Tömkörningstråd!

Hon har haft bett några gånger och det går bättre och bättre, men jag vill inte börja använda det ännu förrän tänderna är kollade och tandläkaren är sjukskriven ett tag till.

Går hon att rida i grimma så lär det inte vara några problem att rida med bett sen framöver.

Vi missförstår nog varandra/ har totalt olika syn på sammanhanget .👍
 
Du kan ju öva på ridbana, du lär ju märka hur styrbart det blir 😊
Eller köpa en kapson? Anders Eriksson förespråkar väl bettlös tömkörning?

Jag övade på ridbanan, därav frågan!:angel::D
Var hinder och grejer ivägen och vi var inte helt överens.

Tur hon är snäll. Stod stilla och tittade på mig när jag hade trasslat in oss i tömmarna. Vad gör du matte? 🙈
 
Jag övade på ridbanan, därav frågan!:angel::D
Var hinder och grejer ivägen och vi var inte helt överens.

Tur hon är snäll. Stod stilla och tittade på mig när jag hade trasslat in oss i tömmarna. Vad gör du matte? 🙈

Jag ”tömkör” gärna i grimma men har då ingen gjord utan kör mer longrein vilket jag tyckeer fungerar bra:)
Då har du ena tömmen bakom manken hela tiden men jag går då alltid lite snett bakom!
Ibland framme vid bogen nästan och ibland längre bakom. Tycker det funkar väldigt bra.
 
Jag övade på ridbanan, därav frågan!:angel::D
Var hinder och grejer ivägen och vi var inte helt överens.

Tur hon är snäll. Stod stilla och tittade på mig när jag hade trasslat in oss i tömmarna. Vad gör du matte? 🙈
Även med bett kan ju styrförmågan variera i början😅
 
När jag lär in tömkörning så går jag först vid sadelgjordsstadiet och när det funkar ok från båda sidorna så positionerar jag mig längre och längre bak. Tycker det har funkat bäst med minst frustration. Finns det en volt där hästen har blivit longerad innan så är det också ett smart ställe att börja på.
Föredrar sidepull framför grimma, tills de förstår tygeltagen, ens position o.s.v. så känns det bättre att lämna munnen i fred.
För många hästar så blir eftergiften fördröjd och det blir mer tyngd i tömmarna när de är längre.
 
Jag ”tömkör” gärna i grimma men har då ingen gjord utan kör mer longrein vilket jag tyckeer fungerar bra:)
Då har du ena tömmen bakom manken hela tiden men jag går då alltid lite snett bakom!
Ibland framme vid bogen nästan och ibland längre bakom. Tycker det funkar väldigt bra.

Har du vanliga tömmar då?

Det jag är ute efter mest i detta skedet är att hon ska vänja sig vid att gå framför mig och att jag driver henne bakifrån.
 
Tömkörningsgrupp på ridskola! Hur bra!? Jag önskar att jag haft den möjligheten.


Men vad kul med tömkörnings grupp! :D Det borde fler ridskolor ta efter.

Lite sent svar från mig eftersom jag varit bortrest en vecka. Ja jag började ta privatlektioner i tömkörning för en av de som har stället (de är bara två personer liten ridskola) för hon är duktig på det. Sen var det fler som blev intressserade och nu är vi fyra som har bildat en grupp, det är jättekul! Vi har den en gång i månaden :) Sen försöker jag få egen träning och hyr häst ibland och tömkör själv, ibland tar jag en privatlektion om jag känner att det är något jag kört fast med när jag t.ex. tömkört själv det är verkligen jätteroligt att ha den möjligheten fast man inte har egen häst. Är förörvrigt islandshästar.
 
Har du vanliga tömmar då?

Det jag är ute efter mest i detta skedet är att hon ska vänja sig vid att gå framför mig och att jag driver henne bakifrån.
Använd en medhjälpare så blir det lättare. :) Om man använder träns och bett har man grimma och grimskaft över som medhjälparen leder hästen med. I början styr medhjälparen och hästen vänjer sig bara vid att någon går bakom och att tömmarna är där. Vänjer in att tömmarna löper över ryggen och sen kan man gå över till att de kommer åt benen. Stegvis går man över till att kusken styr hästen men medhjälparen håller fortfarande i grimskaftet. I nästa steg går medhjälparen bara bredvid och griper in om det behövs. Sedan kan medhjälparen stå still i mitten av ridbanan eller gå en bit ifrån.

Ett mycket smidigt alternativ till att trassla in sig i tömmar och stå där med en förvirrad häst. :) Går såklart att göra allting själv också men kan man ha en medhjälpare är det hundra gånger enklare.
Såhär gör vi inför att hästen ska köras in men det ger ju en lika bra grund om man bara ska tömköra. Jag tycker det är viktigt att de känner förtroende och inte är rädda för att tömmarna kommer åt benen eller löper över ryggen vid varvbyte.
 
Kul med en tömkörningstråd! Jag har inte egen häst men går i tömkörningsgrupp på min ridskola och hyr häst och tömkör ibland också. Tycker det är ett kul sätt att utvecklas och se helheten hos hästen. Så jag kommer att hänga lite i den här tråden. :)

Vad roligt med en ridskola där man har möjlighet att tömköra!:up:
 
Tömkörningsgrupp på ridskola! Hur bra!? Jag önskar att jag haft den möjligheten.


Instämmer!

Jag jobbar min pålle flera dagar i veckan på lång tygel, det vill säga utan gjord och så går man närmare hästen. Mycket bra avsutten styrketräning och hästen uppskattar variationen.

När vi tömkör ut på vägen har vi däckeln som en säkerhetsgrej. Då har jag rak tömsättning men ibland någon ring längre ner om han är lite spänd.

Min brorsa har ett tömkörningsprojekt på en stor ridskola i en av våra tre största städer (han är ridlärare), för att öka hållbarheten på hästarna och lära eleverna i hållbar hästhållning. Superprojekt! Borde alla ridskolor ta efter :)
 
När jag börjar tömköra vill jag att hästen ska ha longerats först och haft en lätt inspänning så den känt något ta i bettet. Sen utgår jag från longervolten och börjar styra hästen ut på spåret. De fattar rätt fort att ta tag i väggen och följa den. Sen är det bara att styra runt bäst en vill. Jag tömkör för att få unghästen att hitta takt, kontakt och balans så har aldrig känt behovet att tömma i grimma. Jag vill att hästen ska lära sig det med bett och sen kan jag ta det med mig när jag sitter upp och rider.
 
Jag gör också som @Fiorano , börjar med longering, sedan inspänning, sen tömmar på volten och börjar utifrån det lära in lite styrning och göra volten större/mindre innan jag går ut på spåret.

Har tömkört alla mina unghästar 1-2 gånger i veckan, även när jag hade äldre tävlingshästar ganska mycket. Har en 4-åring nu som jag jobbar lite med skänkelvikningar, tempoväxlingar och har börjat med lite lite början till halvsteg i traven.

 
Jag tömkör medryttarhästen två gånger i veckan. Han är 19 så missförstånden är inte jättemånga, det var mest när vi la in sidvärtsrörelser som det tiltade lite :D
Oftast har jag båda tömmarna i gramanfästning. Det för att kunna vara så lätt i handen som möjligt (ffa för att jag har en trasig axel) men också för att lätt kunna byta varv utan att stanna. När jag vill jobba honom mer ställning och insida så har jag ledande innertöm. Han är dock så känslig att bakdelen gärna far iväg ut med den inspänningen.

Har också börjat jobba lite med en stallkompis fullblod som köptes från banan i november. Den är smart men väldigt stressad fortfarande så där har jag bara haft rak inspänning och gå på volten i skritt och trav första gångerna. Ägaren fick gå med runt i början så hästen skulle förstå volten, det funkade jättebra!
 
Ni som tränar skänkelvikningar och skolor när ni tömkör- hur gör ni? vilken position ska man ha och hur gör man med tömmarna?
Hittills har jag bara gjort övergångar, tempoväxlingar och galoppfattningar men det vore kul att kunna börja med lite mer grejer.
 
Idag hade jag tömkörningsgrupp på ridskolan. Vi började med att tömköra runt fyrkantsspåret. Då är det viktigt att få fram hästarna ordentligt, att få dem att jobba med bakbenen och att få dem att lossna i sidorna. Det gick väldigt bra för mig idag och hörpasseringarna blev riktigt fina. Sedan gick vi över till halter på fyrkantsspåret och då var det viktigt att köra hästen ända in i halten och vara aktiv och få till en fin halt där de stannade med bakbenen först. Jag lyckades fint med detta. I igångsättningen var det viktigt att få hästen att stanna kvar iformen innan man satte igång och sen mjukt släppa fram hästen och följa med i rörelsen framåt utan att tömmarna glappade.

Hästen jag tömkör nu kan bli lite tyngre i handen och ta bettet lite men jag lyckades parera det riktigt bra idag med att verkligen tömköra henne fram till bettet. Innan har jag haft hästar som varit ganska lätta i munnen så det här är en bra vidareutveckling för mig. Jag rider också den här hästen en del på privatlektioner och det är bra att kunna tömköra samma häst tycker jag.

Sen påbörjade vi hinderdelen. Vi hade fem hinder idag. Bommar som låg parallellt och var formade som ett L. Det skulle vi köra igenom och få dem att trampa under sig korrekt med bakbenet i svängen. Sen låg naturligtvis fokus på rakriktning här och bommarna låg med ganska litet mellanrum så det gällde att vara noggrann och köra rakt in om inte hästen skulle trampa utanför. Det gick bra de flesta gångerna för mig men någon gång trampade hon utanför och då hade jag slarvat lite med rakriktningen av henne så det är en bra övning.

Vi hade också bommar som låg parallellt som en fyrkant fast bara tre av sidorna om ni förstår vad jag menar. En sida på fyrkanten var öppen det var där man körde in. I hindret var det viktigaste att få hästen att trampa under sig rätt och sen var rakriktningen viktig.

Sen hade vi två bommar som låg på marken parallellt. Där skulle vi köra fram, göra halt och rygga några steg och sen framåt igen. Här gällde det också att vara noga med rakriktningen, att förbereda hästen för halterna och sen rygga rakt bakåt. Lite trixigt var det men lyckades få henne att rygga rakt bakåt några gånger.

Ett hinder var cavaletti som inte låg direkt på marken utan bommarna var lite upphöjda på ena sidan, varannan var upphöjd på höger sida och varannan vänster. Där skrittade vi över först åt ena hållet och sen vände och så tog vi trav åt andra hållet. Var inte helt lätt att få upp damen i trav men lyckades några gånger och ibland fick jag förstärka med röstkommando. Fick henne inte att gå fram i skritten alltid och då slog hon i bommarna lite och lyfte inte ordenligt men sen fick jag ordning på det och fick fram henne bättre. De gånger jag fick trav så gick det bra. Vi hade också tre koner som stod e ett mönster och vi körde i ett visst mönster i så vi fick både svängar åt höger och vänster. Jag hade lite svårt att få flytet i detta idag, det blev lite hack och fick rådet av min lärare att göra lite större svängar och köra lite långsammare för att jag verkligen skulle hinna med att jobba ordentligt och göra det korrekt i svängarna och inte ha för bråttom. Har en bit kvar där innan det blir riktigt bra.

Allt som allt en bra lektion som gav mycket och det gick bra för mig idag! Avslutade en stund på fyrkantsspåret, gjorde då lite öppna. Känns kul för öppnan i tömkörningen har verkligen lossnat för mig nu och jag fick till en riktigt fin öppna idag!
 
Hyrde häst och tömkörde innan vår ridlektion i måndags. Gick riktigt bra, fick till både fina volter, halter och ryggningar och öppna i båda varven. Fick till en fin form på honom och han trampade på med bakbenen ordentligt. Var supernöjd, känns verkligen som jag har kommit till nästa nivå i tömkörningen. Ska ta några privatlektioner i vår och lära mig sluta har jag diskuterat med min lärare i tömkörning. Sen har jag hyrt häst två veckor i sommar så då blir det en del tömkörning också.
 
Någon som har tips på bra tömmar? Har idag tyg ömmar och tycker de är lite korta, så vill köpa nya i läder. Men budgeten är inte obegränsad.
 
Någon som har tips på bra tömmar? Har idag tyg ömmar och tycker de är lite korta, så vill köpa nya i läder. Men budgeten är inte obegränsad.
Jag köpte nya i somras. Velade jättemycket men köpte till sist från hööks. De är lite bredare än jag egentligen vill ha och ganska stela från början, men jag har oljat dem ofta så nu känns de helt ok 😊
 
Någon som har tips på bra tömmar? Har idag tyg ömmar och tycker de är lite korta, så vill köpa nya i läder. Men budgeten är inte obegränsad.
Jag har 16 meters från Globus, de är bland de billigare på marknaden. Gillar dom skarpt! Lätta att få mjuka.
Har sett att de varit begagnade lädertömmar tillsalu så kolla det om du tycker att nya är för dyra.
 

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp