Tomatplantor som "krullar" sig i bladen...

Dana

Trådstartare
Några av mina tomatplantor blir bladen "krulliga", torkar typ. De är ca 10 cm. Har satt de i större kruka, för innan såg jag hoppstjärtar i jorden. Då ska ju jorden torka ut....? Efter omplantering har de tagit fart, men en del av de har då bladen blivit "krulliga". Ser precis ut som om de har fått för lite vatten?....

Inte alla plantor, men är rädd att de ska helt dö. Har sökt på internet, men hittade inget. Har de under en växtbelysning, kanske för ljust? Inte varmt...

Vad gör de sk hoppstjärtarna med plantan? Vad är symtomen om man inte blir av med de? Ska jag byta jord igen? Plantera om? Det är de nedre bladen som "krullar" sig.

Det är 3:e året jag pysslar med detta, men ej varit med om detta förut. Lite nybörjare...
 
Sv: Tomatplantor som "krullar" sig i bladen...

måste, måste, måste skaffa nya glasögon... (rubriken...) :o ;)

Jag hade helt sonika klippt av bladen och bara sparat något längst upp för klorofyllets skull. Låt jorden vara ganska torr, spraya hellre plantan med sprayflaska. När plantan blommar bör du dock inte låta den torka ut så den slokar.

Nu är jag ingen trädgårdsexpert, men så här hade jag skött den om det drabbat mig.

Lycka till! :)
 
Sv: Tomatplantor som "krullar" sig i bladen...

Att bladen rullar ihop sig, brukar bero på alltför stora skillnader i temperatur. Hoppstjärtar bli man av med om man låter jorden torka ut, därefter vattnar lite då och då..försiktigt. Vad använder du för jord ? Och vart står dina plantor ?
 
Sv: Tomatplantor som "krullar" sig i bladen...

jag tror det kan bero på för mycket näring. Mina tomater ser alltid ut så. Är ingen fara om det är det
 
Sv: Tomatplantor som "krullar" sig i bladen...

Det beror förmodligen på att du har planterat om dem och de har fått ny näring, krulliga blad brukar tyda på gott om gödsel. Klipp inte av dem, det stabiliserar sig säkert.
 
Sv: Tomatplantor som "krullar" sig i bladen...

*kl*

Jag har för första gången köpt tomatplantor och undrar när jag ska börja gödsla?
Min första tanke är att vänta tills de blommar. Rätt eller fel?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har alltid önskat att jag hade"gröna fingrar". Tycker om blommor och andra växter men har aldrig lyckats hålla liv i annat än...
Svar
12
· Visningar
3 736
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp