kurs och lära sig tömköra med lånad häst? Jag kan inte transportera medryttarhästen någonstans. Eller är det någon som vet någon tränare i Skåne som kan tänka sig att åka ut till ens stall och hålla en träning? NV Skåne.
Om hästen är van är det nog ganska lugnt att prova, framförallt inne i ridhuset 😊
Sen är det ju alltid bra med kurs eller träning också såklart, jag har dock inga tips i Skåne..
 
Ska nog testa!
Har inte velat ha något annat än rak töm för en gång i somras när jag testade att ändra lite så blev det för starkt och hon krullade ihop sig, men det var en annan tömfästning så det här kanske funkar jättebra!

Kör du så även på raka spår?
Har precis börjat tömköra på raka spår och då tycker jag inte den tömsättningen fungerar lika bra, men jag är lite för lat för att knäppa om tömmarna flera gånger under ett pass 😊
 
Har precis börjat tömköra på raka spår och då tycker jag inte den tömsättningen fungerar lika bra, men jag är lite för lat för att knäppa om tömmarna flera gånger under ett pass 😊
Ja, jag tycker också det är bökigt. Och jag växlar gärna mellan böjda och raka spår under hela passet, precis som när man rider. Då kan man ju inte knäppa om hela tiden..
 
Kan rekommendera att googla på tömfattning och kolla hur man bör hålla i tömmarna när man kör/tömkör. Så att man kan samla upp tömmen korrekt samt hålla och använda pisken korrekt. :) Det förenklar oerhört. Tömfattning kan man öva på utan häst.
Pisken bör vara en körpisk, inte longerpisk. Själv vill jag skaffa en lätt, mer ergonomisk pisk för jag tycker det är tungt att hålla både den och tömmen ett helt pass.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp