Status
Stängd för vidare inlägg.
M

mawito

Jag och min sambo har en son på 20 månader. När det var dags för mig att komma ut ur mammavärlden och göra något med mitt liv bestämde jag mig för att plugga.
Problemet var att min utbildning endast finns på annan ort och vi pratade om hur vi skulle lösa det och kom fram till att jag skulle veckopendla. Dvs. bo borta mån-tors och vara hemma fre-sön.
Eftersom det bara är två terminer ville inte min kille säga upp sig och flytta.

Detta fungerar bra, han fixar dagislämningar och hemmapyssel på veckorna och vi umgås allihop på helgerna.

Det tråkiga är att han på jobbet får kommentarer som "vilken toffel du är" och "hur kan du låta henne åka iväg" mm. mm.
Är det verkligen så illa. Är jag en egoistisk person som bara "sticker iväg"?? Eller är det bara sånt dom säger på verkstadsgolvet för att verka "manliga"???
Vet inte om man som tjej hade fått samma kommentarer ifall killen jobbat borta på veckorna... eller om det är mer accepterat?

För oss funkar det bra, även om det kan bli mycket hemlängtan för min del...
 
Sv: Toffel?

Jag har större delen av mitt vuxenliv varit "deltidssambo" eftersom gubben jobbar borta i veckorna, jag får bara höra hur vansinnigt duktig jag är som är ensam och klarar mig och familjen utan hjälp!
Fattar inte vad det är som ska vara så duktigt med att vara utan karl i veckorna? Och vilken hjälp är det jag ska sakna? Funderar fortfarande efter 20 år.
Ensamstående föräldrar av båda könen klarar väl sig också?
Är du hemma i tre dar får ni ju var nöjda det gör helgerna så mycket längre.
Två terminer går ju snabbt, det är ju lov och allt möjligt.
Tycker att det tyder på mansgrisar att måsta komma med dylika kommentarer.
 
Sv: Toffel?

Jag vet inte vad jag ska säga - känner mest för att bita någon - tex gubbarna på verkstadsgolvet.
Gratulerar till din utbildning, hoppas du trivs.
Jag orkar inte ens skriva att din gubbe ska skita i dom men jag måste ju göra det för att du ska förstå vad jag tycker. Om det är lite krut i din gubbe så säger han bara - ja ni kanske inte har så bra förhållanden så att ni överlever två terminers pendlande.
Fast egentligen ska han inte säga något alls......
 
Sv: Toffel?

Ja sådär tycker jag också. Sen är det ju lite så att folk tycker synd om honom och hur ska han klara sig själv.
Standardfrågan är "hur går det för honom, klarar han allt?"
Varför skulle han inte göra det? Lika väl som att jag skulle klara det så gör ju han det.
 
Sv: Toffel?

Jag håller med. :bow:
Jag har tur som har en karl som kan strunta i sådana kommentarer. Blir bara så less på alla dessa "karlar" som fortfarande tycker det är manligt att ha en kvinna som passar upp och sköter hemmet.

Det är ju mer manligt att vara heltidspappa och ta hand om sonen och hemmet... :love:
 
Sv: Toffel?

Typiskt verkstadsjargong när männens osäkerhet kryper fram. Din killes kollegor ser sig själva i hans situation och då måste de ju, fy och fasa, ta ansvar! Och tjejen skaffar sig en utbildning, nej det går ju inte för sig... Man är ju inte en man om kvinnan har högre/bättre utbildning än en själv. Jag har hört allt det där, även från min gubbes kompisar och från kollegor (jag har bl a. jobbat på verkstad).

Tjejer får definitivt inte samma kommentarer. Då handlar det mer om "så duktig du är"... :smirk:

Nej för :devil:. Skaffa du din utbildning och se till att mannen hanterar sina odrägliga kollegor. :devil:
 
Sv: Toffel?

Håller med fullständigt, bra sagt!!
Klart du gör rätt som satsar på utbildning, det är bara att passa på! Det är väl bara att din gubbe förklarar att han är tillräckligt stor och stark för att "klara av" att hämta och lämna ungar på dagis. Och var toffligheten kommer in i bilden, det kan man ju fråga sig.... ;)
 
Sv: Toffel?

Det är ju bara att gratulera dig till att ha hittat en vettig karl!
Och nej, jag tror inte alls att en karl som jobbar borta och kvinnan är hemma får samma kommentarer, men det anses väl fortfarande som lite konstigt med den omvända situationen.
Kanske skulle hans arbetskamrater inte klara situationen, rent fysiskt alltså, så att de i själva verket är avundsjuka?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 212
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 903
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp