Bukefalos 28 år!

Tokig av boxvilan, hur funkar stigbett?

yasmineA

Trådstartare
Hej, min 6 åriga fullblodsvallack har fått en rejäl hovböld fram,o skulle stå på box 2 veckor, med dagliga promenader, enligt veterinärordination,. det gick bra de 2 första dagarna då han hade ont, men sen började han stå o hoppa på bakbenen o belastade framhoven ännu mera, då gjorde jag en mindre hage som han får stå i , han står absolut inte still, har supermycket överskottsenergi, o slet av sig skon, som veterinären satt dit, det första han gjorde.
Ialla fall, när vi ska gå med honom spårar han ur helt o går på bakbenen o bockar, är i normala fall stirrig men väluppfostrad, men har nu kommit på att man kan bråka när man blir ledd, går bra till o från hagen o han är jättesnäll i boxen
Min fråga, hur ska jag leda honom, kedja eller? Har aldrig använt stigbett på nån häst, är det att rekomendera o hur funkar det?
Jag tror att om jag inte tar itu med detta på en gång kommer han att fortsätta bråka bara för att han lärt sig det nu. Jag har tagit bort allt kraftfoder o han får fritt med hö, precis som vetrinären sa.

Hälsningar Mia o Pyret :banana:
 
Sv: Tokig av boxvilan, hur funkar stigbett?

Stigbett kan bli obehagligt tycker jag om hästen har enormt mycket överskottsenergi, annars tycker jag att dom är ok tex om man har det på en hingst som ska betäcka. Annars kanske du kan prova med en riktig repgrimma, inte en sladdrig variant, utan en riktig som är stabil?
 
Sv: Tokig av boxvilan, hur funkar stigbett?

prova med med kedja under hakan...skulle han inte hålla sig still skulle jag prova örter som kamomill,älggräs mm blanda höet med halm
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 596
Senast: __sofia__
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp