Tömkörningstråd!

Kan rekommendera att googla på tömfattning och kolla hur man bör hålla i tömmarna när man kör/tömkör. Så att man kan samla upp tömmen korrekt samt hålla och använda pisken korrekt. :) Det förenklar oerhört. Tömfattning kan man öva på utan häst.
Pisken bör vara en körpisk, inte longerpisk. Själv vill jag skaffa en lätt, mer ergonomisk pisk för jag tycker det är tungt att hålla både den och tömmen ett helt pass.
Jag gjorde faktiskt det för ett tag sen och ändrade tömfattning, underlättade jättemycket!
Jag håller forfarande slingorna i respektive hand dock, men det tycker jag funkar 👍
Jag har en körpisk från hööks som är ganska lätt 👍
 
Testade ledande innertöm idag. Det blev lite för kraftigt, hon svängde inåt hela tiden istället och jag fick henne inte att gå framåt på fyrkantspåret eller på stora voltspår😆🙈
Ändrade yttertömmen till en mildare ”gramanfästning” och då blev det mer balanserat. Körde sen samma tömfästning både på volt och rakt spår, funkade bra!

Tror den extra ringen som @mackan föreslog vore en bra mellanväg. Ska se om jag kan tillverka en och testa snart 😊

Ledande innertöm är kraftigt så det är väldigt viktigt att man har eftergift där. Det har jag fått inbankat i mig av min tränare och skulle jag dra i den så skulle hon avrätta mig. :angel::laugh:
Det är yttertömmen som styr så jag svänger genom att lätta på yttertömmen, utan att tappa kontakten, och då följer hästen med runt. Men det är ju minst lika svårt att tömköra som att rida så det krävs mycket träning.

1579955730980.png
 
Ledande innertöm är kraftigt så det är väldigt viktigt att man har eftergift där. Det har jag fått inbankat i mig av min tränare och skulle jag dra i den så skulle hon avrätta mig. :angel::laugh:
Det är yttertömmen som styr så jag svänger genom att lätta på yttertömmen, utan att tappa kontakten, och då följer hästen med runt. Men det är ju minst lika svårt att tömköra som att rida så det krävs mycket träning.

Visa bifogad fil 44513
Ja såklart. Min häst svängde dock av ledande innertöm bara av tömmens egna tyngd. Självklart drog jag inte i den, tvärt om eftersom jag försökte styra utåt 😆
 
Någon som har tips för tömsättning för körning ute i skogen på en unghäst som behöver lära sig att svänga? 😳

Har grimma och inte bett, och när jag har testat rak tömsättning från grimma till höga ringarna till handen har det på ridbanan varit svårt att få henne att förstå när jag bett henne svänga.

I övrigt så önskar jag att jag var bättre på tömkörning, jag tycker det är jättesvårt och får inte alls igenom det jag vill.
 
Någon som har tips för tömsättning för körning ute i skogen på en unghäst som behöver lära sig att svänga? 😳

Har grimma och inte bett, och när jag har testat rak tömsättning från grimma till höga ringarna till handen har det på ridbanan varit svårt att få henne att förstå när jag bett henne svänga.

I övrigt så önskar jag att jag var bättre på tömkörning, jag tycker det är jättesvårt och får inte alls igenom det jag vill.

Vad har du för position när du tänker svänga?
 
Någon som har tips för tömsättning för körning ute i skogen på en unghäst som behöver lära sig att svänga? 😳

Har grimma och inte bett, och när jag har testat rak tömsättning från grimma till höga ringarna till handen har det på ridbanan varit svårt att få henne att förstå när jag bett henne svänga.

I övrigt så önskar jag att jag var bättre på tömkörning, jag tycker det är jättesvårt och får inte alls igenom det jag vill.
Spontant känns det svårt att tömköra i grimma, speciellt på en unghäst som inte lärt sig ännu vad tygeltagen betyder. Grimman blir för otydlig och ligger inte stilla på huvudet när du tar i tömmen. Jag hade nog provat med en ordentlig kapson i stället om du nu inte vill använda bett.
Sedan blir det ännu svårare att få igenom ställningen när du använder dig av de högsta ringarna. Låt tömmen gå genom de lägre ringarna så blir det lättare att få igenom ställningen.
Jag hade nog inte tömkört ute i skogen innan hästen har lärt sig alla hjälper, känns lite för riskabelt, speciellt i bara grimma så länge du inte har en medhjälpare som leder hästen också.
Tömkörning är precis som att rida. Du använder samma hjälper för att få hästen att göra det du vill. Men din kroppsposition och pisken blir dina ben och ditt säte. Men det krävs övning för att få rätta känslan i tömmarna. Eftersom att tömmarna är längre än tyglarna så blir tömtagen något fördröjda och man vill gärna ta i mer än man behöver. Men man blir även väldigt stark i tömmarna så hjälpen blir lätt överdriven.
Jag tycker att det viktigaste för att man ska få en bra känsla i tömmarna är att hästen bjuder fram ordentligt till bettet. Då kan du ha kontakt på yttertömen och bara leda försiktigt med inner när du ska ställa eller böja. Precis som när du rider. Då blir din kropp, som bör vara placerad snett bakom hästen, motsvarande inner skänkel. Alltså inner skänkel som driver mot ytter tygel.
 
@Marvin grimma blir på tok för otydligt.

Jag brukar longreina mina unghästar dvs töm utan att sätta dem via gjorden utan ytter tömmen bara snett över ryggen och går sedan rätt nära, snett innanför tills de förstått . Men du behöver ha den van vid bett. Jag gör så innanför staket först då du även får hjälp av hörnen osv.
 
Guldponnyn fick gå på töm idag då hon varit lite bråkig med dottern sista ridpassen. Hon är så himla rolig att tömköra! Pigg och känslig och lär sig fort.
Vi gjorde massor med övergångar mellan skritt - trav och halt - trav. Både på volt och i svag öppna längst med spåret. Sedan gjorde hon fina galoppfattningar på volten. Det är stor skillnad på fattningarna nu mot för i höstas. Då fattade hon på fart och jag fick jaga på för att få henne att galoppera några steg på skaka tömmar. Nu fattade hon fint från hyfsad samlad trav och jag kunde ha stöd i tömmarna och forma henne efter volten. Så roligt när man ser tydlig utveckling 😊
Så trotts den övervikt hon har dragit på sig nu när dottern bara kan rida barbacka och det då inte blir samma motion så har hon fått mer styrka då vi tränat mycket övergångar senaste månaderna.
Ni får bortse från tömmen på backen, inte lätt att fota samtidigt som man ska hålla reda på 16 meter töm 😉
 

Bifogade filer

  • 58F63E89-8724-4E6D-B051-D92EF77E03F6.png
    58F63E89-8724-4E6D-B051-D92EF77E03F6.png
    233,1 KB · Visningar: 99
Ni har nog rätt. Får nöja mig med promenader och snart börja rida istället, och ta tömkörningen sen när vi har börjat använda bett.
 
Ni har nog rätt. Får nöja mig med promenader och snart börja rida istället, och ta tömkörningen sen när vi har börjat använda bett.
Du kan ju öva på ridbana, du lär ju märka hur styrbart det blir 😊
Eller köpa en kapson? Anders Eriksson förespråkar väl bettlös tömkörning?
 
Kul med en tömkörningstråd! Jag har inte egen häst men går i tömkörningsgrupp på min ridskola och hyr häst och tömkör ibland också. Tycker det är ett kul sätt att utvecklas och se helheten hos hästen. Så jag kommer att hänga lite i den här tråden. :)
Tömkörningsgrupp på ridskola! Hur bra!? Jag önskar att jag haft den möjligheten.

Jag älskat att tömköra! Ett riktigt bra tömkörningspass är nästan roligare än att rida eftersom att jag får både känna känslan OCH se på hästen samtidigt 😍
Instämmer!

Jag jobbar min pålle flera dagar i veckan på lång tygel, det vill säga utan gjord och så går man närmare hästen. Mycket bra avsutten styrketräning och hästen uppskattar variationen.

När vi tömkör ut på vägen har vi däckeln som en säkerhetsgrej. Då har jag rak tömsättning men ibland någon ring längre ner om han är lite spänd.
 
Ni har nog rätt. Får nöja mig med promenader och snart börja rida istället, och ta tömkörningen sen när vi har börjat använda bett.

Varför inte vänja in bett så du utifrån det kan börja tömköra ? Det är ju så man oftast gör med ungisarna . Du får ju väldigt mycket ”gratis” sen vid inridningen om hästen då redan är van vid tex lite ledande tygel och kontakt med bettet 😄
 
Ni har nog rätt. Får nöja mig med promenader och snart börja rida istället, och ta tömkörningen sen när vi har börjat använda bett.

Det går utmärkt att tömköra bettlöst, bara du väljer ett huvudlag som ligger mer stilla än en grimma, t.ex Sidepull lr som någon skrivit kapson. Men jag föredrar sidepull, brukar vara väldigt lätt för hästen att förstå. :)
 
Kul med en tömkörningstråd :love: Jag älskar att tömköra även om det fortfarande finns otroligt mycket utvecklingspotential på mig!

Tömsättning beror på arbete för vår del. Tömkör mycket utomhus men även en del på ängen eller ridbana/ridhus. Tycker det är ett fantastiskt komplement till ridningen. Framförallt tycker jag det är bra att hästarna får arbeta utan ryttare på ryggen.

Ridhästen tömkörs 1-2 ggr/v och "sällskapshästen" (hon är främst till sällskap men arbetar ca 4-6 dgr/v) de flesta av sina pass, dvs hon rids kanske 1-2 ggr/v. Båda hästarna verkar uppskatta arbetet mycket. Vissa pass kompletteras tömkörningen med equiband vilket fungerar riktigt bra för oss. Framförallt på "sällskapshästen" som av olika skäl behöver använda sina magmuskler mer och ibland behöver lite påminnelse om det.
 
Kul med en tömkörningstråd.

Jag har tänkt att både tömköra islänningen jag köpte förra året och så småningom antagligen försöka köra in honom (beror ju lite på hur han reagerar på saker och ting) men har inte kommit igång med den biten ännu. Han har så vitt jag vet inte blivit tömkörd alls tidigare så jag tänkte ha med en kompis till att börja med men då gäller det ju att planera in det osv.
 
Ni har nog rätt. Får nöja mig med promenader och snart börja rida istället, och ta tömkörningen sen när vi har börjat använda bett.
Min nyblivna 3-åring har jag tömkört lite i grimma. Bara i skritt dock och inte på volt, men har funkat bra både på ridbanan och i skogen. Jag satte tömmarna lite lägre än de högsta ringarna. Tänker att det blir lite tydligare då. Behöver man något tydligare tänker jag att man kan ha kapson eller möjligen sidepull.
 
Min gammelman tömkörde jag ofta så här, med lokselen på. Mest i skogen, men även då och då på bana. Då med tömkörningsgjorden
Lyran 6.jpg
 
Varför inte vänja in bett så du utifrån det kan börja tömköra ? Det är ju så man oftast gör med ungisarna . Du får ju väldigt mycket ”gratis” sen vid inridningen om hästen då redan är van vid tex lite ledande tygel och kontakt med bettet 😄

Hon har haft bett några gånger och det går bättre och bättre, men jag vill inte börja använda det ännu förrän tänderna är kollade och tandläkaren är sjukskriven ett tag till.

Går hon att rida i grimma så lär det inte vara några problem att rida med bett sen framöver.
 

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp