Tonåringen har tröttnat på ponnyn

Hej!

Märker att dottern som är tonåring har tröttnat på sin c-ponny.
Den är det en stökig, orolig ponny och är en import. De har aldrig kommit riktigt bra överens.
Förstår att nya intressen och kompisar väger tungt nu och helt ok att tappa intresset då hon haft häst/ridit sedan hon var 6.

Jag är dock väldigt förtjust i detta lilla åkerspöke och känner stort ansvar.
Hon har många besvärliga egenskaper såsom svårt att stå själv i stallet, het som 17 och allmänt osäker och stressad. Hoppar dock fantastisk.

Tycker ni det är konstig/fel att den vuxen (1,68 m 60kg) rider denna häst?😬
Jag tar gärna över henne då min egen häst börjar bli till åren och jag känner att jag har tid för båda.
Men är det inte konstigt om en förälder rider en c-ponny på 1,40?
Är bara så rädd hon hamnar fel och inte blir ompysslad ordentligt

var gärna helt ärlig🐴🌸
Ponnyns bästa är mitt fokus 💕
Inte det minsta konstigt. Islandsryttare rider mindre hästar än så. Vikten är ju inga problem så om du trivs med hästen så är det väl perfekt 👌
Min häst är 143 och jag är 171. Jag känner mig inte ett dugg stor på henne.
 
Ts, jag kan inte avgöra huruvida du kan rida din dotters ponny eller ej, jag tycker du skall fråga en utbildad tränare som kan göra en bedömning utifrån dina och ponnyns förutsättningar. Flera i tråden har svarat att så länge ponnyn inte far illa är det ok, och då blir man ju lite nyfiken hur det skall bedömas? Varken hästar eller ponnyer är skapta för att bära en ryttare på ryggen så jag tycker att det är sunt att vara restriktiv ang både vikt och längd på ryttaren. Jag tror att en för lång ryttare kan vara nog så jobbig för hästen att parera.

Att jämföra med elitryttare blir inte rättvist, då de är mycket bättre ryttare än oss andra dödliga.
 
Ta med ponnyn till tränare och se vad de säger.

Själv känner jag mig stor på ponny och trivs inte alls med den (162cm ca 60kg) även om jag inte ser stor ut så käner jag mig stor men det är nog en vanesak :)

Vore jättekul om du kunde ta över ponnyn. Stort lycka till
 
Tvärtom de andra i tråden tycker jag de flesta ser för långa ut för ponnyerna på bilderna och tycker nog att 60 kg är i högsta laget för en c-ponny. Hade det varit min ponny hade jag tyvärr sålt ponnyn. Det finns duktiga barn som klarar ut heta och svåra ponnys, man ska bara hitta dessa barnen vilket inte alltid är det lättaste. De sakerna du räknar upp som besvärliga ser jag som träningssaker, sånt som går att träna och förbättra.
Jag håller med dig om att det här med ryttarens vikt är något man förstås måste tänka på så att man inte överstiger 20% av hästens vikt (inklusive utrustning) samt använder sunt förnuft (vilken typ att ponny det är). Personligen vill jag ligga en bit under. Min ponny väger 400 kg, är inte överviktig och jag väger 58 kg. Jag skulle inte rida honom om jag överskred 60 kg-strecket trots att jag i teorin skulle kunna väga 10 kg mer.
 
Jag håller med dig om att det här med ryttarens vikt är något man förstås måste tänka på så att man inte överstiger 20% av hästens vikt (inklusive utrustning) samt använder sunt förnuft (vilken typ att ponny det är). Personligen vill jag ligga en bit under. Min ponny väger 400 kg, är inte överviktig och jag väger 58 kg. Jag skulle inte rida honom om jag överskred 60 kg-strecket trots att jag i teorin skulle kunna väga 10 kg mer.
Det beror ju främst på ponnyns storlek, inte vikt. En Tjock/fet ponny har ju högre vikt men är sämre lämpad att bära pga att deras kropp redan är belastad av sig själv. Många tycker att en tjock häst ser stark ut och använder ord som ”krallig, viktbärande, tjock benstomme ” för att beskriva varför just de är lämpade för tyngre ryttare. Det är helt fel, det är om de är muskulösa de är starka, inte om de är tjocka. Skelettet på olika hästar skiljer inte mycket så om en ponny är kraftig och det inte är muskler så är det fett för skelettet är aldrig tjockt.
Jag ville bara förtydliga för dem som inte tänkt på det varför man inte kan gå alltid på viktformeln, den förutsätter en normalviktig häst. Som ex, en riktigt fet b-ponny på 400 kg är inte så lämpad att bära 70 kg. Men en normalviktig d-ponny klarar det galant.
 
Det beror ju främst på ponnyns storlek, inte vikt. En Tjock/fet ponny har ju högre vikt men är sämre lämpad att bära pga att deras kropp redan är belastad av sig själv. Många tycker att en tjock häst ser stark ut och använder ord som ”krallig, viktbärande, tjock benstomme ” för att beskriva varför just de är lämpade för tyngre ryttare. Det är helt fel, det är om de är muskulösa de är starka, inte om de är tjocka. Skelettet på olika hästar skiljer inte mycket så om en ponny är kraftig och det inte är muskler så är det fett för skelettet är aldrig tjockt.
Jag ville bara förtydliga för dem som inte tänkt på det varför man inte kan gå alltid på viktformeln, den förutsätter en normalviktig häst. Som ex, en riktigt fet b-ponny på 400 kg är inte så lämpad att bära 70 kg. Men en normalviktig d-ponny klarar det galant.
Ja, precis. Formeln förutsätter ju att det är en normalviktig häst.
 
Hej!

Märker att dottern som är tonåring har tröttnat på sin c-ponny.
Den är det en stökig, orolig ponny och är en import. De har aldrig kommit riktigt bra överens.
Förstår att nya intressen och kompisar väger tungt nu och helt ok att tappa intresset då hon haft häst/ridit sedan hon var 6.

Jag är dock väldigt förtjust i detta lilla åkerspöke och känner stort ansvar.
Hon har många besvärliga egenskaper såsom svårt att stå själv i stallet, het som 17 och allmänt osäker och stressad. Hoppar dock fantastisk.

Tycker ni det är konstig/fel att den vuxen (1,68 m 60kg) rider denna häst?😬
Jag tar gärna över henne då min egen häst börjar bli till åren och jag känner att jag har tid för båda.
Men är det inte konstigt om en förälder rider en c-ponny på 1,40?
Är bara så rädd hon hamnar fel och inte blir ompysslad ordentligt

var gärna helt ärlig🐴🌸
Ponnyns bästa är mitt fokus 💕
Sålänge det är proportionerligt så ser jag inga fel med att rida ponny. Man måste inte rida storhäst för att man är vuxen om man passar med ponny.
 
Jag håller med dig om att det här med ryttarens vikt är något man förstås måste tänka på så att man inte överstiger 20% av hästens vikt (inklusive utrustning) samt använder sunt förnuft (vilken typ att ponny det är). Personligen vill jag ligga en bit under. Min ponny väger 400 kg, är inte överviktig och jag väger 58 kg. Jag skulle inte rida honom om jag överskred 60 kg-strecket trots att jag i teorin skulle kunna väga 10 kg mer.
Jag tycker du förenklar det väl mycket med att sätta en exakt procent. Skulle du göra det med människor? Att en normalviktig kvinna som väger 60 kg kan bära 15 kg och en dito man kan bära 20 kg helt utan att ta hänsyn till träning, vilken aktiviet det gäller eller kroppsbyggnad.

Ska man gå på en heldagstur, springa en hinderbana eller strosa i parken? Är personen lång och rangliga eller stabilt byggd med mycket muskler? Är det en soffliggare eller en styrkelyftare? Klarar verkligen inte en styrkelyftare betydligt mer än soffliggare?

Det samma gäller hästar, ju bättre tränade de är och ju bättre bygda de är för att ridas des mer klarar de av att bära. Och ju mindre krävande jobb dess mer vikt klarar hästen.
 
Jag tycker du förenklar det väl mycket med att sätta en exakt procent. Skulle du göra det med människor? Att en normalviktig kvinna som väger 60 kg kan bära 15 kg och en dito man kan bära 20 kg helt utan att ta hänsyn till träning, vilken aktiviet det gäller eller kroppsbyggnad.

Ska man gå på en heldagstur, springa en hinderbana eller strosa i parken? Är personen lång och rangliga eller stabilt byggd med mycket muskler? Är det en soffliggare eller en styrkelyftare? Klarar verkligen inte en styrkelyftare betydligt mer än soffliggare?

Det samma gäller hästar, ju bättre tränade de är och ju bättre bygda de är för att ridas des mer klarar de av att bära. Och ju mindre krävande jobb dess mer vikt klarar hästen.
Nej, precis som du säger så lär det ju vara skillnad på att vara vältränad och "soffpotatis". En tjock otränad häst bör nog inte bära så mycket. Vad jag har förstått så finns det ännu inte så mycket forskning kring detta utan 20% gränsen är väl det forskningsresultat som finns att tillgå just nu?
 
Nej, precis som du säger så lär det ju vara skillnad på att vara vältränad och "soffpotatis". En tjock otränad häst bör nog inte bära så mycket. Vad jag har förstått så finns det ännu inte så mycket forskning kring detta utan 20% gränsen är väl det forskningsresultat som finns att tillgå just nu?
Det finns lite olika siffror, men jag har endast sett studier som går ut på att kontrollera vad hästar reagerar på i viktväg, ingen som handlar om hur hästen klarar vikten på sikt, ingen som tar hänsyn till träningsnivå/muskling/kroppsbyggnad, ingen som undersöker om det går att träna en häst att bära mer osv.

Rent krasst, det finns ingen forskning jag sett som syftar till att undersöka hur hästar reagerar långsiktig, om man kan träna dem att bli viktbärande eller hur exteriören påverkar. Alla undersökningar jag sett har dessutom handlat om mycket få hästar. Utifrån forskningsläget så vet vi egentligen mycket lite, erfarenhetsmässigt vet vi lite mer . Personligen tror jag att hur viktbärande hästar är ligger helt i linje med hur mycket människor kan bära, dvs det är enormt varierande och att förmågan kan tränas upp inom rimliga gränser.

Jag tror mer på saker som att "Du väger lite mer än min häst klarar men eftersom du inte tänker hoppa så kommer det säkert att funka" eller "Min häst bör klara din vikt utan vidare men då du inte lärt dig rida än så du kan få skritta en tur och kanske trava ett par steg. Eller "Du är på gränsen viktmässigt, jag ser att hästen gillar dig men det kanske är lite tungt för henne. Om du rider regelbundet 2 gånger i veckan för att bygga upp styrkan och successivt ökar kraven så bör det fungera bra". Eller en annan version "Hästen klarar din vikt med glans men du är för obalanserad så du behöver träna balansen för att få rida honom då han har svårt på den punkten."

Man behöver se på hästen och hur den reagerar och på vad ridningen innebär. Ska man tävla fälttävlan så kanske man ska ha en betydligt högre marginal och tillåta betydligt lägre vikt, men ska samma häst ha en medryttare en gång i veckan som lullar runt i skogen kan denne väga betydligt mer.
 
Hej allihop

Nu är det i a f löst.

Med pepp från era inlägg tog jag upp frågan med dottern. Det där kan jag glömma enl henne😊

Hon behåller sin ponny och jag får ta skogsturer på ponnyn som vanligt när hon inte hinner. Om hon ska sälja henne blir det till en tävlingsryttare i hennes egen ålder.

Nu återgår mitt liv till vanlig drängtjänst☺

Jag har det ändå kanon med min fina gamla islandspojke🙏🐴
Har ingen bild på mig å ponnyn men skickar med en bild på mig å min islänning. De är lika höga. Men man ser kanske inte så bra på denna heller😞

Allvarligt talat, tack för alla era fina inlägg! Så roligt att läsa om alla ponnysar som har det
så bra med sina vuxna och unga ägare❤️
 

Bifogade filer

  • ED82BE8B-FE85-45E4-BDDA-C4D7F1EB5664.jpeg
    ED82BE8B-FE85-45E4-BDDA-C4D7F1EB5664.jpeg
    551,8 KB · Visningar: 84
Hej!

Märker att dottern som är tonåring har tröttnat på sin c-ponny.
Den är det en stökig, orolig ponny och är en import. De har aldrig kommit riktigt bra överens.
Förstår att nya intressen och kompisar väger tungt nu och helt ok att tappa intresset då hon haft häst/ridit sedan hon var 6.

Jag är dock väldigt förtjust i detta lilla åkerspöke och känner stort ansvar.
Hon har många besvärliga egenskaper såsom svårt att stå själv i stallet, het som 17 och allmänt osäker och stressad. Hoppar dock fantastisk.

Tycker ni det är konstig/fel att den vuxen (1,68 m 60kg) rider denna häst?😬
Jag tar gärna över henne då min egen häst börjar bli till åren och jag känner att jag har tid för båda.
Men är det inte konstigt om en förälder rider en c-ponny på 1,40?
Är bara så rädd hon hamnar fel och inte blir ompysslad ordentligt

var gärna helt ärlig🐴🌸
Ponnyns bästa är mitt fokus 💕
Konstigt - absolut inte. Kan dock inte låta bli att tycka att det kanske är lite synd om hennes tappade intresse beror på att hon inte klickar med ponnyn ifråga? Jag hade också tröttnat om jag kände att det inte fungerade med individen. Alltså, det är ju ett fantastiskt intresse att jobba lite för att underhålla. Har hon tröttnat på ponnyn eller på hela hästgrejen?

Edit: läste ditt senaste inlägg nu. Hoppsan, hoppas ni får det fortsatt fint tillsammans även om du bara får vara dräng då ;)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 042
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp