Bukefalos 28 år!

tog en hare!!!

urkella

Trådstartare
har två valpar på 8 månader, så när vi var ute och gick med dom (lösa) så fick dom upp en hare så dom stack iväg och efter ca 10 minuter hade dom kippt haren, vet inte hur vi ska göra nu när dom väl har dödat kanske dom ger sig på katter :( har stängset runt hela tomten men dom bara hoppar över hur mycket vi än höjer, slutar väll med att vi köper ett viltstängsel :crazy: det är två supertrevliga hundar (kelpie/labrador), vad kan vi göra????
 
Vill ni ha dem lösa på tomten till lydnaden sitter så är det minst två meter högt stängsel som gäller och översta delen av stängslet ska gärna luta inåt så att de inte kan klättra över.

Det viktigaste är annars att få till en fungerande vardagslydnad på hundarna. Detta tränas med en hund i taget och det kan dröja innan du kan promenera med båda hundarna eller ens ha dem lösa på tomten tillsammans. Unghundar är ofta olydiga och ungdomligt spralliga, men när de är två kan de bli rent överjävliga. De befäster dåliga vanor hos varandra, drar igång varandra och skapar ofta en egen flock utan matte och husse. Den viktigaste figuren i deras liv blir därför inte föraren utan den andre hunden. Det är därför man inte ska skaffa två valpar på en gång, ej heller skaffa en till hund innan den äldre är så lydig som man vill ha den.

Så, sära på hundarna så långt det går och börja med en rejält konsekvent och bestämd vardagslydnad. Driv igenom varedna kommando du ger och bestäm dig för exakt vad hunden ska göra vid varje kommando. Bra kommandon att lära in är hit, stanna och nej.
Släpp dem inte lösa tillsammans på annat område än det som är inhägnat. En och en kan de få vara lösa som en del i träningen.
Kelpie är en aktiv ras med stort behov av mental aktivering. Kanske kan bruksträning eller liknand evara något. Då kan hundarna göra av med all energi på något nyttigt och har inte en massa kvar att hitta på bus med.

Nu kan jag låta hård, men det jag skulle rekommendera är att skilja hundarna helt dvs omplacera någon av dem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
991
Senast: Praefatio
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 261
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 174
Senast: Skjøldur
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 458
Senast: Caps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp