tömning av analsäck

wtf

Trådstartare
hur grava problem måste hunden ha? misstänker att våran hund har problem eftersom han luktar väldigt mycket där bak, påminner om fisklukt...
hur går dom tillväga? vad kostar sånt?
 
Sv: tömning av analsäck

Hej!
Jag skall försöka vägleda dig,så att du kan fixa detta själv.Har 47 års erfarenhet av att jobba med hundar.Gick Anders Hallgrens kurser i slutet av -70+80-talet.
När du tömmer din hunds analsäckar börjar du med att lugnt ha din hund bredvid dig.Ta ett stadigt tag nere vid svansroten,lyft svansen uppåt.Känn sedan med ett dubbelvikt hushållspapper med tumme+pekfinger utanför analöppningen,genom att försiktigt trycka utifrån och inåt öppningen.Känner du då 2 stycken runda,lite hårda kulor?Då trycker du bara LITE HÅRDARE UTIFRÅN OCH IN,en i taget.
Ofta tycker hundet detta är lite obehagligt,men om din hund har förtroende för dig så fixar du det alldeles säkert.Tvätta av "rumpan" med lite svag schampoolösning,eller bara vatten.Det luktar en del,så det är nog skönt att lukta lite milt schampoo.
:angel: Verkar hundet rädd pga av smärta,eller om det är blod i analsäcks sekretet,låt en veterinär titta till den.
Kom ihåg att vara lugn,ge lugt"tyst" beröm.Ju nervösare en hund är,desto lugnare och övertygande måste du vara i ditt berömmande.
En ledare blir man först om djuret förstår vad vi begär,de har ingen prestige som vi människor.Så kom ihåg att backa när så behövs i din
inlärning.Lycka Till:banana:
 
Sv: tömning av analsäck

tack så mycket för svaret! ska se om jag törs pilla honom i rumpan :crazy: känns lite äckligt faktiskt :p
 
Sv: tömning av analsäck

Kan bara varna för att det STINKER, och akta ansiktet :angel:
 
Sv: tömning av analsäck

det är inte så farligt, men som villi sa - det stinker sjukt mycket. jag blir spyfärdig :o men det behövs å vad ör man inte för sina hundars skull.. haha
 
Sv: tömning av analsäck

Jag vill istället varna för att göra detta om man inte vet hur man gör. Det finns en viss risk att man trycker sönder analsäckarna, särskilt om de är överfyllda och infekterade.
Gå istället till en veterinär som får visa så du sedan kan göra själv om det behövs.

Det stinker, ibland rent "urkigt" bara, ibland som en äcklig fiskdoft - lite olika från individ till hur infekterat det är. Känner du två kulor när du försiktigt känner utifrån behöver de definitivt tömmas, men som sagt - av någon som kan visa.

Min hund tömmer ibland själv och då kan det fastna i pälsen, då räcker det att tvätta rumpan så försvinner lukten.
 
Sv: tömning av analsäck

man ska alltså bara känna utanför, lite försiktigt? när man tömmer ska man väl inte stoppa in fingrarna? :crazy:

vi ska till veterinären snart i annat ärende och då ska jag fråga, så kan jag lära mig själv sen...
 
Sv: tömning av analsäck

man ska alltså bara känna utanför, lite försiktigt? när man tömmer ska man väl inte stoppa in fingrarna? :crazy:

vi ska till veterinären snart i annat ärende och då ska jag fråga, så kan jag lära mig själv sen...
nej nej - stoppa inte in fingrarna!! :o :D

:rofl:
när jag gör det på min hund så sätter jag tumme och pekfinger runt analöppningen med fingrarna "10 i 2" (om du förstår) sen klämmer jag lite försiktigt åt på säckarna - och då sprutar det ut.
 
Sv: tömning av analsäck

jag har en hund jag behöver tömma genom att gå in.

hon har säckar som sitter "långt in" och fylls på ibland rätt ofta.

har gjort dte i 10 år nu o det funka rätt bra,kan inte påstå hon gillar det,men med plasthandske,vaselin och frolic så funkar det också
 
Sv: tömning av analsäck

Hur ofta behöver man göra detta? Har aldrig märkt att min hund har besvär men det är kanske min okunskap som spökar. Hur vanligt är det att hundar inte har problem av det?
 
Sv: tömning av analsäck

För många många år sedan tömde veterinären analsäckarna på hunden... Strålen var REJÄL och nästan allt hamnade på morsan :rofl: Vi fick sitta med fönstrerna nere och kläderna hennes blev kasserade :D
 
Sv: tömning av analsäck

Det är också individuellt.Kanske knappt 1 gång/år. Du märker om hundet börjar åka kana på t.ex mattan.
Detta beteende,brukar föranleda att hunden blir utskrattad. Ta chansen att "vrida om örat på det förnedrande bemötandet".
:idea: Men som sagt,ett veterinärbesök är på sin plats.Nästa gång fixar man det själv,om inte de är svårtömda förstås.
Lycka till:rofl:
 
Sv: tömning av analsäck

Tack så mycket:) I så fall är det ingen fara på färde eller vad man säger:angel:
Visste om symtomet med att kana rumpan men jag tänkte att det fanns fler symtom man borde känna till. (Var tvungen att kolla stackaren i häcken men det så finfint ut:D )
 
Sv: tömning av analsäck

Jo, man stoppar in ett finger när man tömmer analsäckarna, annars kan det vara svårt att få tag, en del hundar har dem längre in än andra.

Mitt tips är som följer:
TA PÅ EN PLASTHANDSKE! Sätt lite vaselin eller glidslem på fingetoppen på pekfingret (höger om du är högerhänt). Känn runt med pekfingret inne och tummen på utsidan tills du känner analsäcken. Är de inte fyllda, känner du dem inte men det är väl nornmalt att de känns som en ärta ungefär, men är det inflammation el dylikt kan de bli stora, som en golfboll om det är rejält.
Analsäckarna brukar ligga ca kl 4 och kl 20 ungefär, massera försiktigt tills du känner att du får ut sekret.
Håll en bit toapapper för, du vill inte ha skeretet på dig!

Att det luktar fisk behöver inte betyda att de är inflammerade, det stinker satan i vilket fall..
Har hunden en inflammation ar den mkt ont och behöver antagligen sederas på klinik för att tömma dem, men du kan ju altid testa..
 
Sv: tömning av analsäck

Jag håller med hemlig om att man bör låta en veterinär kolla hunden o visa om man inte säkert vet vad man gör. att bara gå på beskrivningarna här första gången rekomenderar jag inte.
Angående att stoppa in fingret eller ej så tömmer jag 95% eller mer utan att stoppa in fingret.
PL
 
Sv: tömning av analsäck

Jag håller med hemlig om att man bör låta en veterinär kolla hunden o visa om man inte säkert vet vad man gör. att bara gå på beskrivningarna här första gången rekomenderar jag inte.
Angående att stoppa in fingret eller ej så tömmer jag 95% eller mer utan att stoppa in fingret.
PL

Kanske måste skaffa mig bättre teknik : )
 
Sv: tömning av analsäck

Hur ofta behöver man göra detta? Har aldrig märkt att min hund har besvär men det är kanske min okunskap som spökar. Hur vanligt är det att hundar inte har problem av det?


Har aldrig behövt tömma några analsäckar på mina hundar på iaf nästan tjugo år.

Normalt så sköter hunden detta själv samtidigt som den bajsar.

Håller man på och pillar för mycket själv utan att det egentligen behövs kan man skapa ett problem så att man måste hjälpa hunden med detta jämt sen.
 
Sv: tömning av analsäck

Har aldrig behövt tömma några analsäckar på mina hundar på iaf nästan tjugo år.

Normalt så sköter hunden detta själv samtidigt som den bajsar.

Håller man på och pillar för mycket själv utan att det egentligen behövs kan man skapa ett problem så att man måste hjälpa hunden med detta jämt sen.

Det är nog ganska individuellt, min första hund hade mkt problem medan de nadra inte har haft det.
Hur menar du att man skulle skapa ett problem genom att tömma analsäckarna åt hunden? Sålänge man inte skadar ngt känner inte jag att det skulle vara ngt problem?
 
Sv: tömning av analsäck

KL:

jag håller med hemlig o peter om att "dont try this at home"om du inte har-varit hos veterinären först och fått instruktioner"-!
analsäckarna sitter ju i ett skitigt(pun intended) område och börjar det blöda så kan det ev ge problem.

ibland kan det ockås krävas att man tar i lite,och då skall du -definitivt-inte göra dte själv,där kan veterinär behöva öppna o spola.

jaghar haft två hundar av mina med analsäcksproblem.
en opererade jag,och den andra tömmer jag max en gång/månad.

Nu har det tex hållt sig lugnt sedan i våras o då finns ingenanledning att ens känna efter.

så var försiktig med vad du gör,det är känsliga slemhinnor.
 
Sv: tömning av analsäck

Det är nog ganska individuellt, min första hund hade mkt problem medan de nadra inte har haft det.
Hur menar du att man skulle skapa ett problem genom att tömma analsäckarna åt hunden? Sålänge man inte skadar ngt känner inte jag att det skulle vara ngt problem?


Ju mer och oftare man tömmer desto mer sekret bildas, gör man då dessutom lite fel så irriteras det och hunden kan få svårt att sköta det själv sen.
Har iaf jag fått lära mej av mina veterinärer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 918
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 521
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp