Tokig hingst (lang)

C

champagne

Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga,
jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag funderar pa att kopa, kanske ar jag galen eftersom hingsten ar omojlig att hantera, nu menar jag verkligen OMOJLIG.
Jag blev erbjuden honom av en bekant stallagare efter en incident med hasten, (jag har for ovrigt aldrig sett nagot liknande under hela mitt hastliv!)

Hasten stod i hagen, bet pa stangslet (ett rejalt 3 plankat trastaket) och stallagaren sag det, tog en grimma och kastade den mot honom for att fa honom att sluta bita i stangslet, han vander sig om och gar sin vag, men han kommer inte langt for att ett brak far honom att vanda sig om ater mot hagen och han ser hur hingsten har sparkat sonder staktetet och hugger tag i brostet pa stallagaren for att sedan springa sin vag. Hasten blir inlockad med en hink havre innan storre skada sker. Stallagaren fick sy.


I helgen besokte jag deras stall igen och tog mig in till honom i boxen for forsta gangen, det var som att kliva ut pa krigsfronten maste jag erkanna nar jag oppnade hans boxdorr, han hade dessutom statt inne i boxen i 4 dygn eftersom ingen vagat ta ut honom igen efter den handelsen med stallagaren. Nu kan man saga att han star i boxen som forvaring, ingen kan ens borsta bort fallharen. Hovarna maste dessutom verkas, men det kommer saklart inte patal i dagslaget.

Mina upplevelser med denna hingst var maktiga, jag fick intrycket att han ar en valdigt stolt men otroligt radd hast, han ar huvudskygg, livradd for ridspon, rep osv, jag kan bara ana vilken behandling han varit med om, men samtidigt var radslan ingenting som fick honom att lugna ner sig, tvart om, han gick till angrepp nar han upplevde sig hotad. Gransen mellan hot och vad som ar OK hos honom ar harfin. (Anfaller gor han genom bett och anfall med frambenen genom sparkar eller stegringar i forsta hand).

Jag fick pa honom transet ganska fort och utan nagon panik, gav honom nagra skorpor. Han stod med baken mot boxdorren, efter att jag fatt pa honom transet gick jag ut ur boxen forst for att han inte skulle kasta sig pa ig eller trampa ner ig pa vag ut, sedan oppnade jag boxdorren och bad han komma ut vilket han gjorde i ett sprang direkt mot en krubba, sedan for att nosa igenom marken och ropa efter stona, jag ville mata in honom (hade ett langt rep) och det uppfattade han som ett hot for han kastade sig mot mig och ville hugga mig, jag vande bort hans huvud och hals genom bettets inverkan och han svarade med att sparka vilt med frambenet narmast mig och gick runt i cirklar i rikting mot mig samtidigt som han slog ed frambenet i varje steg, jag kliade honom lite i manken och gav honom skorpor under tiden han gjorde detta, han lugnade sig.

Jag tog en borste och borjade borsta honom, det fungerade val ok, men till och fran fick han mig att svettas rejalt maste jag erkanna, jag har aldrig varit direkt RADD for en hast innan, men den har hasten fick mig for forsta gangen att kanna mig alldelles svag och utlamnad.
Han var relativt lugn med mig sa lange jag inte pressade honom eller kravde nagonting av honom och efter allt jag sett och hort om denna hingst sa gav det mig lite hopp om en framtid hos mig, men fragan ar, vad TUSAN foregar i skallen pa honom?
Finns det nagon med liknande erfarenheter?
Vagar jag ta mig ann honom? Nagon med nagra forslag pa hantering? Varfor har han blivit som han blivit?

Ett litet tillagg> Hans forsta agare (och uppfodare) pastar att han vid 1 ars alder har deltagit pa ponnyridning i en park dar barn ridit pa honom.:confused::o
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Jag måste säga att ibland skäms jag hur djur behandlas. men samtidigt måste jag berömma dej för att du ens tänker tanken på att ta hand om denna rädda varelse.

om han ej har STORT avelsvärde tycker jag att du ska ta i beaktning att få honom kastrerad. detta kan lugna ner hans agressiva betende till en viss grad. och sedan är det bara att ta det ett steg i taget. jobba på förtroende. tvinga dej inte på honom. hantera honom inte mer änn det du måste ett tag i början tills han ser att den vardagliga inte farligt. typ . leda till och från hagen. på med grimma träns, borsta och klia. du bara sitter utanför boxe han vänjer sig vid din doft.

denna häst verkar inte lita på någon. och du måste först visa att du inte vill honom illa för att få honom att vilja följa dej...

vi Fick hem ett sto för 3 år sedan som var mager, nästan i shock och väldigt apatisk då hon kom. hon var en inporthäst från tjeckien. hon hade stått och ätit upp sig hos en häst handlare i skåne.
men då hon började Bo in sig insåg vi att något mer var fel.

hon börjde testa mig och min syster. hon sparke mot oss bet efter oss och var almänt otrevlig. HOn hade blivit slagen, gamla piskrapps ärr på rumpan och rädd för 'gubbar' hon litade inte på människor i allmännhet. Det var som att hon undrade "hur långt kan jag gå innan hon slår mig?"

det tog 3 års av stort tålamod ochh jobb för att få en häst som idag vi litar på till 100%. hon har fortfarande dårliga dagar. men dom frå man ta med en nypa salt.

känner du att du kan klara det.... underbart.... men har du minsta tvivel.... gör det inte... du måste vara villig att satsa 200% av din själ och hjärta... och mycke blod svett och tårar ...

men det ÄR vart det... tro mig ... jag vet
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Risken att han är förstörd för livet finns ju.
Och med det beteendet hos en 3-åring så undrar jag inte om den hästen har det bättre om den får somna in.
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Min första tanke är, vad är mest humant för hästen?

Han är otroligt rädd, kanske har han blivit illa behandlad, och varje dag i hans liv för närvarande lär vara ett helvete för honom :(

Frågan är hur lång tid det skulle ta för att vinna hans förtroende? Och hur kan man säkert se till att han får den skötsel han behöver under denna tid utan att han allvarligt skadar någon?
Hästen skulle inte lida av att tas bort, däremot skulle en eller flera människor kunna bli allvarligt skadade innan man ev vunnit hans förtroende.

Frågan är sedan om bara du vinner hans förtroende, hur blir han med andra människor? Klarar du av att ha en häst som du, och bara du, kan hantera?
Om det är din häst är det ditt ansvar att se till att han inte skadar någon, är det värt risken?

Sedan är frågan om hur trygg han kan bli igen? Jag vet inte vad du har för erfarenhet av att rehabilitera hästar med denna problematik, men jag skulle tro att det behövs någon extremt duktig för att lyckas hjälpa den här hästen. Är du så duktig?

Detta blev ett ganska negativt inlägg, menade det inte så, vill bara lyfta fram sånt du kanske måste fundera över.

All heder till dig för att du bryr dig om denna arma häst :bow:
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Hej. Vet inte om detta hjälper dig något men vad jag har läst och sett om akhal teke hästar så är de ju enmanshästar, de kan ha väldigt svår att knyta an till olika människor utan föredrar att det endast är en som handhar dom och vad jag förstått och speciellt då hingstar.

Så om du tar hem honom så kan det ju bli ett jättejobb för dig iochmed att det kanske bara är du som kan sköta honom om han accepterar dej som "ledare".

Lite synd eftersom de verkligen är vackra hästar, har en gammal film om AT hästar och där säger dom just att de är enmanshästar.

Önskar dig iaf lycka till vilket beslut du än tar.

Mvh Malin
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Jag ar mest radd for att misslyckas totalt med honom och bli skadad, i dagslaget har han inte en enda manniska att ty sig till, ingen som klarar av att hantera honom, han star inne hela dagarna nu, jag maste saga att jag farstar faktiskt stallagaren, dom ar alla livradda for honom, och att ta ut honom i hagen ar valdigt riskabelt eftersom han nu vet hur han kan ta sig ut, och gor han det igen kanske det slutar mycket varre nasta gang, att rasta honom pa nagot annat satt kommer inte pa tal eftersom han uppfattar tygelns signaler som en fara som han angriper.

Min taktik med honom kommer vara att gora honom trygg och lugn i mitt sallskap, att hans skyddsinstinkter forsvinner allteftersom han accepterar mitt sallskap, men samtidigt blir jag orolig, for att kanske har han blivit sa djupt skadad psykiskt att han kanske aldrig mer kommer kunna acceptera en manniska? Och om han accepterar mig, kommer han aven att acceptera mina regler? Kommer man nagonsin kunna saga till honom nar hans beteande ar oacceptabelt? Kommer jag i framtiden kunna leda honom lugnt efter mig i bara grimma utan att behova oroa mig for att han vilken sekund som hellst ska sparka fotboll med mitt huvud so boll?

Ja lite sanna tankar sveper forbi ibland. Darfor ar varje inlagg viktigt for mig just nu, varenda synpunkt och erfarenhet kan hjalpa denna lilla hingst.
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Ja tyvärr är det ju så att dina frågor är inte så lätta att svara på då det endast är tiden som kan utvisa hur det går för just er och känner du att du har all den tiden och någon som är kunnig med "tokhästar" i närheten som kan hjälpa dig, då kanske det är värt att satsa?

Men en förutsättning är ju då att du verkligen har tid och ork och någon bra vän som kan finnas där för dej och stötta.
Mvh Malin
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Jag ar mest radd for att misslyckas totalt med honom och bli skadad, i dagslaget har han inte en enda manniska att ty sig till, ingen som klarar av att hantera honom, han star inne hela dagarna nu, jag maste saga att jag farstar faktiskt stallagaren, dom ar alla livradda for honom, och att ta ut honom i hagen ar valdigt riskabelt eftersom han nu vet hur han kan ta sig ut, och gor han det igen kanske det slutar mycket varre nasta gang, att rasta honom pa nagot annat satt kommer inte pa tal eftersom han uppfattar tygelns signaler som en fara som han angriper.

Min taktik med honom kommer vara att gora honom trygg och lugn i mitt sallskap, att hans skyddsinstinkter forsvinner allteftersom han accepterar mitt sallskap, men samtidigt blir jag orolig, for att kanske har han blivit sa djupt skadad psykiskt att han kanske aldrig mer kommer kunna acceptera en manniska? Och om han accepterar mig, kommer han aven att acceptera mina regler? Kommer man nagonsin kunna saga till honom nar hans beteande ar oacceptabelt? Kommer jag i framtiden kunna leda honom lugnt efter mig i bara grimma utan att behova oroa mig for att han vilken sekund som hellst ska sparka fotboll med mitt huvud so boll?

Ja lite sanna tankar sveper forbi ibland. Darfor ar varje inlagg viktigt for mig just nu, varenda synpunkt och erfarenhet kan hjalpa denna lilla hingst.

Lite synpunkter:
sättet hästen hålls på nu, är djurplågeri.
sen att det finns en orsak, dvs den är farlig, gör det fortfarande till djurplågeri utifrån hästens väl och ve, och dess fortsatta mentala hälsa.

hästen är som du säger, oerhört skadad psykiskt, och det innebär en farlig aspekt för dig själv.

slutligen: att "rädda" en sådan individ, är inte alltid översatt i mänskliga termer. dvs det är inte så att hästen kommer "uppskatta" det som görs eller försöks göras för den. Och det kan vara så som du säger, att det är för hårt inrotat i honom och har satt för djupa spår. Personligen tror jag att den aldrig kommer bli helt okej, och möjligtvis en enmans människa i BÄSTA fall - som man alltid kommer att behöva vara oerhört försiktig runt, för att den alltid kommer att ha djupt inrotat i sig, att den inte litar på folk.

det man ska komma ihåg är att om hästen är så ung - 3 år, och så otroligt förstörd mentalt, så är det alltså majoriteten av dess levande år, som den fått detta mentala tillstånd. det är lättare att sudda ut om hästen har andra erfarenheter, men det har inte denna, för den är så ung.
redovisades en studie om hästarns minne i senaste ridsport - där var den 6 år. handlade inte om traumatiska händelser, så du kan ju tänka dig, om det är trauma, vilket detta är, vad det präglat hästen.

jag skulle se det som bästa och vänligaste hjälpen, att låta hästen somna in. den kommer inte vara tacksam över det arbete du lägger ner med att försöka "återställa" den. denna process är oförutsägbar och innebär stress och väldigt lite positivism för hästen. så vore det min skulle jag anse att det vänligaste är att den får somna in helt enkelt. även om det är hemskt sorligt och fruktansvärt, rent ut sagt, att den blivit såhär pga människor.
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Inget är ju svart eller vitt. Men rent spontant tänker jag en sak: Är du det minsta rädd för hästen eller tvekar, så låt det vara. Det kan aldrig bli bra när en blind leder en blind, och på ditt första inlägg uppfattar jag det som att du kände dig rädd och utelämnad.

Den lider inte av att somna in. Men risken är ju ganska stor att du blir lidande (skadad) av hästen och som mackan tidigare skrivit - hästen kommer inte att uppskatta vad du gör för den, den kommer förmodligen försöka slå sig fri varje dag och vad är det för ett liv att leva i rädsla?
Hästen känner förmodligen inte dina goda intentioner eftersom den aldrig blivit behandlad så. Om det alls kan bli bättre, så är frågan vad som hinner hända på vägen, både med dig och andra.
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Mycket trist att inte ens ge honom en chans, dessutom tvivlar jag pa att han blir avlivad om inte jag koper honom. De kommer ha kvar honom in i det sista.

daef164c.jpg

0ae1ddfc.jpg

4cd4708b.jpg

d75f50b5.jpg

b6961620.jpg
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Han ser ju rätt grym ut på första bilden... Skulle inte vilja ha den å komma emot mig.
 
Sv: Tokig hingst (lang)

jag har aldrig varit direkt RADD for en hast innan, men den har hasten fick mig for forsta gangen att kanna mig alldelles svag och utlamnad.

Och där är nog anledningen att låta bli... :crazy:

Det är en sak att hålla på med hästar som är livrädda och flyr från vad de upplever är en fara, men en häst som är livrädd och går till attack... nej, det vete tusan.
 
Sv: Tokig hingst (lang)

KL

Detta är nog en häst som kommer att få stå ut med oerhört mycket stress innan den ens kan få ett vanligt hästliv...
Den MÅSTE kastreras för att kunna fungera, och att komma åt den för själva kastrering (likaså verkning mm) lär ju vara det största problemet. Att hästen ej är hanterbart utan att behöva vara drogad är ju inte hållbart (och antagligen skulle inte ens elefant-mängder knark få denna häst lugn).

Samtidigt kanske han har väldigt enkla knappar och fungerar hur fin som helst, MEN är då antagligen en enmanshäst resten av livet. Kan du isf garantera att bara du måste hantera honom? om inte- ta bort honom.

Att ens fundera ha honom kvar som hingst är vansinne, vad har en sådan hingst att göra i aveln?!:mad:

tycker du bör avstå och få dem att avliva, elle i värsta fall köpa honom och ta bort honom för att göra honom en tjänst.
Var finns hästen nånstans?
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Bara några funderingar..

Om hästen är så omöjlig att hantera hur kan den vara så välryktad och vara så fint och jämt klippt i sin stubbman på alla bilderna? Enl. din beskrivning så borde ju hästen se lite mindre välskött ut för detta är ju inget betende hästen lägger till med från en vecka till nästa och sen undrar jag, sa du inte att det är en hingst, en 3 åring borde väl ha en väl synlig pung?

Kanske bara jag men fler bilder känns lite manipulerad.

Har jag fel och allt skulle stämma i det du berättat så borde hästen avlivas fortast möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tokig hingst (lang)

Min första tanke är "vad är meningen med att ta sig an en sån häst".

Skadan är redan skedd och jag tror hästen mår bäst av att avlivas.

Ska någon ändå ta sig an hästen så hoppas jag den kastreras. Vad är det för mening med att ha den som hingst?!
Inte vill man betäcka med en sån där häst och det är minst sagt oseriös avel om man ändå gör det :mad:


Avliva är mitt råd!
 
Sv: Tokig hingst (lang)

ang kastrering sa har jag redan foreslagit dom att kastrera honom, men stallagaren ar en ganska envis karl, han har sallan direkt kontakt med hastarna utan det ar stallskotarna som har hand om hastarna, och han ar kategoretiskt emot kastrering, i deras stall har dom bara 1 vallack resten hingstar och ston. att kastrera en hingst i hans ogon ar som att ge bort hasten for slakt.
 
Sv: Tokig hingst (lang)

låt gubben ta in och ut sin häst själv :mad:

Om ni jobbar för honom så är det han som utsätter er för livsfara om han kräver att ni ska hantera den hästen, det finns nog flertalet myndigheter som har synpunkter på detta
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 215
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 381
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
2 898
Senast: Badger
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 765
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp