Tolerans för lukt

Sv: Tolerans för lukt

En bekant har en teori om att alla kroppstics (som att knäppa på pennor, skaka på nycklar etc.) är en form av omedveten onani ;) Jag tror att det jag stör mig på mest förutom det förbaskade ljudet är att personen hela tiden tar plats genom att den gör ljud även om den inte alls bidrar till samtalet.

Den bekantingen tycker jag om! Förklarar mycket, och jag håller helt med om att den plats ett sådant beteende tar verkligen kan irritera skiten ur vilken sammanslutning som helst.

Jag skulle t o m vilja säga att det är en form av härskarteknik, att ständigt störa och förminska det som pågår (samtal, föreläsning, egentid etc) för att mina små ovanor är så viktiga att allt annat får stå tillbaka.

Nu kom jag på att vi faktiskt haft en chef som iskallt sagt till folk med ovanan att "antingen lägger du av, eller så försvinner du". Vilken lättnad det var, hela rummet var ju fyllt av irritation - till slut kunde ingen koncentrera sig på ämnet för allt som hördes var klickandet, skrapandet, smackandet eller vad det nu var.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: Tolerans för lukt

En bekant har en teori om att alla kroppstics (som att knäppa på pennor, skaka på nycklar etc.) är en form av omedveten onani ;) Jag tror att det jag stör mig på mest förutom det förbaskade ljudet är att personen hela tiden tar plats genom att den gör ljud även om den inte alls bidrar till samtalet.

Vår ena tjej har lätt att få in fingrarna i munnen i situationer där hon känner sig obekväm. Där har vi gett tips om att ex.vis trycka på sina egna tummar istället som inte blir fullt lika synligt. Jag tror att om man ska bryta en vana så är det lättare att gå över till en annan vana som är mindre irriterande för andra. Att sluta helt bara så där är nog väldigt svårt.

Men jösses amalia! :eek: Var får folk allt i från!

Det är inte som jag ska ta plats utan mer att jag måste gööööra något, det kryper i kroppen av att vara stilla typ.
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag förstår helt att det inte alls är din mening att ta plats men tyvärr upplevs det så (av mig i alla fall). Finns det något annat du skulle kunna göra istället när det kryper i kroppen som upplevs mindre irriterande?
 
Sv: Tolerans för lukt

Du kanske är kinestet? Behöver ta, plocka och göra saker för att lära?

DET tror jag mer på än onaniteorin och taplatsteorin! :D

Jag måste tex anteckna på föreläsningar för att kunna hänga med, att sitta och lyssna är svårt bara. När vi hade en föreläsning som hon inte ville vi skulle anteckna på så kunde jag bara sitta stilla och koncentrera mig en liten stund, sedan var jag tvungen att skriva eller så så jag satt och ritade blommor. Det var en föreläsning om psykiska sjukdomar, diagnoser och liknande som sorg och stress, och ju svårare och känsligare ämnet blev för mig desto fler blommor ritade jag. Givetvis lyssnar jag på precis allt som sägs trots att jag antecknar eller ritar blommor eller knäpper på en penna eller vrider den i händerna konstant eller rör på mig i stolen eller blundar eller snurrar på händerna när jag inte får peta på en penna typ.:p
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag förstår helt att det inte alls är din mening att ta plats men tyvärr upplevs det så (av mig i alla fall). Finns det något annat du skulle kunna göra istället när det kryper i kroppen som upplevs mindre irriterande?

Det finns det säkert, det irriterande penntryckandet försöker jag att låta bli med men ibland smiter det igenom så jag tar då ofta upp en blyertspenna i stället, den kan man inte trycka på :p
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: Tolerans för lukt

Den bekantingen tycker jag om! Förklarar mycket, och jag håller helt med om att den plats ett sådant beteende tar verkligen kan irritera skiten ur vilken sammanslutning som helst.

Jag skulle t o m vilja säga att det är en form av härskarteknik, att ständigt störa och förminska det som pågår (samtal, föreläsning, egentid etc) för att mina små ovanor är så viktiga att allt annat får stå tillbaka.

Nu kom jag på att vi faktiskt haft en chef som iskallt sagt till folk med ovanan att "antingen lägger du av, eller så försvinner du". Vilken lättnad det var, hela rummet var ju fyllt av irritation - till slut kunde ingen koncentrera sig på ämnet för allt som hördes var klickandet, skrapandet, smackandet eller vad det nu var.

Vilken bra chef! Men varför säger folk inte ifrån innan alla håller på att gå upp i limningen?

Jag skulle vilja ha en chef som sa till babbelkärringarna på jobbet att knipa igen, för de pratar hela tiden, viskar och håller på så jag inget hör! :meh:
 
Sv: Tolerans för lukt

Säg till själv, det gör jag numera.

Efter att den chefen så tydligt bad vederbörande dra åt helvete (i snällare ordalag) blev det så tydligt att det finns ett allmänt ansvar att faktiskt inte ta skit från andra. Att alla är ansvariga för mötesklimatet.
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag kan bara säga att jag reagerar inte på nån lukt öht. Just nu stinker jag kossa lång väg för jag är strax på väg till dom damerna. När jag jobbade på en svinfarm så gick lukten aldrig ur helt trots dusch så folk får faktiskt finna sig i att ska dom ha fläsk och mjölk så finns det dom som inte luktar rosor precis även efter ett par duschar.

Jag tyckte inte att du luktade kossa faktiskt! :) Jag sniffade visserligen inte på dig direkt, men var tillräckligt "närgången" så jag hade känt om du luktade ko! :D
 
Sv: Tolerans för lukt

Förutom röklukt (särskilt den ingrodda fimpstanken och sur rökarandedräkt) har jag jättesvårt för lukten som man möter i många gamla välanvända studentbostäder. En odefinierbar kvalmig lukt av gammal smuts och matos från alla världens hörn, blandat med mängder av människors personliga odörer. Ibland känns det nästan som att man drar in nåns liv ner i lungorna. Jag har flera vänner som bor i såna hus och jag håller nästan andan tills jag kommer in i själva lägenheten där det inte alls brukar lukta så.
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag tillhör den delen av befolkningen som är doftallergisk. Jag har svårt för starka dofter och parfym kan vara rent fruktansvärt. Jag får som ett lock över luftstrupen och hostar som en galning. Den lilla luft jag kan få i mig är som att andas genom ett sugrör.

Visst kan matos, svettlukt osv var äckligt - men det åsamkar mig i alla fall ingen andnöd. Men varför måste man ha på sig så mycket parfym??

På jobbet är vi flera stycken som är doftallergiker - ändå så envisas några kvinnor att ha parfym på sig för de känner sig "nakna" annars.

Jag är rätt brutal - eftersom jag får andnöd så säger jag till direkt typ: "Du har på dig en parfym som jag inte tål". Ibland hjälper det att jag säger till, ibland inte. Min kollega som får migrän av parfym tycker det är pinsamt att säga till, så hon är tyst. Eller försöker linda in det rejält när hon påpekar att det inte är så bra med parfym.

/Lizzie
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag tyckte inte att du luktade kossa faktiskt! :) Jag sniffade visserligen inte på dig direkt, men var tillräckligt "närgången" så jag hade känt om du luktade ko! :D

Jag hade ju duschat ett par gånger och hade inte kokläderna på men du skulle känt doften som omgav mig igår kväll när jag svängde förbi affären efter en limpa och lite mer förnödenheter, DÅ stank jag kossa lång väg. :o


(Förresten så luktar ko gott, speciellt bakom öronen i den mjuka pälsen.) :love:
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag kan bara säga att jag reagerar inte på nån lukt öht. Just nu stinker jag kossa lång väg för jag är strax på väg till dom damerna. När jag jobbade på en svinfarm så gick lukten aldrig ur helt trots dusch så folk får faktiskt finna sig i att ska dom ha fläsk och mjölk så finns det dom som inte luktar rosor precis även efter ett par duschar.


Men om du har duschat och bytt kläder så luktar du väl inte ko/gris? :eek:
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag hade ju duschat ett par gånger och hade inte kokläderna på men du skulle känt doften som omgav mig igår kväll när jag svängde förbi affären efter en limpa och lite mer förnödenheter, DÅ stank jag kossa lång väg. :o


(Förresten så luktar ko gott, speciellt bakom öronen i den mjuka pälsen.) :love:

Jaha, du ville inte lukta kossa när du skulle få en kossa på besök??? :meh: Rädd att bli förväxlad med mig, va va va??

Ja en mjölkerska måste ju äta, förstår jag, annars blir det ingen mjölk i butikerna så klart! :p

(Ja, ko luktar inte äckligt i alla fall, men jag kom inte tillräckligt nära Mamma Mu för att kunna sniffa bakom örat! Bebisarna var visserligen nyfikna men inte där heller kunde jag slita tag i huvudet och sniffa på dem!:meh: )
 
Sv: Tolerans för lukt

Vi etologer brukar kalla det för stereotypa beteenden. Precis som tex krubbitning. :D
 
Sv: Tolerans för lukt

Börjar jag krubbita så hoppas jag på att få en sån där vit fin tröja på mig och någon rolig medicin (roligt att rolig har olika betydelser på danska och svenska... :D)!

Men jag håller inte med, stereotypt beteende är ett beteende som stjäl tid och måste utföras alltid typ och inte bara som hos mig, när jag sitter på någon föreläsning, möte eller när jag liksom inte har något att göra med händerna typ. Det är ju inte så att jag MÅSTE göra det när jag tittar på tv eller åker bil eller är ute med hundarna osv. Bara när jag liksom sitter eller står stilla (i väntan på tåg går jag ofta runt runt för det är skittrist att stå och glo om jag inte måste, men om jag pratar med någon där kan jag stå någotsånär stilla).
Som rastlöshet kanske man kan säga. Att det är svårt att koppla bort och bara vara i nuet, stressymptom typ.

(när jag åkte tåg i flera timmar förra lördagen var jag tvungen att göra något för att hålla mig vaken så jag smällde med min reflex (en sådan rolig en med magnet i så när man öppnar den och släpper går den igen och jösses vad jag tycker den är rolig :p) flera gånger, annars hade jag somnat och snarka på ett tåg med massor av folk vill jag INTE göra! :o )
 
Sv: Tolerans för lukt

Nej, så är inte ett stereotypt beteenden. I allvarliga fall så utför djuret det stereotypa beteendet mer eller mindre alltid, men det är långt ifrån alla djur med stereotypa beteenden som gör det. Det är väldigt vanligt att det bara uppkommer i situationer som innebär stress för djuren, tex vid fodring, för att djuret får stressreaktionen hävd av stereotypin.

För mig är likheten självklar. Du måste sitta/stå stilla och kan inte ändra på det faktumet eftersom du är på en föreläsning, väntar på ett tåg eller liknande. Du kan inte lösa situationen och få utlopp för din frustration på annat sätt än att fippla med en penna eller gå runt på perrongen.
 
Sv: Tolerans för lukt

Fast ett stereotypt beteende beskrivs bl a som "... återkommande beteenden som inte verkar ändamålsenliga men som utövaren fixerar sig vid".

Synonym till stereotyp är bl a monotont, enahanda och slentrianmässigt.

Och det får man väl säga att t ex pennknäppande är?
 
Sv: Tolerans för lukt

Precis!

När jag ska förklara stereotypa beteenden för barn brukar jag säga åt dem att ta sig en kik på de som står och väntar på en försenad buss eller tåg. :D

(Fast defintionen av stereotypa beteenden diskuteras och även att ha en annan benämning just för att det inte behöver vara just så fixerat som man ansåg tidigare)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
601
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp