Tomatsoppa-utfyllnad

Enya

Trådstartare
Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet att en del fått tomatsoppa och makaroner, men det fick som tur var aldrig jag) och jag har lyckats föra över min kärlek för tomatsoppa och ris till mina barn så vi har alltid ätit det så, men nu i kväll slog det mig, kanske för att jag är sugen och hungrig på något utan att förstå vad- vad kan man fylla ut soppan med utöver ris (EJ makaroner/pasta)? Vad för kött? Grönsaker? Linser och bönor har jag inte och är nog inget fan av eftersom jag inte har lagat sådan mat och inte har sådana varor hemma, men vad finns det annars? Eller finns det något med linser eller bönor som är trevligt så att jag skulle drista mig till att testa kanske?

Hur äter ni er tomatsoppa? Eller äter nig inte det alls? Hur åt ni den i skolan?

Mamma brukar säga att hon aldrig ätit tomatsoppa någonsin och aldrig i livet skulle testa för hon kan inte tänka sig att det är gott. jag brukar svara henne att hon VERKLIGEN har missat en enkel och god rätt där och hon som tvingade oss barn att smaka på allt som barn liksom. ;)

jag måste kolla när pizzadegen i kylen går ut ur datum, annars kanske jag kan äta tomatsoppa i morgon, är sugen!
 
Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet att en del fått tomatsoppa och makaroner, men det fick som tur var aldrig jag) och jag har lyckats föra över min kärlek för tomatsoppa och ris till mina barn så vi har alltid ätit det så, men nu i kväll slog det mig, kanske för att jag är sugen och hungrig på något utan att förstå vad- vad kan man fylla ut soppan med utöver ris (EJ makaroner/pasta)? Vad för kött? Grönsaker? Linser och bönor har jag inte och är nog inget fan av eftersom jag inte har lagat sådan mat och inte har sådana varor hemma, men vad finns det annars? Eller finns det något med linser eller bönor som är trevligt så att jag skulle drista mig till att testa kanske?

Hur äter ni er tomatsoppa? Eller äter nig inte det alls? Hur åt ni den i skolan?

Mamma brukar säga att hon aldrig ätit tomatsoppa någonsin och aldrig i livet skulle testa för hon kan inte tänka sig att det är gott. jag brukar svara henne att hon VERKLIGEN har missat en enkel och god rätt där och hon som tvingade oss barn att smaka på allt som barn liksom. ;)

jag måste kolla när pizzadegen i kylen går ut ur datum, annars kanske jag kan äta tomatsoppa i morgon, är sugen!
Håller med din mamma
 
Jag äter bara tomatsoppa och bröd. Så gott. Kanske en klick creme fraiche också.

Har aldrig ätit tomatsoppa med ris och jag tror inte att vi nånsin fick det i skolan. Den enda soppa jag minns från skolan är en minestrone med slemmiga små spaghetti som inte var någon trevlig upplevelse.
 
Jag äter bara tomatsoppa och bröd. Så gott. Kanske en klick creme fraiche också.

Har aldrig ätit tomatsoppa med ris och jag tror inte att vi nånsin fick det i skolan. Den enda soppa jag minns från skolan är en minestrone med slemmiga små spaghetti som inte var någon trevlig upplevelse.
Ja det kan man ju också göra. Känner mig nog mer sugen på en matigare variant nu, men tomatsoppa tycker jag verkligen om. :)
 
Ja det kan man ju också göra. Känner mig nog mer sugen på en matigare variant nu, men tomatsoppa tycker jag verkligen om. :)
Jag skulle kunna tänka mig att man kan sätta i iprincip vilka grönsaker som helst, det man tycker om. Oliver om man gillar det passar säkert bra, morötter, zucchini och så fetaost och solrosfrön eller pumpakärnor ovanpå. Eller mozzarella, halloumi.
 
Jag skulle kunna tänka mig att man kan sätta i iprincip vilka grönsaker som helst, det man tycker om. Oliver om man gillar det passar säkert bra, morötter, zucchini och så fetaost och solrosfrön eller pumpakärnor ovanpå. Eller mozzarella, halloumi.
Zucchini! Det älskar jag och har hemma. Halloumi har jag hemma men har nog aldrig testat. Oliver gillar jag inte, men har morötter. gud vad hungrig jag är!
Kan man ha någon kött i?
 
Zucchini! Det älskar jag och har hemma. Halloumi har jag hemma men har nog aldrig testat. Oliver gillar jag inte, men har morötter. gud vad hungrig jag är!
Kan man ha någon kött i?
Nötkött skulle jag välja. I små bitar.
Krutonger i också kanske?
 
Zucchini! Det älskar jag och har hemma. Halloumi har jag hemma men har nog aldrig testat. Oliver gillar jag inte, men har morötter. gud vad hungrig jag är!
Kan man ha någon kött i?
Jag tänker kyckling om man vill ha något kött. Lite neutralt. Steka halloumin och kycklingen och bara lägga i när soppan är varm.
Jag blir sugen på att testa men då måste jag handla typ allt 😁
 
Eller finns det något med linser eller bönor som är trevligt så att jag skulle drista mig till att testa kanske?
Röda linser kan du testa att ha i soppan. De är lätta att använda, behöver inte blötläggas och kokar sönder på typ 10 minuter, så att det blir som en lite tjockare soppa. De smakar inte särskilt mycket men fyller ut bra och tillför proteiner, fibrer och långsamma kolhydrater så att soppan blir mer mättande.
 
Min första tanke att det finns massor att fylla ut med.
Min andra tanke att det mesta jag skulle fyllt med nog hade gjort att det blev en gryta eller pastasås, istället för att fortsätta vara soppa. ;)
 
Tomatsoppa var det länge sedan jag åt, tack för påminnelsen! Får nog ta och göra det nästa vecka. Har alltid haft bröd till, ev krutonger och/eller riven ost på toppen. Rent teoretiskt sett borde man kunna pimpa den med nästan vad som helst. En av mina favoritsoppor med tomatbas innehåller även morot, lök, selleri, kål, bönor, persilja.. Och tomat passar ju bra med nästan alla slags kött också - fräs lite köttfärs och lägg i? Toppad med lite strimlad grillad kyckling e dyl? Det enda jag nog aldrig själv skulle komma på tanken att man kan ha i en tomatsoppa är just ris och pasta. :laugh:
 
Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet att en del fått tomatsoppa och makaroner, men det fick som tur var aldrig jag) och jag har lyckats föra över min kärlek för tomatsoppa och ris till mina barn så vi har alltid ätit det så, men nu i kväll slog det mig, kanske för att jag är sugen och hungrig på något utan att förstå vad- vad kan man fylla ut soppan med utöver ris (EJ makaroner/pasta)? Vad för kött? Grönsaker? Linser och bönor har jag inte och är nog inget fan av eftersom jag inte har lagat sådan mat och inte har sådana varor hemma, men vad finns det annars? Eller finns det något med linser eller bönor som är trevligt så att jag skulle drista mig till att testa kanske?

Hur äter ni er tomatsoppa? Eller äter nig inte det alls? Hur åt ni den i skolan?

Mamma brukar säga att hon aldrig ätit tomatsoppa någonsin och aldrig i livet skulle testa för hon kan inte tänka sig att det är gott. jag brukar svara henne att hon VERKLIGEN har missat en enkel och god rätt där och hon som tvingade oss barn att smaka på allt som barn liksom. ;)

jag måste kolla när pizzadegen i kylen går ut ur datum, annars kanske jag kan äta tomatsoppa i morgon, är sugen!
Tomatsoppa är riktigt gott och är det den tetra jag tänker på är den riktigt bra för helfabrikat.

Jag toppar oftast med någon kombo av pumpakärnor, örtolja, creme fraiche, brödkrutonger, smörstekta champinjoner, friterad svartkål.

Åsså en mjuk ostamacka att doppa så är njutningen fullständig.

Skolans tomatsoppa kan jag inte dra mig till minnes. Men jag åt och njöt av allt utom levergryta i skolan, med den numer utdöda fiskpuddingen med skirat smör som favorit.
 
Väääldigt länge sedan jag åt tomatsoppa, men har ett minne av att jag brukade slänga i lite keso för att göra den mer mättande.
 
Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet att en del fått tomatsoppa och makaroner, men det fick som tur var aldrig jag) och jag har lyckats föra över min kärlek för tomatsoppa och ris till mina barn så vi har alltid ätit det så, men nu i kväll slog det mig, kanske för att jag är sugen och hungrig på något utan att förstå vad- vad kan man fylla ut soppan med utöver ris (EJ makaroner/pasta)? Vad för kött? Grönsaker? Linser och bönor har jag inte och är nog inget fan av eftersom jag inte har lagat sådan mat och inte har sådana varor hemma, men vad finns det annars? Eller finns det något med linser eller bönor som är trevligt så att jag skulle drista mig till att testa kanske?

Hur äter ni er tomatsoppa? Eller äter nig inte det alls? Hur åt ni den i skolan?

Mamma brukar säga att hon aldrig ätit tomatsoppa någonsin och aldrig i livet skulle testa för hon kan inte tänka sig att det är gott. jag brukar svara henne att hon VERKLIGEN har missat en enkel och god rätt där och hon som tvingade oss barn att smaka på allt som barn liksom. ;)

jag måste kolla när pizzadegen i kylen går ut ur datum, annars kanske jag kan äta tomatsoppa i morgon, är sugen!
Min favoritsoppa ända sedan jag var liten är mammas fisksoppa med tomatjuice som bas.

1 l tomatjuice/tomatsoppa
1 fiskbuljongtärning
1 stor gul lök
1 pkt djupfryst fiskblock
1 burk musslor
1 burk räkor
"Fyra kryddor"
Citronjuice
Salt

Finhacka löken och fräs den i en kastrull tills den är mjuk.
Häll på tomatjuicen och lägg i buljongen.
Dela fisken i lämpliga bitar och låt sjuda i soppan.
Tillsätt musslor och räkor inklusive spadet från burkarna (själv skippar jag musslorna).
Smaka av soppan med salt, citron och "fyra kryddor".

Mycket gott även efter att soppan frysts ned och värmts igen.
 
Senast ändrad:
Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet att en del fått tomatsoppa och makaroner, men det fick som tur var aldrig jag) och jag har lyckats föra över min kärlek för tomatsoppa och ris till mina barn så vi har alltid ätit det så, men nu i kväll slog det mig, kanske för att jag är sugen och hungrig på något utan att förstå vad- vad kan man fylla ut soppan med utöver ris (EJ makaroner/pasta)? Vad för kött? Grönsaker? Linser och bönor har jag inte och är nog inget fan av eftersom jag inte har lagat sådan mat och inte har sådana varor hemma, men vad finns det annars? Eller finns det något med linser eller bönor som är trevligt så att jag skulle drista mig till att testa kanske?

Hur äter ni er tomatsoppa? Eller äter nig inte det alls? Hur åt ni den i skolan?

Mamma brukar säga att hon aldrig ätit tomatsoppa någonsin och aldrig i livet skulle testa för hon kan inte tänka sig att det är gott. jag brukar svara henne att hon VERKLIGEN har missat en enkel och god rätt där och hon som tvingade oss barn att smaka på allt som barn liksom. ;)

jag måste kolla när pizzadegen i kylen går ut ur datum, annars kanske jag kan äta tomatsoppa i morgon, är sugen!
Jag har ett recept med rödlök, bacon och pasta. Men pasta ville du ju inte ha. Delar med mig ändå 😊
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 358
Senast: SiZo
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 004
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 211
Senast: Blyger
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp