Tonåringar och alkohol?

Status
Stängd för vidare inlägg.

gul_zebra

Trådstartare
Blir lite fundersam över föräldrar när det gäller tonåringar och alkohol.

Finns så många olika! Vissa är ju helkonstiga, andra vettiga, osv.
Kan ta mig själv som exempel:

Var nykterist förut, fram tills jag blev 16. En nyårsafton skulle vi skåla något som pappa påstod var pommac. Smakade urkonstigt, jag fick reda på att det var mousserat vin, och spydde senare upp skiten (klarar inte av minsta lilla vin, har spytt upp skiten varje gång jag provat... :crazy: ). Och pappa visste ändå att jag var sträng nykterist som inte ens åt choklar med likör! :mad:
Efter några månader i gymnasiet övergav jag dock det där med att vara nykterist. Sedan dess får jag inte ens tänka tanken att dricka alkohol förutom på nyårsdagen då äldsta syrran (16) och jag fått varsin lättcider till maten. Där kommer det konstiga in:
Jag har alltid druckit med måtta. Jag sköter mig även på fyllan. Håller mig till vad som är lagomt för mig, så jag slipper både minnesluckor, däckande, bakfyllor osv. Fungerar prima mao. Festar dessutom inte så ofta heller, var över ett år sen nu. För mig är det totalförbud enligt de (vilket jag inte följer då, och är dessutom 18).
Syrran däremot: 16 år, super som ett svin, så pass att hon får minnesluckor, däckar och har sig. Hon kan inte sköta sig alls utan kommer in skrikande mitt i natten medan folk ligger och sover. Har en gång varit på väg att följa med några gubbar för att prova hasch! Hennes kompis drog dock iväg henne... Det är visserligen inget jag har sett allt det här, men man ser och hör ju när hon kommer hem, märker att hon är bakis och hör de historier hon kommer ihåg. Hon har full tillåtelse att gå ut och festa, det trots att hon inte klarar av att sköta sig samtidigt som det går våldtäktsmän lösa i trakten sedan många år tillbaka.

Mycket konstigt tycker jag, om någon ska tillåtas dricka så borde det väl vara den som sköter sig och dessutom faktiskt är myndig?

Sen har man ju en kompis vars mamma ger utegångsförbud typ resten av livet bara hon petar på en flaska lättcider typ.

En annan tycker att det är helt ok att hon dricker lite och att hon går ut, men hon får inte vara ute och dricka? :confused:

Känner dock ingen utom sistnämnda som köper ut (och då i väldigt liten mängd, typ två X-cider eller motsvarande), förutom om det ska skålas eller ätas julbord på juldagen då. Aldrig annars.

Hur ställer ni er till era tonåringars drickande? Vad är ok och vad är inte ok? Varför? Köper ni ut? Varför/varför inte?

Föräldrar är då bra konstiga ibland, jag säger då det... Inte alla förstås, men många! :crazy: :D
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Mina tonåringar dricker inte - ännu.

Jag vet att de kommer att göra det, men jag kommer inte att hjälpa dem genom att köpa ut eller genom att låta dem dricka hemma.

Däremot försöker jag prata med dem så att de *VET* hur smart man blir när man är full, dessutom har de endel avskräckade exempel i närheten, så de kommer nog att vara försiktiga.

När de är stora - myndiga - så är de ju myndiga. Då får de dricka på krogen enligt lagen, och då har jag rätt svårt att de *inte* skall få dicka vin till maten tex (om de vill) eller skåla i champagne på nyår.
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Jag kan tycka det var dumt å respektlöst av din pappa å ljuga å ge dig vin när han visste att du var nykterist.Det är ju som att ge en vegetarian kött å ljuga att det är veg.mat :eek:
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Känner igen mig där.
Förra året fick jag dricka det jag ville och de tillochmed hällde upp åt mig utan att jag bett om det. Drack ju bara tre sånna där äckliga snappsar eller vad det var innan jag lyckades vända uppochner på glaset så de inte skulle hälla i mer.

Det här året tänkte jag se hur det skulle bli om jag ville dricka. Så morgonen på nyårasafton gick jag ne ri köket och sa "Ni har köpt hem öl nu va? Nu fan ska här drickas! Ska bli så full så ni får släpa mig till sängen!"
Denna nyårsafton fick jag ett halvt glas lättcider :angel:

Undrar med varför det är såhär?

Min brorsa började dricka när han började gymnasiet. Mamma och pappa köper ut till honom men han får inte komma hem full. Den enda gången han spytt av alkohol var när han drack utan att de visste om det. Så antagligen borde det ju hjälpa att de håller koll på en även omd et verkar konstigt nu :p
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

ursäkta, men hur kan man köpa ut och sen inte låta honom komma hem full?
var bland det ansvarslösaste jag hört!!

jag började dricka väldigt tidigt, och som 12-13åring vägrade mina föräldrar acceptera det alls, vilket kanske inte var så konstigt. blev vilt om jag kom hem påverkad, så jag sov nästan alltid borta när jag festat.
nu är jag 16 år och min mamma har accepterat att jag dricker. hon vet var jag har min dricka på mitt rum, men låter den vara. i gengäld får hon alltid 100% sanna uppgifter om var jag är och med vilka osv när jag dricker, plus att jag ALLTID ringer henne om jag börjar må dåligt, då är kvällen ändå paj, jätteskönt att veta att man alltid kan ringa mamma som hämtar utan att predika.
självklart påpekar hon att det inte är ok på lov osv när det blir krök varje dag, eller när jag varit väääldigt full tätt, men accepterar att jag dricker.
dock köper hon inte ut, även om hon accepterar det så vill hon inte stödja det.

tycker det fungerar bra, båda är nöjda och glada.
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Känner igen mig lite granna.
Mamma/Pappa vet ju att jag dricker, det har dom vetat sen jag var 14 då jag talade om det :angel:
Men mamma är sån att jag kan ringa NÄR som helst när jag festar, hon är alltid nykter då hon vet att jag är på fest.
Hon kan bjuda mig på vin hemma, men jag tackar alltid nej för jag vill inte ha.

TRådskaparen: Jag förstår hur du tänker, det är ju underligt att den som är myndig som FÅR dricka på krogen inte "får" dricka, medans den som inte ens är torr bakom öra får göra det! Väldigt dumt.
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Följer en liten bok om ungdomar och alkohol som delades ut till föräldrar för ett par år sen. Liten, rosa du känner kanske igen den. Mao: Ingen alkohol från mig! :mad:

Något viktigt som jag diskuterar mycket både med mina barn och de jag undervisat i NO är det du beskriver om din syrra: Följa med och prova hasch, minnesluckor och allmän ångest. Det är ju bevisligen så att man har lättare att pröva ngt mer om man är påverkad och att man tappar omdömet när man dricker alkohol har nog alla upplevt/sett någon gång... :eek: :angel: Där tror jag faktiskt att det är bra att ungdomar ser dokusåpor typ "BB" då de ser mycket av nackdelarna, framförallt ångesten.

Vidare vill jag berömma dig för din klarsynthet!!! :bow:

Vad jag förstod är du över 18 år. Skulle du hälsa på mig och vi drack vin till maten, skulle jag bjuda dig på ett glas, (under förutsättning att du inte senare gick ut och "fyllde på"... då är ju jag orsaken till ett högre rus än annars.) Bjöd sonens flickvän (18) på vin till maten en kväll i somras, sonen (16) blev vansinnig! Inte för att han inte fick, utan för att jag bjöd henne och hon då blev lite pratig med mig istället för att vara blyg och sitta med honom... :cool:

Aldrig att jag "köper ut"! :devil: (Trots att min mamma gjorde det)

Dina föräldrar borde verkligen hjälpa din syster från det här beteendet och sätta tvärstopp för alkohol! Tänker på vad som skulle kunna hända om hon inte hade sina kompisar med sig... :(
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Men här fungerar det här bra.

Som sagt, enda gången han varit full/spytt är när de INTE köpte ut till honom. Och nu är han snart 19 och kan bestämma själv.
Det är ju bättre att de vet om vad han dricker än att han dricker hembränt eller något liknande. Vart står det att han inte ringer hem, ljuger och är full?

Hur kan du kalla något ansvarslöst utan att veta om hur själva familjen ser ut?
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Så här har det vart i mitt hem:

MIn mamma är mycket medveten om att om hon TVINGAR oss att inte dricka eller röka (eller what ever) Så gör vi det bakom ryggen.
Däremot har hon aldrig uppmuntrat till något.

När jag började röka och dricka sa mamma:
"Jag vill INTE att du gör det.
Men jag kan inte hindra dig.
Och jag ska inte föröka hindra dig om du uppfyller vissa krav"
Vilka var:
1. Att ALLTID komma hem, även om jag var full som ett svin.
2. Hålla mig till MINA kompisar.
3. Ha mobilen laddad och pengar på kortet.
4. Inte ljuga om vart jag vart och vad jag gjort.
5. ALDRIG fråga mamma om hon ville köpa ut, och ALDRIG dricka från någon som jag inte kände.

Det har funkat, Bra!
Under den tid jag bodde hos mamma drack jag väldigt sällan.
Jag kom alltid hem.
Blevg aldrig så full att jag inte kom ihåg något. Osv osv.
I vår familj har ärlighet alltid vart det viktigaste.
Och då mamma är min bästa vän kan jag inte döja något för henne.
Jag säger inte att den här lösningen är bäst för alla familjer.
Men den har funkat i våran.
Har en lillebror med samma vilkor som (nästan) aldrig dricker.
och när han gör det håller han sig till ett par öl.

Nu har ju jag haft problem med båda droger och alkohol. (som för övrigt det var min mamma som tog mig ur)
Men dom problemen uppstod inte fören jag blev förflyttad till fosterhem där dom gav blanka fan i vad jag gjorde och komunication var något helt främmande.
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Känner inte igen den nej. Var är det för bok?

Tackar! :)

Precis vad jag tycker också, åtminstone tills hon vet hur man beter sig. Annars får hon helt enkelt ha med sig nån "vakt" ut, annars vet man aldrig ett skit om var hon är, vad hon gör, hur mycket hon druckit, om hon ens är vid medvetande liksom. Medan vi andra sitter hemma och kollar på tv eller så kan ju hon ligga och bli våldtagen nånstans liksom... Litar på precis ALLA gör hon ju också, vilket jag definitivt inte är glad över efter att kusin min blev utsatt för gruppvåldtäkt efter att ha blivit drogad med vad hon trodde var Coca Cola...

Hade hon kunnat sköta sig så ser jag absolut inget fel i att hon är ut och festar ibland, bara hon har folk med sig och håller sig borta från vårt bostadsområde (just här kryllar det av idioter...), det är liksom helt normalt och kul tycker jag. Men så länge hon inte klarar av att ta hand om sig själv när hon är ute ser jag hellre att hon sitter hemma och i ren vrede lyssnar på hiphop på högsta volym och stör oss andra än att hon går ut. Men lyssna på mig kan man ju inte göra förstås, jag är ju "tråkig"... :(
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Tonårsparlören heter den och går att beställa gratis (om det inte är frakt eller så, kollade inte det) hos alkoholkommitéen, du kommer till deras sida via systembolagets hemsida. Där har de nog lite av varje som du kan sticka under din pappas näsa!

Bra av dig att försöka prata med din syster, fortsätt med det, men gå på de vuxna runt henne och berätta hur det är! Du måste få hjälp med att hjälpa!

Finns det någon vuxen i hennes närvaro som du vet att hon lyssnar på?
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Ah ok :idea: Tänkte väl att jag aldrig hört om den, brukar inte läsa sånt ju :D

Nope, hon lyssnar inte på nån öht :crazy: Hon ska göra som hon vill enligt henne typ och vad andra säger spelar ingen roll för det skiter hon i.
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

gul_zebra skrev:
Nope, hon lyssnar inte på nån öht :crazy: Hon ska göra som hon vill enligt henne typ och vad andra säger spelar ingen roll för det skiter hon i.

Om hon inte har förtroende för någon så tycker jag väldigt synd om henne, då är det inte lätt... :(

Förstår om det är frustrerande för dig att se allt men inte kunna göra något... Men oavsett om hon inte lyssnar så försök att verkligen göra de vuxna uppmärksamma på problemet. NÅGON vuxen måste ju bry sig om henne och vilja hjälpa till även om hon inte vill själv!

Stå på dig! //och en stor kram för att du försöker hjälpa henne! :love:
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Förtroende har hon, det är det inga problem med. Hon och mamma tex är bra kompisar typ och litar på varandra. Däremot vill hon inte lyssna, för festa är ju kul liksom...
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

gul_zebra skrev:
Blir lite fundersam över föräldrar när det gäller tonåringar och alkohol.

Finns så många olika! Vissa är ju helkonstiga, andra vettiga, osv.
Kan ta mig själv som exempel:

Var nykterist förut, fram tills jag blev 16. En nyårsafton skulle vi skåla något som pappa påstod var pommac. Smakade urkonstigt, jag fick reda på att det var mousserat vin, och spydde senare upp skiten (klarar inte av minsta lilla vin, har spytt upp skiten varje gång jag provat... :crazy: ). Och pappa visste ändå att jag var sträng nykterist som inte ens åt choklar med likör! :mad:
Tycker det till och med är konstigt att du som 16-åring kallade dig nykterist.... Inget illa ment, men jag drack inte något alls före 18, men inte kallade jag mig nykterist för det. Jag var helt enkelt barn och då dricker man inte. Det hade inte med något stort ställningstagande att göra; det bara var så.

I ärlighetens namn hade jag väl smakat någon klunk öl eller vin någon gång. Mina föräldrar lät oss smaka nån gång när vi var nyfikna. Men aldrig i eget glas eller flera klunkar. (Det smakade bara piss ändå...). När jag däremot fyllt 18 frågade jag mamma om vi kunde få en flaska Marinella och det var första gången jag drack o kände av det. Jag tycker lagstiftningen är lite fånig; att man är myndig o får dricka på lokal vid 18, men inte handla på systemet förrän vid 20.

Själv skulle jag ALDRIG köpa ut om jag hade en tonåring. Inte före 18 år. Det är en principsak. Likväl som att jag aldrig skulle låta dem köra bil utan körkort.

Brorsan som var 17 när jag fyllde 20 frågade om jag kunde köpa ut (han var också rätt sen med att prova alkohol, det var nog i princip i den åldern han testade första gången tror jag). Jag vägrade och det kändes som ett bra beslut.
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Björk skrev:
Tycker det till och med är konstigt att du som 16-åring kallade dig nykterist.... Inget illa ment, men jag drack inte något alls före 18, men inte kallade jag mig nykterist för det. Jag var helt enkelt barn och då dricker man inte. Det hade inte med något stort ställningstagande att göra; det bara var så.


Tycker inte det är spec konstigt iom att jag då var totalt anti alkohol och ville få det helt förbjudet. Att jag var för ung eller så var inget jag brydde mig om, utan det var helt enkelt att jag var anti alkohol och det även för vuxna.
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Mina föräldrar har aldrig förbjudit mig att göra någonting men jag har alltid varit helt ärlig mot de och vi har kunnat prata igenom det här med att dricka alkohol ute på fest... De gjorde klart för mig redan från början att oavsett hur full jag jag var så skulle jag aldrig vara rädd för att komma hem, oavsett om jag så blev hemkörd av polisen så skulle jag veta att det var okej att komma hem :-) Sen har vi givetvis haft snack om att inte gå ifrån sina vänner, ha med sig mobilen, inte dricka från något glas/flaska som man inte har koll på etc.

Sen har jag länge fått smaka alkohol hemma, inte i stora mängder utan att få smaka på det eller dricka Irish coffee :d eller liknande! Det har ju varit i pytttesmå mängder och jag tror det är ett bra sätt, jag har alltid sett alkohol som något gott att dricka till maten eller på kvällen (Jag verkligen älskar Irish Coffe :d :love: nämligen) och inte något man dricker enbart för att bli full...

Min lillebror är femton och dricker ingen alkohol alls, han har lika kul utan det och vill inte ens smaka det här hemma...
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

gul_zebra skrev:
Tycker inte det är spec konstigt iom att jag då var totalt anti alkohol och ville få det helt förbjudet. Att jag var för ung eller så var inget jag brydde mig om, utan det var helt enkelt att jag var anti alkohol och det även för vuxna.
Okej. Men det finns ju många vuxna som är nykterister men för den delen inte bryr sig om andras val så att säga. Så för mig är "nykterist" någon som aldrig dricker själv. En del kombinerar det med att tycka att INGEN borde dricka och jobbar för det, medan andra bara tar ställning för sin egen del.

Jag själv var rätt anti alkohol också. Därav min ganska sena debut. Men jag kallade mig inte nykterist. De allra flesta 5-7-10-åringar osv dricker ju inte alkohol, men de kallar sig ju inte nykterister för det. Förstår du hur jag menar?

Nu var du en person som mer "aktivt" tog ställning, men det visste jag inte förrän nu.
 
Sv: Tonåringar och alkohol?

Jodå, det fattar jag. Fast i den åldern kallade inte jag mig själv nykterist heller, då visste man ju inte ens vad det var så det var inte så mycket att ta ställning till då :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 229
Senast: Otherside
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 197
Senast: alazzi
·
Äldre Jag är inbjuden till en fest i helgen, till ett par jag inte känner så väl än (och är jätteglad för inbjudan!). De har bjudit in ca 30...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 631
Senast: escodobe
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 787
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp