Tömmar till tömkörning (utbruten från Tömkörningstråd!)

Cherarriduracell

Trådstartare
Vad använder ni för tömmar? Jag har äntligen fått tummen ur och köpt bågdäckeln från lippo supreme men har inte lyckats hitta någon töm jag vill ha i de butiker jag kollat. Vill ha en förhållandevis tunn och smal, de jag sett är "tygelbredd" på och det blir för mycket för mig. Får lätt ont i kroppen och väldigt mycket träningsvärk i axlar/armar av bara vikten från den nätta töm jag lånat så en grövre känner jag nog inte är för mig 😬
 
Vad använder ni för tömmar? Jag har äntligen fått tummen ur och köpt bågdäckeln från lippo supreme men har inte lyckats hitta någon töm jag vill ha i de butiker jag kollat. Vill ha en förhållandevis tunn och smal, de jag sett är "tygelbredd" på och det blir för mycket för mig. Får lätt ont i kroppen och väldigt mycket träningsvärk i axlar/armar av bara vikten från den nätta töm jag lånat så en grövre känner jag nog inte är för mig 😬
Åh avis. Jag har ett par no name jag bytte till mig mot en säck morötter. Men de är av fejkläder (typ Biothane?) hade samma problem som du att tömmarna blev för tunga, men tycker dessa är bra de är lätta men inte sladdriga.
 
Vad använder ni för tömmar? Jag har äntligen fått tummen ur och köpt bågdäckeln från lippo supreme men har inte lyckats hitta någon töm jag vill ha i de butiker jag kollat. Vill ha en förhållandevis tunn och smal, de jag sett är "tygelbredd" på och det blir för mycket för mig. Får lätt ont i kroppen och väldigt mycket träningsvärk i axlar/armar av bara vikten från den nätta töm jag lånat så en grövre känner jag nog inte är för mig 😬

Jag har bredare och grövre än tyglar så är nog inte till så mycket hjälp, tycker om när det är lite tyngd i och tycker det ger bättre grepp.
 
Jag har bredare och grövre än tyglar så är nog inte till så mycket hjälp, tycker om när det är lite tyngd i och tycker det ger bättre grepp.
Hur långa tömmar har du då? Jag har inte provkänt men gissar att det blir tungt med nästan dubbelt så mycket läder mot vad man "behöver"?
 
Jag har bredare och grövre än tyglar så är nog inte till så mycket hjälp, tycker om när det är lite tyngd i och tycker det ger bättre grepp.

Jag håller med, jag har inte egen häst men går i tömkörningsgrupp på ridskola och tar privatlektioner. Jag har provat däckel med både smalare och bredare och grövre tömmar och jag gillar defintivt grövre tömmar som ger lite tyngd. Tycker de ligger stadigare och man får bättre grepp.
 
Jag håller med, jag har inte egen häst men går i tömkörningsgrupp på ridskola och tar privatlektioner. Jag har provat däckel med både smalare och bredare och grövre tömmar och jag gillar defintivt grövre tömmar som ger lite tyngd. Tycker de ligger stadigare och man får bättre grepp.
Hurdå "grepp?" Blir du inte väldigt trött i armarna?
 
Jag har tömmar från hööks. De är bredare än jag skulle önska men tycker det funkar sedan jag lärde mig hur man ska hålla i händerna. Kan tycka att det blir lite krampaktigt i händerna dock ibland om jag använder pisk..
 
Jag tycker breda töm är skitjobbigt. Jag kan inte stänga handen ordentligt. Dock behöver de breda tömmen inte vara tyngre än lite smalare. Jag upplever de breda ponnytöm jag lånar som bra mycket lättare än de tunna töm jag har själv. De jag har är 15mm i original men har nog töjt sig lite till ca 14mm.

Mina är också bara 3mm tjocka, medans vissa andra är upp till 5mm. Vilket också gör skillnad.
 
Vad använder ni för tömmar? Jag har äntligen fått tummen ur och köpt bågdäckeln från lippo supreme men har inte lyckats hitta någon töm jag vill ha i de butiker jag kollat. Vill ha en förhållandevis tunn och smal, de jag sett är "tygelbredd" på och det blir för mycket för mig. Får lätt ont i kroppen och väldigt mycket träningsvärk i axlar/armar av bara vikten från den nätta töm jag lånat så en grövre känner jag nog inte är för mig 😬
Jag har töm från Tärnsjö som är underbar. Deras specialare för tömkörning.

Men jag ville ha en kortare töm för när jag kör utan gjord så jag gjorde en av rep, 10 mm i diameter. Använde den första gången idag och gillar den skarpt. Jag har dubbelflätad "yacht braid" med lite tyngd i för att jag gillar att tömmen ligger på plats men man kan ju ta ett lättare rep om man vill.

Det finns alla möjliga sorter att köpa på akademiska hemsidor om man inte vill göra själv.
 
Vad använder ni för tömmar? Jag har äntligen fått tummen ur och köpt bågdäckeln från lippo supreme men har inte lyckats hitta någon töm jag vill ha i de butiker jag kollat. Vill ha en förhållandevis tunn och smal, de jag sett är "tygelbredd" på och det blir för mycket för mig. Får lätt ont i kroppen och väldigt mycket träningsvärk i axlar/armar av bara vikten från den nätta töm jag lånat så en grövre känner jag nog inte är för mig 😬
Jag har tömmar som heter Bombi Bitt, dom är smala och smidiga, rek starkt!
 
Jag har Lippos i läder, kopia på Tärnsjös. 16 M långa och 18mm breda 3 mm tjocka.
Supersköna och lätta!
 
Vad använder ni för tömmar? Jag har äntligen fått tummen ur och köpt bågdäckeln från lippo supreme men har inte lyckats hitta någon töm jag vill ha i de butiker jag kollat. Vill ha en förhållandevis tunn och smal, de jag sett är "tygelbredd" på och det blir för mycket för mig. Får lätt ont i kroppen och väldigt mycket träningsvärk i axlar/armar av bara vikten från den nätta töm jag lånat så en grövre känner jag nog inte är för mig 😬
Jag har en trasig axel och har jobbigt med tunga jackor på vintern och min kamerautrustning året om. Men.. min erfarenhet av tömkörning är att ju lättare töm vare sig man kör (jag har kört mycket häst i mina dagar) eller tömkör desto mer kramp och smärta i armar och axlar för den som håller i dem.

Lädertömmar är KING i (töm)körning och vinner alla dagar i veckan och om de blir för tunga så kan du ju köpa 14m istället för 16 eller 18 meters töm. Du kanske får jobba mer med benen för att hänga med men det är ju oxå nyttigt ;)

Tärnsjö är toppkvalitet men jag tycker de från Lippos verkar riktigt vettiga till ett lägre pris.

Där jag bor blir man antingen erbjuden 2x vävda longerlinor alternativt en "double lunge" töm, som består av en krok att fästa i bettet, rund väv närmast bettet och sedan platt longerlina för föraren att hålla i. Har sett den varianten hos Hööks oxå.

Om man bortser från de regelvidriga materialvalen. Gissa vart skarven mellan rund och platt töm hamnar om man skulle vilja knäppa runt tömmarna på gjorden för att hjälpa hästen att hitta formen. Jo i bett- eller tömringarna..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp