Bukefalos 28 år!

Tomt - lantbruksfastighet

the_connemara

Trådstartare
Att leta upp ett hus eller en tomt att bygga villa i bostadsområde verkar ju lätt, det finns ju tusen miljoner sådana träffar. Men om man söker en tomt som man vill bygga hus o stall mm själv på, hus letar man då? Förslagsvis då en lantbruksfastighet. Google är min ovän :confused: Finns det mäklare för den typen oxå? Inte bara gamla gårdar... =/
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

det finns knapt. kostar en förmögenhet att skilja ut eller samanfoga tomter så det är inget som görs i vanliga fall. men man kan förhöra sig i lämpliga områden om markägaren kan tänka sig skilja ur och sälja en del mark, dock är et ovanligt att dom vill det!

kolla efter fastigheter med gammla rivningsobjekt istället om du vill bygga nytt, dom brukar vara billiga.
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Som föregående redan har svarat - den enklaste och billigaste sättet (om man inte har tur) att köpa mark för att bygga upp en ny hästgård på är att helt enkelt köpa en mindre gård i ruttet skick, riva ned allt och börja om från början. Men det finns en marknad för jordbruksmark utan bebyggelse. Du kan leta t.ex. i ATL, men de flesta mäklare som även vänder sig till lantbruk brukar ibland sälja avstyckade marker. Jag misstänker dock att de allra flesta markaffärerna är grannaffärer, åtminstone i de här delarna av landet. Så det gäller att ha tentaklerna ute, ta kontakt med lantbrukare i de områden du vill bo, visa din bästa sida, lämna dina kontaktuppgifter och så vidare.
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Båda två:

Så drygt att behöva dra upp hela skiten med rötterna innan man ens kan börja bygga :eek:

Det där med att stycka av funderar jag oxå på. Men hur lätt är det när man inte ens vet exakt var man vill bo. Hemma hos päronen har man ju stenkoll på vilka marker som brukas mindre och mindre, ägarna börjar bli gamla osv men hur lätt är det i nuläget här nere =/ Men klart ett bra tips! Spec med en pojkvän som inte gillar mäklaraffärer :angel:
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Det går ju inte helt sällan se på markerna om de slutar brukas eller bara brukas sparsamt. Sen betesmarker på gårdar utan djur går ju också leta efter (dock brukar ju betesmarkerna ofta ligga ganska nära husen). Åk runt lite i omgivningarna och ser er omkring. Finns det trakter som känns mer inbjudande än andra så lägg ned krutet där. Fundera på vad det är ni vill ha, hur ni vill att husen ska ligga, och vilken beskaffenhet marken då måste ha relativt vägar, byar, grannar och terräng.
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Så drygt att behöva dra upp hela skiten med rötterna innan man ens kan börja bygga :eek:

Fördelen kan ju vara att man kan ha ett ställe att bo på och ha djur på under tiden man bygger det nya. För det är mycket enklare att bo alldeles i närheten av byggplatsen jämfört med att behöva försöka hinna dit efter jobbet/skolan varje dag - i synnerhet om man inte har alla byggena på helentreprenad (men även då vill man ju hålla ett fortlöpande öga på vad som händer)...
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Så sant så sant. Planen var ju att få upp ytterväggarna i stall/garage och få bodelen ovanpå bebolig så fort som möjligt just pga av det. Min häst (enda djuret som följer med) bor kvar hos mina päron till stallet är klart och kommer troligtvis ridas av någon annan den perioden det tar (20 mil hem). Kanske kan jag få min mamma att börja tävla på en häst som villigt ger henne godkäna procent eller hoppar över hindren hellre än stannar :angel:

Men klart tänkvärt.

Haha, jag spanar efter kullar och skog dagarna i ända jag rör mig utanför våra bostäder :angel: att hitta lämplig mark i Skåne när man är van vid att ha häst i kuperad skogshage med backar och ridvägar i det oändliga är svårt. Här finns så många hästar som står i en avlång, platt hage helt utan träd/buskar i blåsten, deras hagar är ju mindre aktiverande än vår gräsmatta hemma :(
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Du får väl schakta upp lite kullar med en grävare och plantera snabbväxande träd :idea:
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

en annan sak att tänka på är ju att man inte får bygga på jordbruksmark hur som helst, dvs det är inte bara att köpa några åkrar och snickra upp ett hus.

här hade vi en stooor fastighet med skog och åkermark till salu. det enda ställe som dom skulle fått bygga något var ute på ett litet berg mitt i åkern....

du får väl flytta nånstans där det finns gårdar, i värmland och dalarne finns det massa! och billigt!!
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

en annan sak att tänka på är ju att man inte får bygga på jordbruksmark hur som helst, dvs det är inte bara att köpa några åkrar och snickra upp ett hus.

här hade vi en stooor fastighet med skog och åkermark till salu. det enda ställe som dom skulle fått bygga något var ute på ett litet berg mitt i åkern....

du får väl flytta nånstans där det finns gårdar, i värmland och dalarne finns det massa! och billigt!!

Nja...de som ligger söderöver är inte billiga direkt och ingen mark direkt:

http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/399200
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/419598
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/493386
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/273795
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Haha, det var just hemnet jag fick tips om på LRF :D


Lite mer frågor ang vad det är för fastighet. Vart fasen står det i annonserna?? Är hästgård alltid liktydigt med lantbruksfastighet? Är lantbruksfastighet samma som jordbruksfastighet?
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Nej verkligen inte.

Som jag tolkar det så betyder hästgård=box eller möjlighet att sätta in en box i nåt litet skjul och pyttelite mark för skitmycket pengar.

Haha.
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Om man säger så, jag drar örorna åt mig mer om det står hästgård i annonsen ;)

Men då vet jag det iaf, att de inte ens har det kravet på sig :) Kravet verkar ju precis som du säger vara att man någonstans kan snickra in en 2.5*2.5 ggr stor ruta (eller TVÅ nu då antar jag med lagen om ensamhästar :D) någonstans på tomten.
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Om man lyckas komma över några hektar mar är det inte säkert att man får bygglov. Kan vara vettigt att söka förhandsbesked innan man köper marken.
Många kommuner går efter boverkets rekommendationer att stall och hagar inte ska finnas närmre än 500 meter från andra bostadshus.
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Tack föt tipset även om jag hört det innan, det är viktigt! Att kolla upp innan man köper marken alltså :) Så man inte hamnar i Centaurs beskrivning...
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Du behöver ju inte heeeelt ge upp att leta på t.ex. hemnet... Är inne där ibland för skojs skull. Här i trakterna dyker det ofta upp "hästgårdar". I flera fall är det bara ett hus med gott om tillhörande mark - alltså kanske det borde stå "blivande hästgård?" i rubriken istället :p

Om det redan står ett hus där men saknas stall är det kanske skönt att kunna bygga stallet först, göra klart och inte känna press att man vill göra klart huset samtidigt? Det beror ju helt på, om man orkar bo i ett gammalt hus tills stallet är klart :)

Nu vet ju inte jag hur det ser ut i skåne, beror väl helt på var i skåne ni ska bo. Mitt på vishan eller nära de större städerna, det styr ju helt klart vad för fastigheter ni kommer springa på. Här är det iaf som så att bara man tittar 2-5 mil utanför city kan man hitta riktigt perfekta ställen!
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Nejnej, det hade jag väl inte tänkt heller :D Jag var mest ute efter om det fanns mäklare som var lite mer inriktade på sådant eller några andra hemsidor typ.

Att bo i ett risigt hus och bygga samtidigt gör väl inte så mycket, man är ju på plats från början då iaf. Finns det inga obebyggda tomter så finns det inte :)

Ca 3 mil från Malmö max i nuläget pga pendlingsavstånd till jobb, var det tänkt. Och lite grönt tycker jag mig hitta minsann, min första tråd om kullar och skog i skåne blev ju rätt negativ :D
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Men åkermark är ju en god investering, det har ju snittat en prisökning på 28% senaste året (41% i Skåne), så det kan ju rent av vara en vinstaffär om man får sälja sen igen... :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 007
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 618
Senast: WBanna
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 882
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 111
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp