Tomatplantorna vissnar

Seabaz

Trådstartare
Odlar körsbärstomater och jisses så många det börjar bli.
I takt med att de mognar så börjar plantorna i sig att dö, är det "tomatlivets cirkel" eller bör jag göra något?

Har gödslat runt plantorna och googlat till mig ett vattningsschema som jag följer för att varken vattna för mycket eller för lite...

Plantorna planterade jag nog lite för nära varandra när de var små, tänkte inte på hur stora de kan bli, det kanske bidrar till att de nu vissnar?
 
Endel sorter gör så medans andra fortfarande ser gröna och fina ut även när tomaterna börjar mogna.
Jag har i år 7 sorter om jag inte minns fel och fyra av sorterna började vissna när tomaterna började mogna medans övriga är fina fortfarande. Alla är såklart skötta på samma sätt.

Lagom vattning kan vara svår och ett schema är ju just bara ett schema. Man måste ju också anpassa vattenmängden och vattningsfrekvensen till de faktiska omständigheterna. En tomatplantas jord ska aldrig torka, då dör plantan av det men ska såklart inte heller vara dygnsur jämt. Det är också bra om man aldrig vattnar på själva plantan och att man vattnar tidig morgon/kväll så att inte solen bränner bladen.

Om plantorna står för tätt är det lätt att det blir mindre mängd tomater just för att det är trångt.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har en envis stubbe, rönnsumak, som skjuter rotskott som en tok :cautious: har börjat gräva runt stubben och huggt av en del större...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Tilly_85
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 040
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 285
Senast: mackan
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp