Tonåring i stallet

MiniLi

Trådstartare
Vet inte riktigt om jag lagt tråden rätt, i annat fall hoppas jag att moderator kan flytta den dit den hör hemma.

Jag har ett problem.
Min sambos lillasyster har på senare tiden blivit ganska "tonårsaktig". Hon blir 13 i år så jag antar att det är ganska normalt med lite humör osv.
Men problemet är att hon på sätt och vis är rejält bortskämd, framförallt när det gäller stallet.

Vi har ett litet stall tillsammans. Hon har två hästar och jag en. Dock är det mest jag som tränar med hennes ena häst då det är en ungponny och hon inte har tillräcklig erfarenhet för att sköta det själv.

Innan jag flyttade dit min häst (i januari) så var hon ensam i stallet för det mesta. Hon kunde styra och ställa lite som hon ville och hade pappan till hjälp med mockning, utsläpp, fodring, hämta hö på skullen osv.
Sen jag flyttade in så har jag fått ta över pappans område till stor del.

Tjejen mockar ganska ofta själv men bara när hon själv tycker att hon har tid. Ett exempel är att hon fram till sommaren red en dag i veckan på ridskola. Hon kom hem från ridskolan efter ca 17-18. Då var det tydligen för sent för att gå ut till stallet. Detta var dessutom fredagar så inga läxor.
Sen att jag kom hem klockan 21 från jobbet och fick ställa mig och mocka åt alla tre sent på kvällen är ju en annan sak tydligen.. Inget hon reflekterade över iallafall..

Vi hjälper varandra med mockning osv, den som kommer först till stallet mockar + lägger in kvällsmat men som sagt, hon följer det inte alltid.
Ibland kan hon ha tid med att ta sin häst på promenad men hon har inte tid att mocka..

Jag har varit allt för snäll mot henne innan då jag tycker väldigt mycket om henne och för att jag velat hjälpa till.
Nu börjar jag tröttna på att hon förväntar sig att jag ska göra allting, ofta utan att hon ens frågar i förväg.
Det har hänt många gånger att jag kommer till stallet sent efter jobbet i tron om att det ska vara mockat så att jag bara kan släppa in hästarna. Då visar det sig att hon inte har varit i stallet alls. Utan att säga något..
Inte får man något tack eller någon uppskattning heller, speciellt inte nu när hon är tonårsstinn och kan gå runt sur som ättika.

Jag har börjat säga ifrån men hon blir väldigt sur.
Tex idag så var jag i stallet och longerade min+hennes unghäst. När jag släpper ut hästarna i hagen så ser jag att hon har bytt hage - till en hage där det inte fanns vatten.

Jag hade bråttom då klockan var mycket och jag skulle laga mat + läsa (går på universitetet). Skickar ett sms - fixar ni vattnet?
Får tillbaka att hon inte kan för vattenslangen är inte hemma. Hon tycker att jag ska fylla på med min vattenslang (vi bor grannar). Hon har dessutom läxor så hon hinner inte.
Jag svarar att hon borde tänkt på det innan hon flyttade hästarna och att hon nu fick ta sitt ansvar. Antingen flytta tillbaka till den hagen där vattenkaret är fullt eller låna min slang och fylla på.
Det sista har jag inte fått något svar på så jag har ingen aning om hon surat ihop helt och skiter i det eller om hon har fixat vattnet.
Ska ut och fodra kvällen så jag får se då hur det ser ut.
(hästarna går ute fortfarande)

Jag känner mig ganska frustrerad dels över hennes sura beteende nu. Att hon är så oansvarig och tar det för givet att någon annan ska göra allt.
Inte så att hon frågar utan hon bara antar att det ska hända.
Sen vet jag hur det var innan vi släppte ut över natten och bävar inför installningen.. Kommer det bli samma visa med mockning osv?

Jag är bara 22 år och har inga egna barn. Jag är själv uppfostrad med att man får ta eget ansvar och tycker att hennes beteende är väldigt konstigt.
Tycker att det är jättesvårt hur jag ska hantera detta. Vad jag ska säga, hur hård jag ska vara..
Vad gör jag tex om hon inte har fixat vattnet ikväll?
Min första tanke är att gå in/ringa och kräva att hon gör det. Men kan jag göra så? Jag är ju inte hennes mamma.. Kommer hennes pappa bli sur om jag tvingar ut henne?
Suck..

Det här blev visst jättelångt.. Sorry..
Hoppas verkligen att någon orkar läsa och att ni har lite tips och råd till hur jag ska bete mig..

:)
 
Sv: Tonåring i stallet

Kan man inte ta ansvar för ett levande djur ska man heller inte ha ett ! prata med hennes pappa om saken. eller kanke kan din sambo prata med henne ? (om du tycker det är jobbigt att säga till pappan)
 
Sv: Tonåring i stallet

Ja jag kan inte förstå varför hon dessutom ska ha två? När hon inte ens har tid att ge hästarna vatten på kvällen?

Jag har försökt att prata med min sambo men han är inte till någon jättebra hjälp. Dels så är han inte så förtjust i att jag pratar "illa" om hans syster, annars säger han typ "dra till ungen så lyder hon nog" (något skämtsamt men poängen är att han inte är så pedagogisk.
Dessutom så kan han ibland poängtera att jag inte ska gnälla för att jag får mocka lite extra när jag får ha hästen där gratis..

Pappan är lite.. jobbigt.. Jag antar att jag måste prata med honom men han kan ibland vara svår att tas med.
Vi kommer inte jättebra överens..
 
Senast ändrad:
Sv: Tonåring i stallet

Hon låter väldigt bortskämd :crazy:

När jag var i den åldern cyklade jag till stallet 30-40 min enkel väg för att mocka och vattna en häst jag inte kunde rida men som givetvis ändå ska tas om hand.

Din sambo behöver kanske få upp ögonen för hur hon beter sig.
Vad tycker han om hennes beteende? Att inte fylla vatten, mocka osv.

Ska man ha hästar sköter man om dem.
 
Sv: Tonåring i stallet

Fast tjejen är ju dock bara 13 år, rätt svårt att veta alla regler och tänka framåt t.ex med vattnet i hagen i den åldern.
Du skriver ju själv att du "bara" är 22 år, mmm, men då är denna tjejen 9 år yngre än du!

Ha veckoschema eller kanske daglig sms kontakt istället för att förvänta dig att en sån liten tjej ska fixa så stort ansvar!
 
Sv: Tonåring i stallet

Gör som sambon säger, ställ ungen mot väggen, det brukar räcka. Om det är för krävande av henne att mocka när du kommer hem sent så får hon sköta sina hästar själv varje dag eller så får hennes pappa vara hennes personliga stallskötare.
 
Sv: Tonåring i stallet

Min sambo tycker inte heller om hennes beteende, i andra situationer.
Just när det gäller hästarna så tycker han förmodligen att jag är överkänslig (han är inte hästmänniska eller speciellt hästkunnig).. Sen som jag svarade ovan så gillar han inte att jag pratar "illa" om henne och att det inte är så stor sak om jag får mocka lite extra.
 
Sv: Tonåring i stallet

Vilken soppa!
Vad tråkigt att det blivit så här och så ska du inte behöva ha det.
*skickar många pepkramar*

Vet du var hennes föräldrar tycker om det här?
Vet de om hur hon beter sig emot dig?
Har de några regler vad hon ska göra i stallet för att få ha häst?
Vad händer om hon inte gör som det är sagt, blir det någon reaktion på det från föräldrarnas sida?

Jag tycker du ska sätta dig ned med henne och hennes föräldrar och berätta hur du känner, inte för att anklaga eller sätta dit utan med målet ställt på att komma på en lösning, så det blir som ni har kommit överens om.


Eftersom du säger att hon är bortskämd kan det kanske vara bra att ställa lite krav från din sida även om du tycker om henne, om hon inte hjälper till som hon ska; hälper du inte henne med hennes unghäst?

När jag bodde hemma och hade häst var det klara regler som gällde, om jag och min syster inte skötte mockning o fodring mm, blev det inte åka på träning och tävling osv.

Att ha häst är ett ansvar och en normal 13-åring ska inte ha några problem att klara häst, skola, kompisar.mm, vill man så går det.
Så handlar det bara att hon är van att slippa är det bara att sätta upp regler och bestämma vad som händer om de inte efter följs.

Jag och min syster turades om att mocka och fodra, varannan dag var det jag sen hon, om någon inte gjorde "sin" dag fick den ta två dagar i rad i stället.
Det kanske är något för er?

Det är de enda råd jag kommer på, hoppas det löser sig, för det måste stjäla en sån massa energi för dig att ha det så här.

Kram, Maya
 
Sv: Tonåring i stallet

Fast tjejen är ju dock bara 13 år, rätt svårt att veta alla regler och tänka framåt t.ex med vattnet i hagen i den åldern.
Du skriver ju själv att du "bara" är 22 år, mmm, men då är denna tjejen 9 år yngre än du!

Ha veckoschema eller kanske daglig sms kontakt istället för att förvänta dig att en sån liten tjej ska fixa så stort ansvar!

Att jag sa "bara 22" var mer en hänvisning till att jag inte har någon vana av hur man hanterar trotsiga barn.
Hästar har jag ansvarat för sedan jag var liten.

Hon kan reglerna, det är jag övertygad om. Hon tycker bara inte att hon ska behöva göra det..
Hon har bott på en bondgård i hela sitt liv och haft hand om djur lika länge. Då vet man att de ska ha vatten i hagen.
Jag hörde dessutom på håll att hennes pappa nämnde vattnet och att slangen inte var på plats. Då stod jag i stallet och antog att de skulle göra som han föreslog- vänta tills imorgon med att byta hage. Men det var tydligen bråttom av någon anledning..

Jag har bett henne flera gånger att hon ska berätta för mig när hon inte kommer vara i stallet så att jag kan planera min dag. Men det hjälper inte.
 
Sv: Tonåring i stallet

Jag vet att hennes föräldrar tycker att hon är sur och trälig ofta. Men de skyller det på "tonåring" och verkar sen inte göra så mycket mer..
Något om att hennes syster var likadan i den åldern..

Jag har nämnt någon gång i farten att tjejen varit sur men pappan har inte brytt sig. Började prata om något annat.

Föräldrarna är relativt nyskilda (ett år sen separation) och det spär väl på det här med att hon är bortskämd..
Mamman är lättare att tas med men jag träffar inte henne så ofta sen hon flyttade ut.
Pappan har jag lite svårt för, han är inte så lätt att prata med. Men jag är nog så illa tvungen..

Ja jag hjälper henne med unghästen. Och håller lektioner för henne när hon ber mig. Och följer med på tävling.

Jag vet faktiskt inte hur pappan reagerar när hon inte gör det hon ska. Han vill inte hålla på i stallet (vill inte ens ha hästar egentligen).. Men som sagt, jag skulle aldrig låta hästarna stå i skiten utan vatten så situationen uppstår liksom inte.
Om jag inte kan vara i stallet någon dag säger jag alltid till i förväg och då tar hon/systern/pappan hand om hästarna. Men det händer inte så ofta.

Varannan dag är väl ett alternativ.. Eller om vi helt enkelt sköter våra egna hästar själva.
Om vi inte kan lösa det på annat sätt..
 
Sv: Tonåring i stallet

Jag tycker det är svårt bara.. Gillar inte att stå och skälla ut henne och dessutom så tar hon typ aldrig åt sig om jag säger något.. Speciellt inte om hon har en dålig dag. Då säger hon bara "jaja"..

Ja om det inte blir en förbättring nu till hösten så har jag lust att säga att hon får sköta sina egna hästar och att hon inte kan komma till mig för hjälp.
Men samtidigt så är hon den jag ber om hjälp om jag ska resa bort eller kanske är sjuk..

Jag vill ju att vi ska komma till en "fredlig" lösning. Jag tycker att jag är jättebra om vi kan hjälpa varandra men som sagt, inte som det blir nu..
 
Senast ändrad:
Sv: Tonåring i stallet

Jag tycker det är svårt bara.. Gillar inte att stå och skälla ut henne och dessutom så tar hon typ aldrig åt sig om jag säger något.. Speciellt inte om hon har en dålig dag. Då säger hon bara "jaja"..

Låter som min syster det senaste året. Hon är 16år. I värsta fall skriker hon bara, för att slippa lyssna på mig. :cool:
Suck.
 
Sv: Tonåring i stallet

Förresten så hade hon inte fyllt på vatten när jag var ute och fodrade.
Jag blev skitsur (kanske lite omogen) och skickade ett sms: hoppas du har gett hästarna vatten så jag slipper göra det nu när jag ska fodra. Annars ska du inte vara för säker på min hjälp i framtiden.

Dumt av mig?
Kanske inte det bästa att skicka sms men jag blev bara så trött på henne..
 
Sv: Tonåring i stallet

Förresten så hade hon inte fyllt på vatten när jag var ute och fodrade.
Jag blev skitsur (kanske lite omogen) och skickade ett sms: hoppas du har gett hästarna vatten så jag slipper göra det nu när jag ska fodra. Annars ska du inte vara för säker på min hjälp i framtiden.

Dumt av mig?
Kanske inte det bästa att skicka sms men jag blev bara så trött på henne..

Hmm, kanske lite omoget ja, ungefär på samma nivå som en fjortis.

Hur länge har nu hästarna gått utan vatten, efter träning dessutom, du har ju egentligen "vetat" hela tiden att hon knappast skulle gått ut och vattnat dem.
Så på din bekostnad har de vart utan vatten??
 
Sv: Tonåring i stallet

KL

Har tyvärr ingen lösning på ditt problem. Har inte heller någon erfarenhet av trotsiga ungdomar.

Däremot tycker jag absolut att man kan ta ansvar när man är 13 år! Herregud, jag fick en hel del ansvar på ridskolan och i privatstallet när jag var i 13-14-årsåldern. Det gick alldeles utmärkt!
Skillnaden kan ju ligga i att jag inte tog något för givet iofs. Man var glad över att få hjälpa till, mocka, rida, pyssla. Fick ju aldrig någon egen häst, men tog gott o väl hand om andras, inte en enda gång "struntade" jag i eller glömde bort något jag lovat att göra.

Det var en underbar tid... :love:
 
Sv: Tonåring i stallet

Kan ju hända att ts vattnade sina fålar innan hon släppte ut dem? Kan inte läsa motsatsen någonstans iaf...

På tal om sms:et så visst, helt moget är det väl inte, men personligen tror jag det kan vara vad som behövs. Kanske kan tjejen känna ett litet styng av dåligt samvete i alla fall?
 
Senast ändrad:
Sv: Tonåring i stallet

Okej då får du försöka förklara för henne på ett annat sätt som hon tar till sig, vad är hennes ömma tå? Försök att göra det så att hon VILL sammarbeta, testa följande:

"Anna, jag tycker att du är jätte duktig som klarar av att sköta hästarna så pass bra som du gör, det är inte många i din ålder som klarar ett så stort ansvar, du har blivit som en syster för mig, så jag ber om ursäkt om du uppfattar mig som krävande, men jag har själv mycket med skolan, och jag vill att vi ska hjälpas åt" (OSV), gör som man gör med hästar, belöna vid rätt och ignorera felen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tonåring i stallet

Gör så att det blir enklast för henne att göra rätt. Strukturera upp lite mer genom att bestämma vem som tar vilka fodringer osv. En trettonåring kan vara hur mogen som helst men fortfarande inte vara kapabel att fatta sånt som att man måste ta sitt ansvar trots att det är enklare att lämpa över det på dig. Om ni t ex gör ett schema varje vecka för vem som gör vad (och ser till att dela lika så ingen kan smita undan) så blir det enklare för er båda och det är en bra början. När hon inte sköter sig gäller det först att inte bli arg för det gör antagligen bara det hela värre, bättre då att bli besviken och förklara vad det får för konsekvenser om hon struntar i ...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 501
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Funderarn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
914
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp