Tokig häst

Hortensia

Trådstartare
Hej!

Undrar om ni kan hjälpa mig att fundera ut vad som hänt med min häst?? Visste inte om jag skulle lägga det här eller under ridning men annars får tråden flyttas ;).

Jag köpte min drömhäst för tre år sedan. Ett fullblodssto på 10 år. Hon var superlugn och verkligen supersnäll. Kunde vila länge men bara sadla på efter vilan och rida ut, inga problem. Lugn att hantera och vem som helst kunde ha med henne att göra. Var lite ängslig i stallet själv men rida ut själv var inga problem. Gick tom på havre när jag köpte henne.

NU till problemet.....
Hon har varit igång hela sommaren och hösten, blandad ridning och varit ute på småtävlingar, gått superbra. Fick vila hela november och halva december, satte igång henne i mitten av december ungfär och hon e helt tosig nu :nailbiting:.

Jag vet inte vad jag ska göra, vågar inte sitta upp sålänge hon är såhär....

Hon har varit supersnäll och lugn sen jag köpte henne ända fram tills jag ställde av henne men jag har ställt av henne dom andra åren jag haft henne också o då har det varit några dagar bus men sen cool lugn igen, nu lugnar hon inte ner sig...

Det är bock, stegringar, massor av energi även om kondisen inte finns där, allmänt busig.
Busig att ta in från hagen så dom andra i stallet vill inte ta in henne, jag har longerat, tömkört, släppt lös i manegen så hon fått springa av sig men nästa dag samma energi...:banghead:.
Hon är genomgången av equiterapeut regelbundet, tänderna kollade, ute minst 12 timmar om dagen med hästkompisar i stor hage, regelbunden motion från marken.

Fri tillgång till hösilage plus 1 kg krafft protein, får analyserad foderstat.

JAG själv tror att hon är väldigt glad och trivs, hon har flyttat och varit med om mycket i sitt liv och hon känner väl att nu har hon ro och trivs MEN varför lugnar hon inte ner sig:confused::confused::confused: varför kommer det 3 år efter i så fall???

Har ni några funderingar, tips eller vill hjälpa mig vad jag ska göra???

Jag har haft häst i 25 år så jag är ingen nybörjare men börjar bli lite fegare med åren att hoppa upp på bockisar när man inser vad som kan hända:p.

Vill ha tillbaks min älskade pålle som jag köpte :(
 
Har du kollat magen på henne?
En orsak till att hästar blir omotiverat "pigga" kan vara att dom har ont i magen/magsår.
 
Hej!
Har funderat på det men tycker inte hon borde ha det. Fri tillgång på hösilage, strikta rutiner ( har henne hemma på egen gård).

Tycker man ser på hela henne att hon är laddad, energisk, och pigg helt enkelt. Öronen frammåt och busig med frambenen, bakbenen.

Men ja jag vet inte, något tips på vad man kan ge henne mot magen i så fall???
 
Hej!

Undrar om ni kan hjälpa mig att fundera ut vad som hänt med min häst?? Visste inte om jag skulle lägga det här eller under ridning men annars får tråden flyttas ;).

Jag köpte min drömhäst för tre år sedan. Ett fullblodssto på 10 år. Hon var superlugn och verkligen supersnäll. Kunde vila länge men bara sadla på efter vilan och rida ut, inga problem. Lugn att hantera och vem som helst kunde ha med henne att göra. Var lite ängslig i stallet själv men rida ut själv var inga problem. Gick tom på havre när jag köpte henne.

NU till problemet.....
Hon har varit igång hela sommaren och hösten, blandad ridning och varit ute på småtävlingar, gått superbra. Fick vila hela november och halva december, satte igång henne i mitten av december ungfär och hon e helt tosig nu :nailbiting:.

Jag vet inte vad jag ska göra, vågar inte sitta upp sålänge hon är såhär....

Hon har varit supersnäll och lugn sen jag köpte henne ända fram tills jag ställde av henne men jag har ställt av henne dom andra åren jag haft henne också o då har det varit några dagar bus men sen cool lugn igen, nu lugnar hon inte ner sig...

Det är bock, stegringar, massor av energi även om kondisen inte finns där, allmänt busig.
Busig att ta in från hagen så dom andra i stallet vill inte ta in henne, jag har longerat, tömkört, släppt lös i manegen så hon fått springa av sig men nästa dag samma energi...:banghead:.
Hon är genomgången av equiterapeut regelbundet, tänderna kollade, ute minst 12 timmar om dagen med hästkompisar i stor hage, regelbunden motion från marken.

Fri tillgång till hösilage plus 1 kg krafft protein, får analyserad foderstat.

JAG själv tror att hon är väldigt glad och trivs, hon har flyttat och varit med om mycket i sitt liv och hon känner väl att nu har hon ro och trivs MEN varför lugnar hon inte ner sig:confused::confused::confused: varför kommer det 3 år efter i så fall???

Har ni några funderingar, tips eller vill hjälpa mig vad jag ska göra???

Jag har haft häst i 25 år så jag är ingen nybörjare men börjar bli lite fegare med åren att hoppa upp på bockisar när man inser vad som kan hända:p.

Vill ha tillbaks min älskade pålle som jag köpte :(
Ta det lugnt, snuttan. du köpte kommer nog tillbaka. Lugn och ro, lite jobb varje dag, två veckor, fyra veckor, lugn, det blir nog bra. Det går nog bra, tålamod och jobba från marken. Man lär sig alltid nytt med kompisen.
 
Kör bara vidare med någon uppgift varje dag, men rid inte ännu om du känner dig osäker. När min kom gamla kom in i tossigperiod var det mycket promenader i olika terräng och ridbana ute/inne med fokus på att man ska uppföra sig. Funka 10 min var jag nöjd. Men sadla nästan alltid så ifall jag kände det var läge att rida lite, var det lätt gjort. Första gångerna var det typ skritt ett varv, för hästen vet inte hur länge du tänkt rida, vart eller hur långt, inte heller vet den när du tänkt hoppa upp eller av. Vid intag fick pålen helt enkelt back ordentligt varje gång ett "spel" kom. Funka på min men säkert inte alla.

Stå ut det blir bättre!
 
Jag tycker inte "bock och stegringar" tillhör allmänt bus. Sen är det ju skillnad på bock och bock. Men nästan alla djur som "helt plötsligt" byter beteende gör det ju av en anledning. Nåt är fel, ta reda på vad.
 
Hej!

Undrar om ni kan hjälpa mig att fundera ut vad som hänt med min häst?? Visste inte om jag skulle lägga det här eller under ridning men annars får tråden flyttas ;).

Jag köpte min drömhäst för tre år sedan. Ett fullblodssto på 10 år. Hon var superlugn och verkligen supersnäll. Kunde vila länge men bara sadla på efter vilan och rida ut, inga problem. Lugn att hantera och vem som helst kunde ha med henne att göra. Var lite ängslig i stallet själv men rida ut själv var inga problem. Gick tom på havre när jag köpte henne.

NU till problemet.....
Hon har varit igång hela sommaren och hösten, blandad ridning och varit ute på småtävlingar, gått superbra. Fick vila hela november och halva december, satte igång henne i mitten av december ungfär och hon e helt tosig nu :nailbiting:.

Jag vet inte vad jag ska göra, vågar inte sitta upp sålänge hon är såhär....

Hon har varit supersnäll och lugn sen jag köpte henne ända fram tills jag ställde av henne men jag har ställt av henne dom andra åren jag haft henne också o då har det varit några dagar bus men sen cool lugn igen, nu lugnar hon inte ner sig...

Det är bock, stegringar, massor av energi även om kondisen inte finns där, allmänt busig.
Busig att ta in från hagen så dom andra i stallet vill inte ta in henne, jag har longerat, tömkört, släppt lös i manegen så hon fått springa av sig men nästa dag samma energi...:banghead:.
Hon är genomgången av equiterapeut regelbundet, tänderna kollade, ute minst 12 timmar om dagen med hästkompisar i stor hage, regelbunden motion från marken.

Fri tillgång till hösilage plus 1 kg krafft protein, får analyserad foderstat.

JAG själv tror att hon är väldigt glad och trivs, hon har flyttat och varit med om mycket i sitt liv och hon känner väl att nu har hon ro och trivs MEN varför lugnar hon inte ner sig:confused::confused::confused: varför kommer det 3 år efter i så fall???

Har ni några funderingar, tips eller vill hjälpa mig vad jag ska göra???

Jag har haft häst i 25 år så jag är ingen nybörjare men börjar bli lite fegare med åren att hoppa upp på bockisar när man inser vad som kan hända:p.

Vill ha tillbaks min älskade pålle som jag köpte :(
Du skriver att hon busat lite vid igångsättning tidigare också, så det kan ju tyda på att hon faktiskt är glad och förväntansfull och vill börja jobba igen. Även om man ju alltid ska vara öppen för att det kan vara andra orsaker typ magsår. Det finns massor med trådar om det.

Jag skulle börja med att ta bort det där kilot proteinfoder, det verkar lite onödigt just nu. Därefter lägga upp ett markträningsprogram på minst en timme per dag med fysiskt arbete plus en del moment där din pålla får använda skallen, och där du konsekvent ber om lydnad och precision. Det kan typ vara att gå över plockepinnbommar i ridhuset. Tömkörning kan ju också fylla den funktionen. Samt terrängpromenader. Att bralla och busa vid arbete är inte ok. Vid longering på en fnattig häst brukar jag börja med trav. Blir det bock och brall stannar jag, och ber om trav igen. När traven är jämn i takten tar jag galopp, samma sak där att om hästen drar iväg eller brallar så bryter man av och fattar sen galopp igen. Utan att göra nån större sak av buset och med mycket beröm när det blir rätt. Det finns kanske tillfällen när man accepterar att en häst brallar runt i longering några varv om den har grym överskottsenergi, men på mina är själva arbetet/lydnaden/samarbetet det som får dem att coola ner.

När mina ston varit lite galna emellanåt har jag vid nåt tillfälle gett munkpeppar (det var brunstrelaterat) och valeriana (knäpphet vid vinterkyla). Även massage kan hjälpa. Allra mest effektivt är nog god ridning - men man vill ju gärna ha alla hovarna på marken först. Lycka till!
 
Jag har faktiskt varit med om liknande med ett sto, och då var hon i brunstperiod just när hon var så pigg och energisk. Kan det vara något? :)
 
Hej igen!

Tack för era svar och tips på hur ni brukar göra :).

Jag tror faktiskt inte att hon har ont någonstans, ser på henne att det är bus hon håller på med. Det är ju inga högt upp stegringar utan lyfter från marken några dm eller slår lite med framhovarna, när hon longeras bockar hon.

Självklart får hon tillsägelser när hon bär sig illa åt, hon är ju lite typisk fullblodskänslig när man säger till henne så man får ändå ta det lungt annars blir hon jättestressad. Vid intag är det back som gäller om hon bär sig illa åt. Stanna back.

Jaja får hoppas att hon lugnar ner sig snart :grin:.

Ska prova lite av era tips :up:
 
Får hon tillräckligt med magnesium? Annars kan ju magnesium lugna nippriga hästar. Min är också PIGG just nu, även dotterns ponny. Tror de rör sig för lite i hagen så all energi kommer ut när man rider/jobbar dom.
 
Jag har tyvärr inga tips på vad du kan göra för att få det att avta men att hon helt plötsligt blir pigg vid igångsättning. Rider en häst nu som är 14 år, sporadiskt riden sedan 5 års ålder... Han har alltid vart snäll och lugn när han vilat tidigare mellan alla skogsturer men i maj 2014 blev han igångsatt ordentligt och är riden 5 ggr vecka sen dess. Nu är han extremt pigg efter 2 dagars vila, han stod i en vecka i mellandagarna och det va rena självmordsuppdraget de första dagarna jag red ut :crazy: Han bockar alltid när han är pigg, det är lite hans grej lixom :p Så min teori är att det blir värre när de har fått upp kondisen ordentligt och sedan blir avställda än om de bara rids ibland och inte särskilt hårt och är "ur kondition" :)

Du har fått många bra tips redan att få hästen att använda både kropp och hjärna, sen om du fortfarande är orolig för att hon ska få fnatt när du väl hoppar upp kanske det finns nån modig och smidig ryttare som vill agera testpilot? ;)
 
Vissa hästar blir pigga och energiska vid kyla men jag tänker också på om den har ont ngnstans när det kommer såhär från "ingenstans"? Du skriver dock att den verkar glad och pigg och det mest är bus men kanske ska be din et kolla hästen igen? Följer den samma mönster när det bockar och hoppar runt? Kommer det bara vid ett spec tillfälle?

Ta bort kraften och se om det blir ngn skillnad.
 
Förutsatt att jag hade trott att det var bus och inte smärta så hade jag fortsatt longera och tömköra i åtminstone 14 dagar innan jag hade hoppat upp. Med fokus på jobb och att hon arbetar med kropp och huvud och inte bara sprätter runt.

Har hon gått på samma foderstat som vanligt under vilan?
 
Jag hade börjat med att checka om:
foderstat är ok
hästen är ok
övrigt är ok

Sen hade jag sett till att öka motionen avsevärt, varierat arbete inte bara ex longering eller annan träning som blir för enformig.
Allra helst två pass (antingen 2/dag eller uppdelat pass på 1-2 tim), ett där hästen får rasa av sig ordentligt och ett där hästen får använda huvudet.

Beroende på häst då, men när min hade sina såna perioder av extrem energi lät jag honom värma upp i skritt sen gick vi över till galopp direkt där målet faktiskt var att trötta ut honom fysiskt så mycket som möjligt..när myrorna i brallan var borta kunde jag komma åt huvudet på ett helt annat sätt.

Viktigt är det ju att man får bort problemet iaf, det börjar vara illa när stallkompisar inte vill hantera hästen
 
Hej igen på er!

Lite uppdatering.....

Tack för era svar:bow:

Jag har nu varierat arbetet med henne.
Brunstig är hon inte så det är inte det.

Hon vilade i fredes denna veckan efter att ha varit igång i 8 dagar, igår tog jag henne o släppte henne lös och satte upp ett litet hinder i manegen, oh herre gud kan jag säga :nailbiting: som hon höll på..... rulla sig 4 ggr och bocka något som jag aldrig sett förut o kuta rundor som världens rodeohäst o detta var som hon var pigg.....:crazy: efter att ha vilat i en dag....

Fattar inte vad det är, hon har inte ont någonstans, det är ren pigg energi hon har...

Hon är väldigt upp o ner, vissa dagar är hon lugn och då tänker jag äntligen har hon lugnat sig men från ingenting bli så pigg igen....

Har inte vågar ta bort kraft proteinet för hon har en uträknad foderstat men funderar på om jag ska ge henne soja istället då hon behöver proteinet???.

Tyvärr har jag inte möjlighet att ta henne 2 ggr/dag då jag jobbar heltid.

Hanteringen har blivit bättre i alla fall, där har hon lugnat ner sig som tur är.

Börjar bli lite hopplöst nu känner jag :(. JAG kan ju få lite energi från henne i stället :D
 
Har du ändrat hagkonstellationen? Min fbltant kan bli väldigt pigg om hon inte får utlopp för energin i stor hage med kompisar. Får hon det lugnar hon sig direkt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Ridning Min häst som är en kallblodsvalck har sedan jag köpte honom för dryga 2 år sedan varit ganska lugn och nästa trög och slö. Efter 2,5...
Svar
10
· Visningar
1 332
Senast: Nikan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 910
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp