tömma brunn?

Ja man vet ju aldrig :o.
Finns garanterat en hel del ohyra i den. Och även om vattnet är otjänligt att dra in i huset så vill jag ha en handpump till den :), kan ju alltid vattna trädgården med det och ha till att spola i toan när det är strömmavbrott :rofl:.
Är det god tillrinning i brunnen tror jag inte det blir några problem att få vattnet tjänligt avseende mikroorganismer.
 
Men första är väl att inspektera brunnen för att se hur den ser ut, ingen mening med att ta ut dyra firmor innan man vet vad som ev. behöver åtgärdas.
Nu är ju pengar givetvis olika mycket värda för olika människor, men jag hade hellre betalat en firma de få tusenlappar det kostar att tömma och spola rent, än att göra det jobbet själv. Det kostar max ett par tusen att fixa. Inga större pengar i sammanhanget.
 
Nu är ju pengar givetvis olika mycket värda för olika människor, men jag hade hellre betalat en firma de få tusenlappar det kostar att tömma och spola rent, än att göra det jobbet själv. Det kostar max ett par tusen att fixa. Inga större pengar i sammanhanget.
Det kostar nog lite mer, 6-7000 kr var det jag hittade när jag sökte på internet. Men det som framförallt skulle vara skälet för mig att göra det själv är att jag hade velat ha kontroll över hur det görs. En gammal stenskodd brunn får under inga omständigheter spolas med för högt tryck eller slamsugas för hårt, gör man det kan brunnen förstöras. Dessutom gillar jag inte att främmande utrustning som jag inte vet var den har varit innan används i min brunn för dricksvatten, det kanske är lite överdrivet, men alla firmor är inte så noga precis.
 
Fast det är ju helt beroende på vad det är som gjort det otjänligt från början ..
Absolut och det är en gissning från min sida, tror jag skrev det. Men är det en förorening enbart beroende på att det kommit ned naturligt skräp och ev. något djur trillat ned brukar det inte vara något problem att få vattnet bra igen om tillrinningen är god.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 486
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp