Tonåring som langar sprit.

Sevenofnine

Trådstartare
Är detta något man bör bry sig om? En 16-årig pojke som, tillsammans med sin jämnåriga killkompis, åker var och varannan helg över till Danmark och köper tämligen stora mängder sprit. Framförallt Vodka men även andra sorter som t.ex. Sourz etc. Spriten säljer de sedan till högstbjudande kompisar, via Snapchat. Det festas rätt rejält om helgerna och killarna tjänar rätt bra med pengar - förutom att de själva dricker rätt hårt.

Det är inte killar som jag själv har personlig kontakt med, men jag ser vad de sysslar med via närstående som har deras Snapchat.

ÄR det bara såhär idag? Ska man ens bry sig? Ska man göra nåt eller är man bara jobbig och världsfrånvänd då? När detta tydligen är så vanligt förekommande. Det rör sig om ganska stora mängder sprit, som de tar med sig hem på tåget.

Skulle ni göra något? Vad isåfall? Det är inte några jag själv kan prata med.
 
Är detta något man bör bry sig om? En 16-årig pojke som, tillsammans med sin jämnåriga killkompis, åker var och varannan helg över till Danmark och köper tämligen stora mängder sprit. Framförallt Vodka men även andra sorter som t.ex. Sourz etc. Spriten säljer de sedan till högstbjudande kompisar, via Snapchat. Det festas rätt rejält om helgerna och killarna tjänar rätt bra med pengar - förutom att de själva dricker rätt hårt.

Det är inte killar som jag själv har personlig kontakt med, men jag ser vad de sysslar med via närstående som har deras Snapchat.

ÄR det bara såhär idag? Ska man ens bry sig? Ska man göra nåt eller är man bara jobbig och världsfrånvänd då? När detta tydligen är så vanligt förekommande. Det rör sig om ganska stora mängder sprit, som de tar med sig hem på tåget.

Skulle ni göra något? Vad isåfall? Det är inte några jag själv kan prata med.

Ring 11414 och tipsa.
Tycker absolut inte att du bara ska titta åt ett annat håll och strunta i det.
 
Frånsett riskerna med ett högt alkoholintag. Det kan bli väldigt dumt att bli van att tjäna bra pengar väldigt enkelt. Med åren blir kraven på summorna högre och insatserna som krävs för att uppnå det värre.
 
Spara så många av snaparna som möjligt och visa för polisen. Sen får dem ta tag i detta. Hade en bekant vars son sysslade med samma, hans lever gav upp när han fyllde 22.
 
Tack, samtliga, för input!

Ibland känner jag att dagens ungdomar (nej, jag är inte lastgammal...!) lever utanför vissa lagars armar utan att någon egentligen bryr sig. 12-åringar har sex med äldre (eller jämnåriga) killar, mycket vanligt. Att vara oskuld vid 16 är snarast ett stigma. Nästan alla dricker, många röker, osv och att börja anmäla alla 13-åringar som ligger (eller ja, deras killar) skulle bli orimligt och antagligen skulle man betraktas som en stofil.

Jag tänkte detsamma med langandet. Den, vars snapchat jag får se, menar att det är SÅ vanligt.

Samtidigt kan jag verkligen inte anmäla på ett vis som avslöjar vem som "skvallrat". Då skulle hen råka i rejält trubbel.....

Men tack ändå, jag får se vad jag ska göra.
 
Tillägger att det är också ett betydligt enklare bevisläge för tullen, om vi plockar dem på gränsen, jämfört med om polisen ska bevisa försäljning :angel:
Nu vet jag ju inte när de åker..... SÅN koll har jag inte. Jag får se bilderna av spriten som erbjuds sedan den anlänt.
 
Tack, samtliga, för input!

Ibland känner jag att dagens ungdomar (nej, jag är inte lastgammal...!) lever utanför vissa lagars armar utan att någon egentligen bryr sig. 12-åringar har sex med äldre (eller jämnåriga) killar, mycket vanligt. Att vara oskuld vid 16 är snarast ett stigma. Nästan alla dricker, många röker, osv och att börja anmäla alla 13-åringar som ligger (eller ja, deras killar) skulle bli orimligt och antagligen skulle man betraktas som en stofil.

Jag tänkte detsamma med langandet. Den, vars snapchat jag får se, menar att det är SÅ vanligt.

Samtidigt kan jag verkligen inte anmäla på ett vis som avslöjar vem som "skvallrat". Då skulle hen råka i rejält trubbel.....

Men tack ändå, jag får se vad jag ska göra.
Att anmäla till tullen så att de stoppas i "rutinkontroll" borde ju inte kunna kopplas till dig?

Koll på bilens reg.nr?
 
Anonymt tips till tullen kan du alltid göra så håller dom koll på när langarna passerar gränsen. Tullen har ett stort kontaktnät så att få tag på langarna med "byxorna nere" när dom stiger av tåget är minsta problemet. Det bästa är om dom åker dit redan nu innan dom börjar langa grövre grejer än sprit för gränsen till potentare stimulantia brukar suddas ut ganska omgående.
 
Att anmäla till tullen så att de stoppas i "rutinkontroll" borde ju inte kunna kopplas till dig?

Koll på bilens reg.nr?
Dom åker tåg och är bara 16 år men även på tåget sker rutinkontroller, särskilt efter tips.
 
Tack, samtliga, för input!

Ibland känner jag att dagens ungdomar (nej, jag är inte lastgammal...!) lever utanför vissa lagars armar utan att någon egentligen bryr sig. 12-åringar har sex med äldre (eller jämnåriga) killar, mycket vanligt. Att vara oskuld vid 16 är snarast ett stigma. Nästan alla dricker, många röker, osv och att börja anmäla alla 13-åringar som ligger (eller ja, deras killar) skulle bli orimligt och antagligen skulle man betraktas som en stofil.

Jag tänkte detsamma med langandet. Den, vars snapchat jag får se, menar att det är SÅ vanligt.

Samtidigt kan jag verkligen inte anmäla på ett vis som avslöjar vem som "skvallrat". Då skulle hen råka i rejält trubbel.....

Men tack ändå, jag får se vad jag ska göra.
Om du vill så kan du skicka ett pm till mig, så skriver jag ett uppslag till vår underrättelseavdelning. Då blir det anonymt för din del.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp