tog dig på orden. DEBATT!

A

Artbitch

här kan vi lista o motivera.

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
- raskatt, hus/bondkatt?
- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
- kastering?
- mat?
- pris inköp?
- status?

berätta hur NI har det eller vill ha det. vad ni tycker är acceptabelt o oacceptabelt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
Vilket som passar katten bäst. Är uppvuxen med utekatter, men har av olika anledningar valt att ha mina nuvarande katter som innekatter.
- raskatt, hus/bondkatt?
Jag har raskatter hemma, men har en bondkatt hos mina föäldrar.
Är uppvuxen med båda delar (bonkatt & birmor)
- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
Avmaskning - absolut
id-märkning - om de är ute mycket
vaccination - är jag dålig på...
- kastering?
Ja, vet man att man inte ska ha ungar, så visst..
Speciellt hankatter, för att slippa skvätt och slagsmål...
- mat?
Mina får torrfoder och blötfoder ibland
- pris inköp?
Svårt att svara på... men de ska ha ett pris i alla fall!
Dåligt med folk som skänker bort sina katter... :mad:
- status?
Status? (förstår inte vad jag ska svara...)
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?

Här är jag tudelad. I en perfekt kattvärld så självklart utekatt. Men med de faror som lurar överallt så förespråkar jag innekatt. Har man balkong så givetvis ska man näta in och har man gård så varför inte hägna in den eller åtminstone bygga en kattvänlig och inspirerande kattgård. Jag har ingen förståelse för människor som väljer att ha sina katter ute i tätbebyggt område, i stan eller i närheten av trafikerade vägar.

- raskatt, hus/bondkatt?

Ser ingen skillnad. Har själv huskatter och kan även tänka mig en raskatt. Däremot är jag en av de som förespråkar ett huskattsförbund i likhet med SVERAK.

- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?

Självklarheter alla tre. Dock slarvar jag med avmaskningen, glömmer det då mina katter är innekatter. Men det ska till en avmaskning nu i dagarna.

- kastering?

Ska man inte avla - ska man kastrera. Inget snack. För kattens bästa i alla hänseenden. En okastrerad katt som inte ska avlas på får leva sitt liv i stress då den inte får utlopp för sina drifter. Är det en utekatt så hoppas jag innerligt på att det blir lagstadgat att de ska vara kastrerade. Vi måste få en minskning av huskattsbeståndet med tanke på alla hemlösa och misskötta katter.

- mat?

Ja här är väl ändå en likhet med hunden och hästen och alla andra djur. Så bra mat som möjligt. Helst skulle jag ge mina katter rå färsk föda, men är inte riktigt där ännu. Då jag själv valt bort att äta ko och gris och vilt så är det svårt för mig att sköta den hanteringen. Men en dag kanske. Att som en del gör ha gårds/stallkatter för att fånga råttor och sen inte ge de mat för de menar att de klarar sig är otroligt vansinnigt och sorgligt.

- pris inköp?

Vad gäller huskatten så är jag optimist och tror att vi inom några år har bildat så stor opinion att vi fått upp priset till ett minimum på 300 kr. Målet för mig är att en huskatt ska ligga på minst 1000 kr. Den ska då givetvis vara id-märkt, avmaskad, försäkrad och vaccinerad vid leverans.

- status?

Kattens status måste höjas. Som det är nu så ses den bland de flesta som ett slit och slängdjur. Kul leksak för ungarna, bra råttfångare, pedistalkatt etc. Tyvärr är många av åsikten att man kan ha den ute vind för våg och försvinner den eller blir påkörd kan man alltid skaffa en ny. Dessutom är det så många som har sina katter oförsäkrade och helt enkelt hellre väljer att avliva i stället för att behandla vid sjukdom. Hade det här gällt en hund eller häst hade det varit oerhört hemskt, men nu är det ju bara en katt.

Det är så många myter kring katten som måste bort. Katten klarar sig alltid är en av dem. Herregud så otroligt okunnigt och dumt att ha den åsikten. Katter är inga åretrunt utedjur. Väldigt många katter fryser ihjäl i vårt land årligen. Väldigt många katter svälter ihjäl. Men väldigt få bryr sig.

Katten behöver trygghet, värme, kärlek, näring och omvårdnad!
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Artbitch skrev:
här kan vi lista o motivera.

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
Har bägge delarna, men utekatterna är det för att de redan var vana när jag tog hand om dem. Är bara ute under begränsad tid, aldrig kvällar eller nätter. Skulle inte skaffa utekatt idag. Innekatten går ut varje dag i sele
- raskatt, hus/bondkatt?
Bara huskatter, f.d hemlösa
- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
Självklart vaccinerade och id-märkta (även innekatten), avmaskas vid behov.
- kastering?
Självklart!
- mat?
Både torrfoder (ej från ICA o.dyl) och burkmat.
- pris inköp?
Ingenting eftersom de har kommit som hittekatter. Den sista köptes via katthem (var först jourhem till honom) för 600 kr fick då själv id-märka honom.
- status?
Mina katter har lika hög status som de öht kan ha. De är i högsta grad familjemedlemmar. Katter har överlag alldeles för låg status för övrigt.

berätta hur NI har det eller vill ha det. vad ni tycker är acceptabelt o oacceptabelt.[/QUOTE
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?

Jag föredrar utekatt, med benämningen att
katten får komma och gå som den vill, bara det är någon som ställer upp för den i alla väder. Att det är någon som släpper in den när den vill in (även om klockan är fyra på morgonen) och släpper ut den om den nu vill gå ut sent på kvällen. Detta gäller självklart att man inte har några "störande moment" i omgivningen, såsom vältrafikerade vägar etc.
Vill inte katten få gå ut, så låt den inte behöva göra det. Katten bestämmer.


- raskatt, hus/bondkatt?

Jag är bondkattmänniska helt klart. Har visserligen erfarenhet av diverse olika raser (släkt och vänner som har ett flertal), men det är något visst med bondkatter.

- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?

Allt är jätteviktigt anser jag.
Avmaskning görs vid behov, på vissa katter mer och på andra mindre.
Vaccination tycker jag också ska ges till alla katter, ute som inne.
ID-märkning, SJÄLVKLART om katten går ut (bättre än halsband som de faktiskt kan fastna med), och även ifall katten är innekatt (skulle den mot förmodan rymma/på annat sätt försvinna spårlöst, är detta en bra försäkring på att få tillbaka katten.


- kastering?

En katt som man inte tänker avla på (gäller f ö ALLA huskatter, anser jag) bör kastreras. Både katt och ägare mår bättre när katten inte känner av att vissa behov är otillfredsställda s a s. Då kommer man långt med problemen med hemlösa katter, oönskade ungar etc.

- mat?

Det katten tycker om. Det som är nyttigt och som den äter. Sen spelar det ingen roll vad det kostar.

- pris inköp?

Prisfrågan måste förändras av alla. Inte bara av vissa, som genom sin goda vilja vill höja kattens status, sätter ut priser på flera tusen (jo, de existerar) på vanliga huskatter, när annonsen nedanför ropar ut sina katter till skänks. Visst ska man ta betalt för katter, men denna värdering måste förändras KOLLEKTIVT, annars gör den ingen nytta. Annars tycker jag att 500-1000 kr skulle vara ett normalt pris för en kattunge.

- status?

Denna frågan får du nog utveckla litegrann. Visserligen har katten (som du ett antal gånger påpekat) en lägre status än flera andra av våra husdjur, men lösningen på detta; att höja kattens status är inte att sitta här på Buke (där de flesta troligen är väldigt bra och MEDVETNA kattägare) att kattens status måste förändras. Det måste UT till den stora världen där folk, utan att ens läsa en bok om katter och dess behov, köper katter vind för våg och tror att de klarar sig på att äta cornflakes.... :smirk:

En sak som du glömt är frågan om FÖRSÄKRING. Jag anser att man bör ha sina katter försäkrade OM det skulle hända något. Vet kostnader kan kosta mycket pengar, även ifall det är en väldigt enkel sak att bota.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Artbitch skrev:
här kan vi lista o motivera.

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
- raskatt, hus/bondkatt?
- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
- kastering?
- mat?
- pris inköp?
- status?

berätta hur NI har det eller vill ha det. vad ni tycker är acceptabelt o oacceptabelt.
!"

Inne /ute/ både och beroende på var man bor. Ren innekatt i tättbebyggt område p g a bilar. Har själv mina som "bådeochkatter" sedan vi flyttade till landet. Ser dock inget fel med att ha en ren stallkatt heller om den i övrigt sköts och månas om på alla sätt.

Mina är vanliga bondkatter. Om man är intresserad av utställning etc kan man ju skaffa en raskatt, men jag är nöjd med mina bondisar.
Absolut kastr, avm, ID- märkning!!!

Mat: Bra kattmat. Märken finns det många och smaken är olika. Mina uppskattar rått kött/fisk ibland också...

Jag har inga dyra katter, eftersom jag är nöjd med bondkatter. Har aldrig sålt kattungar, då mina katter kastreras, men skulle OM jag var i den situationen (o nu pratar ni ondkatt, har ingen aning om vad raskatter av olika raser betingar för pris) skulle jag iallafall vilja ha en hundralapp för att försäkra sig om att den som köper faktiskt vill ha kissen.

Status: Lika mycket familjemedlemmarsom hunden o hästarna
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
Bor man inte lämpligt till så är innekatt att föredra. Utekatt?? Menar du då en katt som inte får komma in? I så fall ska man inte ha katt.

- raskatt, hus/bondkatt?
Raskatt just för att få det man vill ha både temperament och utseendemässigt. Även för att slippa tråkiga överraskningar i form av ärftliga sjukdomar då man inte har någon som helst koll bakåt om man tittar på huskatten. Därmed menar jag inte att huskatter inte är trevliga katter på något vis men en huskatt är mer en chanskning i alla avseenden.

- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
Självklart!

- kastering?
Absolut! Har man inte avelskatt så mår katten bäst av att kastreras.

- mat?
Viktigt med bra mat som är näringsrikt och anpassat efter kattens behov.

- pris inköp?
Minst 1000kr för en huskatt! Alla ungar ska självklart vara avmaskade, vaccinerade och besiktigade. Helst ett kontrakt med att kissen måste kastreras.

- status?
Måste bli bättre. Idag finns det alldeles för många människor med mycket dålig syn på katten. Eftersom en katt kan fås gratis så är det många okunniga som skaffar en söt kattunge som leksak som sedan dumpas. Jag förstår inte att en kanin kostar 200-300kr men en katt kan man hitta för 1 krona tassen.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?

Själv har jag innekatter med balkong. Bor i stan och tycker inte att lösa katter har ute att göra i tätbebyggt område. Bor man på landet långt från en bilväg är det däremot okej.

- raskatt, hus/bondkatt?

Jag har bondkatter som behandlas som raskatter. Envisas dessutom med att INTE kalla dem huskatter. Folk som aldrig har hört talas om nåt annat än bondkatter ska veta att mina är samma sort, trots att de är både vaccinerade, kastrerade, id-märkta och försäkrade.

avmaskning, vaccinationer, id-märkning?

Utekatter hade jag avmaskat regelbundet, mina innekatter avmaskar jag inte förrän jag ser att de har mask (vilket de aldrig haft). De är vaccinerade och id-märkta ifall olyckan skulle vara framme och de kommer lösa.


Endast katter i planerad avel bör vara okastrerade. Kastrering är den absolut viktigaste frågan för att få bukt med dagens kattproblem, sen kan man diskutera innekatt/utekatt tills man dör.


Mjau våtfoder. Efter att ha ätit torrfoder från RC, Hills, Nutro Choice, James Wellbeloved m fl gick vi över till våtfoder. Katterna blev slankare, piggare, fick bättre päls och blev mindre hårda i magen. Torrfoder blir det aldrig mer, för mina katter var de där pelleterade kolhydratbomberna inte alls bra.

- pris inköp?

Mina kostade 500 kr tillsammans, de var omplaceringar som jag hittade på ett katthems hemsida. Fast i realiteten kostar de mig i inköp fortfarande efter tre år, jag stödjer katthemmet med bidrag varje månad sen jag köpte katterna. Jag räknade efter just nu, hittills har kattinköp+bidrag kostat mig över 9 000 spänn. De är alltså världens dyraste bondkatter :love: :D


Katter ska ha samma status som andra djur, oavsett om de är sällskaps- eller brukskatter. Att katten inte har det är rena djurskyddsskandalen. Men jag fördömer inte folk som låter katterna jobba i stallet, så länge de kastrerar dem, betalar veterinärvård via försäkring eller direkt ur plånboken och i övrigt vårdar sina katter.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?

Det som är bäst för katten men helst en som får båda delarna. Mycket beror ju på hur man bor.

- raskatt, hus/bondkatt?
Jag ser ingen skillnad på dessa utan tycker de är lika värda.

- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?

Självklarhet

- kastering?
Samma här Om man nu inte sysslar med avel förstås!

- mat?

Nyttig och bra mat som passar katten.

- pris inköp?

Jag har köpt en katt och då från ett katthem. De andra katterna som kommit in i mitt liv är sådana som dykt upp från ingenstans och inte ägarn har hittats. Har tyvärr fått uppleva människor som dumpat av katter på både min och mina föräldrars gård. Jag måste ändå säga att det är trevligt att se att i många annonser idag att de tar betalt och inte skänker bort dom men givetvis ett högre pris hade varit bättre.

- status?

Här hemma har katten lika mycket värde som familjen och övriga djur. Funderar dock hur man ska höja statusen på katter. *Återkommer med detta*
 
Senast ändrad:
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

*tilllägg

- försäkring?

*kunde inte editera min första post av nån anledning*
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
Beror helt på vart och hur man bor.

- raskatt, hus/bondkatt?
Jag föredrar raskatter.

- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
Självklart – och försäkring också.

- kastrering?
Alla katter som inte skall användas i avel bör vara kastrerade/steriliserade enligt mig.

- mat?
Självklart, av god kvalitet och individanpassat.

- pris inköp?
500-1000kr för en hus/bondkatt tycker jag verkar rimligt. Alla katter borde säljas fullt vaccinerade, avmaskade och id-märkta. Och det borde vara olagligt att sälja en katt före 12v ålder. Det är ju 15-16v som gäller för raskatter så varför inte ha samma regler för bondkatter? Katt som katt…

- status?
Tja för mig har iaf katterna samma status som alla djur/medlemmar av familjen.

berätta hur NI har det eller vill ha det. vad ni tycker är acceptabelt o oacceptabelt.
Jag har två norska skogkatter som mestadels är inne men som får gå ut några timmar varje dag. Vi bor i ett lugnt villaområde. Alla grannar känner mina katter och hjälper mig att hålla koll på dem. Båda missarna är id-märkta, vaccinerade, avmaskade, kastrerade och försäkrade samt bär elastiska flourescerande halsband med namnbricka, bjällror och en gummibricka som anger att katten är mikrochippad och vilken veterinärklinik den tillhör. De äter Science torrfoder och färsk ”rå” mat plus lite Whiskas blötmat och åker till veterinären var 6:e månad på hälsokoll. De kommer när man ropar, går aldrig långt från huset, jagar gärna möss och grodor och en och annan fågel. De sover nästan hela natten i vår säng, med huvudet på kudden eller inklämda mellan oss :love:
Jag önskar att vi bodde mer avskilt så att de kunde vara ute mer, annars tycker jag att vi har en rätt bra situation. Ingen granne har någonsin klagat på våra katter, tvärtom så får vi bara beröm för hur gulliga och snälla de är trots att de en gång promenerade in i ett annat hus och lade sig att sova på soffan där! :o :D :angel:
Vi har nog bra grannar, folk slåss om att få vara kattvakt när vi åker bort :banana:

Bild på underverken :love:
http://img.photobucket.com/albums/v304/Brenhelena/Earlymorning.jpg
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Försäkring är en fullständig självklarhet. Jag hade nyligen en katt vars veterinärvårdskostnad uppgick till ca 25 000 kr och utan försäkring hade jag fått ta ett ännu större lån.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

För mig är försäkring självklart. Däremot kan jag förstå folk som inte försäkrar - OM de i stället har ett "kattkonto" där de sätter in motsvarande premien varje månad för att ha om katten blir sjuk. Eller hostar upp pengarna om en oförsäkrad katt är sjuk.

Försäkring eller inte är vars och ens val. Det enda som inte är okej att inte ta en oförsäkrad katt till veterinär för att man inte har råd.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Min katt är mestadels innekatt, men tillbringar många helger på landet och går då ut och in som hon vill. Det beror helt på vädret hur pass mycket hon vill vara ute. Under vintern går hon knappt ut alls. Jag ser inget fel med varken inne- eller utekatt. Det beror helt på var man bor, vad för typ av katt man har och hur man ordnar tillvaron för katten. Mina föräldrar har en bunt utekatter som jobbar med att hålla gård och sädförråd fria från möss och råttor. Visst kan de komma in ibland, men föredrar det fria livet ute.

Vad gäller ras- resp. bondkatter så kan jag tänka mig båda delarna. Den jag har nu är en bondkatt från mina föräldrar. Visade ingen lämplighet alls som musfångare utan ville mest bara slöa inne så hon fick flytta hit. Skaffar jag en katt till efter henne så lär det dock bli en raskatt, mest för utseendets skull. Det lär också vara enklare att hitta en ras med lynne som passar att ha som innekatt än att chansa med en ny bondkatt.

Jag avmaskar inget av mina djur på ren rutin utan tar det om jag ser tecken på mask. Jag anser att det oftast avmaskas för mycket och som resultat får vi resistenta parasiter. Katten är heller inte id-märkt. I mina lilla lägenhet är det svårt att försvinna och på landet så håller hon sig på gården. Att göra utflykter ligger inte för den här gamla damen. Kastrerad är hon för vem orkar lyssna på en tjutande katt dagarna i ända. Inte jag i varje fall.

Maten hon äter är uteslutande torrfoder från RC. Gillar inte lukten av burkmat och att jag valde just RC beror på att jag har goda erfarenheter vad gäller deras hundmat. Hon kan äta vilket torrfoder som helst, men Rc blir inte dyrare i längden och hon ser ut att må bättre av det.

Jag är inte beredd att betala lika mycket för en katt som för en hund och inte lika mycket för en hund som för en häst. Det ska vara ett rimligt pris baserat på uppfödarens kostnader. Gratiskatter är dock inget jag gillar.

Status?
Tja, jag lägger inte ut hur mycket som helst i veterinärvård på katten. Det skulle jag i och för sig inte göra med hunden heller. Kisse är numera gammal och ska inte behöva gå igenom några större ingrepp. Vilken status jag ger mina husdjur beror i stort på vad jag får ut av dem, både känslomässigt och praktiskt. Eftersom jag då får ut mer av min hund ter det sig som självklart att hunden har något högre status.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Försäkring bör man ha om man inte har en större summa på banken eller vet garanterat att man har råd att släga upp 20 000kr vi eventuella problem. Hade jag själv kunnat skippa försäkringen så hade jag gjort det.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

20 000 ut egen ficka för att rädda livet på en katt?
Nej, det skulle jag inte betala. Inte för något av mina djur.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
Innekatt på vintern och resten av tiden mest ute, undantaget vid regn.
- raskatt, hus/bondkatt?
1/4 Norsk skogkatt resten är okänt (mamman var hälften nosk skogis)
- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
aldrig avmaskad fast jag har tänkt tanken men jag har inte hittat några tecken på parasiter än.
Hon är vaccinerad och id märkt i örat.
- kastering?
Steriliserades efter x antal kullar vid cirka 10 års ålder, ungefär då hon blev officielt min.
- mat?
Fri tillgång på torrfoder av antingen märket H*lls eller I*ms
- pris inköp?
Föddes i tältet hemma på gården.
- status?
...min älskling på 13 år och har aldrig varit sjuk, ej försäkrad eftersom inga bolag försäkrar katter i hennes ålder, ser ut som en 4 årig hankatt och klår vilken rottis som hellst.
hon har vart med mig sen ja gick i mellanstadiet och står nog högre i kurs än till och med min sambo
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Jadzia skrev:
20 000 ut egen ficka för att rädda livet på en katt?
Nej, det skulle jag inte betala. Inte för något av mina djur.

Det fina med försäkring är att man slipper blanda in pengar när man överväger om ens katt ska behandlas eller inte :idea:

Därmed inte sagt att jag till varje pris skulle utsätta katten för en mycket omfattande behandling. Om behandlingen är lång och plågsam för katten vill jag inte dra igång den, bara för att jag är egoistisk och vill behålla min katt.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

här har vi alltså bara folk som tycker att man ska kastrera, vaccinera osv.

men jag undrar varför Jadzia inte kan betala 20 000 för en sjuk katt eller hund samt värderar dem olika beroende på hur mycket nytta h*n har av djuren?

husdjur ska väl ändå vara familjemedlemmar?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej på er bukefolk! Jag och sambon har precis köpt hus på landet och vi börjar flytta imorgon :). Vi har bestämt oss för att skaffa...
Svar
4
· Visningar
1 376
Senast: Ruben
·
Övr. Katt Vart har alla bondkatter tagit vägen? Skulle vilja ha en helt vanlig bondkatt men hittar knappt några på nätet. Det enda som finns är...
2
Svar
30
· Visningar
8 467
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 894
Senast: WBanna
·
E
Övr. Katt Hej! Jag kommer eventuellt att flytta från ett relativt stort hus till en lägenhet inom kort. Det som oroar mig är hur min katt...
Svar
6
· Visningar
1 280
Senast: Eeiram
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp