Tollare eller jaktgolden? Skillnader, likheter och annat viktigt.

Ciindy

Trådstartare
Nu börjar det äntligen vara dags för valpköp! Jag har länge (3 år) letat efter en till tollare, har på dessa år känt att det bara har funnits tre intressanta kullar. Den första kullen blev bara hanar, den andra tiken gick tom och parades sen inte om och den som var aktuell nu har uppfödaren bestämt att para vid nästa löp istället.
Tyvärr kommer jag nog inte ha möjlighet att ha en valp från den kullen då det blir helt fel tid för mig att ha en pyttevalp trots att jag så gärna vill.

Under dessa tre år har tankarna gått mellan tollare och jaktgolden och jag har hela tiden känt att jag hade kunnat passa utmärkt med de båda raserna. Anledningen till att jag snöat in på tollaren senaste tiden är fram för allt för att jag vill prova ha en bra tollare, den jag har nu är tyvärr inte mycket att skryta över mentalt.

Hunden som kommer till mig kommer bli min framtida tävlingshund i en hel rad av grenar (hoppas jag). Fokuset kommer nog att pendla mellan lydnad, brukset och agilityn och målen är höga. Någonstans finns ju målet att den här nya jycken ska tävla SM! Kan absolut tänka mig att jaktträna hunden oavsett vilken ras det blir, dock är det inte där mitt huvudfokus är just nu, men man ska ju aldrig säga att det inte kan bli. För mig är det viktigt att ha en hund som vill (älskar) jobba, trevlig att ha hemma och såklart har de bästa förutsättningarna för att få vara frisk.

Hur går era tankar kring tollare eller jaktgolden? Vilka svagheter och fördelar ser ni hos de olika raserna? Kanske kommer det upp någonting nytt som inte slagit mig tidigare. Berätta om era erfarenheter, om träningskompisars hundar osv. Jag vill veta mer!
 
Nu börjar det äntligen vara dags för valpköp! Jag har länge (3 år) letat efter en till tollare, har på dessa år känt att det bara har funnits tre intressanta kullar. Den första kullen blev bara hanar, den andra tiken gick tom och parades sen inte om och den som var aktuell nu har uppfödaren bestämt att para vid nästa löp istället.
Tyvärr kommer jag nog inte ha möjlighet att ha en valp från den kullen då det blir helt fel tid för mig att ha en pyttevalp trots att jag så gärna vill.

Under dessa tre år har tankarna gått mellan tollare och jaktgolden och jag har hela tiden känt att jag hade kunnat passa utmärkt med de båda raserna. Anledningen till att jag snöat in på tollaren senaste tiden är fram för allt för att jag vill prova ha en bra tollare, den jag har nu är tyvärr inte mycket att skryta över mentalt.

Hunden som kommer till mig kommer bli min framtida tävlingshund i en hel rad av grenar (hoppas jag). Fokuset kommer nog att pendla mellan lydnad, brukset och agilityn och målen är höga. Någonstans finns ju målet att den här nya jycken ska tävla SM! Kan absolut tänka mig att jaktträna hunden oavsett vilken ras det blir, dock är det inte där mitt huvudfokus är just nu, men man ska ju aldrig säga att det inte kan bli. För mig är det viktigt att ha en hund som vill (älskar) jobba, trevlig att ha hemma och såklart har de bästa förutsättningarna för att få vara frisk.

Hur går era tankar kring tollare eller jaktgolden? Vilka svagheter och fördelar ser ni hos de olika raserna? Kanske kommer det upp någonting nytt som inte slagit mig tidigare. Berätta om era erfarenheter, om träningskompisars hundar osv. Jag vill veta mer!

Jag tycker att båda raserna är spretiga. Har träffat bra och dåliga exemplar av båda raserna. Tollarna brister ibland i motor, de kan ha lite väl hög skärpa samt rädslor för lite allt möjligt. Jaktgoldens kan å andra sidan ha problem med dåliga nerver/lätt till stress och bristande impulskontroll. Bra individer av båda raserna är dock väldigt trevliga att ha att göra med!

Jag tränar ofta med 3 olika jaktgoldens från olika linjer, av dem har 1 problem med stress, 2 har problem med bristande impulskontroll, 2 har lite svårigheter med det sociala. Egentligen är det bara 1 som är riktigt bra. Tränar ibland med en Tollare, och har tränat med 3 andra. Har dålig koll på om de är släkt eller ej. Ena tollaren har lite svårt med det sociala, men har en bra motor. 1 var riktigt trevlig! 1 var medioker. 1 var ungefär lika aktiv som en soffpotatis.

Du har inte kikat på jaktlabbe? Jag tycker att de nästan alltid är bättre mentalt än de andra retrieverraserna, även om de kanske är snäppet hårdare och mer självständiga.
 
Du ser precis samma problem som jag ser i de båda raserna. Jag kommer vara enormt kräsen när jag köper hund och det är därför det har fått ta så pass lång tid som det faktiskt har gjort. Tollaren är den som jag har bäst koll på i nuläget och vet vad jag vill och inte vill ha. Tyvärr är det väldigt få kombinationer jag är intresserad av då jag vill ha motor och en bra mentalitet utan stress.

Jag har tyvärr inte haft möjligheten att stöta på lika många jaktgolden som tollare då det finns väldigt få här uppe i norraste Sverige. Men upplever att det finns lika mycket skräp inom jaktgolden som det finns inom tollaren och att man får vara på sin vakt om man vill ha en bra och stabil hund. Även storleken talar emot golden lite då jag egentligen tycker att det är lite stora för min smak. Drömmen är väl en liten smidig tollare med alla positiva egenskaper jag vill ha, men när jag inte hittat det på 3 års letande är ju frågan om jag kommer hitta det alls.

Jaktlabbarna verkar jättetrevliga men tyvärr klarar jag inte av deras päls. Reagerar sällan på hundar annars men just dessa korthårshundar gör att jag nyser och fräser mest hela tiden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 689
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 884
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 357
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp