Tollare vs aussie?

aneeette

Trådstartare
Låt höra ni som är insatta i raserna! Jag håller på att fundera på nästa hund, som fortfarande är ett tag bort, men att göra lite forskningar i raserna skadar ju inte.

Vad skiljer raserna åt? Vilka likheter finns?

Tanken är att det kommer tränas tävlingslydnad, spår och sök, utspritt över 5-6 dagar i veckan, och (så klart!) långa och många promenader utöver detta.

Vilken av raserna tror ni passar bäst? :)
 
Sv: Tollare vs aussie?

Ok :) Varför då?

Misstolka mig inte som "sur", jag vill bara veta så mycket som möjligt :bump:
 
Sv: Tollare vs aussie?

Jag har träffat tre aussies på kort tid och vilka charmtroll de är :love:.
Och vad olika de kan vara, den första som jag tränar bruks tillsammans med är ganska liten och nätt, otroligt vacker (grå) och lättlärd och pigg. De andra två tränar jag rapport med och de är syskon en trefärgad och ganska stor hane också väldigt vacker och de tävlar i lydnad också. Den tredje är en mellan stor tik röd och vit, tävlas i lydnad och i framtiden rapport då.
Den lilla grå är tyst av sig och vill jobba, de andra två ialla fall hanen lite skällig, jobbar bra.
Tollaren är väl en jakthund, fågel?
 
Sv: Tollare vs aussie?

Ja, det aussies jag träffat har också varit charmtroll :love: Men samtidigt har tollarna jag träffat också varit :love: Det som "oroar" mig är vallningsinslagen, men det är klart att man kan leta reda på uppfödare som inte inriktar sig på rena vallningsgener.

Tollarna är jakthundar, fågel, ja :) Och jag har tänkt köra spår - viltspår, personspår - och sök. Så det känns som att det lutar åt tollarna, men eftersom jag är nyfiken på aussies också så vill jag ta reda på så mycket som möjligt om båda raserna :)
 
Sv: Tollare vs aussie?

Den jag tränar bruks med berättade att det finns uppfödare som avlar på mindre vallning. Hennes måste vara från en sån för hon vallar inget och spårar som en gud :), hon fixar uppletanade rutan också. De är ju inte lika vallningstokiga som en border.

De tollare som jag känner till är jakthundar samt en som tävlar bara lydnad med sin. Jag tycker aussies har så vackra färger, en tollare är ju "bara" röd ;)
 
Sv: Tollare vs aussie?

Haha, ja en tollare är "bara" röd, men vilken färg är min nuvarande hund? :p Han är också "bara" röd, och helt underbart röd :bump:

Tack för dina svar. Men det blev inte ett lättare val ;)
 
Sv: Tollare vs aussie?

Nejdå, tollare är ju vita också (de flesta iaf) :idea:
Tycker de är hur fina som helst.
 
Sv: Tollare vs aussie?

Det är ytterst få Aussie uppfödare som avlar på vallanlag, det är i pricip två varianter, utställning o bruks.
Mentaliteten är ojämn, speciellt hos utställningsvarianten.

De är för vackra för sitt eget bästa, det samma gäller Tollaren (samma vad gäller mentaliteten, tyvärr).

Båda raserna har exploderat, vilket inte befrämjar avel av sunda o rastypiska hundar.

Nova Scotia Duck Tolling Retriever är inte vilken fågelhund som helst, läs mer om jaktsättet på rasklubbens hemsida.
 
Sv: Tollare vs aussie?

Jag tror att båda raserna kan passa men som Vallhund skrev så har både tollaren och aussien vuxit för fort antalsmässigt och kvalitén är minst sagt ojämn. Nu syftar jag ffa på mentaliteten även om utseendet också kan skifta en hel del.
För båda raserna gäller alltså att verkligen se upp när man väljer uppfödare/föräldrar till sin hund. Välj en uppfödare som bevisligen satsar på mentaliteten och kan visa upp bruks-, MH- MT- (aussien) resultat. Kräver de inte av dig att du skall jobba med din hund och göra tex MH så hade jag dragit öronen åt mig. Det där med vallningen skulle jag inte dra mig för när det gäller aussien, det är som sagt inte många som avlar på vallegenskaperna och knappast någon som avlar på bara vall och inte bruks.

Värt att tänka på med tollaren är att den inte är en liten, röd golden;). Den är ofta både vassare och egensinnigare.

Om jag vore som du skulle jag besöka uppfödare och kolla med rasklubbarna efter aktiviteter som du kan besöka och sedan se vilken ras som känns bäst.
 
Sv: Tollare vs aussie?

Kan inte säga vad du ska välja, vill bara ge en synpunkt spetsägare till spetsägare;)

De Aussie jag känner (då främst min systers hane, och hennes/våran kompis tik) skiljer sig från spetsen som natt skiljer sig från dag.

Man brukar väl säga att spetsen (de flesta iaf) är lättfostrad men svårtränad, aussien skulle jag säga är tvärt om. Syrrans aussie kryper ur skinnet av lycka om man ställer upp sig och viskar "fot" och slår nästan knut på sig själv för att göra rätt, medan min säger "och vad erbjuder du i utbyte mot min prestation?" och blir det svårt så man måste anstränga huvudet lite så är det inte säkert han vill vara med längre:) De aussies jag känner skulle kunna springa sig medvetslösa en agilityträning varm dag, medan min säger efter en stund att "nu är jag trött" och går och lägger sig i en tunnel:o:) Nu är det inte så illa som det låter med min hund, han har blivit otroligt rolig att jobba med på sista tiden, men kommer aldrig bli någon arbetsnarkoman.

Samma sak med spåret, eller sök, eller vad fan som helst:devil: Man bara förklarar för Aussien vad han ska göra och han gör det. Visst, min kille spårar som en halv gud, men vad hjälper det när han totalignorerar pinnarna?:grin:

So far so good

MEN! När det kommer till vardagen så är min hund MIL före de aussies jag känner. Har inte träffat en enda som kan gå i koppel:angel: Syrrans har problem med osäkerhet i kombination med vakt = utfall mot andra hundar, har även vaktat mot människor. Relativt stort viltintresse, kan dra sina rundor på 2-3 minuter om de får chansen. Har en tendens att svara upp om man korrigerar dem.

Detta medan det största problemet jag har haft med min hund är att han, främst när han var yngre, inte kunde motstå frästelsen om e annan hund ville leka, och kunde då sticka dit, plus bajsintresset:angel:

Så, det är enligt mig ett helt annat typ av hundägande. Energin som man sparar in på momentträningen, får man istället lägga på att få en hund som fungerar i vardagen.


OBS att detta är mina egna högst personliga upplevelser!

Tollare har jag inte träffat nån mer än den som var med på våran valpkurs, så där är jag tyst.
 
Sv: Tollare vs aussie?

Ok, tack för svaret! :) Har sett att det ökat på sistone, så jag har redan nu börjat kolla runt efter uppfödare som föder upp de olika raserna för att försöka hitta något som passar mig bra.

Jag har koll på hur de "jagar", så det är inte något nytt :)
 
Sv: Tollare vs aussie?

Paradox: Att det är helt annorlunda att ha en aussie och en liten spets har jag förstått, men eftersom jag själv tycker det är så otroligt kul att träna så skulle jag vilja ha en hund med lite mer intresse för att just träna och göra saker ;) Småspetsarna är ju lite "annars", men de har verkligen sin charm och jag är jättenöjd med vår hund, och jag har verkligen fått jobba för att få honom dit han är idag :)

Och vad jag själv har lagt märke till är samma sak som du, att min lilla är väldigt "enkel", det svåraste med honom har varit att få honom att "varningsskälla" mindre :angel:

Det är inte aktuellt än på ett tag då min lilla Kid ska få bli "vuxen" innan det är dags för ett tillskott.


Lona De uppfödare jag tittat på än så länge, som inte engagerat sig i MH- MT- har jag uteslutit ganska omedelbart just för att jag vill ha en liten aning om vad det är jag får för nånting i kopplet. Och naturligvis vill jag se vad hundarna används till och hur det går.

Jag ska försöka leta reda på någon träff eller något liknande med båda raserna, för att se vad som kan tänkas passa mig bäst.

Fiffi1 Ja, man kanske ska variera färgen för att undvika "Nämen är det mamma och barn" :crazy: ;)
 
Sv: Tollare vs aussie?

Jag tycker det låter som en bra idé att försöka träffa så många hundar som möjligt av respektive ras.
Den aktivering som du räknar upp i första inlägget kan du göra med både en aussie och en tollare, det du ska inrikta dig på är att ta reda på vilken mentalitet som passar dig som person bäst.
Lycka till!
 
Sv: Tollare vs aussie?

Tack! :) Det är ungefär så jag försöker tänka, att rasen "spelar ingen roll", för jag tror att båda skulle fungera bra här hemma, utan försöka hitta en mentalitet som passar mig, och min sambo så klart, han måste ju också fungera med hunden - även om det är jag som kommer stå för allt vad träning heter.

Det du berättat för mig tidigare om tollare, och det jag läst och fått höra från de uppfödare jag kontaktat gör att det lutar lite åt det hållet, men jag har absolut inte bestämt mig för något. Ska försöka ta mig iväg till uppfödare och "vanligt folk" med dessa hundar för att försöka skapa mig en bättre bild av båda raserna.
 
Sv: Tollare vs aussie?

Paradox: Att det är helt annorlunda att ha en aussie och en liten spets har jag förstått, men eftersom jag själv tycker det är så otroligt kul att träna så skulle jag vilja ha en hund med lite mer intresse för att just träna och göra saker ;) Småspetsarna är ju lite "annars", men de har verkligen sin charm och jag är jättenöjd med vår hund, och jag har verkligen fått jobba för att få honom dit han är idag :)

Och vad jag själv har lagt märke till är samma sak som du, att min lilla är väldigt "enkel", det svåraste med honom har varit att få honom att "varningsskälla" mindre :angel:

Det är inte aktuellt än på ett tag då min lilla Kid ska få bli "vuxen" innan det är dags för ett tillskott.

Självklart menade jag inte inlägget som ett argument till att ha spets istället för en aussie! Tänkte bara ge min syn på skillnaderna;) Letar själv efter nästa ras, och har väl i princip bestämt mig, om jag bara kan hitta en uppfödare med hundar som gjort mer än travat runt i ringen, om ens det. "X har provat villtspår ett par gånger och älskade det" är inte arbetsmeriter för mig:eek:
 
Sv: Tollare vs aussie?

Jag förstog att du inte menade att jag skulle välja en spets över någon av de andra raserna, kanske bara uttryckte mig lite konstigt :)

"X har provat villtspår ett par gånger och älskade det"
-Ja, det är ju en otrolig merit.. :crazy: :cool:

Vad är det för ras du kollar på? PMa gärna om du inte vill svara här :)
 
Sv: Tollare vs aussie?

+ Generalen.

Jovisst är det underbart:crazy:

Nu finns det iof några FÅ uppfödare i sverige som verkar hyffsade, får se vad som händer, är inte aktuellt än på något/några år, kanske får titta på uppfödare i grannländerna. Alt ge upp och köpa en ras av "säkrare kort".

Rasen jag tittar på är Lapsk vallhund:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 707
Senast: Tiger tok
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 964
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 603
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 615
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp