Toksen vinterpäls

Morran

Trådstartare
Har 3,5-åring som fäller/sätter päls helt knasigt i år. Har gått på lösdrift hela sitt liv och gör fortfarande.
För tre veckor sedan började han tokfälla, pang bom ALL sommarpäls på en gång. Jag kunde skrapa bort högar av päls från honom. Problemet är att han inte verkar ha satt någon klok vinterpäls under? Typ gles, kort päls som man nästan ser huden igenom, så där som när de skavt av päls och det börjar växa ut. Han ser ut som en skabbråtta! Har googlat mig blå, men blir inte klok på vad detta kan bero på eller om det ens är "normalt"? Någon som har varit med om något liknande?
Vill helst inte täcka då han är en 450kg blandning mellan McGyver och bordercollie, men igår stog han och skakade vid kvällsfodringen. Funderar även på om det kan sabba att han sätter en rejäl päls om än sent....
 
Täcka om han behöver! skulle jag säga.

Måste ju inte betyda att han måste ha täcke hela tiden sen men innan vinterpälsen är ordentligt satt brukar iaf jag behöva täcka mina hästar (även om de inte alltid är täckade sen när pälsen är satt).

Tycker det är den känsligaste tiden på året, när det är kallt men innan de satt päls ordentligt.
 
Kanske får testa det då. Och hoppas att jag inte hittar täcket upphängd högst upp i en tall.
Det som gör mig mest fundersam är att han satt fin päls åren innan, så jag undrar ju såklart vad som varit annorlunda i år.
 
Min häst av kallblodsras har heller inte satt någon vinternpäls. Han har fortfarande sommarpäls? Förstår inte varför så han annars brukar sätta rejäl vinternpäls. Förra året fick jag klippa honom vid denna tiden. Har honom helst utan täcke men börjar fundera på om han kommer klara det...
 
Har 3,5-åring som fäller/sätter päls helt knasigt i år. Har gått på lösdrift hela sitt liv och gör fortfarande.
För tre veckor sedan började han tokfälla, pang bom ALL sommarpäls på en gång. Jag kunde skrapa bort högar av päls från honom. Problemet är att han inte verkar ha satt någon klok vinterpäls under? Typ gles, kort päls som man nästan ser huden igenom, så där som när de skavt av päls och det börjar växa ut. Han ser ut som en skabbråtta! Har googlat mig blå, men blir inte klok på vad detta kan bero på eller om det ens är "normalt"? Någon som har varit med om något liknande?
Vill helst inte täcka då han är en 450kg blandning mellan McGyver och bordercollie, men igår stog han och skakade vid kvällsfodringen. Funderar även på om det kan sabba att han sätter en rejäl päls om än sent....

Utifrån att läget inte verkar normalt alls hade jag velat utesluta veterinära problem och konsulterat en veterinär för provtagning av hästens värden, blodprov, ämnesomsättning osv i första hand. En frisk häst fäller päls utifrån att den nya pälsen satts under.
 
Normalt eller inte men jag haft både hästar och hundar som då och då fällt på det sättet.
Plötsligt lossnar all päls och djuret ser nästan skallig ut. Så någon vecka senare än pälsen utväxt igen och ser ut som vanligt.
Så jag hade inte oroat mig för det och lagt på täcke om hästen frös. Hos mig är det inte ovanligt att hästar behöver täcke en tid på hösten, speciellt om det regnar och blåser mycket. För att sedan klara sig utan täcke när den riktiga vintern och vinterpälsen har kommit.
 
Jag har nu täckat sedan några dagar och ökat på foderstaten. Vinterpälsen har absolut växt på under dessa dagar, I ansikte och under magen är han riktigt lurvig och han är betydligt lugnare och mer avslappnad.
Detta är första året jag har honom hemmavid och han inte står på fri tillgång på grovfoder. Han behövde tappa lite efter sommaren men jag tycker i efterhand att det gick lite för fort, så det kan ju ha spelat in på pälssättningen. Han är lite trixig att "ställa in" energimässigt. Lättfödd ras, men väldigt aktiv.
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 728
Senast: Speedway
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 250
Senast: Aionee
·
Övr. Hund Ja, alltså, det är inte roligt längre. Birk är som nämnt tidigare en blandras mellan rottweiler och pyreneer på 3,5 år. Det senaste...
Svar
14
· Visningar
24 641
Senast: snurran
·
Hästvård Min pålle 15 år har rent ut sagt för j***a ful päls just nu. Han hr alltid varit lite sen medfällningen men i år är det extremt. Alla...
Svar
3
· Visningar
741
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp