Tomtgränsen går igenom gammal fastighet, bara problem?

zaching

Trådstartare
Vi letar hus och har hittat ett som verkar väldigt bra.
MEN i dag fick vi se gränserna på fastigheten och då går tomtgränsen diagonalt genom framsidan av huset. Båda tomterna tillhörde samma hemman tidigare och på den andra står en fritidsbostad (med just nu väldigt trevliga och lättsamma ägare).

Hur ska man tänka? Jag har sökt på nätet för att hitta andra fall om hur tomterna får nyttjas men utan framgång. Kan grannarna i värsta fall förbjuda oss att gå på marken fram till entrén på huset?
 
Vi letar hus och har hittat ett som verkar väldigt bra.
MEN i dag fick vi se gränserna på fastigheten och då går tomtgränsen diagonalt genom framsidan av huset. Båda tomterna tillhörde samma hemman tidigare och på den andra står en fritidsbostad (med just nu väldigt trevliga och lättsamma ägare).

Hur ska man tänka? Jag har sökt på nätet för att hitta andra fall om hur tomterna får nyttjas men utan framgång. Kan grannarna i värsta fall förbjuda oss att gå på marken fram till entrén på huset?

Menar du att fastighetsgränsen går diagonalt över tomten på framsidan av huset, eller menar du att fastighetsgränsen går diagonalt genom själva byggnaden?
 
Vi letar hus och har hittat ett som verkar väldigt bra.
MEN i dag fick vi se gränserna på fastigheten och då går tomtgränsen diagonalt genom framsidan av huset. Båda tomterna tillhörde samma hemman tidigare och på den andra står en fritidsbostad (med just nu väldigt trevliga och lättsamma ägare).

Hur ska man tänka? Jag har sökt på nätet för att hitta andra fall om hur tomterna får nyttjas men utan framgång. Kan grannarna i värsta fall förbjuda oss att gå på marken fram till entrén på huset?
Är det en äldre fastighet så kan tomtgränserna vara ganska mycket fel på lantmäteriets fastighetskarta, den kartan saknar som det heter "rättsverkan" utan det är förrättningskartan från när tomterna styckades av som gäller om det inte varit en senare förrättning för att bestämma var gränsen går. Anledningen till att det kan vara fel på fastighetskartan är att det är äldre papperskartor som digitaliserats, efterhand som nya mätningar görs vid fastighetsbestämningar och andra förrättningar uppdateras fastighetskartan.
 
Menar du att fastighetsgränsen går diagonalt över tomten på framsidan av huset, eller menar du att fastighetsgränsen går diagonalt genom själva byggnaden?
Lite både och, ena främre hörnet förefaller ligga på grannens tomt. Sen finns det en tillbyggnad i form av en liten altan och den ligger nästan helt på den andra tomten.

Huset är daterat 1909 i dokumentationen men originaldelen sägs vara från slutet av 1700.

Kan man få tag på en karta med rättsverkan? Eller måste någon från LM komma ut och kolla gränserna?
 
Lite både och, ena främre hörnet förefaller ligga på grannens tomt. Sen finns det en tillbyggnad i form av en liten altan och den ligger nästan helt på den andra tomten.

Huset är daterat 1909 i dokumentationen men originaldelen sägs vara från slutet av 1700.

Kan man få tag på en karta med rättsverkan? Eller måste någon från LM komma ut och kolla gränserna?
Ring till Lantmäteriets kundcenter och ha fastighetsbeteckningarna redo så tar de fram akterna och mejlar dem till dig utan kostnad.
 
Är det en äldre fastighet så kan tomtgränserna vara ganska mycket fel på lantmäteriets fastighetskarta, den kartan saknar som det heter "rättsverkan" utan det är förrättningskartan från när tomterna styckades av som gäller om det inte varit en senare förrättning för att bestämma var gränsen går. Anledningen till att det kan vara fel på fastighetskartan är att det är äldre papperskartor som digitaliserats, efterhand som nya mätningar görs vid fastighetsbestämningar och andra förrättningar uppdateras fastighetskartan.
Jäkligt bra info!

Det här har jag funderat på många gånger när jag ser hus på Hemnet och kartan ser mystisk ut. Jag brukar välja bort de fastigheterna och tänka att: ”Oj här kan det bli krångel med grannen i framtiden”.

Men då kan en alltså begära en uppdaterad version? Konstigt att inte mäklaren/säljaren gör det direkt i annonsen?
 
Jäkligt bra info!

Det här har jag funderat på många gånger när jag ser hus på Hemnet och kartan ser mystisk ut. Jag brukar välja bort de fastigheterna och tänka att: ”Oj här kan det bli krångel med grannen i framtiden”.

Men då kan en alltså begära en uppdaterad version? Konstigt att inte mäklaren/säljaren gör det direkt i annonsen?
Du kan inte begära en uppdaterad version av fastighetskartan utan det du kan få är originalkartorna från när fastigheten bildades och från senare förrättningar (gränsbestämning, avstyckningar o.s.v.). Mäklarna borde göra det men de tar oftast den enklaste vägen och visar fastighetskartan för som du kommer att upptäcka kräver det lite tid att läsa igenom gamla akter och ibland är det heller inte jättelätt om de är riktigt gamla.

Äldre akter fram till slutet av 1920-talet (tror jag det är) finns på Lantmäteriets hemsida under historiska kartor så att man själv kan söka.
 
Du kan inte begära en uppdaterad version av fastighetskartan utan det du kan få är originalkartorna från när fastigheten bildades och från senare förrättningar (gränsbestämning, avstyckningar o.s.v.). Mäklarna borde göra det men de tar oftast den enklaste vägen och visar fastighetskartan för som du kommer att upptäcka kräver det lite tid att läsa igenom gamla akter och ibland är det heller inte jättelätt om de är riktigt gamla.

Äldre akter fram till slutet av 1920-talet (tror jag det är) finns på Lantmäteriets hemsida under historiska kartor så att man själv kan söka.
Okej. Men Lantmäteriet vet alltid vilka gränser som har ”rättsverkan” som du säger? Eller hur vet man vad som egentligen är rätt tomtgräns, utan att det riskerar bli konflikt?
 
Okej. Men Lantmäteriet vet alltid vilka gränser som har ”rättsverkan” som du säger? Eller hur vet man vad som egentligen är rätt tomtgräns, utan att det riskerar bli konflikt?

I teorin vet Lantmäteriet vilka gränsmarkeringar som finns, var del ligger och var gränserna går. I verkligheten, framför allt vid äldre gränspunkter, så kan osäkerheten i dessa vara ganska många meter.

Det är väl egentligen två olika frågor. Den första om gränsen verkligen stämmer. Första steget i att ta reda på detta är som nämndes ovan att höra av sig till Lantmäteriet och ta del av förrättningskartan. På kartan kan det ju vara uppenbart att fastighetskartan är fel, eller att gränsen verkligen går genom huset. I förrättningsakten ska ska gränspunkter vara utsatta, och det ska även finnas beskrivning av vilka typer av punkter det är (rör, sten etc). Man kan leta upp dessa i verkligheten och se om det stämmer med kartan. Men risken finns alltid att väldigt gamla gränsmarkeringar inte längre finns kvar.

Vet ni att den delen av huset är äldre än förrättningen? Det kan ju vara huset som står på gränsen och inte gränsen som går rakt genom huset s.a.s. Årtalet 1909 är för övrigt inte alls att lita på. Lantmäteriets fastighetsregister infördes 1909 och alla hus som fanns vid denna tid och inte hade ett känt uppförande år daterades till 1909.

Andra frågan är vad ni ska göra om huset verkligen står på gränsen. Visar det sig att huset är felaktigt placerat, eller att denna del är olovligt uppförd, så har ni nog det största problemet. Även om preskriptionstiden med all säkerhet har gått ut.

OM det visar sig att huset faktiskt står på gränsen, och ni köper det, finns väl två alternativ. Ligg lågt och gör ingenting förrän problem uppstår. Eller ansök om fastighetsbestämning hos Lantmäteriet. I en sådan förrättning bestämmer Lantmäteriet var gränserna lämpligen bör gå.
 
Okej. Men Lantmäteriet vet alltid vilka gränser som har ”rättsverkan” som du säger? Eller hur vet man vad som egentligen är rätt tomtgräns, utan att det riskerar bli konflikt?
Ju tydligare kartorna är desto säkrare kan man vara på var gränsen går, är det någorlunda ny fastighet, år 1900 och framåt brukar kartorna vara ganska enkla med exakta mått man själv kan mäta upp. Är det en gräns som går man längre tillbaka kan det ofta vara svårare.

Helt säkert blir det bara om man begär en bestämning av gränsen, då avgör Lantmäteriet var gränsen går och exakta koordinater mäts upp men det kan kosta en hel del om det är komplicerat, de tar runt 1500 kr i timmen och timmarna går fort.
 
Ju tydligare kartorna är desto säkrare kan man vara på var gränsen går, är det någorlunda ny fastighet, år 1900 och framåt brukar kartorna vara ganska enkla med exakta mått man själv kan mäta upp. Är det en gräns som går man längre tillbaka kan det ofta vara svårare.

Helt säkert blir det bara om man begär en bestämning av gränsen, då avgör Lantmäteriet var gränsen går och exakta koordinater mäts upp men det kan kosta en hel del om det är komplicerat, de tar runt 1500 kr i timmen och timmarna går fort.
Stort tack för dina utförliga svar! Ska spara dem till framtiden.
Tack @Breaktown också.
 
Okej. Men Lantmäteriet vet alltid vilka gränser som har ”rättsverkan” som du säger? Eller hur vet man vad som egentligen är rätt tomtgräns, utan att det riskerar bli konflikt?
Jag har en intilliggande grannfastighet som verkade konstig så jag ringde Lantmäteriet och kollade.
Enligt dem (de är myndighet) så är det alltid deras kartor som gäller. Dvs den förättning som jag har tillgång till är den som är rätt.

Kommunala fastighetskartor etc är underställda dem.

- i mitt fall visade det sig att grannen som trodde sig köpt ett vattenfall och en bäck hade tomtgräns långt från dem.


Så om de kartor du sett är kommunens eller mäklarens så är det idé att begära "riktiga" kartor från Lantmäteriet.
 
För att komplicera det hela finns det även gränser som uppkommit genom avsöndring och sämjedelning och där gränsen aldrig bestämts vid en lantmäteriförrättning.
Ja ska vi komplicera det så finns det gränser som inte är fastställda utan bara överenskomna. Dvs lantmäteriet har inte varit inkopplat.

Men generellt så har Lantmäteriet sista ordet i alla de fall där de varit inblandade.

(den som äger en fastighet kan själv kolla genom att logga in på Lantmäteriet och titta på det som finns digitalt om fastigheten)
 
Ja ska vi komplicera det så finns det gränser som inte är fastställda utan bara överenskomna. Dvs lantmäteriet har inte varit inkopplat.

Men generellt så har Lantmäteriet sista ordet i alla de fall där de varit inblandade.

(den som äger en fastighet kan själv kolla genom att logga in på Lantmäteriet och titta på det som finns digitalt om fastigheten)
Skall man vara petig så kan en lantmäteriförrättning överklagas till mark- och miljödomstolen :)
 
Lantmäteriets kartor är det som gäller, senaste avstyckningen på mitt hus var 1870 och är den som gäller. Vilket betyder att min tomt är dubbelt så stor som hitta.se kartan säger.
Kartorna på hitta.se kan diffa på 10m också så de är inte att lita på.

Antagligen har ngn sagt detta innan men försäljning av mark utan riktig avstyckning gäller inte.
 
Mycket intressant! Funderar emellanåt på exakt var tomtgränsen mot grannen går - varken grannen eller de vi köpte huset av vet.
Har en karta som verkar vara från avstyckningen, och det finns utmarkerat ett flertal "rör i mark". Har tittat lite halvhjärtat efter dessa rör, men nån som vet exakt vad jag letar efter? Hur stora brukar rören vara? Vilket material? Färg? Sticker de upp - hur mycket? Avstyckning gjord 2002 om det har nån betydelse.

Edit: förlåt för trådkap :o
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 569
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Vi behöver hägna in tomten mer, för hundSkrällets och mina nervers skull. Nuläge är att inte en sida av tomten ser ut som en annan; det...
Svar
6
· Visningar
1 018
Senast: SaraXX
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 690
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp