Tolerans för lukt

Magiana

Trådstartare
I morse när jag kom till jobbet möttes jag av en odör (svett) som visade sig komma från ett par klädesplagg som hängde på kontoret. Jag blev faktiskt riktigt äcklad och blev bara tvungen att få bort kläderna därifrån. Lösningen blev att kasta ner dem i en plastpåse.

När klädernas ägare kom tillbaka stod jag och skurade toaletterna och hon klagade/grinade illa över lukten från rengöringsmedlet, den blåa WC-ankan, så fönster och dörr ställdes på vid gavel för att vädra.

Jag har själv aldrig reagerat över att WC-anka luktar mycket, men är annars väldigt doftkänslig och tycker inte om när folk överparfymerar sig så det känns på långt håll. Det har hänt att kunder på jobbet också reagerat på andra kunder som använt för mycket parfym och det har varit tal om att be folk att undvika starka parfymer. En av dem som varit inblandad i diskussionen (och håller med i resonemanget) använder själv lite för mycket parfym/rakvatten men är tydligen helt omedveten om att denne själv hör till de överparfymerades skara.

Och jag undrar hur jag själv luktar...

Uppenbarligen har vi mycket olika tolerans för vad vi står ut med i doftväg. Var drar man gränsen för vad som är för mycket och vad ska man stå ut med? Hur fungerar det på era jobb? Och hur hanterar man det som helt enkelt är "för mycket"?
 
Sv: Tolerans för lukt

Och jag som tyckte du hade skrivit tolerans för frukt först... :rofl:

Mja olika sorts lukter kan man ju tycka olika om. Det är värre tycker jag om det är en äcklig lukt än starkheten på olika lukter.
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag kan tycka att det är lite väl att begära att hela världen alltid ska lukta nyduschad och vara "mint condition". Dvs till viss gräns får man acceptera att även människokroppen luktar.

Sen förekommer det ju att individer inte klarar av att sköta sin hygien så att doften övergår i odör och blir outhärdlig. Då kan man kanske påpeka det lite fint om det nu är nån man umgås med regelbundet. För mig ingår extrem parfymering faktiskt i misslyckad hygienskötsel.
 
Sv: Tolerans för lukt

I alla fall bland mina närmaste arbetskamrater har vi väldigt högt i tak. Där skulle jag inte ha något problem med att säga till om någon luktade svett och jag hoppas att mina arbetskamrater skulle säga till mig. En av mina närmaste kollegor hatar ett par av mina byxor så de använder jag inte längre (jag tycker att de är rätt fina;)) Personen ifråga smaskar när denne tuggar tuggummi och har i vissa fall inte riktigt den finkänslighet som behövs så där går jag in och påminner när jag tycker att det behövs.

Det finns ju ingen chans till förändring om man inte får veta att något är fel. Däremot kan man ju försöka säga till på ett bra sätt för att undvika att såra någon.

Den enda gång jag haft problem med lukt var när en tidigare chef stod droppande av svett inne i fikarummet när vi andra åt. Däremot har jag jobbigt med tuggummismaskning, frenetiskt knäppande på pennor, smackningar och upprepningar av typen "så att säga".
 
Sv: Tolerans för lukt

I alla fall bland mina närmaste arbetskamrater har vi väldigt högt i tak. Där skulle jag inte ha något problem med att säga till om någon luktade svett och jag hoppas att mina arbetskamrater skulle säga till mig. En av mina närmaste kollegor hatar ett par av mina byxor så de använder jag inte längre (jag tycker att de är rätt fina;)) Personen ifråga smaskar när denne tuggar tuggummi och har i vissa fall inte riktigt den finkänslighet som behövs så där går jag in och påminner när jag tycker att det behövs.

Det finns ju ingen chans till förändring om man inte får veta att något är fel. Däremot kan man ju försöka säga till på ett bra sätt för att undvika att såra någon.

Den enda gång jag haft problem med lukt var när en tidigare chef stod droppande av svett inne i fikarummet när vi andra åt. Däremot har jag jobbigt med tuggummismaskning, frenetiskt knäppande på pennor, smackningar och upprepningar av typen "så att säga".

Jag är en av dem som knäpper på saker typ pennor och så, trummar lite och allmänt för lite väsen ibland. Det är jättesvårt att låta bli, det går liksom av sig själv!:o Just det där penntryckande har jag förstått retar gallfeber på en i skolan. Jag FÖRSÖKER att inte göra det, men hamnar ändå tillbaka och trycker på den eller trummar med den. Jag lägger ifrån mig pennan för att inte trycka men det är jättesvårt, var ska jag göra av händerna då? :o

Jag är inte så luktkänslig alls, förutom skarp parfymdoft, som min astma ibland kan ha åsikter om. I övrigt är jag inte så känslig alls.
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag har en gummimatta i boxen till pållen, innan vi lägger in den brukar vi strö golvet med Staldren. En hyresgäst gnäller oerhört över att det luktar illa, när detta sker vilket är en gång per år. Tja det känns ingen lukt när mattan väl ligger på plats, medlet är till för just stallar till djur och helt gift fritt. Men det klagas hela året på att det luktar, ingen annan i stallet känner någon lukt det är bara denna hyresgäst.

Vid ett tillfälle var personen inte närvarande när vi la in mattan, men vi använde staldren även då. Däremot hade jag köpt kornad kalk för annat ändamål, personen tyckte då att det var jätte mycket bättre med kornad kalk för nu luktade det inte längre.:banghead:

Ja vad ska man tro om detta?

Själv tycker jag det luktar oerhört illa när samma person står och röker nära stallet, har även påtalat det. Svaret var i princip det ska du skita i. Godda yx skaft.:wtf:
 
Sv: Tolerans för lukt

Röklukt ja, det glömde jag! Det luktar apa, verkligen! Min familj röker och när barnen varit hos min ena syster tvättar jag alla kläderna- även de som hon tvättat och torkat alldeles innan barnen kommer hem... De luktar rök.
 
Sv: Tolerans för lukt

Meh, menar du att någon hatar ett par BYXOR - så till den milda grad att du inte använder dessa mera. Hur kan man störa sig på någons byxor ?
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag är superkänslig för lukt och alltid den som först får panik över illaluktande papperskorgar och måste springa och tömma alla på hela jobbet. Sen ljud av olika slag gör mig också knäpp, det mesta härdar jag ut, men inte dammsugare och visslingar. Visslingar på jobbet säger jag faktiskt ifrån men förklarar också varför jag inte pallar det. Det skär i hela mitt huvud.
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag är nog rätt känslig för alla lukter. Skräpkorgar och matlukt är värst. Ingen lök kastas i min skräpkorg utan att först sättas i en liten påse.

Svett, bajslukt och sånt går dock ganska bra.
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag kan bara säga att jag reagerar inte på nån lukt öht. Just nu stinker jag kossa lång väg för jag är strax på väg till dom damerna. När jag jobbade på en svinfarm så gick lukten aldrig ur helt trots dusch så folk får faktiskt finna sig i att ska dom ha fläsk och mjölk så finns det dom som inte luktar rosor precis även efter ett par duschar.
 
Sv: Tolerans för lukt

Röklukt och dålig hygien. Röklukt för att jag är så fruktansvärt känslig och är sjuk i en vecka-10 dagar om det vill sig illa. Skitjobbigt, och det värsta är ju att det lätt blir en låsning eftersom jag vet hur dålig jag blir, d v s jag reagerar ännu mer för att jag blir spänd och stressad så snart jag känner lite röklukt.

Dålig hygien säger sig själv, då menar jag inte lite nysvett utan en vecka gammal unksvett i otvättade kläder. Typ.
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag har väldigt ont av gammal svettlukt, ingrodd skit med andra ord. Nåt av det jävligaste är när en skitig person gjort en raggardusch och tagit på sej rena kläder på skiten. UÄÄK!!! Arbetssvett/ny svett är en helt annan grej.
En annan otäck doft är när folk har det ostädat hemma och det luktar typ sött? så jäkla äckligt!! Då vill jag bara slänga ut husägaren och röja och skrubba:crazy:
Violgodis luktar fan också, får huvudvärk av det.

Övriga lukter har jag inte ont av på samma sätt, visst för mycket parfym är ingen hit men det är i alla fall ett försök till väldoft.
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag störs av lukter. Speciellt otvättad äldre man luktar för jävligt. Undrar varför det så oändligt sällan är kvinnor som luktar illa?
Cigarettrök är förfärligt. för att inte tala om lukten av fimp. Uäck! Det är nog de enda lukterna jag inte klarar - plus spyor.

En arbetskamrat samåkte i veckan och vi for förbi åkrar där de spritt slamgödsel. Hon snörpte på munnen. Jag hävdade glatt att det är livets dofter - utan liv inte denna doft ;-)
Själv stinker hon rök eftersom hon i det närmaste kedjeröker. Fast det sa jag inget om.

Avkomman mår illa av penicillinlukt. Hon vägrade vara inomhus när jag kokade sprutor, på den tiden jag hade en massa hästar. Onekligen luktar det rätt starkt när man kokar sprutor det varit PC i. Men mig stör det inte.
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag är en sån som tycker att syntetiska dofter av rengöringsmedel sticker i näsan, speciellt rengöringsmedel för badrum och toaletter brukar lukta så mycket att jag måste vädra. Gammal svett doftar inte heller hallon men den lukten brukar inte ha så lång räckvidd tycker jag. Det brukar räcka att man flyttar på sig en liten bit för att lukten ska avta.
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag har svårt för riktiga odörer. Typ gammal unken svett, röklukt osv.
Jag stör mig inte alls på om folk luktar lite människa. Dvs kanske blivit lite svettiga när de cyklade till jobbet eller om de luktar lite om andedräkten osv.
Gillar inte superparfymerade människor men det ska vara extremt mycket stark parfym innan jag tycker det bli för mycket.
Matlådor kan vara svårt ibland också. Fisk i matlådan i lunchrummet är riktigt odrägligt.

Men det är svårt. Man är ju själv van vid vissa dofter och har olika preferenser för vad som luktar gott/illa/lite/mycket.

Jag hoppas att folk i min omgivning tillåter en att lukta människa men säger till på ett vänligt sätt om man av någon anledning skulle lukta illa.
 
Sv: Tolerans för lukt

Meh, menar du att någon hatar ett par BYXOR - så till den milda grad att du inte använder dessa mera. Hur kan man störa sig på någons byxor ?

Ja, de är svarta med orange söm och kollegan tycker att de liknar arbetsbyxor för mycket. Eftersom jag stör mig mer på kollegan än vad kollegan gör på mig så känns det helt ok för mig med viss byxanpassning :D
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag är en av dem som knäpper på saker typ pennor och så, trummar lite och allmänt för lite väsen ibland. Det är jättesvårt att låta bli, det går liksom av sig själv!:o Just det där penntryckande har jag förstått retar gallfeber på en i skolan. Jag FÖRSÖKER att inte göra det, men hamnar ändå tillbaka och trycker på den eller trummar med den. Jag lägger ifrån mig pennan för att inte trycka men det är jättesvårt, var ska jag göra av händerna då? :o

En bekant har en teori om att alla kroppstics (som att knäppa på pennor, skaka på nycklar etc.) är en form av omedveten onani ;) Jag tror att det jag stör mig på mest förutom det förbaskade ljudet är att personen hela tiden tar plats genom att den gör ljud även om den inte alls bidrar till samtalet.

Vår ena tjej har lätt att få in fingrarna i munnen i situationer där hon känner sig obekväm. Där har vi gett tips om att ex.vis trycka på sina egna tummar istället som inte blir fullt lika synligt. Jag tror att om man ska bryta en vana så är det lättare att gå över till en annan vana som är mindre irriterande för andra. Att sluta helt bara så där är nog väldigt svårt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp