Nu kommer jag åter igen med mina korkade frågor. Är helt ny inom körningen och tömkörning för instruktör. Har tömkört shettistjejen till och från i 4 år nu så vi känner ju varandra väl vad det gäller det, men har aldrig fått någon hjälp med henne utan bara prövat mig fram och det har ju funkat hitills (vi lever ju iaf
)
Shettisen har ett j*vla temprament och kan vara så envis så det är inte sant. En sur gammal kärring brukar jag kalla henne (hunden blir som sin ägare säger mamma då och ler, i detta fallet hästen
). Jag är väldigt försiktig med hästar annars, men just denna hästen kan jag vara hur sur som helst på. Har stått hur länge som helst och bara bråkat om vilken väg vi ska ta osv. Men till saken... Om hästen skulle få för sig att stegra och svänga runt när den är fast spänd i vagnen, hur farligt är det? Går skaklarna av? Kan hon få in dom i sidan?
Hon har varit jätte duktig och allt har funkat med tömkörningen den senaste tiden, men man kan aldrig vara 110 % säker på den hästen. Sen känner jag att någon gång ska det väl vara dags att spänna för. I dagsläget känns det som att vi har en ganska bra grund för det, vi kan göra halt, rygga (efter många oom och men funkade det också), svänga och gå i alla gångarter (sen om det går lite för fort ibland är ju en annan sak
). Vad mer brukar ni träna innan ni spänner för? Hon ska vara inkörd innan, men med den fd ägaren vet man aldrig så man vill ju vara säker. Vi har också dragit omkring på en pall (som man lastar varor på) och hon reagerade inte på ljudet och verkade tycka att det var den mest självklara saken att dra omkring på den.
Med min isis vallack har vi lite mer problem. Vi kan inte svänga, halten funkar hyfsat när han inte drar (tömköra är ju så kul säger han
). Har tränat honom i mycket öppna och ställa och böja och så vidare. Hur gör ni när ni svänger? När jag svänger ni blir det bara att han sjuter ut bogen och går på rakt spår petar jag då med spöt springer han bara undan.
Hoppas på att ni kan svara lite på frågorna iaf! Behöver ju egentligen massa hjälp, men är lite svårt när man inte har någon instruktör inom körningen
Shettisen har ett j*vla temprament och kan vara så envis så det är inte sant. En sur gammal kärring brukar jag kalla henne (hunden blir som sin ägare säger mamma då och ler, i detta fallet hästen
Hon har varit jätte duktig och allt har funkat med tömkörningen den senaste tiden, men man kan aldrig vara 110 % säker på den hästen. Sen känner jag att någon gång ska det väl vara dags att spänna för. I dagsläget känns det som att vi har en ganska bra grund för det, vi kan göra halt, rygga (efter många oom och men funkade det också), svänga och gå i alla gångarter (sen om det går lite för fort ibland är ju en annan sak
Med min isis vallack har vi lite mer problem. Vi kan inte svänga, halten funkar hyfsat när han inte drar (tömköra är ju så kul säger han

Hoppas på att ni kan svara lite på frågorna iaf! Behöver ju egentligen massa hjälp, men är lite svårt när man inte har någon instruktör inom körningen