Zevzan

Trådstartare
Hej. Ska köpa tömmar men vilken längd ska man ha?
Vad för längd har ni? För kort? För långt?
Ska användas för tömkörning
 
Jag har 14 meter. Nu är mina iofs tunna kvalitetstömmar, men jag tycker de är perfekta både för voltarbete och när jag går bakom hästen. För långa tömmar kan bli jobbiga att samla ihop i handen tycker jag, men det är säkert ingen större skillnad med 16 meters.
 
Mina är 16m, syntet och hade inte velat ha nått tyngre :). Blir bara klumpigt med längre spec när de är läder.
 
Så 12-16M beror på vad man själv tycker? Ska se vad jag hittar men verkar hitta mest 16M till bra priser:/
 
Jag föredrar långa och rätt smala tömma när jag tömkör, gärna längre än 16 m. Men längden beror mest på att jag ofta arbetar på volt och speciellt en av hästarna har lite kass balans samt stor gång och går bäst på större volter. Går jag rakt fram i skogen så använder jag vanliga körutrustningen och kortare tömmar.
 
14 meter från Tärnsjö :love:

Numer har jag nästan helt gått över till att tömköra utan gjord nära hästen och använder då halva, alltså sju meter. Det går bra men hade köpt 5 meter om jag hade köpt dem enbart för den typen av arbete.
 

Liknande trådar

Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har haft två robotdammsugare tidigare. Helt värdelösa modeller 😅 men väldigt billiga också. Jag skulle nog vilja betala runt 4000...
2
Svar
27
· Visningar
1 548
Senast: Rie
·
Utrustning Är det någon som bytt värmeslinga i sin värmebalja? Jag ska byta slinga i min då den gamla brunnit av men hittar inte någon ny slinga...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Honey07
·
Utrustning Hittade en sådan på Börjes.Funkar den till tömkörning också tro? Behöver inget avancerat alls.Vill bara testa aktivera lill'ponnyn med...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp