Tonåringen har tröttnat på ponnyn

Hej!

Märker att dottern som är tonåring har tröttnat på sin c-ponny.
Den är det en stökig, orolig ponny och är en import. De har aldrig kommit riktigt bra överens.
Förstår att nya intressen och kompisar väger tungt nu och helt ok att tappa intresset då hon haft häst/ridit sedan hon var 6.

Jag är dock väldigt förtjust i detta lilla åkerspöke och känner stort ansvar.
Hon har många besvärliga egenskaper såsom svårt att stå själv i stallet, het som 17 och allmänt osäker och stressad. Hoppar dock fantastisk.

Tycker ni det är konstig/fel att den vuxen (1,68 m 60kg) rider denna häst?😬
Jag tar gärna över henne då min egen häst börjar bli till åren och jag känner att jag har tid för båda.
Men är det inte konstigt om en förälder rider en c-ponny på 1,40?
Är bara så rädd hon hamnar fel och inte blir ompysslad ordentligt

var gärna helt ärlig🐴🌸
Ponnyns bästa är mitt fokus 💕
Det blir ungefär samma proportioner som All In och Peder Fredricsson och är inte ponnyn väldigt ädel utan som på bilderna ovan i tråden ser jag inga problem :)
 
Hej!

Märker att dottern som är tonåring har tröttnat på sin c-ponny.
Den är det en stökig, orolig ponny och är en import. De har aldrig kommit riktigt bra överens.
Förstår att nya intressen och kompisar väger tungt nu och helt ok att tappa intresset då hon haft häst/ridit sedan hon var 6.

Jag är dock väldigt förtjust i detta lilla åkerspöke och känner stort ansvar.
Hon har många besvärliga egenskaper såsom svårt att stå själv i stallet, het som 17 och allmänt osäker och stressad. Hoppar dock fantastisk.

Tycker ni det är konstig/fel att den vuxen (1,68 m 60kg) rider denna häst?😬
Jag tar gärna över henne då min egen häst börjar bli till åren och jag känner att jag har tid för båda.
Men är det inte konstigt om en förälder rider en c-ponny på 1,40?
Är bara så rädd hon hamnar fel och inte blir ompysslad ordentligt

var gärna helt ärlig🐴🌸
Ponnyns bästa är mitt fokus 💕

Inget konstigt alls, vuxna rider ju islandshästar. Som flera säger, ser det bara proportionerligt ut, go for it.
 
Tycker låter som wn jättebra idé!
@Fiorano har en c-ponny som hon tävlar dressyr på bland stora hästar med fina resultat 😊
Barb är faktiskt slutmätt som D-ponny på goda 141 cm😁. Men hon är nog närmare 144.

Självklart kan en dom vuxen ha ponny. Smidigare, billigare och himla roligt! Tävlar dressyr med min mara och har placering upp till MsvB.
IMG_20200510_192421_098.jpg
 
Hej!

Märker att dottern som är tonåring har tröttnat på sin c-ponny.
Den är det en stökig, orolig ponny och är en import. De har aldrig kommit riktigt bra överens.
Förstår att nya intressen och kompisar väger tungt nu och helt ok att tappa intresset då hon haft häst/ridit sedan hon var 6.

Jag är dock väldigt förtjust i detta lilla åkerspöke och känner stort ansvar.
Hon har många besvärliga egenskaper såsom svårt att stå själv i stallet, het som 17 och allmänt osäker och stressad. Hoppar dock fantastisk.

Tycker ni det är konstig/fel att den vuxen (1,68 m 60kg) rider denna häst?😬
Jag tar gärna över henne då min egen häst börjar bli till åren och jag känner att jag har tid för båda.
Men är det inte konstigt om en förälder rider en c-ponny på 1,40?
Är bara så rädd hon hamnar fel och inte blir ompysslad ordentligt

var gärna helt ärlig🐴🌸
Ponnyns bästa är mitt fokus 💕

Tvärtom de andra i tråden tycker jag de flesta ser för långa ut för ponnyerna på bilderna och tycker nog att 60 kg är i högsta laget för en c-ponny. Hade det varit min ponny hade jag tyvärr sålt ponnyn. Det finns duktiga barn som klarar ut heta och svåra ponnys, man ska bara hitta dessa barnen vilket inte alltid är det lättaste. De sakerna du räknar upp som besvärliga ser jag som träningssaker, sånt som går att träna och förbättra.
 
Tvärtom de andra i tråden tycker jag de flesta ser för långa ut för ponnyerna på bilderna och tycker nog att 60 kg är i högsta laget för en c-ponny. Hade det varit min ponny hade jag tyvärr sålt ponnyn. Det finns duktiga barn som klarar ut heta och svåra ponnys, man ska bara hitta dessa barnen vilket inte alltid är det lättaste. De sakerna du räknar upp som besvärliga ser jag som träningssaker, sånt som går att träna och förbättra.
Fast det är väl ändå skillnad på häst och häst. En ädel ponny som precis har gått över b-ponnymåttet och en grövre maxad c-ponny. Sen beror det ju på hur tränade och viktbärande dom är. Antar att du inte har sett Ts och hennes ponny?
 
Fast det är väl ändå skillnad på häst och häst. En ädel ponny som precis har gått över b-ponnymåttet och en grövre maxad c-ponny. Sen beror det ju på hur tränade och viktbärande dom är. Antar att du inte har sett Ts och hennes ponny?

Som jag skrev så tycker jag att de flesta ser för långa ut på bilderna. Ts har inte lagt ut bild på sig själv och sin ponny så där har du svaret på den fråga.
 
Som jag skrev så tycker jag att de flesta ser för långa ut på bilderna. Ts har inte lagt ut bild på sig själv och sin ponny så där har du svaret på den fråga.
Dom flesta? Vem är det som ser lagom ut? Med tanke på att det är tre bilder så är alltså två för långa. Lite långa kan jag hålla med om men inget som är oproportionerligt eller för långt. Man ser ju samma på storhäst.
 
Såg nu alla svar som inte kom upp först! Tack för alla svar!

Jag respekterar helt din åsikt Freazer!
Tror som du att många riktigt duktiga ungdomar därute kan ha sådan glädje av denna ponny!

Vad min stora oro är att man inte orkar med henne och hon säljs vidare och vidare.
Efter drygt 2 år hos oss kan hon äntligen stå ok på stallgången och uppskatta sin box. Men det har krävt MYCKET tålamod. Det är det jag ser brister hos min tonåring. Att hon blir trött och irriterad på ponnyn och då stirrar hon lätt upp sig 😞
Då min egen häst börjar bli gammal Skulle det vara så praktiskt att ta över ponnyn då jag känner att vi kommer bra överens.

Men jag vill ju inte att folk ska (Eller ponnyn förstås) Tycka att jag plågar henne😁
Men vi ska lägga upp en bild så får ni bedöma!
 
Såg nu alla svar som inte kom upp först! Tack för alla svar!

Jag respekterar helt din åsikt Freazer!
Tror som du att många riktigt duktiga ungdomar därute kan ha sådan glädje av denna ponny!

Vad min stora oro är att man inte orkar med henne och hon säljs vidare och vidare.
Efter drygt 2 år hos oss kan hon äntligen stå ok på stallgången och uppskatta sin box. Men det har krävt MYCKET tålamod. Det är det jag ser brister hos min tonåring. Att hon blir trött och irriterad på ponnyn och då stirrar hon lätt upp sig 😞
Då min egen häst börjar bli gammal Skulle det vara så praktiskt att ta över ponnyn då jag känner att vi kommer bra överens.

Men jag vill ju inte att folk ska (Eller ponnyn förstås) Tycka att jag plågar henne😁
Men vi ska lägga upp en bild så får ni bedöma!

Är du orolig för om du är för stor be en tränare titta när du rider ponnyn. Det ger mycket bättre bedömning än att visa folk på ett forum.
 
Dom flesta? Vem är det som ser lagom ut? Med tanke på att det är tre bilder så är alltså två för långa. Lite långa kan jag hålla med om men inget som är oproportionerligt eller för långt. Man ser ju samma på storhäst.

Spelar det någon roll för dig vem det skulle vara? Har inte tänkt att peka ut en användare. Håller inte med om att man ser samma på storhäst.
 
Spelar det någon roll för dig vem det skulle vara? Har inte tänkt att peka ut en användare. Håller inte med om att man ser samma på storhäst.
Nä det spelar ingen roll för mej men det låter löjligt med dom flesta när det är tre bilder.

Du har inte tittat på dom stora tävlingarna på tv? Det är allt några karlar i både hoppning och dressyr som ser långa ut på sina hästar. Har även sett det här hemma på våra regionala tävlingar.
 
Såg nu alla svar som inte kom upp först! Tack för alla svar!

Jag respekterar helt din åsikt Freazer!
Tror som du att många riktigt duktiga ungdomar därute kan ha sådan glädje av denna ponny!

Vad min stora oro är att man inte orkar med henne och hon säljs vidare och vidare.
Efter drygt 2 år hos oss kan hon äntligen stå ok på stallgången och uppskatta sin box. Men det har krävt MYCKET tålamod. Det är det jag ser brister hos min tonåring. Att hon blir trött och irriterad på ponnyn och då stirrar hon lätt upp sig 😞
Då min egen häst börjar bli gammal Skulle det vara så praktiskt att ta över ponnyn då jag känner att vi kommer bra överens.

Men jag vill ju inte att folk ska (Eller ponnyn förstås) Tycka att jag plågar henne😁
Men vi ska lägga upp en bild så får ni bedöma!

Det är det som är svårt med ponnys också, att barn växer ur sin ponnys och därefter säljs dem och jag kan förstå din oro över att ponnyn behöver personer med tålamod och lugn för att komma till sin rätt men det är ett ganska vanligt sätt att tänka och tro att man är den enda som kan ge sitt djur ett bra hem. Det är dock inte ett måste att sälja till barn, finns små vuxna också som kanske vill ha en sån här ponny. Tycker såklart inte det är plågeri om du eller andra i samma längd skulle rida ponnyn ibland men inte varje dag.
 
Nä det spelar ingen roll för mej men det låter löjligt med dom flesta när det är tre bilder.

Du har inte tittat på dom stora tävlingarna på tv? Det är allt några karlar i både hoppning och dressyr som ser långa ut på sina hästar. Har även sett det här hemma på våra regionala tävlingar.

Det är din åsikt och vi behöver verkligen inte dela åsikt, tack och lov. Jag har inte sett opassande ekipage på tävling, hade jag sett det hade jag tyckt likadant men du måste väl ändå förstå att det är ganska så stor skillnad på vad en storhäst kan bära och en ponny? :rofl:
 
Det är din åsikt och vi behöver verkligen inte dela åsikt, tack och lov. Jag har inte sett opassande ekipage på tävling, hade jag sett det hade jag tyckt likadant men du måste väl ändå förstå att det är ganska så stor skillnad på vad en storhäst kan bära och en ponny? :rofl:
Jag är inte för ryttare som är för stora för sina hästar nånstans. Lite lång är okej så länge det är balanserat och inte för tungt för hästen. Men det behöver liksom inte gå till överdrift.
 
@Freazer Naturligtvis är jag lång på min ponny. Det var inte riktigt meningen att jag skulle köpa henne utan hade bara på utbildning, men det blev köp. Men jag är definitivt inte längre än ponnyryttarna på nationell/internationell nivå, hon rids i balans och bär sig bra. Tror just att det här att kunna rida balanserat är något vi vuxna är bättre på än gängliga tonåringar.
 
Hej!

Märker att dottern som är tonåring har tröttnat på sin c-ponny.
Den är det en stökig, orolig ponny och är en import. De har aldrig kommit riktigt bra överens.
Förstår att nya intressen och kompisar väger tungt nu och helt ok att tappa intresset då hon haft häst/ridit sedan hon var 6.

Jag är dock väldigt förtjust i detta lilla åkerspöke och känner stort ansvar.
Hon har många besvärliga egenskaper såsom svårt att stå själv i stallet, het som 17 och allmänt osäker och stressad. Hoppar dock fantastisk.

Tycker ni det är konstig/fel att den vuxen (1,68 m 60kg) rider denna häst?😬
Jag tar gärna över henne då min egen häst börjar bli till åren och jag känner att jag har tid för båda.
Men är det inte konstigt om en förälder rider en c-ponny på 1,40?
Är bara så rädd hon hamnar fel och inte blir ompysslad ordentligt

var gärna helt ärlig🐴🌸
Ponnyns bästa är mitt fokus 💕

Jag är 171 cm och köpte D-ponny för snart två år sen. Visst känner jag mig lite stor på honom i bland, men har är ganska rejäl (irish cob) så det funkar ju absolut! Han känns större än när jag hade mitt halvblod på 165 cm. Jag väger dessutom en bit mer än dig.

Tycker inte alls du tänker tokigt med andra ord!:)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 932
Senast: nullo-modo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 987
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 197
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 036
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp