Bukefalos 28 år!

Tonåringar och ekonomi?

break_a_leg

Trådstartare
Jag och en kompis diskuterade häromdagen det här med "tonårsekonomi". Vi hade samma tankar, att de måste få ta ansvar för sin egen ekonomi mer och mer ju äldre dom blir....

Hur har ni med tonårsbarn gjort, hur mycket eget ansvar får era barn? Vad ska de köpa för de pengar de får (tex barn/studiebidraget)? Jobbar de extra?
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

jag ahr ju ingen tonåring än, men i vår familj har ju de från sjuan fått eget kort och pengar som de ska visa att de kan hantera, därefter har de fått barnbidraget, men då ska det räcka till kläder och nöjen.
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

både min mamma och pappa och min storasyster har gjort så med barnen och det har fungerat bra
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Eget kort har vår tonåring, det funkar. Tanken är att nu när hon börjar gymnasiet så ska hon få studiebidraget och handla till sig själv för (kläder och nöjen). Hittills har månadspeng satts in på kortet.
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Jag (19år och tog studenten i år) har aldrig fått hela barn-/studiebidraget, men det beror mer på att jag har haft flera hästar.. :p När jag fyllde 18 gick automatiskt hela bidraget in på mitt konto, men då fick jag ist ta ut 500kr att betala boxplatser med. Så tjänade väl 50kr på det eller något.. haha!

Jag har levt på 500kr i månaden som ska täcka upp mina nöjen, behov (så som snus) och kläder. Nu har man som hästmänniska inte mycket tid över till att gå på stan och fika/shoppa etc så det har räckt för mej även om det är lite med pengar när jag väl vill ha något. Men då har jag ist alltid haft några hundra kvar sedan förgående månad.

Mina syskon får månadspeng, precis som jag fick, min syster har en lägenhet på annan ort då hon studerar där, och får därför inte hela bidraget. Min bror är väl den enda utav oss som inte har någon dyr hobby/leverne, men hans börda är väl cocacola isf.. Och alla sporter han håller på med, han är en sådan person som "nu ska jag börja med det" och så gör han det, får massa dyr utrustning och sedan lägger av efter något halvår...

Han köper upp alla sina pengar på ett eller några flak cola, eller godis, eller pizza, eller.... Sedan kommer han och vill ha mer pengar, "för jag ska väl inte behöva köpa mat själv?" när han vill ha pizza. I det läget ska han inte få några pengar, vill han ha mat så får han antingen äta hemma eller betala för sina egna pengar.


Så en del klarar det, andra inte! :angel:

Vet inte vad jag ville med detta inlägg, mer än att berätta hur det varit/är hemma hos oss! :idea:
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Jag har inte några egna barn och absolut inte tonåringar men jag kan berätta om hur jag hade det.

Jag fick månadspeng (kommer inte ihåg hur mycket med det var några hundra) tills jag började gymnasiet och fick då studiebidraget. Jag betalade alla mina nöjen själv och kläder osv som mamma inte såg något behov av. Däremot betalade mina föräldrar kläder som jag behövde och mitt busskort.
Jag tycker jag har haft lagom med pengar under min uppväxt även om jag vet att jag anses vara lite bortskämd jämfört med flera kompisar. Det är inget som jag påverkat mig vad jag märkt som vuxen iaf, handskas bra med pengar:) Jag hade inget extrajobb utan sommarjobbade bara.

Allt beror ju egentligen på hur familjens ekonomi ser ut och hur livet/intressen ser ut i övrigt. Hade jag t ex haft en hobby som var väldigt dyr kanske jag hade fått mindre pengar eller om vi som familj hade rest mycket.
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

*KL

Jag tycker att det är vettigt att barnen får hantera sina egna pengar (en del av i alla fall) och spara till sånt som de vill ha men inte behöver. Hur stor summan ska vara beror nog helt på hur ekonomiska situationen ser ut för familjen (och hur många barn man har såklart). Jag tror man lär sig mer om pengars värde och att arbeta för dem om man inte får allt man pekar på utan måste tänka till.

Så här gjorde mina föräldrar:
Vi fick barnbidraget från typ 8:an i skolan, det skulle då räcka till "onödiga" kläder, bio, smink och annat smått och gott.
Busskort och kläder/skor som behövdes betalade de (och köptes i samråd med mamma).

Jag som hästtjej började jobba extra i stallet vid 15års ålder och betalade då en träning varannan vecka själv. Vanliga ridlektionen (varje vecka) betalades av föräldrarna men genererade vissa krav på mig dvs att jag skötte skolan och läxor samt höll utegångstider och "hjälpa till hemma" dvs lite matlagning, städning och annat som dök upp. När jag var 17 och kunde jobba extra på riktigt gick de pengarna mest till extragrejor runt hästarna.

Bodde även hemma när jag studerade och tog då bara bidragsdelen som skulle räcka till större delen av ridningen, nöjen och uteluncher (fick matlåda hemifrån och även studielitteratur samt busskort betalt).
Sista perioden jag studerade hade vi betald praktik och under de månaderna skulle en viss summa sparas (=hyra och mat hemma). Jag klarade av att spara min summa utan att spendera den och fick ha den på mitt eget sparkonto (fick dock visa att den var överflyttad till det kontot). Lillebror var sämre på det och fick istället betala till mamma som satte undan pengarna på ett speciellt konto. När han sen skulle köpa lägenhet fick han tillbaka dem och hade lite extra pengar till möbler och sånt.

/ LillaGubben som fortfarande sparar och snålar in på annat när jag ska köpa något "onödigt" även om jag inte behöver...:D.
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Kan ju dela med mig hur det var när jag var i den åldern.

Jag har aldrig fått något av mina barnbidrag eller studiebidrag utan de har alltid gått rakt in på ett sparkonto så jag skulle kunna ha dem när jag blev vuxen och ha ett hyfsat sparkapital. Däremot har jag fått lite småpengar av föräldrarna då och då när jag behövt det, så länge jag inte tjatat om för mycket pengar sas och har kunnat redogöra för vad jag använt dem till. Har jag fått 500 kr ska det räcka ett bra tag också (cirkus en månad eller lite till), har aldrig varit tal om att få 500 kr ena dagen och sen komma och be om 500 kr till nästa dag, never. Ju mer pengar jag fått vid något tillfälle, desto längre tid har det tagit innan jag kunnat få pengar igen sas, dvs har alltid fått visa att jag kan hushålla med pengarna, och det är inte alltid jag fått något även om jag bett om det, har med andra ord fått lära mig att har man inte pengar så har man inte, och då får man vara tålmodig och vänta med att köpa det där man ville ha t.ex. tills man har pengar igen.

Har dock alltid varit en sparmänniska, så att hushålla med pengarna och rätta mun efter massäck har aldrig varit några problem för mig. Visst händer det att pengarna tar slut då och då, som student med den klassiska taskiga student-inkomsten när man dessutom har häst är det bara naturligt att man får leva snålt ibland, men det är inget som stör mig.
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Jag skulle, om jag hade tonårsbarn och råd, ge dem studiebidraget för nöjen tex bio, godis och kläder och ställa vissa krav. Jag hade gärna sett till att de de regelbundet fick betala vissa räkningar själva. Tex tidning, telefon, ridlektioner eller annat för att vänja sig vid proceduren att hålla koll på förfallodatum, att pengar finns på kontot när autogirot dras osv.
Jag hade även engagerat dem i familjens ekonomi. Tex gjort hushållsbudget alla tillsammans, om möjligheten finns låta dom delta i att förvalta fonder och placeringar osv

Jag arbetar med ungdomar och ekonomi och det är alltid spännande att se hur olika de tänker och resonerar och vilka enormt skilda förutsättningar som finns.
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Det här är verkligen en intressant tråd i många avseenden.

Jag har ju än så länge bara ett barn och hon är långt från tonåring så jag har bara min egen uppväxt att referera till och jag tänker väl som mina föräldrar.

Jag fick det jag behövde när jag behövde det fram tills att jag började gymnasiet. Men inte menat att jag kunde få vad som helst när som helst utan eftertanke, men visst jag hade det tämligen enkelt. När jag började gymnasiet fick jag ju studiebidraget automatiskt och jag hade häst under tiden.

Mitt studiebidrag var nöjespengar, det jag behövde ( dvs dyrare kläder/skor ) behövde jag inte betala själv, lika så med dyrare inköp till hästen som behövdes.

Jag har aldrig behövt betala till mina föräldrar så länge jag bott hemma. Jag flyttade direkt efter gymnasiet och började studera på universitet och även här har mina föräldrar hjälp mig med hyran. Jag är väl medveten om att allt kostar, jag är ekonomisk och jag är uppfostrad till god pengahållning trots att jag enligt många har haft en alldeles för enkel och bortskämd uppfostran.

Vad är bortskämd egentligen? I många ögon är det fult, men man kan ju vara bortskämd med mycket och varför anser många att det är fult att ge sina barn saker rent allmänt ?
 
Senast ändrad:
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Vad är bortskämd egentligen? I många ögon är det fult, men man kan ju vara bortskämd med mycket och varför anser många att det är fult att ge sina barn saker rent allmänt ?

Bortskämd är man väl om man inte alls visar uppskattning för det man faktiskt får, eller? Bortskämdhet handlar ju inte alltid om pengar heller (tycker jag).

Jag tror att ekonomiska skillnader familjer emellan är större idag än när tex jag själv var ung.
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Bortskämd är man väl om man inte alls visar uppskattning för det man faktiskt får, eller? Bortskämdhet handlar ju inte alltid om pengar heller (tycker jag).

Exakt! Att förvänta sig att få och inte visa uppskattning för det, är bortskämt.
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Jag delar den uppfattningen, men har under min uppväxt alltid fått höra från olika håll att jag är så jäkla bortskämd. Jag visar alltid uppskattning och är tacksam för allt som mina föräldrar givit mig genom min uppväxt (inte bara det materiella).
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Samma här, men jag har alltid varit automatiskt sparsam och aldrig "bortskämd" däremot fått både studiebidraget och nödvändiga kläder från gymnasiet tror jag (som jackor och skor. Men då har jag fått jackor och skor jag aldrig skulle klarat att betala med studiemedlet och som höll i många år -ny jacka och skor bara när gamla trasiga och i vissa fall lagade. Det kändes självklart.) och betald ridning och kurser. (fick runt 500 i månaden när jag började högstadiet tror jag, till nöjen, kläder som inte var så dyra osv.)

När jag flyttade hemifrån klarade jag självklart hyra och räkningar och alla "vuxensaker" utan den minsta genomgång från någon förälder. Budget har aldrig någonsin varken jag eller mamma haft.
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Bortskämt behöver det inte vara. Men jag är av uppfattningen att det kan finnas en bra pedagogisk poäng i att gradvis låta barn/ungdomar ansvara för större och större del av sin ekonomi och ekonomisk planering. I det ingår tex att spara, att få prioritera mellan nöje och nytta osv.
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Mina föräldrar har väl alltid sett att jag är "bra med pengar", jag har alltid prioriterat och tänk till. Det hade kanske varit annorlunda om jag istället varit Slösa ( i från lyckoslanten om ni minns ).
 
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Samma här.

Men jag är av uppfattningen att det kan finnas en bra pedagogisk poäng i att gradvis låta barn/ungdomar ansvara för större och större del av sin ekonomi och ekonomisk planering. I det ingår tex att spara, att få prioritera mellan nöje och nytta osv.

De där sakerna kom automatiskt och helt självklart. Men vem vet jag kanske fick rätt nivå på ansvar. Började med två kronor i veckopeng som dagisbarn och sparade en del så långt tillbaka jag kan minnas. Grejen är väl den att inte ge påfyllning på veckopengen när den tagit slut... och tydligt visa att själv alltid spara först och köpa sedan.
 
Senast ändrad:
Sv: Tonåringar och ekonomi?

Nej nej jag menar att om jag och Calazirya inte hade varit bra med våra pengar skulle säkert våra föräldrar hållit hårdare i sina... om du förstår vad jag menar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 157
Senast: Imogen
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
976
Senast: Queen
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 794
Senast: Johannna1
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 557
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp