Tomater mognar inte inne

olivettino

Trådstartare
För en gångs skull fick jag hyfsat välmående och fina egenodlade tomater, trots årets väder och trots att jag inte odlar i växthus. Eftersom inte mognar mer utomhus nu så tog jag in dem förra helgen och hängde upp kvistar i fönstret och lade enstaka tomater på fat för att mogna. Men mer eller mindre alla ruttnar! Tankar om vad som gått fel? Jag har verkligen inga gröna fingrar.
 
När min mamma odlade tomater så var det någon som sa att man kan lägga omogna bredvid något rött, så skulle de mogna fortare. Vet inte om det är något gult för gula tomater då.
Du kan ju alltid prova.
 
Det kan bero på för mycket regn och för lite sol under tillväxten. Jag har alltid lagt ut mina omogna tomater på brickor och bara ställt dem där det har funnits plats utan tanke på sol och de har alltid mognat men i år har ju inte sommaren varit som vanligt och då kan det bli så att de blir dåliga. Med tanke på hur dyra tomaterna är i affärerna redan så kan jag tänka mig att de stora tomatodlarna har liknande problem.
 
Jag satt och funderade på just det här igår.
Mina tomatplantor är enorma, de är verkligen små buskar som tagit över hela odlingslådan. De är dessutom fulla av stora tomater, alla gröna.. Inte en enda har mognat på plantan i år. :cry:
Googlat "mognadstips" och det mesta går ut på att lägga tomaterna i solen ihop med ett äpple. Det ska visst vara effektivt. Värt att testa!
 
Vi fick tips om att lägga de gröna tomaterna mörkt och lite varmare än normalt (ovanpå kylen, tex). Funkade bra, de blev röda!
 
Med största sannolikhet är det nog vädret som ställt till det i år som TinyWiny är inne på. Det har ju varit så kallt och periodvis blött. Nu är mina tomater tyvärr bortom all räddning så de flesta hamnade i komposten idag. Det går ju inte att göra något av ruttna tomater. Hade det bara handlat om att de inte vill mogna och förblir gröna hade jag lätt som en plätt gjort ett par bukar inlagda tomater eller marmelad. Hoppas på bättre tur nästa år. Någon form av enkelt växthus blir det då...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 632
Senast: Loons
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 109
Senast: LevelSkin
·
Trädgård & Växter Ni med växthus/odlar hur går det med era tomater/gurkor....mm Ja, gurkor får jag. Tomater i massa men ännu inte mogna. En massa...
Svar
8
· Visningar
2 858
Senast: Brisa
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 649
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp