Tolerans för lukt

Sv: Tolerans för lukt

Aha, så har jag inte förstått att stereotypt beteende är utan jag har förstått det som ett beteende som liksom är utan någon bakomliggande orsak så att säga.
 
Sv: Tolerans för lukt

Najj man är ganska överens om att den bakomliggande orsaken är frustration över sin miljö som inte går att göra något åt. Typ. :D

Tex en elefant jag känner, frustrationen för henne var att hon hölls utan artfränder. En annan frustration kan vara att ha ont i magen pga felaktig utfodring. Eller att man inte får utlopp för sitt rörelsebehov. Så orsak finns det alltid men exakt vad frustrationen är över kan variera något så enormt dock. :)
 
Sv: Tolerans för lukt

Fast ett stereotypt beteende beskrivs bl a som "... återkommande beteenden som inte verkar ändamålsenliga men som utövaren fixerar sig vid".

Synonym till stereotyp är bl a monotont, enahanda och slentrianmässigt.

Och det får man väl säga att t ex pennknäppande är?

Fast är det inte ändamålsenligt? Att vandra på perrongen är för att gööööra något, att trycka på pennan är för att få göra något och inte bara sitta och glo. Att få göra något med händerna, typ. Att stilla rastlösheten. Få tiden till att gå kanske.

Eller jag vet inte! :D Om jag gör något när jag koncentrerar mig, tänker eller funderar så är det lättare att tänka och koncentrera mig! :p
 
Sv: Tolerans för lukt

Precis!

När jag ska förklara stereotypa beteenden för barn brukar jag säga åt dem att ta sig en kik på de som står och väntar på en försenad buss eller tåg. :D

(Fast defintionen av stereotypa beteenden diskuteras och även att ha en annan benämning just för att det inte behöver vara just så fixerat som man ansåg tidigare)

Ja, men vet du hur fruktansvärt tråkigt det är att vänta på ett tåg, att slösa tid på att vänta liksom istället för att göra saker hela tiden! :D
 
Sv: Tolerans för lukt

Najj man är ganska överens om att den bakomliggande orsaken är frustration över sin miljö som inte går att göra något åt. Typ. :D

Tex en elefant jag känner, frustrationen för henne var att hon hölls utan artfränder. En annan frustration kan vara att ha ont i magen pga felaktig utfodring. Eller att man inte får utlopp för sitt rörelsebehov. Så orsak finns det alltid men exakt vad frustrationen är över kan variera något så enormt dock. :)

Hahah, okej då!

Är ett stereotypt beteende störande för andra? Alltså vandrandet på perrongerna tex.?
(med tanke på tråden :p)
 
Sv: Tolerans för lukt

Haha, jag tror inte att man brukar kalla det stereotypa beteenden när det gäller människor. :D (men vad vet jag, jag kan bara andra djur. :D )
Men ja, dom kan vara störande för andra. ;)

Och det är just det att det är så tråååååååkigt att vänta på tåget som är frustrationen. Jag har själv lite olika stereotypier att plocka fram när sånt händer. ;)

Förr sa man just att det inte fanns någon funktion med stereotypier, vilket nog är den biten man går ifrån mest, eftersom det oftast har en funktion. En befäst stereotypi frisätter bland annat endorfiner. Det finns litteratur som menar på att många djur börjar utföra stereotypin för att få endorfinerna. I andra fall är funktionen mer direkt, som att gå runt på perrongen medan man väntar på tåget ger en något att göra istället för att bara stå still. :)
 
Sv: Tolerans för lukt

Hahah, okej då!

Är ett stereotypt beteende störande för andra? Alltså vandrandet på perrongerna tex.?
(med tanke på tråden :p)

Mig skulle det inte störa om du vandrade på perrongen. Om du däremot vankade fram och tillbaka inne på mitt kontor skulle det nog vara störande och jag skulle be dig att gå en promenad istället.
Jag har försökt fundera på detta med vilka sorts stereotypa beteenden som skulle störa och för mig är det nog de som innebär ljud som jag uppfattar som mest störande. Om du bet tyst på naglarna var 5:e minut skulle jag inte bry mig men om du fnyste till var 5:e minut skulle jag försöka flytta mig så jag slapp höra. Det kanske är olika beroende på vad man själv är som mest känslig för (ljud, doft etc).
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag tycker att det låter som om du har kinestetiska drag om det har med koncentrationen på föreläsningarna att göra. Jag själv har liknande drag och fyller i rutor i block och liknande i stället för att hålla hjärnan på rätt spår :)
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag tycker att det låter som om du har kinestetiska drag om det har med koncentrationen på föreläsningarna att göra. Jag själv har liknande drag och fyller i rutor i block och liknande i stället för att hålla hjärnan på rätt spår :)

Jaaaa, eller drar streck på strecken eller ringar in hålen och gör lite extra cirklar bredvid hålen eller ritar blommor runt hålen!!! :D
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag är känslig för ljud, men bara upprepande ljud, som tex penntryckande :o :o Andra ljud är inte så farligt, men just upprepande stör mig.
 
Sv: Tolerans för lukt

Ha ha, helt sanslöst.
De är alltså inte snygga enligt arbetskamraten och då stör hen sig så mycket att du inte använder dem ?

Aldrig i livet att jag hade anpassat mig till det.
 
Sv: Tolerans för lukt

Så är det! ;) Jag har inte något problem med anpassningen, som det nu är får arbetskamraten anpassa sig till större del gentemot mig än vad jag gör gentemot arbetskamraten. Så jag köper byxförbudet :D
 
Sv: Tolerans för lukt

Du är en snäll människa !

Jag tycker det är rätt stor skillnad på att man tycker nåt är fult, såsom ett par byxor eller musik man inte gillar. Och ovanor som att smaska eller liknande

För mig är det stor skillnad på ljud, lukt resp synintryck. Ett synintryck stör mig inte alls. Men ljud och lukt stör mig. Jag är nog mest känslig för ljud. Det kryper i mig av väldigt många olika typer av ljud, men smaskningar och sånt är absolut värst.
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag blir helt fascinerad. Hur tog kollegan upp detta?
 
Sv: Tolerans för lukt

" Alltså, jag är ledsen att behöva säga detta men jag hatar verkligen dom där byxorna" Det var så himla komiskt att jag började gapflabba:D och jag lovade dyrt och heligt att bara ha dem hemmavid. ;)
 
Sv: Tolerans för lukt

Jag har en gummimatta i boxen till pållen, innan vi lägger in den brukar vi strö golvet med Staldren. En hyresgäst gnäller oerhört över att det luktar illa, när detta sker vilket är en gång per år. Tja det känns ingen lukt när mattan väl ligger på plats, medlet är till för just stallar till djur och helt gift fritt. Men det klagas hela året på att det luktar, ingen annan i stallet känner någon lukt det är bara denna hyresgäst.

Vid ett tillfälle var personen inte närvarande när vi la in mattan, men vi använde staldren även då. Däremot hade jag köpt kornad kalk för annat ändamål, personen tyckte då att det var jätte mycket bättre med kornad kalk för nu luktade det inte längre.:banghead:
Jag har varit med om att klagomål från förbipasserande där den med välanvända stallkläder (typ jeans och tröja) inte gav upphov till hästallergi medan den som hade nytvättade ridkläder var boven. Damen i fråga behövde nog snarare psykolog än allergiläkare kanske polare med din stallkompis.
 
Sv: Tolerans för lukt

Det kryper i mig av väldigt många olika typer av ljud, men smaskningar och sånt är absolut värst.

Det påminner mig om en person som jag dejtade för en väldig massa år sedan. Han satt och smaskade när han åt. Snacka om att jag blev helt avslagen direkt. Det var första och sista gången vi sågs.

Är det förresten skillnad på gammal svett och ny svett? Jag har alltid tänkt att antingen luktar det eller så luktar det inte. Hur snabbt kan en människa börja lukta svett?
 
Sv: Tolerans för lukt

Gammal unken svett är nog en av de värsta lukter som finns. Tänk dig gamla gympakläder. Urk.

Ny svett är ju när man sprungit ordentligt till bussen, det är kanske inte någon doftsensation, men bättre än gammal svett i alla fall. En människa kan väl börja lukta svett på 10 sekunder?
 
Sv: Tolerans för lukt

En människa kan väl börja lukta svett på 10 sekunder?

Det har jag faktiskt aldrig märkt varken på mig själv eller någon annan heller, varken efter ett svettigt ridpass/motionspass eller svettigt jobb. Jag är väl okänslig för nysvett kanske? (Men lukten i fredags blev jag nästan knockad av.)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp