Tolling Retriever

Yrja

Trådstartare
som familjehund? Hur krävande är de eg?

Träffade en kompis som har en tollare, och jag smälte direkt. Den var verkligen jättefin och SÅ lugn. Satte genast av till min hundkunnige syster och sa att en sån vill jag ha! Hon berättar då att de i vanliga fall är ganska krävande hundar som är pigga och behöver mycket stimulans. Kompisen hade tydligen "bara haft tur" med sin. Men jag vill inte riktigt släppa det. :angel:

Vill ju ha en hund som inte behöver mycket stimulans i form av träning(självklart behöver alla hundar stimulans men olika mycket). Tanken är alltså att jag ska ha en lugn och snäll familjehund. Finsk lapphund hade jag tänkt mig innan. Hur mycket mer krävande är tollaren? Kan man ha dem som familjehund eller hur är de i temperamentet, och hur mycket stimulans behöver de? Kanske finns nån ras att jämföra med?
 
Sv: Tolling Retriever

tintilar skrev:
som familjehund? Hur krävande är de eg?

Träffade en kompis som har en tollare, och jag smälte direkt. Den var verkligen jättefin och SÅ lugn. Satte genast av till min hundkunnige syster och sa att en sån vill jag ha! Hon berättar då att de i vanliga fall är ganska krävande hundar som är pigga och behöver mycket stimulans. Kompisen hade tydligen "bara haft tur" med sin. Men jag vill inte riktigt släppa det. :angel:

Vill ju ha en hund som inte behöver mycket stimulans i form av träning(självklart behöver alla hundar stimulans men olika mycket). Tanken är alltså att jag ska ha en lugn och snäll familjehund. Finsk lapphund hade jag tänkt mig innan. Hur mycket mer krävande är tollaren? Kan man ha dem som familjehund eller hur är de i temperamentet, och hur mycket stimulans behöver de? Kanske finns nån ras att jämföra med?


Jag har också hört att Tollare är mycket envisa och krävande och rätt svåra att få fason på men lyckas man har man ju en kanon hudn. De är ju väldigt vackra hundar. Men ska tydligen vara väldigt svåra och energiska. Så din kompis har nog rätt tyvärr
 
Sv: Tolling Retriever

Grannen hade två såna, den ena avlivad, den åt upp allt som var mindre än han själv, och den andra högg mig ordentligt förra veckan, så den får gärna gå samma öde tillmötes.
Dock är det väldigt söta hundar, så lite synd är det allt.
 
Sv: Tolling Retriever

Tollaren är en hund som kräver MYCKET. Gå gärna in på tollarklubben.org och läs om dem. Mina föräldrar har två och framf på tiken märks det direkt om inte hon fått tillräkligt en dag då är hon totalt hemsk och helvild (hon är 6 år). Hanen är ngt lugnare men även han behöver aktivers för att må bra. Tiken tränar/tävlar viltspår, jakt och agility och hanen bruks (lydnad och spår), viltspår och jakt. Har man tid och lust att lägga ner mkt tid är de väldigt trevlga och fina hundar
Lapphunden vet jag inte mycket om men de kräver väl väldigt mkt motion eller?

Jag rekomenderar inte att du skaffar en tollare om du inte vill läga ner mkt tid på mental aktivering.
 
Senast ändrad:
Sv: Tolling Retriever

Min kompis Tollare är precis så krävande. Hon steppar om hon inte får tillräckligt. Sen är hon inte riktigt snäll mot andra hundar. Men väldigt charmig mot folk. I somras blev jag hundbiten för första gången och det var av en annan Tollare. Han är också väldigt energisk. Men han var bara två år. Min kompis tik är 4-5 år.
 
Sv: Tolling Retriever

Tollaren kräver mycket arbete, i alla fall vad jag sett när jag träffat ägare till sådana.
Har bla. en kompis som har tollare. Hon använder honom till apportering och spår och först nu vid 3-års åldern har han börjat lugna ner sig lite.

Dock en härlig hund om man vill ha en att arbeta med, men inte som sällskap bara....
 
Sv: Tolling Retriever

Tippan skrev:
Min kompis Tollare är precis så krävande. Hon steppar om hon inte får tillräckligt. Sen är hon inte riktigt snäll mot andra hundar. Men väldigt charmig mot folk. I somras blev jag hundbiten för första gången och det var av en annan Tollare. Han är också väldigt energisk. Men han var bara två år. Min kompis tik är 4-5 år.
Hm, kompisens hane är också lite "ovänlig" mot andra hundar, trots träning som valp....
 
Sv: Tolling Retriever

Det där med aggrisiviteten har jag inte sett hos tollare och då har jag träffat väldgt många genom träningarna oc tävlingarna med våra hundar. Vår hane älskar allt och alla (människor som djur), han är nästan för snäll och säger inte ifrån när ngn är jobbig mot honom. Tiken är lite tuffare men har aldrig bitit ngn eller hamnat i bråk med en annan hund. Hon bryr sig inte utan går undan och låter hanen "prata" med människan/hunden vilket han hemsk gärna gör. Är det ngn hund som är jobbig mot henne fräser hon till och blir rejält arg för en kort stund och sen går hon.
 
Sv: Tolling Retriever

jag har en tollare och han kräver otroligt mycket,ut och gå och springa flera ggr per dag plus hjärn stimulans,en otroligt snäll hund som alltid barnen leker med och han är så försiktig (han blir 3 år i år)

han är en riktig goding och skulle aldrig kunna tänka mig en annan hund :love:
men som sagt dom kräver mycket men gör man rätt är det den bästa vän du kan få.
 
Sv: Tolling Retriever

Tollare kräver arbete av något slag. Många uppfödare försöker sälja till köpare som är intresserade att hålla på med det de är till för. Men många tävlar ju också lydnad, agility och bruks med fina resultat.
Någon skrev de är svåra, det kan jag inte hålla med om. De är lättlärda och har energi, men iom att de lär sig snabbt så lär de sig också olater väldigt snabbt. Så det gäller att hålla på sina regler mm vid uppfostran.
Att bara ha en tollare till sällskap, det rekomenderar jag inte. Sen finns det säkert undantag, som i allt.
 
Sv: Tolling Retriever

Tack för alla svar.
Känner att tollaren kanske inte är nåt för mig. :angel: Men det är svårt att tänka sig att de är så krävande och "aggresiva" som ni beskriver när man sett kompisens pojke. Så lugn och harmonisk. Stannar hon och pratar en stund så lägger/sätter han sig och väntar lugnt. Hon berättade att han även brukade göra så hemma när han var ute på gården - bara sätta sig ner och filosofera. :D Han går lös överallt och är inte rädd för något. Kompisen har aldrig haft hund tidigare och tränar inte med honom, mer än vardaglig lydnad som man alltid gör med sig hund. Hunden är snart 1,5 år.

Så som alla säger, han är väl ett undantag, men ett väldigt perfekt sådant. :cool:
 
Sv: Tolling Retriever

Vilken kennel kommer din kompis hund från? Jag har märkt att det skiljer väldigt mycker på olika hundar. Föräldranas tollare tex skulle man inte kunna tro att de är samma ras. De kräver dock mkt båda två.
 
Sv: Tolling Retriever

Läste i ett rasspecial om tollaren att: en tollare är som en border collie fast på retriever sidan.
Och de flesta vet hur mkt stimulans,motion och mental träning en border behöver...så kan du tänka dig en border så klarar du nog av en tollare också.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 606
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 449
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 178
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag tittar runt överallt jag kan komma på, läser dussintals böcker, ssk hemsidan , letar på forum och försöker bestämma mig för nästa...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 162
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp